Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Hvorfor går noen opp i vekt av litt karbohydrater?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-03-11, 09:27   #1
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Hvorfor går noen opp i vekt av litt karbohydrater?

Skaldemann kan ikke spise frukt eller bær uten å gå opp i vekt. Hva skyldes denne overfølsomhet for karbohydrater?

Skyldes det uvanlig stort inntak av sukkerholdige matvarer (farin) tidligere? De som får diabetes 2, har de alle en historie bak seg med høyt sukkerforbruk? Kan man være genetisk svak på en måte slik at til og med karbohydrater i form av brød kan utløse diabetes 2?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 09:33   #2
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor går noen opp i vekt av litt karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Skaldemann kan ikke spise frukt eller bær uten å gå opp i vekt. Hva skyldes denne overfølsomhet for karbohydrater?

Skyldes det uvanlig stort inntak av sukkerholdige matvarer (farin) tidligere? De som får diabetes 2, har de alle en historie bak seg med høyt sukkerforbruk? Kan man være genetisk svak på en måte slik at til og med karbohydrater i form av brød kan utløse diabetes 2?

Kan bare svare for meg selv ut fra egne erfaringer

I min familie finnes det vel ikke diabetes tror jeg, jeg er mao ikke disponert for dia så vidt jeg vet. For drøyt 24 år siden hadde jeg er periode hvor bla blodsukkeret var for høyt, fikk i samme periode diagnosen Hypothyreose. Blodsukkeret stabiliserte seg uten medisiner.

Har aldri hatt en særlig høyt forbruk av sukker, har vært mat som er hovedårsaken til min overvekt. Brus har jeg ikke drukket siden tenårene, aldri sukker eller søtning i te, 1 teskje sukker på grøten osv. Har heller aldri vært særlig glad i frukt. Av snop har det heller vært potetgull fremfor sukkersnop som har vært min last

Men, karber tåler jeg dårlig. Blir urolig i kroppen, vekta stagnerer/øker og jeg får et rastløst sug ut av en annen verden og humøret blir spooky....

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 19:45   #3
Tante TI
Seniormedlem
 
Tante TI sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Alder: 73
Innlegg: 1.590
Tante TI begynner å bli godt kjentTante TI begynner å bli godt kjentTante TI begynner å bli godt kjentTante TI begynner å bli godt kjentTante TI begynner å bli godt kjentTante TI begynner å bli godt kjent

Sv: Hvorfor går noen opp i vekt av litt karbohydrater?

Jeg kan heller ikke svare for andre enn meg selv.

Som barn fikk vi ungene en sukkerbit dyppet i kaffen som lørdagsgodt!
Senere, da jeg ble stor nok til å tjene egne penger, gikk det i sjokolade, mer sjokolade, cola og av og til annet godt. Men mest sjokolade og cola... Vanlig mat år jeg svært lite av. Som ungdommer flest kunne jeg leve i evigheter på sjokolade og brus. Når sulten ble riktig slem smakte en pølse i brød.
Jeg var tynn som en strek til i slutten av 30-åra!

Diverse ting som skjedde gjorde at mat ble en større del av livet mitt, og dermed begynte jeg å legge på meg. Da jeg ikke reduserte sjokoladeinntaket, men heller plusset på med chips og kjeks ble det ille... Så begynte slankekurene, 10 kg ned, 13 opp... og slik har det fortsatt - for meg som for mange andre.

Noen ekstra varme somre har jeg spist 3-4 yoghurt naturell pr. dag og lite annet. Og ikke gått ned ett gram...
Er det pga karbene i yoghurten og frukt/grønt? Ikke vet jeg, men nå går jeg iallfall ned ved å spise masse fett.

__________________
En kunne nok bli hjulpet av med sine feil om man ikke trivdes med dem. (Dronning Kristina)
Tante TI er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 10-10-11, 00:06   #4
Kolve
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 140
Kolve er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor går noen opp i vekt av litt karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Skaldemann kan ikke spise frukt eller bær uten å gå opp i vekt. Hva skyldes denne overfølsomhet for karbohydrater?

Skyldes det uvanlig stort inntak av sukkerholdige matvarer (farin) tidligere? De som får diabetes 2, har de alle en historie bak seg med høyt sukkerforbruk? Kan man være genetisk svak på en måte slik at til og med karbohydrater i form av brød kan utløse diabetes 2?

Det er vel ikke overfølsomhet for karbo som her er problemet, men det at kroppen først bruker karbo som "energi" og da blir resten lagret som fett.

Om det er mulig at karbo i brød kan utløse diabetes 2 tror jeg nok en lege bør svare på.

__________________
Tror jeg har en litt rar måte å se ting på, men sånn går no dagene
Kolve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 10-10-11, 03:34   #5
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor går noen opp i vekt av litt karbohydrater?

Tror man skal lete lenge før en lege vil slå fast at brødspising kan føre til diabetes.
Jeg er medlem på et internasjonalt diabetesforum, og svært mange av de som har fått diagnosen diabetes 2 er normalvektige og ikke slikkmunner. De har spist helt normalt, og selv uten diabetikere i familien, så får de likevel sykdommen.
For mitt vedkommende minimerte jeg mengden sukker i bakst, bakte grove fullkornsbrød, spiste ikke søtsaker, men var svak for chips og popcorn, flere år før diabetesen slo ut.
Nå har jeg diabetes 1, men jeg fikk høre fra diabetessykepleier at med og leve lavkarbo kunne jeg kanskje klare å beholde den lille restproduksjonen jeg har av insulin i bukspyttkjertelen.
Vanligvis forstår jeg at insulinproduksjonen er slutt etter ca et halvt år.
Med og leve lavkarbo har jeg enda bittelitt hjelp av min egen kropp, og det er nå 13 måneder siden jeg fikk diagnosen.

Jeg TROR at kostholdet vårt som staten anbefaler med ca 300 karbohydrater pr dag, gjør noe med hormonbalansen vår. Hos noen er det slik at bare de ser på et wienerbrød så legger de på seg, andre får problemer med stoffskifte, diabetes, ferilitet og en hel haug sykdommer som har det til felles at de er et resultat av hormoner i kroppen våres. Men dette er bare min oppfatning, ikke noe noen lege har sagt.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 10:12   #6
janmesi
Medlem
 
janmesi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 404
janmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snill

Sv: Hvorfor går noen opp i vekt av litt karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Skaldemann kan ikke spise frukt eller bær uten å gå opp i vekt. Hva skyldes denne overfølsomhet for karbohydrater?

Skyldes det uvanlig stort inntak av sukkerholdige matvarer (farin) tidligere? De som får diabetes 2, har de alle en historie bak seg med høyt sukkerforbruk? Kan man være genetisk svak på en måte slik at til og med karbohydrater i form av brød kan utløse diabetes 2?


Skaldeman var svært syk da han la om til lavkarbo/LCHF. Han veide 145 kilo cirka, og hadde alle symptomer på pre-diabetes. For enkelte gir frukt direkte vektoppgang. Skaldeman unner seg lokale epler en gang i året, og da sier han at han går opp nesten 4-5 kilo på et par uker.

Fruktsukkeret brytes ned i leveren, der hvor også blodsukkeret skal brytes ned, og for en som da har insulinresistens/redusert insulinfølsomhet (som jo Skaldeman har pga tidligere ekstrem overvekt), så vil han måtte være veldig forsiktig med frukt.

Håper det var litt til svar.

__________________
Beste hilsen fra Jan M - Lille Måne
"Selvsagt skal du ikke spise dyrefett!" (VGs Vektklubb) www.lillemaane.no
janmesi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 11:05   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor går noen opp i vekt av litt karbohydrater?

Jeg kan også bare dele min egen erfaring og det er at min kropp har lav forbrenning selv om det ikke er påvist med blodprøver. Faktisk har en av markøren for stoffskiftet - FT4 - økt fra 13 til 18 i løpet av min lavkarbokarriere

Men jeg tror at min kropp trenger svært lite karbohydrater (les energi) for å fungere, og dermed kommer aldri fettforbrenningen i gang!

Ta med at jeg har ikke særlig vekttap på lavkarbo - med unntak av de ukene jeg spiste spisdegslank med 12-1300 kalorier pr dag. Min basalforbrenning ligger på 2300 kalorier FØR aktivitet er regnet med, så jeg er nok i en særstilling der.
Dessverre elsker jeg mat - og selv om jeg aldri var sulten med 5 små måltider på spisdegslank er jeg ikke like flink til å lage like små porsjoner selv

Jeg har småspist LITT høykarbomat i løpet av en kjedelig langvarig sykemelding og la glatt på meg 4 kilo selv om jeg knapt spiste annen mat i tillegg.

Liten trøst i å vite at jeg kommer til å holde lenge hvis det blir matmangel i verden...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 18:02   #8
Majamor001
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 17
Majamor001 er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor går noen opp i vekt av litt karbohydrater?

Jeg har hørt at med karbohydrater følger det ofte med mer vann i kroppen

__________________
Les mer om mitt liv og min familie
Majamor001 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor man ofte står stille i vekt eller går OPP i vekt på lavkarbo! Iset Lavkarbo generelt 28 20-10-11 20:43
Hvorfor går jeg opp i vekt? Mysticgirl Spørsmål og svar 10 21-02-11 12:08
Hvorfor opp i vekt i dag? nybegynner85 Spørsmål og svar 3 04-05-10 18:50
Vet du hvorfor jeg går opp i vekt? Chantelle Lavkarbo generelt 18 17-06-09 22:16
Jeg går OPP i vekt ... Hvorfor? MorStine Ketolysekuren 29 26-10-07 11:38


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no