Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Bøker > Andre bøker

Boktopp-liste

Andre bøker Leser du en god bok? Del den med oss!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-06-08, 16:07   #26
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Boktopp-liste

Opprinnelig lagt inn av msplum, her.

Ser at ingen har nevnt Janet Evanovich. Hun anbefales på det aller varmeste av meg.
Serien om Stephanie Plum (som jeg har stjelt nicket mitt fra) er bare gull. Ingen stor litteratur i den forstand, men morsom. Veldig morsom!

Ellers er mine anbefalinger:

John Irving - En Bønn for Owen Meany
Salman Rushdie - Midnattsbarn
Dante - Den guddommelige komedie
Alexander Kielland - Skipper Worse og Garman og Worse
Adams -The Hichhikers guide to the galaxy
Knut Faldbakken - Uår
Knud H. Thompson - Klokken i Makedonia og Den irske presten

Ser du har lest Rushdie - har du lest Sataniske Vers, og er den i så fall stilmessig representantiv for andre bøker han har skrevet, f.eks. Midnattsbarn? Jeg hadde litt problemer med å komme skikkelig inn i "universet" hans i Sataniske vers, og må innrømme jeg ga den opp. Er noen år siden nå og lurte på om jeg skulle gjøre et nytt forsøk..

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 12:58   #27
msplum
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 51
Innlegg: 229
msplum er ny på veien

Sv: Boktopp-liste

Opprinnelig lagt inn av Nike, her.

Ser du har lest Rushdie - har du lest Sataniske Vers, og er den i så fall stilmessig representantiv for andre bøker han har skrevet, f.eks. Midnattsbarn?


Nei!
Sataniske Vers er vanskelig, uforståelig, tung og forvirrende.

Den er overhodet ikke representativ for Rushdies forfatterskap. Han skriver ganske variert, og noen av bøkene hans er tunge og vanskelige, mens andre igjen bare er ustyrtelig morsomme.

Midnattsbarn er morsom! Rushdie klarer å lage de mest fantastiske situasjoner. Han har utgangspunkt i historiene sine som er fullstendig urealistiske, likevel godtar man dem.

Hvaskaljegsi? De ubetalelige øyeblikk om gutten i skittentøyskurven, om mannen som gav opp islam fordi han hadde for stor nese og om den pakistanske hærs beste sporhund.

Det er synd at det er Sataniske vers som har gjort Salman Rushdie kjent - fordi det dermed er den boken alle leser først - eller prøver å lese.
Sataniske vers krever en inngående kjennskap til Islam for å være forståelig. Hvis man ønsker å lese Sataniske vers, anbefales det å lese Gud leser ikke romaner først. Den forklarer hva som skjer og hvorfor Rushdie har fått en fathwa mot seg.

__________________


NEI til grønnsaker og JA til bredere fortau (eller noe sånt)!
[SIGPIC][/SIGPIC]
msplum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Skaldemann Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 13:31   #28
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Boktopp-liste

Opprinnelig lagt inn av msplum, her.

Nei!
Sataniske Vers er vanskelig, uforståelig, tung og forvirrende.

Den er overhodet ikke representativ for Rushdies forfatterskap. Han skriver ganske variert, og noen av bøkene hans er tunge og vanskelige, mens andre igjen bare er ustyrtelig morsomme.

Midnattsbarn er morsom! Rushdie klarer å lage de mest fantastiske situasjoner. Han har utgangspunkt i historiene sine som er fullstendig urealistiske, likevel godtar man dem.

Hvaskaljegsi? De ubetalelige øyeblikk om gutten i skittentøyskurven, om mannen som gav opp islam fordi han hadde for stor nese og om den pakistanske hærs beste sporhund.

Det er synd at det er Sataniske vers som har gjort Salman Rushdie kjent - fordi det dermed er den boken alle leser først - eller prøver å lese.
Sataniske vers krever en inngående kjennskap til Islam for å være forståelig. Hvis man ønsker å lese Sataniske vers, anbefales det å lese Gud leser ikke romaner først. Den forklarer hva som skjer og hvorfor Rushdie har fått en fathwa mot seg.

Så flott - da tror jeg Midnattsbarn blir neste bok! Er en stund siden jeg har klart å samle tankene om en bok nå, så tror ikke akkurat Sataniske vers er boken å begynne med.. Noe å le av er nøyaktig hva jeg trenger tror jeg. Har vanligvis stor sans for historier som tar utgangspunkt i en litt "skjev" virkelighet, så dette gleder jeg meg til. Er ganske sikker på at jeg har den, må bare lete litt først

Takk for godt svar Msplum!

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 13:48   #29
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Boktopp-liste

Jeg leste i sin tid "Sataniske Verser" med en iransk kompis hengende over skuldrene. Jeg forsto noe, og sikkert mer enn jeg ville ha gjort om han ikke hadde vært til hjelp, men den fikk meg ikke akkurat til å kaste meg over resten av bibliografien hans, så dette var jo gode nyherer for meg!

Jeg har nettopp begynt på Gert Nygårdshaugs "Mengele Zoo". Har satt enorm pris på forfatterskapet hans før, som f.eks "Prost Godtvins Geometri". Og dette er jo lissom publikumsfavoritten, og den virker så langt utrolig fin!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 19:03   #30
msplum
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 51
Innlegg: 229
msplum er ny på veien

Sv: Boktopp-liste

Jeg har ikke klart å komme gjennom Sataniske Vers, Vrede og Skam av S. Rushdie, men har kost meg både med Grunnen under hennes føtter og Maurerens siste sukk. De to siste er ikke fullt så morsomme som Midnattsbarn men absolutt leseverdige.

Jeg er generelt veldig kresen når det gjelder bøker. Jeg kan nekte å lese en bok hvis jeg synes at den har en teit tittel. Har dritt meg ut på det mange ganger

Jeg har bare lest én bok av Gjert Nygårdshaug (nå må jeg skjekke at de var hans som hadde skrevet den boken - ja), og det er Nullpluss. Den var sær! Handler om en mann som skal spise seg selv bit for bit...... Høres ikke så kult ut, men det må vel kunne kalles lavkarbo

Ser at jeg har Nygårdshaugs Alkymisten også stående i hylla - og jeg tror jeg har flere bøker av ham også somewhere.... Kanskje jeg skal prøve å lese mer av ham.

__________________


NEI til grønnsaker og JA til bredere fortau (eller noe sånt)!
[SIGPIC][/SIGPIC]
msplum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Skaldemann Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 19:15   #31
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Boktopp-liste

Nygårdshaug er flott!
Alkymisten har jeg ikke lest, er ikke det en novellesamling?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 20:21   #32
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Boktopp-liste

Innen jeg finner Midnattsbarn i bokrotet mitt skal jeg lese ut Narsiss og Gullmunn av Hesse, og så har jeg faktisk Murakami på engelsk her - Blind willow, Sleeping woman - skal bli interessant å lese ham på engelsk, har hørt oversettelsene der er bedre enn de norske, men vet ikke hvor egnet språkkunnskapene mine er for Murakami på annet enn norsk. Får gjøre et forsøk iallfall.

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 20:24   #33
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Boktopp-liste

Murakami på engelsk er veldig pussig, fordi engelsken er forumert japansk, om du skjønner hva jeg mener. Han retter opp i alle engelske oversettelser, for at dette skal bli riktig. Så man stusser en del over hvordan setninger er bygd opp etc.
Jeg synes vi stort sett er veldig heldige med norske oversettelser. De er som regel veldig gode! Dessuten slipper vi å tenke det minste på sensur

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 20:28   #34
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Boktopp-liste

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Murakami på engelsk er veldig pussig, fordi engelsken er forumert japansk, om du skjønner hva jeg mener. Han retter opp i alle engelske oversettelser, for at dette skal bli riktig. Så man stusser en del over hvordan setninger er bygd opp etc.
Jeg synes vi stort sett er veldig heldige med norske oversettelser. De er som regel veldig gode! Dessuten slipper vi å tenke det minste på sensur

Ja, jeg har ikke hatt noe å utsette på de norske oversettelsene i hvertfall, men jeg har jo ingenting å sammenligne med heller da. Men godt å bryne seg litt og

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 20:31   #35
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Boktopp-liste

Har hendt at jeg har lest enkelte bøker igjen på engelsk etter å ha lest dem på norsk, det gir en ganske fin pekepinn, og så har man dessuten grunnlaget ved å ha lest den på sitt eget språk først. Det hender jeg må fram med Oxforden min når jeg leser bøker på engelsk.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 20:43   #36
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Boktopp-liste

Ingen dum ide. Er redd jeg ennå ikke har skaffet meg Oxford slik jeg lovet bibliotekarsjefen på universitetet jeg var vit.ass. på og som måtte låne meg en haug med engelske oppslagsverk da jeg skulle gjøre reaserch for en professor - "alle med respekt for seg selv har da Oxford" - ja, jeg gremmes. Aller helst skulle jeg hatt den i hodet.

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 22:06   #37
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Boktopp-liste

Jeg kjøpte ikke en gang min selv, men fant den i et hjørne i loftsboden et sted jeg bodde for flere år siden, det var ikke navn i boka, og forrige beboer visste ikke hvem den tilhørte. Så da ble det finders keeper! Jeg hadde også planer om å kjøpe den, planer i flere år. Så fant boka meg i stedet!
Den er litt gammel (94 tror jeg), men den duger virkelig!

Ellers er denne helt gull, da!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 22:19   #38
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Boktopp-liste

Ah - takk skal du ha, den visste jeg slettes ikke om! Snart begynner studiene igjen og da for jeg nok meget mulig bruk for Oxford og andre hjelpemidler. På et eller annet vis håper jeg å sitte som professor emeritus som språkmektig 70-åring og messe på latin til mine disipler fra forelesningstronen om hvor viktig det er å kunne kommunisere med resten av verden Og så skal jeg drikke gin på emerituskontoret! Ha! (Bli ferdig med studiene først ja..)

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 23:15   #39
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Boktopp-liste


Fantastisk! Kan jeg få lov til å fotografere deg da? Jeg skal nemlig være Norges mest anerkjente og innovative fotograf ved den alderen, og ha stort sølvgrått hår og flagrende svarte gevaner og rare symbolmettede smykker.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 23:47   #40
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Boktopp-liste

Haha - ikke bare skal du få fotografere - jeg er etter alt å dømme blitt så eksentrisk da at du er den eneste som får forevige mitt strenge, men likevel milde og kloke (og selvsagt vakre) rynkete (dog bemerkelsesverdig klare) ansikt som så kunstferdig er innrammet i en løs ballerinatopp. Og på nesten magisk vis klarer du å fange opp en aura av latin og dype, filosofiske livsvisdommer mens lyset samtidig treffer hånden som gjør en grasiøs alonchÈ mot ginglasset og kaster skygger mot Marinskij-teateret og Pas de deux med Nurejev - det hele i taus, intens og gjensidig respekt og forståelse.

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 22-06-08, 00:07   #41
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Boktopp-liste

Dette er noe av det mest fantastiske jeg har lest på lenge!

Jeg føler meg alt usedvanlig ydmyk og beæret over å få det privilegium å fotografere den tids kvinnelige inkarnasjon av et møte mellom Gandalf og Signe Horn Fuglesang, men samtidig med viten i dypet av mitt hjerte at æren er gjensidig. Vi snakker tross alt om hun som foreviget størrelser som Micheal Jackson ved sitt dødsleie.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-06-08, 00:21   #42
msplum
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 51
Innlegg: 229
msplum er ny på veien

Sv: Boktopp-liste

Nike og photobscura? Kan jeg få skrive biografiene deres?

Jeg skal nemlig være en meget anerkjent, dog muligens en smule sær, forfatter. Innehaver av diverse priser, blant annet et par tre Nobelpriser i litteratur

Jeg vil naturligvis ikke ha for vane å nedlate meg til å skrive biografier, men noen få utvalgte fortjener å få sine biografier skrevet av den beste

__________________


NEI til grønnsaker og JA til bredere fortau (eller noe sånt)!
[SIGPIC][/SIGPIC]
msplum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Skaldemann Svar med sitat
Gammel 22-06-08, 01:57   #43
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Boktopp-liste

Selvsagt msplum - så lenge du skriver på latin, og opplaget kommer i begrenset utgave, samt at den bare er å få i håndkrevet, nitid løkkeskrift. I den endeløse rekken av festskrift blir det en fornøyelig adspredelse å få skrevet min biografi av en annen Nobel-dekorert... Jeg har dog registrert at du er noe eldre enn meg, men jeg vil trolig ikke bli utpreget gammel (det er jo alle eneres lodd), så da står du forhåpentlig løpet ad

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 22-06-08, 02:24   #44
msplum
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 51
Innlegg: 229
msplum er ny på veien

Sv: Boktopp-liste

Nåja, nå har jo jeg begynt et nytt og bedre liv. Skal bli slank, har begynt å trene og slutta å røyke - så da kan jo jeg regne med å bli noe sånt som 110 år eller noe. Da tenker jeg at jeg holder tritt med deg en stund uansett hvor gammel du måtte ende opp med å bli


*løper for å øve på løkkeskriften*

__________________


NEI til grønnsaker og JA til bredere fortau (eller noe sånt)!
[SIGPIC][/SIGPIC]
msplum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Skaldemann Svar med sitat
Gammel 22-06-08, 05:34   #45
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Boktopp-liste

Det betviler jeg overhodet ikke

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 21:23   #46
Levita
Medlem
 
Levita sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 422
Levita er en juvelLevita er en juvelLevita er en juvel

Sv: Boktopp-liste

Oj, for en morsom tråd!

Ser jeg deler mine favoritter med flere her.

Dostojevskijs "Idioten", "Forbrytelse og straff", "Krotkaja" og mange flere.
Milan Kunderas "Tilværelsens uutholdelige letthet"
Bulgakovs "Mesteren og Margarita" - tror dette er min favoritt framfor alle!
Karl Johan Vallgren - "Den vidunderliga kärlekens historia" Åhh..sukk
Tolstoj - "Ivan Ilitsj' død", "Krig og fred"
Marina Lewycka - "En kort historie om traktoren i Ukraina"
Ellers har jeg som de fleste slukt "Drageløperen" og "Tusen strålende soler". Som lett underholdning har jeg også sansen for Stieg Larsson og Dan Brown... Tja... Hva har jeg glemt... Åh, jo "Bakom synger skogene"..."En rød heltinnes død" - krim som utspiller seg i Kina.. "En reise på livets elv"- kjempeinteressant bok om Kina...hmm...Kunne snakke om bøker i timesvis....

Levita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 21:55   #47
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Boktopp-liste

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Lasso rundt fru Luna, ja! Åh, glemte den, men tenkte liksom "klassikere". Jeg leste rubinen først, så lune, så rubinen igjen. Ble helt forelska i Ask

Brødrene Karamasov og Idiotene er også flotte bøker! Og en annen jeg kan anbefale varmt når vi først er inne på "må leses"-bøker er "Markens grøde" av Knut Hamsun! En varm og fin bok, og så har jeg en greie for ting som bygges opp. Jeg spilte masse Sim City da jeg var yngre

Har stor sans for Hamsun sine bøker (det er ikke vanskelig å se at han var dypt inspirert av Dostojevskij), men jeg anbefaler ingen å lese Markens grøde når de går gravid, og heller ikke i den umiddelbare tiden etterpå.. Jeg måtte legge fra meg boken - de som har lest skjønner sikkert hvorfor.. Bare for å gå over på Bjørneboes Bestialitetens historie - ja, for det var ikke som å gå fra asken til ilden.. Men de skal begge leses ferdig, med tiden..

Leste Lasso rundt fru Luna og Sangen om den røde rubin da jeg gikk å videregående, og husker jeg egentlig synes Ask var en dust. Fikk litt mer sansen for ham i Sangen om den røde rubin - den var mer forklarende mtp hvorfor han var som han var, men noen forelskelse var det ikke snakk om, mener å huske at jeg snarere syntes litt synd på ham. Kanskje jeg skulle lest de om igjen, ofte leser man en tekst helt forskjellig i ulike faser i livet...

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 21:59   #48
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Boktopp-liste

Opprinnelig lagt inn av Levita, her.

Oj, for en morsom tråd!

Ser jeg deler mine favoritter med flere her.

Dostojevskijs "Idioten", "Forbrytelse og straff", "Krotkaja" og mange flere.
Milan Kunderas "Tilværelsens uutholdelige letthet"
Bulgakovs "Mesteren og Margarita" - tror dette er min favoritt framfor alle!
Karl Johan Vallgren - "Den vidunderliga kärlekens historia" Åhh..sukk
Tolstoj - "Ivan Ilitsj' død", "Krig og fred"
Marina Lewycka - "En kort historie om traktoren i Ukraina"
Ellers har jeg som de fleste slukt "Drageløperen" og "Tusen strålende soler". Som lett underholdning har jeg også sansen for Stieg Larsson og Dan Brown... Tja... Hva har jeg glemt... Åh, jo "Bakom synger skogene"..."En rød heltinnes død" - krim som utspiller seg i Kina.. "En reise på livets elv"- kjempeinteressant bok om Kina...hmm...Kunne snakke om bøker i timesvis....


Ah - Bulgakov var det - har fått anbefalt Mesteren og Margarita før, men klarer stadig å glemme både forfatter og tittel, men nå skal jeg jammen skaffe meg denne boken - takk for at du minte meg på det! Er mye på leselisten etter hvert.. Krotkaja har en annen tittel og, ja? (Slik Forbrytelse og straff også kalles Raskolnikov).

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 22:14   #49
Levita
Medlem
 
Levita sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 422
Levita er en juvelLevita er en juvelLevita er en juvel

Sv: Boktopp-liste

Ja, du må absolutt lese Mesteren og Margarita, har lest den både på norsk og originalspråket, sikkert fire ganger tilsammen, og liker den bedre og bedre.

Tror ikke Krotkaja har en annen tittel...uten at jeg skal si det for sikkert. Det er ei tynn flis av ei bok, gitt ut av Solum forlag, tror jeg.

Levita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 22:20   #50
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Boktopp-liste

Opprinnelig lagt inn av Levita, her.

Ja, du må absolutt lese Mesteren og Margarita, har lest den både på norsk og originalspråket, sikkert fire ganger tilsammen, og liker den bedre og bedre.

Tror ikke Krotkaja har en annen tittel...uten at jeg skal si det for sikkert. Det er ei tynn flis av ei bok, gitt ut av Solum forlag, tror jeg.

Å herreguuuuuuuuuud! - kan du russisk?!!?!?! Jeg har så fryktelig lyst å lære - tenk å kunne lese all den store russiske litteraturen på orginalspråket! Nå ble jeg misunnelig nå!

Mon ikke myten om den fattige, lidende kunstneren har sitt utpring i Russland - hva er det som gjør at Russland har fostret så mange store kunstnere - det være seg forfattere, komponister, koreografer, dansere..?

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vitaminer og mineraler - liste mofe Kosttilskudd 6 23-07-07 12:41
Noen her som går på Atkins som kan legge liste over hva de spiser de forskjelige dag? Aadna Spørsmål og svar 4 11-08-06 20:05
oppdatert liste og melkeerstatning kate Blodtypedietten 2 01-06-06 14:51
Liste over fiberinnhold i matvarer Tingeling Lavkarbo generelt 1 21-10-05 14:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no