Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Steke- og gratinere, hvilken olje/smør?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-01-12, 10:56   #1
Zenitra
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 47
Zenitra er på en erverdig vei

Steke- og gratinere, hvilken olje/smør?

Jeg har lest meg gjennom mange tråder i dette tema, men blir ikke klokere; hvilken olje tåler steiking/gratinering (og jeg mener steking - ikke putring på svak varme!

Jeg vet hvilke oljer jeg kan bruke og IKKE bruke. At jeg skal ha meierismør og ikke margarin - osv. Men, hva tåler sterk varme uten å bli "usunt"??

Zenitra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 11:12   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Steke- og gratinere, hvilken olje/smør?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Enumettede oljer (olivenolje, rapsolje, peanøtt olje) tåler temperaturer opp til ca. 200*c før fettet blir ødelagt. Avocado olje skal ifølge produsenten tåle 235*C -

Flerumettete oljer (alle andre) skal ikke ha så mye over 90-100*c før fettet blir dårlig.

Lindberg sier:

Sitat:
Olivenolje, rapsolje, peanøttolje eller avokadoolje som hovedsaklig inneholder enumettet fett, tåler steking på lav temperatur relativt bra, men ikke frityrsteking.

Skal du steke på høy temperatur - eller frityrsteke - er klarnet smør, kakaosmør, kokosfett, palmeolje og palmekjerneolje å foretrekke.

Dette fant jeg i hvert fall!
Selv bruker jeg mest rapsolje, men prøver å ikke steke på aller høyeste varme!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 11:20   #3
Zenitra
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 47
Zenitra er på en erverdig vei

Sv: Steke- og gratinere, hvilken olje/smør?

Tusen takk Kitt <3

Klarnet smør, hva er det egentlig? Palmeolje er vel direkte usunt - så med nevnte oljer/smør til steking på høy varme, viser vel dèt egentlig at det ikke ER sunt uansett hva man bruer- å steke på høy varme...

Jeg liker å steke fisken/kjøttet, men har aldri tenkt over hvor høy temperatur jeg bruker. Jeg fyrere alltid løs ved å sette stekeplaten på høyest (9), og når det begynner å steke, halverer jeg tempen (5). Uten at jeg har peiling på hvor mange grader 1-9 på komfyren min er.... Hm...

*confused*

Zenitra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 11:24   #4
MarenM
Juniormedlem
 
MarenM sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Bergen.
Alder: 37
Innlegg: 27
MarenM er på en erverdig vei

Sv: Steke- og gratinere, hvilken olje/smør?

Jeg lurer på akkurat det samme som du Zenita - forstår ikke at det ikke er greit å spise varmebehandlede oljer, men greit å varme det opp selv - og en aner jo ikke hvor mange grader 9 er på komfyren?

MarenM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Liberal lavkarbo, stabilt blodsukker og glutenfritt. Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 11:38   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Steke- og gratinere, hvilken olje/smør?

Klarnet smør er det du får når du smelter smør og lar det avkjøle litt. Da ser du melkebunnfallet nederst og det klarnede smøret på toppen. Hell det klare på toppen over i en krukke og du har klarnet smør klart til bruk!

Palmolje i seg selv er ikke farlig! Det er fremstillingsmetodene som kan gjøre den skadelig!

Kokosfett/cocsa er jo glimrende, da. Den brune (skrev først den grønne, gitt ) stekecocosaen smaker ingen ting og kan brukes til alt som trenger ekstra fett!

Litt mer Fedon- kunnskap:
Fedon Lindberg har lang tradisjon på bruk av oljer, blant annet fra sitt hjemlige "Middelhavskjøkken". Her er hans oljetips:
Unngå helst frityrsteking. Det er bedre med langtidssteking i ovnen - på 100-120 grader. Hvis du likevel en gang i blant frityrsteker, bruk helst elektrisk frityrmaskin, og unngå helst temperatur over 150 grader.
Legger du hvitløk eller løk i stekepannen sammen med oljen eller stekefettet, beskytter du fettet mot oksidasjon. Det skyldes at hvitløk og løk inneholder svovelholdige antioksidanter.
Ta litt vann i stekepannen sammen med fettet. Når vannet bobler, kan ser du at pannen er varm nok og kan begynne stekingen. Fettguide.

Til kald bruk: Mest kaldpresset olivenolje, rapsolje, små mengder linfrøolje (som god kilde for omega 3). Til koking og steking på lav temperatur (under 100 grader): Kaldpresset olivenolje, rapsolje. Til steking på middels høy temperatur (under 150 grader, kortvarig opp til 180-200 grader, f. eks. ved woking): Kaldpresset olivenolje, rapsolje, klarnet smør. Til steking på høy temperatur (over 150 grader over lengre tid, herunder frityrsteking): Kokosfett (delfiafett), palmeolje,

__________________

Sist redigert av Kitt : 09-01-12 kl 12:31.
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 12:07   #6
Zenitra
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 47
Zenitra er på en erverdig vei

Sv: Steke- og gratinere, hvilken olje/smør?

Takk igjen Kitt - er det rart jeg alltid slenger deg en god tanke når jeg trenger hjelp?

Jeg får bli litt flinkere å lære meg dette med steking og høy varme

Klem klem <3

Zenitra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 12:27   #7
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Steke- og gratinere, hvilken olje/smør?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Klarnet smør er det du får når du smelter smør og lar det avkjøle litt. Da ser du melkebunnfallet nederst og det klarnede smøret på toppen. Hell det klare på toppen over i en krukke og du har klarnet smør klart til bruk!

Palmolje i seg selv er ikke farlig! Det er fremstillingsmetodene som kan gjøre den skadelig!

Kokosfett/cocsa er jo glimrende, da. Den grønne stekecocosaen smaker ingen ting og kan brukes til alt som trenger ekstra fett!

Litt mer Fedon- kunnskap:
Fedon Lindberg har lang tradisjon på bruk av oljer, blant annet fra sitt hjemlige "Middelhavskjøkken". Her er hans oljetips:
Unngå helst frityrsteking. Det er bedre med langtidssteking i ovnen - på 100-120 grader. Hvis du likevel en gang i blant frityrsteker, bruk helst elektrisk frityrmaskin, og unngå helst temperatur over 150 grader.
Legger du hvitløk eller løk i stekepannen sammen med oljen eller stekefettet, beskytter du fettet mot oksidasjon. Det skyldes at hvitløk og løk inneholder svovelholdige antioksidanter.
Ta litt vann i stekepannen sammen med fettet. Når vannet bobler, kan ser du at pannen er varm nok og kan begynne stekingen. Fettguide.

Til kald bruk: Mest kaldpresset olivenolje, rapsolje, små mengder linfrøolje (som god kilde for omega 3). Til koking og steking på lav temperatur (under 100 grader): Kaldpresset olivenolje, rapsolje. Til steking på middels høy temperatur (under 150 grader, kortvarig opp til 180-200 grader, f. eks. ved woking): Kaldpresset olivenolje, rapsolje, klarnet smør. Til steking på høy temperatur (over 150 grader over lengre tid, herunder frityrsteking): Kokosfett (delfiafett), palmeolje,

Bra svar, men du mener vel den brune cocosaen til steking og som ikke har smak...? Den grønne skal ikke stekes og den smaker kokosnøtt.

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 12:30   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Steke- og gratinere, hvilken olje/smør?

Opprinnelig lagt inn av Fedona, her.

Bra svar, men du mener vel den brune cocosaen til steking og som ikke har smak...? Den grønne skal ikke stekes og den smaker kokosnøtt.

Ups! Sorry, seff mener jeg det omvendt!
Syltforkjølet og orket ikke gå og dobbeltsjekke!
Lover, det skal ikke gjenta seg!

Bra noen passer på meg!

Står på boksen, da, hvilken som egner seg til steking. Den perfekte stekeolje, står det!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 12:36   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Steke- og gratinere, hvilken olje/smør?

Litt info om cocosa for de som ikke kjenner det så godt:

Opprinnelig lagt inn av Løvetann, her.

For de som ikke er så kjent med Cocosa: Det er to sorter, en til steking og en til annet bruk.

Teksten her er hentet fra en forhandler på nettet:
Stadig flere følger den "lavglykemiske vei": Mer fett og protein og færre karbohydrater. Cocosa® er selvskreven som basisolje i dette kostholdet. Med over 60 % mellomlange, mettede fettsyrer øker kokosolje fettforbrenningen, stimulerer stoffskiftet og gir energi og metthetsfølelse som varer lenge. Den øker også opptaket og utnyttelsen av de essensielle Omega 3 og 6 fettsyrene, og gir i tillegg en rekke andre helsefordeler. Kokosolje har vist seg så effektiv mot stoffskifteproblemer at det i USA nå forskes på om kokosolje kan erstatte vanlige medikamenter.

To eksklusive utgaver:

Cocosa® fås i to utgaver, og dekker til sammen behovet for en allsidig og sunn basisolje i kostholdet:

Cocosa® Extra Virgin inneholder et bredt spekter av vitaminer, mineraler og antioksidanter, samtidig som den har en nydelig duft og smak av kokos, som setter en ekstra spiss på maten. Benytt den som kosttilskudd og i mat.

Bruk Cocosa® Pure til steking; den er helt uten lukt og smak og tåler høye temperaturer.

Når anbefales Cocosa®:
- Lavt stoffskifte
- Redusert skjoldbruskkjertelfunksjon
- Lav energi
- Overvekt
- Lavkarbohydratdietter

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 13:00   #10
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Steke- og gratinere, hvilken olje/smør?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Ups! Sorry, seff mener jeg det omvendt!
Syltforkjølet og orket ikke gå og dobbeltsjekke!
Lover, det skal ikke gjenta seg!

Bra noen passer på meg!

Står på boksen, da, hvilken som egner seg til steking. Den perfekte stekeolje, står det!

He, he. Det kan gå litt i surr når man ikke er frisk

Dr. Oz anbefaler også cocosa

God bedring!

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Emneord
fett, gratinering, olje, steking, varme


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
De har ikke smør på butikkene, hva er lurest å steke i? aslaug Lavkarbo generelt 106 01-12-11 22:02
Olje, smør.... Marihønemor Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 03-05-10 11:43
Kan man steke i olje på ketolyse Pipp Ketolysekuren 8 28-02-08 20:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no