Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

Alternative råd mot PCO

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-09-04, 18:57   #1
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Alternative råd mot PCO

Jeg tenkte vi kunne ha en slik tråd å samle opp andre råd for PCO i. Annet enn p-piller, som er symptomdempende (menstruasjonsforstyrrelser).

Kom nemlig over noe Fedon har skrevet om PCO, og hvilke kosttilskudd som kan hjelpe. Han nevner B-vitaminer, sink og magnesium.

Så var det skrevet ned...

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 23-09-04, 15:12   #2
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Kanel! Det skal visst være veldig bra for insulinet, uten at jeg kan gå nærmere inn på årsaken. Jeg fikk iallefall anbefalt å bruke kanel flittig. Skal snoke litt rundt og se om jeg finner noe mer.

  Svar med sitat
Gammel 24-11-04, 14:14   #3
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Vitamin D

Sitat Fedon Lindberg, skrevet i et ukeblad:
"Et kosthold som er fattig på karbohydrater, rikt på proteiner, grønnsaker og omega-3, kan bidra til at kvinner med PCOS blir friske - og til og med gravide. Metformin (Glucophage) er et medikament som bidrar til å bedre insulinresistens. Nå har imidlertid forskere funnet ut at kvinner med PCOS har lavt nivå av D-vitaminer. I studien fant man at normalisering av D-vitamin-nivået i blodet førte til normalisering av menstruasjonen til over halvparten av kvinnene i løpet av to måneder. Noen ble også gravide. D-vitaminet er egentlig ikke et vitamin, men et hormon som vi normalt ikke trenger å få via kosten. Kroppen kan selv lage D-vitamin fra kolesterol - forutsatt at vi får nok sol (men det gjør vi garantert ikke i Norge). Hvis du ikke får nok sol, bør du ta tran, eller vitamin D tabletter. Uansett bør du få legen din til å teste nivået av D-vitamin i blodet. Mange kan få seg en overraskelse her."

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 03:47   #4
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: Alternative råd mot PCO

dytt..!

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 20:59   #5
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Alternative råd mot PCO

Og dyyyyyytt!

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 06-11-08, 00:19   #6
Myrull
Medlem
 
Myrull sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: barteby
Innlegg: 367
Myrull er ny på veien

Sv: Alternative råd mot PCO

Det med D vitamin var interessant ja.
Ser ut som jeg får prøve litt forskjellig som står her.

__________________


Dame med PCOS som vil spise seg frisk!
BLOGGEN
Myrull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 15:32   #7
firren
Sperret
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 18
firren er på en erverdig vei

Sv: Alternative råd mot PCO

Det med D-vitaminer har jeg også hørt. Er det noen av dere her inne som har fått sjekka nivået av D-vitamin? Selv har jeg begynt å gå til øre-akupunktur og reflexolog. Aner ikke om det har noe for seg da. Men jeg fikk blødning etter 45 dager etter noen behandlinger. Før det gikk det tre mnd. Men det er så vanskelig å vite hva det er som hjelper når man forsøker så mange ting samtidig!

firren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 16:08   #8
pjusket
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Innlegg: 82
pjusket er på en erverdig vei

Sv: Alternative råd mot PCO

Jeg sliter også med PCOS, og fikk et råd av ei venninne av moren min. Hun har gått jevnlig til akupunktør i flere år og mistet sin PCOS på grunn av dette. Hun fikk ikke mensen før hun var 30, et halvt år etter hun begynte til behandlig - og etter dette har hun fått regelmessig mens, gått ned i vekt, mistet mye av den uønskede hårveksten og cystene på eggstokkene. Så det skal visst hjelpe.

__________________


pjusket er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 19:25   #9
firren
Sperret
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 18
firren er på en erverdig vei

Sv: Alternative råd mot PCO

Opprinnelig lagt inn av pjusket, her.

Jeg sliter også med PCOS, og fikk et råd av ei venninne av moren min. Hun har gått jevnlig til akupunktør i flere år og mistet sin PCOS på grunn av dette. Hun fikk ikke mensen før hun var 30, et halvt år etter hun begynte til behandlig - og etter dette har hun fått regelmessig mens, gått ned i vekt, mistet mye av den uønskede hårveksten og cystene på eggstokkene. Så det skal visst hjelpe.

Hm... kanskje det var det som virka for meg da. Jeg hadde gått tre mnd uten mens, bare spotta litt innimellom, før jeg dro til øreakupunktur og reflexologi. Dagen etter første behandling, fikk jeg mensen, og neste mens kom etter 45 dager, noe som var en ganske bra bedring. Men det er da så mye jeg driver med akkurat nå, at jeg vet ikke helt å skille på hva som gjør hva.

firren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 22:17   #10
pjusket
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Innlegg: 82
pjusket er på en erverdig vei

Sv: Alternative råd mot PCO

Det kan være det!

Jeg har bestemt meg for å prøve ut ketolysekuren nå, og virker ikke den for meg så skal jeg prøve akupunktur jeg også. Hun jeg kjenner er altså så fornøyd, og går dit regelmessig. Startet med en gang i uken, og nå går hun omtrent en gang annenhver måned.

__________________


pjusket er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 14:34   #11
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Alternative råd mot PCO

Sitat:

Det med D-vitaminer har jeg også hørt. Er det noen av dere her inne som har fått sjekka nivået av D-vitamin?

Eldgammal tråd dette her ser jeg, men jeg svarer likevel. Fikk konstatert insulinresistens og pcos for cirka en måned siden, og jeg hadde lavt nivå av D-vitamin enda jeg tar tilskudd. Jeg har aldri hørt om sammenhengen før, men om det er slik stemmer det i hvert fall for meg

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 14:38   #12
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Alternative råd mot PCO

Opprinnelig lagt inn av firren, her.

Det med D-vitaminer har jeg også hørt. Er det noen av dere her inne som har fått sjekka nivået av D-vitamin?

Hmm, er det ikke d-vitamin man får fra sola?
Jeg får i hvertfall sykt mye mer energi når jeg får litt sol! Ike sånn vanlig "godt humør når været er bra", men skikkelig duracell-kanin.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 15:30   #13
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Alternative råd mot PCO

Sitat:

Hmm, er det ikke d-vitamin man får fra sola?

ja. Fikk beskjed av legen om å tilbringe mer tid i sola

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 01:03
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 12:34
Råd mot vinkearmer? guro Trening 9 19-03-05 17:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no