Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold > Induksjonen

PCO - Metforminbruk og prøverørsbehandling

Induksjonen De første 14 dagene med Atkins

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-02-07, 02:20   #1
lilletrille
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2007
Alder: 41
Innlegg: 2
lilletrille er på en erverdig vei
Question

PCO - Metforminbruk og prøverørsbehandling

Hei!
Jeg lurte på om Metformin-bruk kan være farlig under Introduksjons fasen..? Det skal liksom være et must å gå ned i vekt nå en har PCO, helst 10% for at kroppen skal "slippe taket" på en måte, og gå inn i en ny hormon balanse... Har gått på Metformin lenge nå og må nok belage meg på å ta denne medisinen så lenge tilstanden vedvarer, iallfall så lenge en prøver å få barn...

(Skal til prøverørs behandling i mars, denne gangen skal det sitte!! )

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wjUuCTq/]
lilletrille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 05:48   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: PCO - Metforminbruk og prøverørsbehandling

Vil bare ønske deg lykke til

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 07:37   #3
LilleVille
Medlem
 
LilleVille sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Buskerud
Alder: 50
Innlegg: 347
LilleVille har en fantastisk aura rundt segLilleVille har en fantastisk aura rundt seg

Sv: PCO - Metforminbruk og prøverørsbehandling

Det står på pakningsvedlegget til Metformin at det ikke skal brukes hvis man er i ketose. Og det er man vel under induksjon

Det står også i felleskatalogen at "Metformin brukes til behandling av diabetes hos voksne (type II-diabetes), først og fremst til overvektige pasienter hvor endring i kosthold ikke har gitt resultat" Og det er jo nettopp endring i kosthold du driver med??

Beklager hvis jeg virker krass, men dette har blitt litt av en kjepphest for meg. Jeg har selv PCOS, er insulinresistent og overvektig, og skal i gang med prøverørsbehandling denne våren. Jeg har gått på Metformin i 4 år uten at det har hjulpet verken på vekta eller hormonene, men etter 6 mnd på ketolysekuren har jeg fått BMI under 30 og regelmessig syklus, UTEN metformin!

Så konlusjonen min: Jeg skal ikke uttale meg om det er FARLIG, annet enn at det står i pakningsvedlegget at de ikke skal brukes om man er i ketose altså. Men jeg er helt sikker på at du ikke TRENGER dem!

__________________

LilleVille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, 50-70 g karber fra fiber og grønnsaker, 1200-1800 kcal om dagen. Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 08:01   #4
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: PCO - Metforminbruk og prøverørsbehandling

Kprt og enkelt forklart, så vil ketose gjøre det samme (og vel så det) som metformin for kroppen din. Man kan ta metformin når men går på lavkarbo, men er man i ketose så skal det ikke være nødvendig, for som sagt så vil da kroppen din "ordne opp selv"

Lykke til med vektnedgang og prøverør

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 08:02   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: PCO - Metforminbruk og prøverørsbehandling

Metformin er overhodet ikke farlig om man går på Ketolyse eller Atkins Induksjon.

MEN - det er bortkastede penger, da du ikke behøver det når du er i ketose. Metformin og ketose gir samme virkning på hormonene. Det er flere her inne som går på Metformin og har kuttet ned/ut når de er i ketose. De kommer sikkert inn her med råd etterhvert

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 09:34   #6
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: PCO - Metforminbruk og prøverørsbehandling

Masse lykke til!!!

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 11:31   #7
lilletrille
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2007
Alder: 41
Innlegg: 2
lilletrille er på en erverdig vei
Post

Sv: PCO - Metforminbruk og prøverørsbehandling

Hei og tusen takk for svar

Det er lenge siden jeg har lest paknings vedlegget til Metformin tydeligvis Burde nok satt meg mere inn i det før jeg hev meg i kast med diett, tar selvkritikk der...

Jeg er helt ny her i forum og har ikke kommet sjikkelig i gang med dietten enda, jeg har altså ikke oppnådd ketose enda!
Tidligere erfaring med Metformin før mitt første svangerskap (da også med prøverør) har vært relativ negativt.
Jeg fikk massevis av mageproblemer, så ut som jeg var gravid i niende mnd da magen var full av luft, og det gikk ikke over heller.
Det var så vondt og ubehagelig at da jeg med mitt første ICSI forsøk ble overstimulert i tillegg, så hadde jeg så vondt i magen at jeg klarte så vidt å puste de dagen det var på det verste.
Jeg ble innlagt på sykehus, der lå jeg en uke.

Har nå rett før jul hatt et forsøk som ikke ble positivt, denne gang hadde jeg en liten anelse av overstimulering, men ikke på langt nær så voldsomt og alvorlig som første gang med ICSI. (vi med PCO kan lett bli overstimulert) Og denne gangen tok jeg ikke Metformin i forkant av forsøket heller!!!

Men jeg har lest at Metformin bør tas både før og under et svangerskap for å redusere faren for spontanabort... Noen som har lest det samme?

Lykke til alle dere andre som også er prøvere

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wjUuCTq/]
lilletrille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 15:50   #8
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: PCO - Metforminbruk og prøverørsbehandling

Du må IKKE ta metformin under svangerskap med mindre det er i samråd med lege. Dette er et område det fortsatt forskes på, så man må få nøye oppfølging under svangerskapet om man skal ta de.

om du er i ketose behøver du ikke ta metformin, og du slipper også mageproblemene

går du ned i vekt reduserer du også sjansene for spontanabort så vidt jeg vet.

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Alternative råd mot PCO MHM PCOS og karbohydratkontroll 12 15-07-09 14:30
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
pco spørsmål- ?? Frøya Stoffskifte / hormonproblemer 10 21-01-07 13:32
Ungdom med PCO Carrie PCOS og karbohydratkontroll 9 07-08-05 15:39
PCO på dagsorden MHM PCOS og karbohydratkontroll 19 28-04-05 17:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no