Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Spørsmål om lav- og høyglykemisk måltid

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-05-04, 19:22   #1
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Spørsmål om lav- og høyglykemisk måltid

Har fått spørsmål om følgende:

Vet du forresten om det stemmer at dersom man spiser et måltid bestående av et høyglykemisk produkt og et lavglykemisk produkt, så vil det totale resultatet og virkningen på blodsukkeret bli middelverdien? Leste det i et leserinnlegg i en avis. Men - det er vel mer Lindberg enn Atkins, kanskje.

Jeg har aldri hørt om dette. Jeg har fått beskjed om at høyglykemisk virker likt inn på blodsukkeret uansett om du spiser det alene eller med lavglykemiske. MEN jeg VET ikke sikkert, - så da spør jeg dere som sikkert vet mer.....???

Fedonisten, MHM........???








__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-05-04, 20:02   #2
Maz
Medlem
 
Maz sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 58
Innlegg: 370
Maz har en fantastisk aura rundt segMaz har en fantastisk aura rundt seg

Får se om jeg klarer å forklare dette

Det er den glykemiske belastningen på hele måltidet som betyr noe så dette er på en måte rett.

GI refererer seg til karbohydratet i maten og ikke maten.

Ett eksempel

Du spiser

1 Rå gulrot på 100 gram. Den inneholder 6,7 gram karbohydrater med GI på 30
100 gram baguette som inneholder 50 gram karbohydrat med GI på 95
100 gram skinke som inneholder 0 gram karbohydrat

Tilsammen har du spist 56,7 gram karbohydrater.
12% har GI 30
88% har GI 95
Den totale belastningen i måltidet er da på 87,2 Som jo er skyhøyt.

Om du så bytter ut baguetten med 100 gram grovt rugbrød som har 38,7 gram karbohydrat og GI på 46 får du et annet bilde og spiser to gulrøtter så er dobbles gulrotens bidrag.

Det er nå totalt 51,8 gram karbohydrater.
26% har GI 30
74 % har GI 46

Den totale belastningen er da 41,8 som er akseptabelt

Koker du derimot gulroten så øker den glykemiske belastningen av en eller annen grunn... (fra 30 til 85)a

Dette blir utrolig komplisert. Når en i tillegg vet at proteiner og f,eks sitron reduserer belastningen på måltidet men ikke så mye er dette rimelig kompliserte saker. Men det er likevel en super pekepinn.

Jeg var til å begynne med livredd kokte gulrøtter. Faktisk unngikk det like mye som poteter. Når en gulrot inneholder 6,7 gram karbohydrat og en potet ca 17 så blir gulrøtter mindre farlig enn poteter selv om begge har høy GI. Spiser en bare lavglykemiske grønnsaker sammen med en kokt gulerotbit kan totalen for måltidet bli helt akseptabelt.

Er dere forvirret nå poenget jeg skulle frem til var at det er altså totalen i måltidet som spiller en rolle og ikke de enkeltstående ingrediensene.

Maz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg of sorts.... Svar med sitat
Gammel 28-05-04, 20:26   #3
NK
Juniormedlem
 
NK sin avatar
 
Medlem siden: May 2004
Hvor: Tønsberg
Alder: 54
Innlegg: 37
NK er ny på veien

Husk å ikke glemme nå at om du spiser fett og proten sammen med karboen så vil de sørge for å sette ned farten på karben og du vil dermed sitte igjen med en lavere GI verdi enn utgangspunktet.

NK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kostholdsfilosofi: Mørk sjokolade + rødvin Svar med sitat
Gammel 29-05-04, 18:31   #4
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Hvis du skal spise et måltid som inneholder høy gi så prøv å få i deg fett og protein først før du begynner på karbene. Evnt , ta litt kanel før maten ,

Ta en titt i dagboka mi.

Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 12-07-07, 10:31   #5
tech
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 35
Innlegg: 262
tech er ny på veien

Sv: SpØrsmÅl Og Lav- Og HØyglykemisk MÅltid

Jeg driver for tiden å leser Fedons Metode.
Stusser litt på kombinasjonen av fett og høy GI, er det negativt? Bør det unngås fordi insulinproduksjonen økes eller anbefales det istedetfor høy GI alene pga. at kombinasjonen senker GIen?

__________________
Startet (06.01.2007): 119,1 kg
Nå: 89,3 kg
Mål: 80 kg
tech er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon (litt tilpasset en sjelden gang i blant) Svar med sitat
Gammel 13-07-07, 00:13   #6
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: SpØrsmÅl Og Lav- Og HØyglykemisk MÅltid

Opprinnelig lagt inn av tech, her.

Jeg driver for tiden å leser Fedons Metode.
Stusser litt på kombinasjonen av fett og høy GI, er det negativt? Bør det unngås fordi insulinproduksjonen økes eller anbefales det istedetfor høy GI alene pga. at kombinasjonen senker GIen?

Blir du ikke bare forvirret av å lese om enda en filosofi da? Vil anbefale deg å holde deg til Atkins og glem GI og tell heller karbohydrater.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-07-07, 02:47   #7
Maxxx
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 50
Innlegg: 119
Maxxx er ny på veien

Sv: Spørsmål om lav- og høyglykemisk måltid

Etter å ha lest dette begynner jeg å lure på om slanking ved å passe på GI gir godt resultat fordi en blir sittende med matematiske formler hele dagen og dermed ikke har tid til mat...

__________________


Maxxx er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generelt lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-07-07, 04:27   #8
tech
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 35
Innlegg: 262
tech er ny på veien

Sv: SpØrsmÅl Og Lav- Og HØyglykemisk MÅltid

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe, her.

Blir du ikke bare forvirret av å lese om enda en filosofi da? Vil anbefale deg å holde deg til Atkins og glem GI og tell heller karbohydrater.

Hehe, nja, jeg blir litt forvirret om Lindberg på enkelte områder, men nå har jeg ikke tenkt å bytte, bare integrere litt i mitt kosthold, det er veldig mye vitenskapelig kunnskap her som jeg fikk godt nytte av, og filosofien bekrefter på en måte Atkins (selv om han anbefaler moderat av fett så skriver han jo indirekte at med lavt av karbohydrater/lav GI så er høyfett greit).
Likte boken jeg, mye bra stoff i den som jeg føler jeg får nytte av som Atkinser (nå er det ikke alt for lenge til jeg skal begynne å tenke på vedlikehold), men ble nok ganske skuffet over hvor skeptisk han er til mettet fett

Jeg la merke til at han omtalte at magert kjøtt som best og begrunnet det med "mye fett kommer sjeldent naturlig i naturen" (tror det var med referanse til hvordan steinalderkost var), men hææ, trodde det var motsatt jeg..

__________________
Startet (06.01.2007): 119,1 kg
Nå: 89,3 kg
Mål: 80 kg
tech er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon (litt tilpasset en sjelden gang i blant) Svar med sitat
Gammel 13-07-07, 11:21   #9
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: SpØrsmÅl Og Lav- Og HØyglykemisk MÅltid

Opprinnelig lagt inn av tech, her.

Jeg la merke til at han omtalte at magert kjøtt som best og begrunnet det med "mye fett kommer sjeldent naturlig i naturen" (tror det var med referanse til hvordan steinalderkost var), men hææ, trodde det var motsatt jeg..

Jeg har sans for Fedon slik jeg kjenner ham fra media, men er enig i at han argumenterer "motsatt" når det gjelder synet på kjøtt/fett i menneskets evolusjon.

I Dr. philos Iver Mysterud, Biologisk institutt, Universitetet i Oslo sin doktoravhandling fra 2005 (Mat, menneske og evolusjon
Gyldendal Akademisk, 2006. Powerpoint til prøveforelesningen er også lagt ut på http://folk.uio.no/mysterud/), konkluderes det bl a med at:

  • Den tidlige tilgangen på åtselbasert føde var primært fett fra beinmarg og hjerne fra store beitende dyr
  • Jegere-sankere ville alltid preferere animalsk føde fremfor planteføde - hvor og når dette var økologisk mulig.n
  • Det er ingen tvil om at jegere-sankere prioriterte de feteste delene av byttedyrene

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Velkommen til spørsmål & svar HP Spørsmål og svar 955 27-01-17 23:29
Om sammensetningen av fett/karb i det enkelte måltid... Borealis Lavkarbo generelt 10 17-11-06 00:33
Spørsmål til Torkil Aadi Lavkarbo generelt 6 01-03-06 23:11
Div info til Atkins-brukere, og noen spørsmål Bambina Atkins kosthold 7 10-03-05 21:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no