Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Viktigheten av å spise rett etter trening

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-03-10, 11:01   #1
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Viktigheten av å spise rett etter trening

Jeg spiser lite brød, pasta, ris og poteter. Dvs, så å si aldri. (Bortsett fra et par sprekker her og der...). Uansett, har begynt å trene med ei venninne to-tre ganger i uken. Hun sier det er kjempeviktig å spise rett etter trening, dvs helst med en gang man går i garderoben, senest 20 minutter etter. Hvorfor er dette så viktig?

Hun spiser en del karbohydrater i form av knekkebrød, men ellers lite fett (æsj vet du) og masse egg og grønnsaker. I tillegg heller hun i seg et par dl av en slags proteinshake rett etter trening. Jeg spiser ikke knekkebrød, men heller proteiner og fett.

Takk for svar.

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Gammel 30-03-10, 17:11   #2
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Viktigheten av å spise rett etter trening

Opprinnelig lagt inn av Licota, her.

Hun sier det er kjempeviktig å spise rett etter trening, dvs helst med en gang man går i garderoben, senest 20 minutter etter. Hvorfor er dette så viktig?

Å spise umiddelbart etter trening er ikke gunstig. Fordøyelsessystemet er ikke klart til å ta seg av mat i det hele tatt, fordi alt av ressurser er satt inn på å levere næringsstoffer og oksygen til musklene. Når man har fått roet seg ned og slappet av litt, ca en halvtime - time etterpå er det derimot kjempebra med et måltid. En shake, som er lett fordøyelig, kan man ta ganske kort tid etter trening, men om det egentlig har noe for seg er fortsatt ganske uklart. Alt i alt er det mye synsing, overtro og sterke meninger om sk "post workout nutrition", så ta det meste med en klype salt

De andre måltidene på dagen er minst like viktige.

  Svar med sitat
Gammel 30-03-10, 17:21   #3
The Dude
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 247
The Dude har en fantastisk aura rundt segThe Dude har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Viktigheten av å spise rett etter trening

Utdrag fra http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=533

"3. Timing
Betydningen av timing kommer veldig godt frem i studiet til Cribb og Hayes (2006). To grupper trente menn som trente 4 ganger i uka i 10 uker fikk begge ett tilskudd av myseproteiner, karbohydrater og kreatin. Begge gruppene hadde likt energiinntak og proteininntak (3400 kcal/d og 1.8-2.2 g/kg/d protein), og eneste forskjell var tidspunktet de inntok tilskuddet. Den ene gruppa inntok tilskuddet rett før og rett etter trening, mens den andre inntok det på morningen og på kvelden. Muskelmasseøkningen i gruppa som tok tilskuddet rett før og rett etter var dobbel så stor som i den andre gruppa etter 10 ukers trening. Esmarck et al (2001) viste lignende resultater på eldre menn. Et tilskudd av protein, karbohydrater og fett tatt rett etter trening gav muskelmasseøkning, mens samme inntaket tatt 2 timer senere gav ingen økning tiltross for samme daglige energiinntak og proteininntak."

The Dude er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vær snill med kroppen Svar med sitat
Gammel 30-03-10, 17:54   #4
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Viktigheten av å spise rett etter trening

Opprinnelig lagt inn av The Dude, her.

Muskelmasseøkningen i gruppa som tok tilskuddet rett før og rett etter var dobbel så stor som i den andre gruppa etter 10 ukers trening.

Hvor stor var økningen? Iom at den ene gruppa hadde en "dobbelt så stor" økning, vil jeg tro at vi snakker om ganske beskjedne tall. Hvordan var kostholdet deres lagt opp resten av døgnet? Hvordan trente de? Er dette relevant for en mosjonist?

Minner om den saltklypen jeg nevnte tidligere.

  Svar med sitat
Gammel 30-03-10, 18:12   #5
SuperMamma
Medlem
 
SuperMamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 59
SuperMamma er på en erverdig vei

Sv: Viktigheten av å spise rett etter trening

hmmm... Harlds Gym har i allefall en mat-bar i helsestudio som servere egg og proteinshaker. Så noe må det jo ha for seg. De gutta der nede er vel ikke der for å mosjonere seg lett nå og da, men er seriøse med sine mål...
(hvor seriøse målene eventuelt er, er en annen diskusjon...)

__________________


SuperMamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Startet med Ketolyse, nå generelt vedlikehold og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-03-10, 18:21   #6
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Viktigheten av å spise rett etter trening

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Er dette relevant for en mosjonist?

Og der har vi det store spørsmålet!!

Bodybuilder vs hobbymosjonist vs 1/2 time spinning.... De har ikke helt de samme behovene for å "fylle opp tomme glykogenlagre" eller drikke proteinshaker etter treningen.

Jeg prøver å få i meg litt fett før og/eller etter at jeg har trent. Eller et kokt egg

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 30-03-10, 18:52   #7
The Dude
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 247
The Dude har en fantastisk aura rundt segThe Dude har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Viktigheten av å spise rett etter trening

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Hvor stor var økningen? Iom at den ene gruppa hadde en "dobbelt så stor" økning, vil jeg tro at vi snakker om ganske beskjedne tall. Hvordan var kostholdet deres lagt opp resten av døgnet? Hvordan trente de? Er dette relevant for en mosjonist?

Minner om den saltklypen jeg nevnte tidligere.

På ti uker ca 2.7 kg muskelmasse for gruppen som spiste rett før og rett etter, kontra ca 1.4 kg muskelmasse for de som tok tilskuddene morgen og kveld. En svakhet som forskerne selv påpeker er at de ikke spiste annet enn tilskuddene 3 timer før og tre timer etter treningen hvis jeg forstod riktig.

http://eprints.vu.edu.au/1436/1/MSSE2006_(3).pdf

The Dude er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vær snill med kroppen Svar med sitat
Gammel 30-03-10, 20:38   #8
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Viktigheten av å spise rett etter trening

Problemet med slike studier er at de bare viser en bitteliten del av den store helheten. For hver studie som "beviser" at det er drit viktig å spise noe med en gang man går av tredemølla, så fins det minst en som "beviser" at det bare er tull. Jeg tar en proteinshake i bilen hjem fra trening, og spiser et måltid rimelig nøyaktig en time seinere. Det har fungert for meg, så jeg fortsetter med det.

Det jeg nevnte med at man ikke bør spise de første minuttene etter hard trening er derimot ganske sikkert.

Her er en artikkel med en litt annen innfallsvinkel (om Dr. Barr har rett eller ikke er en annen sak): Artikkel

Sitat:

hmmm... Harlds Gym har i allefall en mat-bar i helsestudio som servere egg og proteinshaker. Så noe må det jo ha for seg. De gutta der nede er vel ikke der for å mosjonere seg lett nå og da, men er seriøse med sine mål...

Jøss, spiser kroppsbyggere?

  Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 11:51   #9
IdaCaro
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 17
IdaCaro er på en erverdig vei

Sv: Viktigheten av å spise rett etter trening

Her er et sitat fra SIF trener Kenn Hallstensen fra LenaBeatrice sin blogg :
http://lenabeatrice.net/kategori/trening-og-idrett/

Sitat:

Har du noen gode tips til hva man bør spise rundt treningsøktene? Da spesielt etter trening. Jeg er vant til å innta proteiner i form av pulver med melk, banan eller proteinsjokolade, men har forstått at dette ikke er helt riktig på et lavkarbokosthold?

Kenn svarer:
Om du ikke trener mer 3-4 ganger i uka, og du kanskje også har noe kg å gå ned, vil jeg anbefale deg å la være å spise noe som helst rett etter trening. Spis heller et vanlig sammensatt måltid i etterkant av treninga. Skulle du tatt noe, ser nyere studier ut til å vise at 20-25 g myse proteinpulver kan være nyttig – spesielt om du tar det rett før treninga begynner. Trener du veldig hardt og mange ganger i uka, kan det kanskje være lurt å tilføre litt lettfordøyelige karbohydrater (for eksempel banan) sammen med proteinpulveret. Dette gjelder kun om du tar drikken rett etter trening – før trening er det kun proteinpulver som gjelder. Fordelen med å ta det før trening, er at det tar 40-60 minutter fra du inntar dette til det kommer ut i blodbanen og kan brukes. Dette betyr at med det samme treninga er ferdig, vil kroppen ha byggesteiner til å gå i gang med restitusjonen.

IdaCaro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalorist Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 14:10   #10
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Viktigheten av å spise rett etter trening

Man må vel lære sin egen kropp å kjenne spiser ikke jeg noe innen type 20-30 minutter etter trening, blir jeg sjuk. Ikke så vanskelig å forstå at min kropp trenger det da

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Rett kurs etter ferie HIS Ketolysekuren 0 07-07-08 22:58
Mat etter trening Tidligere bruker Trening 39 27-02-07 12:33
Hva er best å spise før og etter trening? Spesielt etter. Iset Trening 35 22-06-06 21:42
Har dere sjekket ketosen rett etter et måltid marchus Atkins kosthold 1 25-03-06 19:28
Proteiner ikke nyttig rett etter trening ?? Nille Trening 33 21-10-05 12:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no