Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Hvilke produkter er feil i programmet "Mat på data"?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-09-07, 09:25   #1
Lollypop!
Seniormedlem
 
Lollypop! sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 535
Lollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlys

Hvilke produkter er feil i programmet "Mat på data"?

Egg og rømme?
Hvordan vet dere at egg er feil, det står jo ikke på pakka.
Og rømme er jo feil begge veier. I følge pakken så er seterrømme 2,8 og lettrømme 2,9... Nesten det samme jo!

Hva annet er feil?
Hva står det, og hva skal det være?

__________________








Lollypop! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, men tusler nå over til Fedon etter dårlig vektnedgang Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 09:48   #2
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke produkter er feil i mat på data?

Opprinnelig lagt inn av Lollypop!, her.

Egg og rømme?
Hvordan vet dere at egg er feil, det står jo ikke på pakka.
Og rømme er jo feil begge veier. I følge pakken så er seterrømme 2,8 og lettrømme 2,9... Nesten det samme jo!

Hva annet er feil?
Hva står det, og hva skal det være?

Sæterrømme har:
Protein: 2,2
Karbohydrat 2,9
Fett: 35

Lettrømme har:
Protein: 2,7
Karbohydrat: 3,6
Fett: 20

Dette står på Tine sine produktsider. Så det er mindre karbohydrater og mer fett i sæterrømmen. (Tine har endret varedeklarasjonen på begge produktene - og om du har en lettrømme der det står 2,8 på, så har de sikkert ikke fått brukt opp alle de gamle boksene enda)

Ellers mener jeg å huske at Creme Fraish også er feil i Mat på Data. Men, det er bare å bruke Reorg. funksjonen, og legge inn de matvarene som er feil på nytt selv.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 11:11   #3
Valeriana
Medlem
 
Valeriana sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 253
Valeriana har en fantastisk aura rundt segValeriana har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilke produkter er feil i mat på data?

Sitat:

Ellers mener jeg å huske at Creme Fraish også er feil i Mat på Data. Men, det er bare å bruke Reorg. funksjonen, og legge inn de matvarene som er feil på nytt selv.

Jeg er også en flittig bruker av Reorg-funksjonen. Creme Fraiche har nøyaktig det samme næringsinnholdet som seterrømme, dette gjelder også etter de nye oppdateringene av næringsinnholdet. (Lurer egentig på hva som er forskjellen for det smaker jo også tilnærmet likt, men det er en annen diskusjon).

En annen feil i Mat på Data er karboinnholdet i kremost. Det står at naturell kremost inneholder 3 g karbo pr. 100 g vare, mens kremost med urter har 0 g. Dette er feil, begge ostene har ca. 3 g.

Mat på data bygger på opplysningene som står i Den store matvaretabellen, så når det er feil i dataprogrammet, er det også feil i matvaretabellen. Trist at vi ikke kan stole på den offisielle norske matvaretabellen!

En helt annen sak er det at det vil alltid være variasjoner i næringsinnholdet til matvarer. For eksempel vil næringsinholdet i frukt og grønnsaker være avhengig av jordsmonn, voksested og klima. Verdiene som står i tabellene er bare gjennomsnittlige verdier for næringsinnholdet. Men jeg synes likevel at det er ille når næringsmiddeltabellen oppgir andre verdier enn det som står på innholdsfortegnelsen for vanlige norske matvarer som kremosten.

Valeriana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 11:42   #4
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: Hvilke produkter er feil i mat på data?

Opprinnelig lagt inn av Valeriana, her.

(Lurer egentig på hva som er forskjellen for det smaker jo også tilnærmet likt, men det er en annen diskusjon).

Crème Fraiche og rømme inneholder det samme. Forskjellen er at Crème Fraiche er pasturiesert ved høyere temperatur enn rømme, noe som gjør at Crème Fraiche er mer anvendelig til mat som skal kokes fordi den tåler høyere temperatur uten å skille seg.

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 13:57   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke produkter er feil i mat på data?

Opprinnelig lagt inn av Lollypop!, her.

Hva annet er feil?
Hva står det, og hva skal det være?

Flott at du starter en slik tråd, da kan vi samle alle feilene her etterhvert som de blir oppdaget !

Kjempelurt

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 16:18   #6
Lollypop!
Seniormedlem
 
Lollypop! sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 535
Lollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlys

Sv: Hvilke produkter er feil i mat på data?

Her tar dere nok litt feil damer. Rømme er ikke feil. Og det er nok sikkert tilfellet med flere av tingene. Blandt annet smøreosten.
Hvis dere prøver å se på Q-lettrømme f eks så er det 2,9 g karbo i den.
Tine sin har mer.
Det betyr at det ikke nødvendigvis er feil i matvaretabellen, men individuelle forskjeller på merkene.
Mataretabellen spesifiserer ikke alltid merker.

Ketolyseboka har foresten feil på en god del ting. I følge prior har matvaretabellen feil på egg og matvaretabellen riktig...

Tror jeg velger å stole på matvaretabellen og dermed mat på data. Jeg bruker jo Q sin rømme. Og uansett er det jo ikke snakk om store kritiske forskjeller heller...

__________________








Lollypop! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, men tusler nå over til Fedon etter dårlig vektnedgang Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 16:33   #7
Lollypop!
Seniormedlem
 
Lollypop! sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 535
Lollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlys

Sv: Hvilke produkter er feil i mat på data?

Og nå skrev jeg feil. Q-lettrømme har 2,8 g karber per 100 gram.

__________________








Lollypop! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, men tusler nå over til Fedon etter dårlig vektnedgang Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 16:36   #8
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke produkter er feil i mat på data?

Tine sin sæterrømme har 2,9 gram karbohydrater pr 100 gram. Det finnes en rømme, Rørosrømmen som kun har 1,5 gram karber.

Limer inn svaret jeg fikk fra Rørosmeieriet i dag etter forespørsel:

Hei, og takk for observant forespørsel.

Innhold av karbohydrater er avhengig av hvor høgt fettinnhold produktet har. Karbohydratmengden minsker når fettinnholdet stiger. Karbohydrater følger "væske-delen" og blir tatt ut av produktet etter som fettkonsentrasjonen øker.
Illustrerer dette med å sammenligne følgende produkter:

Produkt Fettinnhold Karbohydrater

Tine Lettrømme 20% 3,6g /100 gram

Tine Seterrømme 35% 2,9g/100 gram

Rørosrømme 38% 1,5g/100 gram


Håper dette er svar på ditt spørsmål.

Mvh
Rørosmeieriet as
Reidar Sommer

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 16:40   #9
Lollypop!
Seniormedlem
 
Lollypop! sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 535
Lollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlys

Sv: Hvilke produkter er feil i mat på data?

Det er jo det samme som jeg sa.
Altså: TINE seterrømme har 2,9 g karber.
Q-lettrømme har 2,8 g karber.

__________________








Lollypop! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, men tusler nå over til Fedon etter dårlig vektnedgang Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 16:53   #10
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke produkter er feil i mat på data?

Opprinnelig lagt inn av Lollypop!, her.

Det er jo det samme som jeg sa.
Altså: TINE seterrømme har 2,9 g karber.
Q-lettrømme har 2,8 g karber.

Hvordan er det med fettet i lettsakene da??

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 17:01   #11
Lollypop!
Seniormedlem
 
Lollypop! sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 535
Lollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlys

Sv: Hvilke produkter er feil i mat på data?

De har jo mindre fett. Seterrømme er jo derfor bedre enn lettrømme av de årsaker. Dersom man sliter med å få i seg fett da. Jeg har ikke problemer med det, så jeg vurderer nå å gå over til lettrømme som faktisk har mindre karbohydrater.

__________________








Lollypop! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, men tusler nå over til Fedon etter dårlig vektnedgang Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 20:03   #12
tullann
Medlem
 
tullann sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Melhus
Innlegg: 322
tullann er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Hvilke produkter er feil i mat på data?

Men da får du jo midre fett!!!! Bedre med mere fett

__________________


tullans journal
Første delmål: 70 kilo innen jul>6,5 kilo igjen
tullann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 20:03   #13
tullann
Medlem
 
tullann sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Melhus
Innlegg: 322
tullann er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Hvilke produkter er feil i mat på data?

Røros rømmen er den beste ser det ut til. Men har alle butikker den da?

__________________


tullans journal
Første delmål: 70 kilo innen jul>6,5 kilo igjen
tullann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 20:10   #14
Lollypop!
Seniormedlem
 
Lollypop! sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 535
Lollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlys

Sv: Hvilke produkter er feil i mat på data?

Ja det lurer jeg også på. Jeg har ikke sett den en eneste plass. Hvor finner dere den?

__________________








Lollypop! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, men tusler nå over til Fedon etter dårlig vektnedgang Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 20:42   #15
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke produkter er feil i mat på data?

Opprinnelig lagt inn av Lollypop!, her.

Ja det lurer jeg også på. Jeg har ikke sett den en eneste plass. Hvor finner dere den?

Kjøpte min på Mega

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 20:48   #16
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke produkter er feil i mat på data?

Her er oversikt hvor det selges: http://www.rorosmeieriet.no/

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 20:51   #17
tullann
Medlem
 
tullann sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Melhus
Innlegg: 322
tullann er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Hvilke produkter er feil i mat på data?

Og Gerd er på plass... Tuuuuuuuuuuuuuuuusen takk søte deg

__________________


tullans journal
Første delmål: 70 kilo innen jul>6,5 kilo igjen
tullann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 20:52   #18
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke produkter er feil i mat på data?

Opprinnelig lagt inn av tullann, her.

Og Gerd er på plass... Tuuuuuuuuuuuuuuuusen takk søte deg

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 21:58   #19
Lollypop!
Seniormedlem
 
Lollypop! sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 535
Lollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlys

Sv: Hvilke produkter er feil i mat på data?

Aha! Sort pakke ja. Det forklarer at jeg ikke har funnet den. Jeg har jo gått ut fra at pakken var hvit...

__________________








Lollypop! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, men tusler nå over til Fedon etter dårlig vektnedgang Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Matportalen, mat på data Pia Ketolysekuren 4 21-08-07 14:50
Om mat og helse (ikke bladet!) Huldr Fysisk og mental helse 1 17-03-06 10:10
Usikre helseeffekter av økologisk mat mofe Nyheter / media 1 06-02-06 01:19
Feil mat = "Fæle" unger???? elian Barns kosthold 18 11-11-04 18:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no