Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Småtips for gradvis å endre til lavkarbo-kosthold

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-09-05, 20:41   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk
Lightbulb

Småtips for gradvis å endre til lavkarbo-kosthold

Jeg tenkte vi kunne samle disse her - da kanskje noen synes det er litt vel vanskelig å plutselig hoppe over til lavkarbo, når man er vant til å leve på brød og pasta og ris og nugatti..

La oss få en laaang liste!

  • Spis så grovt brød som mulig
  • Bytt ut knekkebrødet/brødet med Ryvita/Fiberrik
  • Hiv ut nugattien og syltetøyet
  • Om du lager gryterett, tilsett masse grønnsaker i tillegg.
  • Bytt ut risengrynsgrøten med havregrøt, og tilsett cottage cheese (masse proteiner)
  • Bytt ut den ene brødskive på morgenen med frukt.
  • Spis nøtter til mellommåltid
  • Tenk balansert kosthold, alle måltider bør inneholde fett, antioksidanter (grønnsaker) og proteiner (kjøtt, egg, ost)
  • Spis mye til frokost, mindre til kveldsmat
  • Prøv å ha 4-5 måltider pr. dag - 3 hovedmåltider, og 2 mellommåltider
  • Drikk vann!
  • MÅ du ha godteri? Spis mørk sjokolade, helst 70% kakao - proppfullt av antioksidanter. Balanser måltidet med nøtter.
Flere tips?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 29-09-05, 20:56   #2
Benzo
Seniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 649
Benzo er en juvelBenzo er en juvelBenzo er en juvel

Mange bra tips der mofe

  • Jeg mener dog at sjokoladen bør byttes ut med 86%...jeg klarer fint å fråtse i 70%, men ikke i 86.
  • Tacosalat i stedet for med skjell eller tortillas.
  • Bruke krydder, creme fraiche o.l. for å lage mye smak.
  • Lage moser av grønnsaker i stedet for poteter, ris osv.
Kommer nok på mer etter hvert

Benzo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.... Svar med sitat
Gammel 30-09-05, 14:00   #3
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Flere tips?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 30-09-05, 15:27   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mofe

Bytt ut knekkebrødet/brødet med Ryvita/Fiberrik

Eller kanskje enda bedre enn Ryvita; Wasa fiber pluss eller Rugsprø.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 06-10-05, 18:17   #5
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Småtips for gradvis å endre til lavkarbo-kosthold

*dytte*

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 07-10-05, 13:52   #6
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Småtips for gradvis å endre til lavkarbo-kosthold

Bra dette... Men jeg reagerte litt på "bytt ut en brødskive med frukt"... Det er jo ikke helt lavkarbo da??? Eller er det bare jeg som er veldig forsiktig med frukt? Det er kanskje annerledes for de som går på f eks Lindbergh?

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-10-05, 14:01   #7
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Småtips for gradvis å endre til lavkarbo-kosthold

Hm.. ja jeg vet ikke helt jeg Karin.. Bare føltes intuitivt så mye bedre - men er kanskje ikke det?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 07-10-05, 18:08   #8
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Sv: Småtips for gradvis å endre til lavkarbo-kosthold

Kutt opp rå grønnsaker og småspis istedenfor kjeks osv. mellommåltider og småspising på skole og jobb.

Gulerot, Blomkål, kolerabi osv.

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-10-05, 22:29   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Småtips for gradvis å endre til lavkarbo-kosthold

Som overgang til lavkarbo kosthold er gulerøtter og kålrot godt og greitt å snacke på, men etterhvert må man huske på gulrot og kålrot er de mest karbohydratrike grønnsakene vi har, men hhv. 6.7 og 6.4 gram karber pr 100 gram. Og begge er "tunge" i egenvekt.

Blomkål, brokkoli, selleri og cherrytomater er mine favoritter !

Men det aller beste tipset jeg kommer på for overgang til lavkarbo kosthold er å tømme skuffer og skap for høykarbo fristelser..... .

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 08-10-05, 00:35   #10
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Småtips for gradvis å endre til lavkarbo-kosthold

Ja, DER er jeg i alle fall helt enig, Nille! Tømme skapet hjelper veldig godt!

Og cherrytomater har jeg blitt så glad i at det nesten er blitt en religion... Altså ikke til forkleinelse for religioner... Det er bare at jeg gnafser cherrytomater i tide og utide. Og mest når jeg ikke har tid til ordentlig lunsj. Da blir det f eks (i byen) en varm pølse og en håndfull cherrytomater eller evt nøtter e l...

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Pannekaker (og inspirasjon til bruk) dingpot Middag 35 04-01-12 23:46
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 04:52
Barn og lavkarbo kosthold Summer Barns kosthold 41 02-03-04 04:03
Vårt kosthold ser ut til å bli mer anerkjent Skorpia Lavkarbo generelt 3 23-02-04 21:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no