Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvor viktig er karbohydrater?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-05-05, 14:44   #1
caja
Juniormedlem
 
caja sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Oslo
Innlegg: 25
caja er ny på veien
Question

Hvor viktig er karbohydrater?

"Karbohydratene sørger for å gi en liten "flamme" slik at fettet tenner lettere. I tillegg greier hjernen seg kun med karbohydrater, den brenner ikke fett. Går du nemlig tom for karbohydrater "stopper" nesten også fettforbrenningen opp, men det skumleste er når hjernen ikke får nok karbohydrater. Da blir du totalt viljeløs og likegyldig, det blir nesten helt uinteressant å for eksempel fullføre et løp eller redde seg selv når du har gått deg vill i fjellet. Så pass på å ikke gå tom for verken væske eller karbohydrater!"

Dette hevder Ingrid Kristiansen.

http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=3253

Stemmer det virkelig at hjernen ikke brenner fett, at den kun greier seg med karbohydrater? Jeg føler meg verken viljeløs eller likegyldig, og har i månedsvis inntatt minimalt av karbohydrater.

__________________
caja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-05-05, 14:51   #2
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av caja

"Karbohydratene sørger for å gi en liten "flamme" slik at fettet tenner lettere. I tillegg greier hjernen seg kun med karbohydrater, den brenner ikke fett. Går du nemlig tom for karbohydrater "stopper" nesten også fettforbrenningen opp, men det skumleste er når hjernen ikke får nok karbohydrater. Da blir du totalt viljeløs og likegyldig, det blir nesten helt uinteressant å for eksempel fullføre et løp eller redde seg selv når du har gått deg vill i fjellet. Så pass på å ikke gå tom for verken væske eller karbohydrater!"

Dette hevder Ingrid Kristiansen.

http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=3253

Stemmer det virkelig at hjernen ikke brenner fett, at den kun greier seg med karbohydrater? Jeg føler meg verken viljeløs eller likegyldig, og har i månedsvis inntatt minimalt av karbohydrater.

Enkelte motstandere av lav-karbodietter hevder dette med jevne mellomrom. Og det er jo riktig at hjernen ikke kan brenne fett, dens primære drivstoff er karbohydrater. Men ifølge det jeg har lest kan hjernen også livnære seg av ketoner, og fungere like godt på det.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 06-05-05, 14:52   #3
boble
Seniormedlem
 
boble sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: buskerud
Alder: 50
Innlegg: 872
boble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt av

Uten at jeg overhodet skal late som om jeg har greie å dette,tror jeg det her dreier seg om veldig lite karbohydrater. Langt under våre 20 %.

Dessuten tar jeg ikke (eks)toppidrettsutøvere veldig særiøst på kosthodsfronten,da de er avhengig av rask energi fordi de skal prestere fysisk. Det er noe helt annet med den jevne nordmann,som slett ikke har vondt av litt langdryg energi.

__________________
Bare de sinnsyke tar seg selv helt alvorlig!
boble er avlogget   Min kostholdsfilosofi: bobles lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 06-05-05, 16:09   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

*sukk* Ingrid Kristiansen snakker/skriver mot bedre vitende....... sier mye rart hun, som ikke henger helt på greip !

Hun mangler en del elementær kunnskap om menneskekroppen. I en ketogen diett, som Atkins – , kan de små mengder glukose som trenges for at kroppen skal fungere, dekkes av et minimum karbohydrater. Glukose (som er det hjernen trenger) kan også dannes i leveren – fra proteiner. Jeg har som tidligere nevt vært mer eller mindre i ketose i 2 år og ingen har noensinne beskyldt meg for å være viljeløs og likegyldig !! Det kan jeg faktisk heller ikke tillatte meg i joben min ..... eller når jeg er ute og kjører bil heller for den saks skyld !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-05-05, 16:17   #5
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Det er studier som viser at hjernen foretrekker ketoner framfor glukose også

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 06-05-05, 16:34   #6
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Hvis jeg har gått meg vill på fjellet eller trenger å komme meg hjem for å hente hjelp til andre som ligger skadet i skogen DA SPISER OGSÅ JEG SJOKOLADE, eller sukker, eller hva som helst som kan hjelpe meg til å få nok energi til å komme ut av en krise. Jeg tror ikke noen av oss er uenige i at karbohydrater kan være tettpakket, lett tilgjengelig energi. Å føle meg hyper, klar til å sette avgårde, gjøre en kjempeinnsats hvis jeg skal ta den siste spurten mot mål etter en kjempemaraton? Ja, helt klart, fram med karbene.

Dette er en helt annen situasjon enn i det daglige. Det er faktisk uhyre sjelden jeg trenger å klare å komme før i mål enn den russiske mesteren på fem-mila. Eller at jeg er fortapt i fjellet uten nødproviant. Og i de alminnelige, daglige situasjonene er min morgenporsjon med firkorn akkurat det jeg trenger.

På den andre siden: Når jeg levde på induksjonsdietten hadde jeg akkurat den følelsen Ingrid Kristiansen beskriver. Kropper er forskjellige, jeg er ikke noe særlig tess uten litt, riktige karber. Nille derimot, er veldig fornøyd med en mye strengere diett.

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 06-05-05, 16:36   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av HP

Det er studier som viser at hjernen foretrekker ketoner framfor glukose også

det skrev jo Hanne også...

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-05-05, 16:36   #8
DrPork
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 44
DrPork er en juvelDrPork er en juvelDrPork er en juvel

Noen retoriske tilbakemeldinger til Ingrid Kristiansen.

Dersom vi ikke kunne klare oss uten karbohydrater, hvordan har det seg at eskimoene overlevde i flere tusen år på sel og fisk? Hvorfor var de forskånet for hjertekarsykdom frem til nåtid?

Hvordan har menneskeslekten overlevd? Går man 30 000 år tilbake, fantes det kneipbrød, mel og sukker?

Det kroppen vår er laget for er et såkalt naturlig kosthold, uten prossesert mat. Den klarer seg mao uten karbohydrater. Om det er lurt i lengden er en annen ting. Skal ikke ta den dsikusjonen her, men fiber, vitaminer og mineraler fra frukt og grønnsaker er sunnt. Alt fettet i Atkins fase 1 er ikke bra, dersom man blir stående i denne. Store mengder av mettet fett vil gjøre noe med LDL kolesterolet på sikt, eskimoene fikk i seg MYE omega 3.

Dersom man står på en ketogen diett, dannes det nedbrytningsstoffer fra fettet, keton legemer (KL), disse er viktige energikilder for hjernen. I våre 4 første uker, neonatalperioden, er de spesilet viktige. De fungerer da som forgjengere for bla kolesterol dannelsen.

Mengde KL som blir forbrukt av hjernen avhenger av nivået i blodet, i ketose er det overskudd, og da brukes KL som drivstoff for hjernen. Under faste, er det kun KL som brukes av hjernen, for den har ikke annet tilgjengelig. Nå er ikke faste sunnt, men den viser at vi klarer oss uten karbohydrater.

Noen mennesker klarer ikke å lage KL grunnet genetisk feil, men utvikler seg normal så lenge de får tilført karbohydrater. Dette tyder på at KL er laget som et alternativt energi system som sørger for at kroppen hele tiden har energi tilgjengelig, så lenge den har noen lagre å ta av.

Vet dere forresten hva som er behandlingen hos barn med alvorlig epilepsi, der medikasjon ikke når gjennom? Ketogen kost...

DrPork er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert og naturlig lav GI Svar med sitat
Gammel 07-05-05, 22:02   #9
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Nille

Glukose (som er det hjernen trenger) kan også dannes i leveren – fra proteiner.

Jeg har hørt to ting: At hjernen fungerer best på proteiner (ikke direkte selvfølgelig), og at glukose dannes ut ifra to triglyserider. Hva er det riktige? Skulle gjerne likt å vite.



Uansett. Det daglige behovet for karbohydrater er null. Ingenting. Sånn historisk sett er kroppen vant til å ha lite karbohydrater... derfor er vi utstyrt med ikke mindre enn fire hormoner som styrer produksjonen av sukker, mens bare ett som styrer nedbrytningen... insulinet, og dette er ikke engang hovedoppgaven til insulin.

Dette betyr ikke nødvendigvis at det er optimalt å spise null karbohydrater. Det er mye bra mat som inneholder karbohydrater. Men de som mener at det er farlig å ikke spise karbohydrater, og at man blir sløv av det, har bomma helt. Vi har alle hørt om essensielle fettsyrer og essensielle aminosyrer... men er det noen som kjenner til essensielle karbohydrater? Hvis du hører om noen så si ifra.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 07-05-05, 23:34   #10
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av themonk

Jeg har hørt to ting: At hjernen fungerer best på proteiner (ikke direkte selvfølgelig), og at glukose dannes ut ifra to triglyserider. Hva er det riktige? Skulle gjerne likt å vite.



Uansett. Det daglige behovet for karbohydrater er null. Ingenting. Sånn historisk sett er kroppen vant til å ha lite karbohydrater... derfor er vi utstyrt med ikke mindre enn fire hormoner som styrer produksjonen av sukker, mens bare ett som styrer nedbrytningen... insulinet, og dette er ikke engang hovedoppgaven til insulin.

Dette betyr ikke nødvendigvis at det er optimalt å spise null karbohydrater. Det er mye bra mat som inneholder karbohydrater. Men de som mener at det er farlig å ikke spise karbohydrater, og at man blir sløv av det, har bomma helt. Vi har alle hørt om essensielle fettsyrer og essensielle aminosyrer... men er det noen som kjenner til essensielle karbohydrater? Hvis du hører om noen så si ifra.

Så.. themonk.. du mener mao. at det beste for mennesker er å leve utelukkende på kjøtt og fisk?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 07-05-05, 23:45   #11
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av DrPork

Noen retoriske tilbakemeldinger til Ingrid Kristiansen.

Dersom vi ikke kunne klare oss uten karbohydrater, hvordan har det seg at eskimoene overlevde i flere tusen år på sel og fisk? Hvorfor var de forskånet for hjertekarsykdom frem til nåtid?

Hvordan har menneskeslekten overlevd? Går man 30 000 år tilbake, fantes det kneipbrød, mel og sukker?

Det kroppen vår er laget for er et såkalt naturlig kosthold, uten prossesert mat. Den klarer seg mao uten karbohydrater. Om det er lurt i lengden er en annen ting. Skal ikke ta den dsikusjonen her, men fiber, vitaminer og mineraler fra frukt og grønnsaker er sunnt. Alt fettet i Atkins fase 1 er ikke bra, dersom man blir stående i denne. Store mengder av mettet fett vil gjøre noe med LDL kolesterolet på sikt, eskimoene fikk i seg MYE omega 3.

Dersom man står på en ketogen diett, dannes det nedbrytningsstoffer fra fettet, keton legemer (KL), disse er viktige energikilder for hjernen. I våre 4 første uker, neonatalperioden, er de spesilet viktige. De fungerer da som forgjengere for bla kolesterol dannelsen.

Mengde KL som blir forbrukt av hjernen avhenger av nivået i blodet, i ketose er det overskudd, og da brukes KL som drivstoff for hjernen. Under faste, er det kun KL som brukes av hjernen, for den har ikke annet tilgjengelig. Nå er ikke faste sunnt, men den viser at vi klarer oss uten karbohydrater.

Noen mennesker klarer ikke å lage KL grunnet genetisk feil, men utvikler seg normal så lenge de får tilført karbohydrater. Dette tyder på at KL er laget som et alternativt energi system som sørger for at kroppen hele tiden har energi tilgjengelig, så lenge den har noen lagre å ta av.

Vet dere forresten hva som er behandlingen hos barn med alvorlig epilepsi, der medikasjon ikke når gjennom? Ketogen kost...

*applaus*

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 07-05-05, 23:48   #12
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Kjøtt og fisk?

Opprinnelig lagt inn av mofe

Så.. themonk.. du mener mao. at det beste for mennesker er å leve utelukkende på kjøtt og fisk?

Hvis du leser innlegget om igjen så ser du at det står:

Opprinnelig lagt inn av themonk

Dette betyr ikke nødvendigvis at det er optimalt å spise null karbohydrater. Det er mye bra mat som inneholder karbohydrater.

Hensikten var bare å illustrere at mennesker ikke har noe essensielt behov for karbohydrater gjennom kosten.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 07-05-05, 23:50   #13
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av themonk

Hensikten var bare å illustrere at mennesker ikke har noe essensielt behov for karbohydrater gjennom kosten.

Ikke noe behov? Hva med vitaminene og mineralene som finnes i frukt, grønnsaker og nøtter?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 07-05-05, 23:55   #14
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av mofe

Ikke noe behov? Hva med vitaminene og mineralene som finnes i frukt, grønnsaker og nøtter?

Selvfølgelig har vi et behov for vitaminer og mineraler osv... og det er nettopp derfor man skal spise frukt, grønnsaker og nøtter. Jeg kan igjen sitere meg selv:

Opprinnelig lagt inn av themonk

Dette betyr ikke nødvendigvis at det er optimalt å spise null karbohydrater. Det er mye bra mat som inneholder karbohydrater.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 08-05-05, 11:30   #15
DrPork
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 44
DrPork er en juvelDrPork er en juvelDrPork er en juvel

2 av våre viktigste organer, hjerne og hjerte, bruker begge ketonlegemer (KL) som energikilde. Som nevnt i mitt andre innlegg i denne tråden, er disse alltid tilstede, så lenge vi har fett på kroppen, da de viktigste byggestenene er spaltet fett.

Hjernen får til vanlig 99% av energien sin fra glukose og hjertet bruker bare KL som energikilde, fordi det alltid må ha tilførsel av energi.

Lagret glukose får kroppen vår fra tilført karbohydrat og den kan selv lage det fra proteiner. Under faste kan proteinene tas fra bare en kilde, musklene våre. Under faste vil hjernen bruke 50/50 av glukose og KL. Et totalt skifte fra glukose til KL for hjernen går ikke, er blodsukkeret 0, dør man.
Det er altså ikke nødvendig å innta karbohydrater for å kunne opprettholde et normalt blodsukkernivå. Inntak av protein som gir aminosyrer under fordøyelsen kan gi nok byggesteiner for glukosedannelsen (glukoneogenese).

DrPork er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert og naturlig lav GI Svar med sitat
Gammel 08-05-05, 12:59   #16
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Heeeey dette er spennende! Det forklarer jo hvorfor mennesket er så vellykket og godt tilpasset å kunne leve under så utrolig mange ulike ytre forhold. En skikkelig alteter som kan overleve både på karbohydrater og på fett og proteiner, to ytterpunkt i dietter! Det eneste vi mangler er en mage eller to til, slik at vi også kan bryte ned gress. Og det forklarer også hvorfor det er nødvendig at det finnes en mekanisme for å omdanne karbohydrater til fett, siden det er fettet som driver hjertet. Takk DrPork, for å avsløre litt mer av menneskekroppens mysterier for menigkvinner og -menn.


themonk - disse svarene viser vel at menneskekroppen er utrolig fleksibel, og det finnes en rekke ulike dietter den kan utnytte godt og til ulike formål. Og at hvis du har lyst til å flytte til Svalbard og leve på selvfanget kjøtt og fisk, så kan det sikkert gå bra det, så lenge du finner ut hvor C-vitaminkilden til eskimoene var!

Muskat - på jakt etter eskimoenes hemmelighet

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 12-05-05, 16:22   #17
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Muskat


themonk - disse svarene viser vel at menneskekroppen er utrolig fleksibel, og det finnes en rekke ulike dietter den kan utnytte godt og til ulike formål. Og at hvis du har lyst til å flytte til Svalbard og leve på selvfanget kjøtt og fisk, så kan det sikkert gå bra det, så lenge du finner ut hvor C-vitaminkilden til eskimoene var!

Muskat - på jakt etter eskimoenes hemmelighet

Husker ikke helt om det var selens lever eller nyre som var kilden til C-vitaminen.
Tror mennesket er det eneste pattedyret som ikke kan produserer c-vitamin selv.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 12-05-05, 18:02   #18
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Har hørt at selolje skal være bedre enn fiskeolje, skal tro om det er fordi den inneholder C-vitamin

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Telling av karbohydrater Ruska Induksjonen 4 06-07-11 20:26
Hvilke karbohydrater teller HP Atkins kosthold 7 12-10-09 18:59
Karbohydrater i kakaosjokoladen Liva Generell ernæringsdebatt 19 30-08-06 14:03
Hvor mange karbohydrater er det egentlig i 6,5 dl salat? Kalorine Induksjonen 1 29-07-04 21:23
Ingen andre begrensninger enn karbohydrater? rsy Induksjonen 3 13-02-04 10:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no