Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lavkarbo, trening og evt. fler karbohydrater?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-04-11, 11:23   #1
Mintu
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 30
Mintu er på en erverdig vei

Lavkarbo, trening og evt. fler karbohydrater?

Hei dere!
Jeg har ikke hatt så mange innleggene her inne, men har likevel vært en ivrig leser

Har holdt meg til lavkarbo siden januar - først og fremst for å få bort sukkerhunger og vann i kroppen, men også for å gå ned et par tre (fire) kilo.

Nå var jeg en ekstrem karbojunkie som MÅTTE ha godteri, boller etc. noen ganger om dagen for å holde kroppen oppe (!)
Ble rastløs og i dårlig humør hvis jeg ikke fikk sukkeret mitt, og nedprioriterte ofte måltidene fordi jeg ikke ville spise dobbelt - og allerede hadde spist "mitt" av sjokkis og annet tull.

Jeg har hele tiden vært normalvektig, men har de siste to årene lagt litt på meg (ca 4-5 kilo) som jeg gjerne ville ha av igjen. Jeg var i begynnelsen veldig skeptisk til lavkarbo - eller - skeptisk til alt fettet. Livredd for alt fettet er vel mer riktig
Etter hvert fant jeg ut at fett er ikke så veldig farlig, og avocado, fete meieriprodukter og linfrøknekkebrød er nå viktige matvarer for meg..

SÅ lurer jeg på følgende;
Trener en del løping, jeg elsker å løpe! Siden jeg begynte på lavkarbo har jeg ikke helt fått løpingen til. Har ikke humøret og iveren etter å komme meg ut like ofte som før, blir vond og veldig støl i musklene når jeg har løpt, og føler meg mørbanket etter en langtur (ca 1,5 - 2 mil)
Dette er noe som jeg mestret helt fint før lavkarbo - og derfor har jeg begynt å tenke på om jeg kanskje må tilføre litt fler karbohydrater i kosten igjen.
Tar vitaminer og mineraler og drikker mye vann.

Frem til nå har jeg ligget på ca 20 kbh daglig, som oftest under, men har likevel aldri vært i ketose.
(Ketosen er jeg ikke så opptatt av siden jeg ikke skal ned mange kiloene, har vel ca 2 kg igjen jeg vil ned. Er mer opptatt av å ikke ha vann i kroppen)
Har gått ned ca to kg, ganske jevnt, men vil ned litt til da.

Kan jeg øke til rundt 50 kbh daglig og fortsatt spise mye nøtter, ost, avocado og meieriprodukter, eller vil jeg da begynne å legge på meg av alt fettet og tenke på kcal i tillegg?

Har tenkt på at noen av disse tingene jeg er så glad i muligens kan være partystoppere for meg - at jeg ville gått mer ned og sikkert vært i ketose dersom jeg hadde prøvd å erstatte noe med egg osv, men det fungerer ikke. Jeg må ha de matvarene for å "trives" med dette kostholdet

Så da er spørsmålet; (endelig)
Hvor mye kan jeg øke på karbo?
Vil jo ikke gå opp i vekt! Eller få tilbake vannet i kroppen
Og hva skjer evt hvis jeg spiser mer karbo en dag, vil det da være en like stor utskeielse som om jeg hadde gjort det på ketolyse (vil jo ikke gå ut av ketose el. siden jeg ikke er i noen ketose...? )

De matvarene jeg evt ønsker å innføre i kostholdet mitt er youplait 0,01%, mer bær, FiberRik knekkiser, epler og frukt (*SAVN*)
Må jeg da redusere på fettet?
Skjønner at jeg må tenke på kcal mengden, men den tror jeg begrenser seg litt selv siden jeg aldri har vært noen storspiser (Bare en ekstrem fyser )

De dagene jeg løper (ca 3 ganger i uken) forbrenner jeg ca 1000 kcal iløpet av 1,5 time, så kroppen må ha næring - og jeg tror den ønsker seg litt fler karbo..

Ser at denne tråden ble laaaang, men håper virkelig noen av dere kan hjelpe meg litt.
Ønsker bare å få vite hvor mye karbo jeg evt kan tilføre uten å få vann i kroppen og legge på meg, og om jeg må redusere på fettet

Dere er best!!

Mintu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kortvokst mat ;) Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 11:58   #2
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo, trening og evt. fler karbohydrater?

Jeg kan si deg så mye at hvis du ligger på +/- 20 g karber om dagen, så ER du i ketose.

I følge Lutz (Bedre uten brød) så trenger man ikke redusere på fettet før man spiser over 72 g karbo om dagen.

Det du kan prøve i forbindelse med treningen din, er å spise noe fett en time/halvtime før du skal ut å løpe. Gjerne cocosa siden det gir hurtig energi (sier de som vet).
Du skriver jo ikke hva du ellers spiser, men de fleste gjør den feilen at de spiser for lite fett.
Jeg pleier å spise en boks med makrell i tomat (tror det er ca 100-110 g) med majones på etter at jeg har trent. Får fett og proteiner via den. Eller egg med majones.

Hvis du skal begynne å spise frukt, så må du nok helt sikkert redusere på fettet. Da kommer du fort over 70 g karbo om dagen og du må tenke mer Fedonsk.

Noen synes det er mye lettere å trene i ketose (etter tilvenningsperioden) andre synes de går bedre på noe mer karbo (ca 50 g om dagen), mens andre igjen karber seg opp før trening.
Det ser ut til å være alt etter treningsform osv.
Håper at du finner ut hva som passer deg.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Svar

Emneord
lavkarbo, mer karbohydrater, trening


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Karbohydrater etter trening? sta Lavkarbo generelt 9 03-04-11 20:04
Kildehenvisning til ketose og trening (puls) og lavkarbo og trening? wollafruen Trening 6 23-03-11 09:35
Karbohydrater og trening (Atkins) meksiko Spørsmål og svar 2 24-02-09 21:16
Trening og karbohydrater Lille Rosin Spørsmål og svar 2 15-11-08 22:25
Karbohydrater før trening på ketolyse Lisekir Trening 28 30-05-08 02:36


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no