Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Ungene mine er sukkerjunkies...

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-04-17, 10:11   #1
Lenno
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2017
Innlegg: 959
Lenno har en fantastisk aura rundt segLenno har en fantastisk aura rundt seg

Ungene mine er sukkerjunkies...

Har to små som er vanvittig opptatt av kaker, godteri og snacks. Tenker "avsukre" dem, dvs begrense inntaket til litt godteri på lørdagen. Pr i dag får dem i seg alt for mye sukker og søppelmat.

Hva tenker dere om å gi lchfkost hjemme? Noen dager er dem med far, som er høykarbomann, og i bhg får dem høykarbomat. Brød og frukt. Hvilke konsekvenser får det å gi dem noen høykarbo og noen lavkarbo måltider om hverandre? De vil jo aldri bli særlig gode til å brenne fett... Eller er kanskje ikke metabolismen deres ødelagt (enda)...?

I tillegg er det det sosiale... Hvis bare folk kunne slutte å "være snille" med å gi dem is, kjeks og kakao...

Lenno er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal-LCHF Svar med sitat
Gammel 21-04-17, 11:46   #2
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Ungene mine er sukkerjunkies...

Vi passer på at barna alltid spiser proteiner og godt fett til alle måltider. De spise mindre karbohydrater enn andre barn vi kjenner, men ikke lavkarbo. Vi har ikke brød eller annen gjærbakst hjemme, knekkebrød hjemme og i matpakker. Vi serverer poteter/ris som tilbehør til middag.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 21-04-17, 12:39   #3
Lenno
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2017
Innlegg: 959
Lenno har en fantastisk aura rundt segLenno har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ungene mine er sukkerjunkies...

Takk for svar!

Skulle ønske jeg klarte å ta bort lysten på søtsaker, men det har de virkelig fått smaken på altså. Får begnne med å ta bort alt av godteri, brus osv på hverdager, og så gradvis gå over til mer og mer lavkarbomat. Hvis de er som meg er brød eller pasta nok til å holde søtsuget ved like.

Lenno er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal-LCHF Svar med sitat
Gammel 21-04-17, 13:28   #4
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Ungene mine er sukkerjunkies...

Vi har litt godteri på lørdager. Passer på å ikke ha noe i hus på ukedagene for da sniker de eldste i skapet.

Jeg ville begynt med å innføre lørdagsgodt, og justere måltidene (mer protein og mindre stivelse). Proteiner gir økt metthetsfølelse så det bidrar til å redusere lysten på søtsaker.

Prinsippene vi lærer ungene våre: Proteinkilde i alle måltid, karbohydrater er tilbehør.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 21-04-17, 14:07   #5
Lenno
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2017
Innlegg: 959
Lenno har en fantastisk aura rundt segLenno har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ungene mine er sukkerjunkies...

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Vi har litt godteri på lørdager. Passer på å ikke ha noe i hus på ukedagene for da sniker de eldste i skapet.

Jeg ville begynt med å innføre lørdagsgodt, og justere måltidene (mer protein og mindre stivelse). Proteiner gir økt metthetsfølelse så det bidrar til å redusere lysten på søtsaker.

Prinsippene vi lærer ungene våre: Proteinkilde i alle måltid, karbohydrater er tilbehør.

Lørdagsgodt har vi, i passe mengde. Problemene er kafeturer, søndagsdesserter, barnebursdager, besøk osv.

Problemet er at de er litt kresne, og sier stort sett at middagen som serveres er ekkel.. Pølser og grønnsaker går ned på høykant, og kanskje de begynner å like flere ting hvis tilgangen på søtt/stivelse er mindre. Har vi taco feks, så spiser jeg tacosalat, mens dem spiser mest lefse med minimalt fyll.

Morsomt at ene ungen har blitt opptatt av å bli stor og sterk. Bare synd noen i bhg har fortalt henne at hun må spise banan for å få det til

Lenno er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal-LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan få ungene til å spise grønnsaker? Tone-Rose Barns kosthold 25 03-09-12 01:17
Mål for 2011 - sunnere kosthold for ungene mine TrillTrall Generell ernæringsdebatt 10 25-11-10 23:34
Mat for ungene! Superbolla Barns kosthold 33 11-08-10 12:39
Mor, men hva med ungene? Princez Ketolysekuren 4 03-03-08 09:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no