Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Mer karbo i forbindelse med løp? Mangler eksplosivitet ...

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-09-11, 23:20   #1
Mintu
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 30
Mintu er på en erverdig vei
Question

Mer karbo i forbindelse med løp? Mangler eksplosivitet ...

Jeg løper mye - og har spist lavkarbo det siste året.
Ligger på ca 20 - 50 gram om dagen og trives med det, MEN;

På turene føler jeg ofte at jeg mangler "eksplosivitet" i musklene. Har lest veldig mye her inne og ser at det de fleste blir anbefalt er å prøve seg ut i forhold til mer fett eller mer karbo i forbindelse med trening.

For noen uker siden løp jeg et løp og kjente ikke at musklene hadde spesielt med styrke. Det går jo fint og jeg har masse masse energi, men mangler eksplosiviteten i musklene føles det ut som..

Da lurer jeg på følgende; Er det noen idè å trappe opp litt på karbene før slike løp eller harde treningsøkter? Burde jeg generelt ligge på mer karbo daglig?
Er normalvektig og passe godt trent. Løper en mil på ca 51 min - og målet mitt til neste løp er å ligge under 50.

Jeg blir bare så forvirret. For hvis kroppen bruker fett som brennstoff på (ca under 50 kh daglig) - da kan jeg jo ikke spise feks litt havregrøt eller lignende dagen før et løp da? For slik jeg forstår det vil kroppen da begynne å bruke karbohydratene som energi - så har jeg kanskje (sikkert ikke) nok karbohydrater - og da må den gå over på å bruke fett-energien igjen. Blir ikke det veldig slitsomt for kroppen?
Vil den ikke heller foretrekke å bruke fett som energikilde hele tiden, så jeg slipper å forvirre kroppen?

Mulig dette er veldig dumme spm, men jeg har lurt veldig lenge og blir frustrert. Vil så gjerne ha mer energi i musklene også - ikke bare ellers i kroppen. Etter forrige løp følte jeg at musklene ikke kunne klart å løpe fortere under løpet, selvom det gikk litt tregt - men etterpå var jeg ikke spesielt sliten heller! Ville heller løpt fortere og vært dritsliten. Skjønner ikke...

Har søkt mye etter svar på dette, om kroppen burde ha litt mer karbo før løp, men finner bare svar på at man må prøve seg frem..
Har noen erfaringer med dette?
Vil jeg forvirre kroppen slik at den bruker opp det lille den har av karbo og bruker litt tid på å omstille seg til å bruke fett som brensel igjen?

Håper på svar fra deres kloke hoder

Mintu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kortvokst mat ;) Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 00:17   #2
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 46
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mer karbo i forbindelse med løp? Mangler eksplosivitet..

Vi er alle ulike, mange klarer ikke å prestere på lavkarbo, så mitt tips er rett og slett og prøve deg fram. Karboloading kan være greia for deg. På såpass korte løp som 1 mil er det ingen fare for å gå næringstom. Prøv å hiv innpå med karbo før neste harde treningsøkt, så får du en pekepinn på hvordan kroppen reagerer.

Jeg og kona testet ketogen kost samtidig for noen år siden, jeg kunne trene som vanlig, hun var helt tom. Ikke les deg blind på teori, test og vær kritisk, teorien stemmer ikke i praksis for alle.

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 01:56   #3
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Mer karbo i forbindelse med løp? Mangler eksplosivitet..

Guttungen min er aktiv langdistanseløper og konkurrerer både innen og utenlands.
Han ligger mellom åtti og hundre karber pr dag, men intervalldager og konkurransedager øker han karbohydratmengden med opptil femti karbohydrater, nettopp for å prestere bedre.
Nå må det sies at hovedmengden av de økte karbene inntas rett etter løp for å resituere seg kjapt.
Han spiser forøvrig også mer proteiner før krevende løp.
Han har normal vekt, så han spiser lavkarbo fordi det er sunt, godt og fordi det er det jeg lager til oss

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 00:18   #4
Mintu
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 30
Mintu er på en erverdig vei

Sv: Mer karbo i forbindelse med løp? Mangler eksplosivitet ...

Takk for svar

Får vel bare prøve meg litt frem. Har vært veldig redd for fett tidligere og er redd for fett og karbo sammen. Derfor er det litt vanskelig å "tørre" å prøve seg frem da jeg er redd for at kroppen min er slik at den enten kun vil ha karbo, eller kun vil ha fett. Men det er muligens heelt feil. Håper jeg

Uansett, takk for svar

Mintu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kortvokst mat ;) Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 21:25   #5
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Mer karbo i forbindelse med løp? Mangler eksplosivitet ...

Støtter meg til det mange sier om individualitet... Alle er forskjellig

Mange sier de opplever at kokosfett er en god kilde å trene på, kan jo være noe å prøve?

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 21:32   #6
aktivjente
Medlem
 
aktivjente sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 383
aktivjente har en fantastisk aura rundt segaktivjente har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mer karbo i forbindelse med løp? Mangler eksplosivitet ...

Er enig i at du må prøve deg fram til hva som fungerer optimalt for deg. Å kombinere karber/ høyt fett en og annen gang er ikke så "farlig". Du skal jo ikke gjøre det hver dag eller i evigheter

__________________


Lev livet- hver dag
aktivjente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-09-11, 09:12   #7
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Mer karbo i forbindelse med løp? Mangler eksplosivitet ...

Generelt vil man ha større karbobehov for å prestere i eksplosive idretter som 100-400 meter siden kroppen i den fasen er veldig avhengig av glykogenlagrene for å prestere, lurt å ha fulle lagre før 400 m f.eks På langdistanse\utholdenhet har dette svært lite å si og man kan klare seg meget bra på strikt lavkarbo siden energi fra fett kommer inn i bildet, noe det i svært liten grad gjør på sprint. Flere utholdenhetsutøvere presterer meget bra på lavkarbo som Bjørn Ferry (han kjører jo ikke superstrikt da) og Jonas Colting, men har til gode å høre om sprintere, lengdehoppere, styrkeløftere, olympiske vektløftere etc som kjører strikt lavkarbo.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 23:57   #8
Mintu
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 30
Mintu er på en erverdig vei

Sv: Mer karbo i forbindelse med løp? Mangler eksplosivitet ...

Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.

siden kroppen i den fasen er veldig avhengig av glykogenlagrene for å prestere, lurt å ha fulle lagre før 400 m f.eks På langdistanse\utholdenhet har dette svært lite å si og man kan klare seg meget bra på strikt lavkarbo siden energi fra fett kommer inn i bildet, noe det i svært liten grad gjør på sprint.

Det gjorde meg i allefall litt klokere
Har på en måte vært redd for å tukle med karber i tillegg for jeg lurte på om kroppen da ville foretrekke disse istedenfor fettet - for så å "glemme" hvordan den benyttet fettet som energi når det var tomt for kh..

Har forsøkt litt nå og blir absolutt ikke klokere. Forsøkte med karbo boost samme dagen som jeg løp 7-8 km, det gikk veldig bra. Følte meg sprek og veldig opplagt. Samme dagen etter med litt mindre kh. Så to dager med lavkarbo - og litt karbo igjen før et løp som var på søndag. DET gikk dårlig.
Bena ville bare ikke løpe fort. De ville jogge. Eller GÅ.
I tillegg fikk jeg gnagsår. Noe jeg aldri har fått av dette skoparet tidligere. Tydelig at jeg løp på en veldig rar/feil? måte. Men, man lærer...

Lørdag er det birken og jeg gleder meg som en unge! Håper bare føttene leges innen den tid. Går med hawaiianas hele dagen for mest mulig luft til gnagsårene
I går og i dag var jeg på spinning med èn sykkelsko og èn hawaiianas for å holde beina i gang. hihi

Har også tenkt litt på dette med å trene litt mer variert. Kanskje det vil få meg til å løpe fortere. Har tidligere bare "løpt".
Litt i intervaller, men mest "naturlige intervaller" etter terreng og musikk. Vil så gjerne løpe fortere på mitt neste løp!

Derfor blir det litt mer spinning og styrke fremover - så får vi bare se..
Merket på spinningen at det skulle mye til før jeg ble ordentlig sliten i pusten - mens lårene fikk kjørt seg rimelig greit.

Jaja. Nok meg, jeg og mitt. Takk for gode svar!
Tror jeg satser på lavkarbo frem og under birken også. Kanskje litt mer karber løpsdagen, men ingen "boost".
Og sikkert en banan mot slutten hvis jeg føler jeg går tom. Men det skal vel litt til.. Vi får se

Mintu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kortvokst mat ;) Svar med sitat
Svar

Emneord
brensel, mer karbo, trening


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mat i forbindelse med pendling tiger2010 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 9 14-03-11 22:58
Lavkarbo og eksplosivitet raskall Trening 8 28-04-10 23:12
Kvalme i forbindelse med Stevia Jabba Spørsmål om matvarer og oppskrifter 0 15-12-09 20:21
Regler i forbindelse med sykemelding elian Generell diskusjon 11 28-01-09 18:50
Kløing i forbindelse med diabetes Smula Fysisk og mental helse 12 25-07-07 02:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no