Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Standardsvar om våg och vikt

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-03-06, 10:40   #1
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Standardsvar om våg och vikt

Varje dag frågar människor mig om hur fort man ska gå ned i vikt och berättar om sin kroppsvikt. De undrar varför de inte gå ner som planerat, eller varför de går ner så fort. Min principiella inställning till våg och vikt är enkel. Man bör gå ned i vikt så att viktminskningen blir uthållig. Den ska inte leda till långvariga platåer, och det ska vara möjligt att hålla målvikten när man väl nått den. Detta uppnår man enklast om man går ner i måttlig takt och med hjälp av naturlig kost.
Att gå ner 1,5 kilo i veckan, under ganska många veckor, är en smärre katastrof. Även om det inte känns så.
Att gå ner ett halvt kilo i veckan under samma tid är en stor framgång, även om det inte känns så.
Den snabba viktminskaren äter upp en redig portion muskler. Det är ohälsosamt och lägger grunden för en framtid som jojo-bantare. ”Varför äter kroppen upp musklerna. Det finns ju fett kvar i överflöd”, undrar du kanske. Det beror, enkelt uttryckt, på att kroppen sparar på reserverna när den tror att hårda tider nalkas. Samtidigt passar den på att göra organismen mer energisnål, dvs minskar den energikrävande muskelmassan.
Förutsättningen för att framgångsrikt bränna fett är att kroppen tror att det finns gott om mat! Det är en av huvudpunkterna i hormonellt styrd viktminskning, den viktminskning som jag förordar. Det är motsatsen till att svälta sig ner i vikt (energistyrd viktminskning).
Det är mycket svårt att äta upp ett och ett halvt kilo av sig själv varje vecka utan att kroppen reagerar. För vanliga, normalknubbiga människor går det inte. Är man tillräckligt fet, som jag var, så går det, men även jag förlorade en massa muskler tillsammans med fettet.
Varför är en viktminskning på ett halvt kilo i veckan under lång tid så bra? Svaret är att den viktnedgången är lagom snabb. Äter man rätt och rör sig en smula, så utgörs de försvunna kilona av rent fett. På ett år blir det 25 kilo fett! Så mycket extra fett är det inte många av oss som bär på, och att bli av det är en stor framgång.
./.

Låt oss börja med en vanlig fråga:
Jag mår alldeles utmärkt på din typ av kost, men jag får inget resultat på vågen. Det gör mig stressad. Vad ska jag göra?

Ja, vad gör man när man inte får något resultat på vågen? Mitt förslag är att man slänger vågen. Den visar ändå inte hur mycket fett man bränner eller hur mycket friskare man blir.

Att äta den mat vi är avsedda att äta är en hälsoplan. Framgångarna mäter vi i form av förbättrad hälsa. Vi blir starkare och piggare. Vi slipper blodsockersvängningar och vi får ett immunförsvar som står emot allting. Vi sover bättre på natten och vi tar motgångar på ett bättre sätt. Har vi diabetes blir vi av med den, eller kan minska medicineringen, har vi led- eller hudbesvär så minskar de. Kan vi inte bli gravida, så blir vi gravida. Ingenting av detta kan vi mäta med hjälp av en våg.

När du fått en frisk och trygg kropp, och känner en djup tillfredsställelse över detta, så kommer det att hända en massa andra positiva saker också. En av dessa positiva saker är att du utövar ett mindre tryck på jordytan. Det, men bara det, kan du mäta med hjälp av en våg.
./.

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 16-03-06, 15:08   #2
elco
Medlem
 
elco sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 66
Innlegg: 67
elco har en fantastisk aura rundt segelco har en fantastisk aura rundt seg
Thumbs up

Sv: Standardsvar om våg och vikt

Glimrende besvart! Dette tar jeg rett til meg!

__________________
"En vakker og gjennomklok og akkurat passe tykk
(hmm - snart!) dame i min beste alder"

fritt etter "Karlson på taket"







elco er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins, mer og mindre Svar med sitat
Gammel 17-03-06, 01:54   #3
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Standardsvar om våg och vikt

Sitat:

När du fått en frisk och trygg kropp, och känner en djup tillfredsställelse över detta, så kommer det att hända en massa andra positiva saker också. En av dessa positiva saker är att du utövar ett mindre tryck på jordytan. Det, men bara det, kan du mäta med hjälp av en våg.

Elegant uttrykt

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Standardsvar om dietupplägg ssskaldeman Spis deg ned i vekt med Skaldeman 4 22-06-11 22:14
Svensk debatt ssskaldeman Nyheter / media 6 17-08-09 19:39
SSS om frukt och grönsaker ssskaldeman Spis deg ned i vekt med Skaldeman 4 26-01-06 13:24
Frossa och bli smal donjuanwannabe Lavkarbo generelt 0 04-10-04 22:19
En liten själ talar med Gud Fedonisten Livets lyse side 1 05-05-04 20:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no