Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hjelp til å finne ut kalorier

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-08-14, 22:10   #1
blomst1
Gjest
 
Innlegg: n/a

Hjelp til å finne ut kalorier

Jeg vet at jeg bør veie maten jeg spiser i begynnelsen.

Det gjør ikke, men jeg har nogenlunde koll på hvor mange karbohydrater jeg får i meg i løpet av dagen.
Tror det ligger rundt 25 karbohydrater.

Vet jeg er litt lat, men jeg lurer på om noen med erfaring kan hjelpe med til å finne ut hvor mange kalorier det er i hva jeg spiser ?
Noen som har det i fingrene og hue på en måte.

I dag har jeg spist : 4 egg, 2 smale skiver spekeskinke, 5 skiver Fiberrik solsikke,10 skiver ost, 6 kyllingvinger, noen reker, 4 skiver kokt skinke, en halv tomat, 1 dl fløte.
Det var vel alt tror jeg.

Som dere ser så spiser jeg ikke noe særlig grønnsaker, fordi jeg ikke er noe glad i det.
Men jeg tar vitaminer som skulle dekke det jeg ikke spiser av det.

Noen som vil hjelpe meg, sånn fort å gæli

  Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 22:15   #2
blomst1
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjelp til å finne ut kalorier

Funnet ut at det er ca.185 kalorier i Fiberrik solsikke.

  Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 22:42   #3
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.195
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Hjelp til å finne ut kalorier

Hva skal du telle kalorier for? Du er på lavkarbo nå! Har aldri telt en kalori jeg, gått ned 28 kg likevel...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 23:00   #4
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Hjelp til å finne ut kalorier

Vitaminar er ikkje ei erstatning for grønsaker. Les oppskrifter, leit etter inspirasjon til å prøve nye ting. Kvifor er du ikkje glad i grønsaker? Smaken? (Mykje kan gjerast med krydder og smør) Konsistens? (Steik, kok, smørdamp, wok, rå...?) Det er meininga at mesteparten av karbohydrata du et skal kome frå grønsaker.

Ikkje for å vere ekkel eller vanskeleg, men skal du kome nokon veg med lavkarbo, så er det ein ide (for din eigen del) å sjølv lære seg kva dette er, ikkje berre spør andre om å gjere det for seg. Les deg opp, her inne, lån bøker på biblioteket. Sjølvsagt er det lov til å spørje om råd, men å byrje med å seie at ein er litt lat, og be andre gjere jobben for ein, er kanskje ikkje beste innstillinga. Dette er ikkje meint som kritikk, men som eit velmeint råd.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 23:21   #5
blomst1
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjelp til å finne ut kalorier

Vet ikke hva jeg skal si.

Får se med tiden om vekta går riktig vei...

  Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 23:54   #6
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Hjelp til å finne ut kalorier

Som sagt, det er ikkje for å vere vanskeleg eller ekkel. Det er ikkje berre berre å kome med informasjonen du jaktar på, fort og gale. Eg ser ikkje heilt korleis det skal vere løysinga.

Mitt første råd er å blåse i kaloriane, gløym det ein har lært oppgjennom åra med kaloriar ut og inn. Lær kva lavkarbo er. Det kan nemlig vere så mykje, alt frå strikt ketogent kosthald på under 20kh, opp til liberalt opp til 150kh. Målet i seg sjølv er ikkje å ete minst mogleg karbohydrat, målet er å finne noko som passar for deg, og du trivast med. Det står litt om dei forskjellige kosthaldsfilosofiane her inne på forumet. Eg har til dømes ete à la Lindberg ved tidlegare høve, og gått ned på det (med ein del trening), men kroppen min ser ut til å trivast best på striktare versjonar no.

Har du sett Lavkarbo på 3 minutter? Skriv den ut og ha den i veska og på kjøleskapet, grei og kjapp indikator på kva som er greit og ikkje. Les lavkarbobloggar og få inspirasjon frå matoppskrifter der.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 08:09   #7
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til å finne ut kalorier

Og hvis du absolutt må finne ut hvor mange kcal det er, finnes det diverse apper og nettsider der man kan legge inn alt man spiser som regner dette ut for deg. Ellers signerer jeg på det Furine prøver å si deg

P.S: Du må også veie alt for å få et tilnærmet kaloritall.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 11:01   #8
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til å finne ut kalorier

Opprinnelig lagt inn av blomst1, her.

Vet ikke hva jeg skal si.

Får se med tiden om vekta går riktig vei...

Skal man legge om livsstilen og vil telle både karber og kalorier så MÅ man legge ned en porsjon jobb i det. Samme hvor lat man påberoper seg å være. Kjøp en kjøkkenvekt, digital sådan. Matvaretabeller finner du på nettet. Vei alt du spiser og bruk matvaretabellen for å regne ut, eller bruk en app eller en nettside til å finne ut hvor mye karber/kalorier det du har spist inneholder. diett.no f.eks.

Å forvente at andre skal gidde å gjøre jobben for deg er rett og slett ufint. Det er lov til å spørre om hjelp om man står fast på noe selvfølgelig, men å be noen gjøre all den kjedelige jobben for deg - nei, den gjør du selv. Sånn er det bare.

Og 10 skiver ost kan veie alt fra 50 til 150 gram, umulig å anslå næringsinnhold uten at du har veid dem og at du vet hvilken type ost det er snakk om.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 12:23   #9
blomst1
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjelp til å finne ut kalorier

Det var egentlig bare et enkelt spørsmål jeg ville ha svar på.

Stilt til noen som er erfaren på dette området og kunne se dette på ca. øyemål.

Det har jeg ikke fått, men det er ingen big deal heller. Heller ingenting enn alt dette.

Jeg har vært lat ( har innrømmet det selv), det er en ting, men at jeg har vært ufin synes jeg er å dra det litt langt.
Det er jo bare til å svare eller ikke svare det.
Eller bare scrolle over og bite i seg irritasjonen.

Grunnen til at jeg spurte var at jeg har lest at for mye inntak av kalorier, kan bremse vekta, selv om han spiser lite karbohydrater.

Jeg er nybegynner, og har startet med lavkarbo generellt.
Jeg bryr meg ikke noe om det er Skaldermann, Atkins, Ketolysekuren eller hva alt heter.

Jeg vet hva slags matvarer som blir anbefalt på lavkarbo. Og hva jeg skal holde meg unna.
Jeg holder meg til det foreløpig. Så får jeg gjøre meg erfaringer på det.

Takk for Lavkarbo på 3 minutter, furine.

  Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 14:06   #10
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til å finne ut kalorier

Du har ikke spist for mye. Men spiser du måltider, eller bare småspiser du? Mulig det er mangelen på grønnsaker som får det til å se ut som en snackliste.

4 egg? Stekt i smør? Kokt?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 14:26   #11
blomst1
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjelp til å finne ut kalorier

Hei

Kl. 10.: 3 skiver Fiberfrisk med 6 skiver ost ( meierismør)

Kl. 13 : Eggerøre i meierismør ( 2 egg) og 2 skiver spekeskinke

Kl. 16 : 6 kyllingvinger

Kl. 19 : Salat med bladsalat, 2 kokte egg, en neve reker, litt kokt skinke, en halv tomat. Litt fransk dressing og thousand island.

Kl. 21 : 2 skiver Fiberfrisk med 4 skiver ost.( meierismør)

Kl. 22.30: 1 dl piske fløte m/ noen bringebær

  Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 15:13   #12
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjelp til å finne ut kalorier

Du trenger mer grønnsaker hva med avokado (vel, det er egentlig en frukt men det er lite kh i den go mye bra fett)

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 16:03   #13
missK
Medlem
 
missK sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Sandvika
Alder: 40
Innlegg: 170
missK er på en erverdig vei

Re: Hjelp til å finne ut kalorier

Hei. Finn deg en App som du bare kan plotte inn det du spiser. Jeg bruker MyFitnessPal. Synes den virker grei, og den er gratis.

missK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 18:02   #14
blomst1
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjelp til å finne ut kalorier

Takk begge to.

Er som sagt ikke så glad i grønnsaker, men hvordan smørdamper man det ? Kanskje det smaker bedre da..

  Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 20:25   #15
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til å finne ut kalorier

Opprinnelig lagt inn av blomst1, her.

Takk begge to.

Er som sagt ikke så glad i grønnsaker, men hvordan smørdamper man det ? Kanskje det smaker bedre da..

Ved smørdamping slenger du bare en klædd med smør i vannet. Har du forsøkt å lage mos av grønnsaker? Da smaker det ikke grønnsaker på en måte. Mos av f.eks. blomkål og sellerirot tilsatt en god dæsj smør, litt fløte og krydra med salt, pepper og muskat er veldig godt.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 21:11   #16
blomst1
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjelp til å finne ut kalorier

Takk for tipset av mosen.

Jeg måtte bare spørre mannen min, og fikk greie på det da

Måtte prøve da.
En stor smørklatt og godt saltet direkte på grønnsakene gjorde smaken mye bedre av både brokkeli og blomkål.
Går ann å spise da. så det skal jeg begynne med.

Man lærer så lenge man lever

  Svar med sitat
Gammel 09-08-14, 14:57   #17
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til å finne ut kalorier

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Ved smørdamping slenger du bare en klædd med smør i vannet.

Det kommer jo an på hvor mye vann man bruker. Om man koker grønnsaker på vanlig måte vil ikke det fungere særlig bra. Det må være vann bare helt i bunnen av kjelen.
Selv foretrekker jeg å koke grønnsakene vanlig, hele av vannet og så surre dem i litt smør i kjelen etterpå.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-08-14, 16:00   #18
thessis
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
thessis er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til å finne ut kalorier

Jeg damper grønnsaker, på 2 min, i en boks med risten i bunnen som gjør at væske samles under maten. Da kan man ha smøret på når man måtte ønske, før eller etterpå, vet ikke om dette kan kalles smørdamping da men ...

thessis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-08-14, 16:09   #19
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til å finne ut kalorier

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Det kommer jo an på hvor mye vann man bruker. Om man koker grønnsaker på vanlig måte vil ikke det fungere særlig bra. Det må være vann bare helt i bunnen av kjelen.
Selv foretrekker jeg å koke grønnsakene vanlig, hele av vannet og så surre dem i litt smør i kjelen etterpå.

Ja, jeg mente selvsagt å bare ha smør i vannet når man damper. Da blir det smørdamping. Har man smør i vannet når man koker blir det vel smørkoking da

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 09-08-14, 21:41   #20
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til å finne ut kalorier

Opprinnelig lagt inn av thessis, her.

Jeg damper grønnsaker, på 2 min, i en boks med risten i bunnen som gjør at væske samles under maten. Da kan man ha smøret på når man måtte ønske, før eller etterpå, vet ikke om dette kan kalles smørdamping da men ...

Det er det jeg også forbinder med damping. Å ha grønnsakene rett i vannet er ikke damping for meg, uansett hvor lite vann, derfor jeg tar det på etterpå.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-08-14, 22:32   #21
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til å finne ut kalorier

Ja, det er det som er damping. Legger man grønnsakene rett i vannet blir det koking.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 13:04   #22
blomst1
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjelp til å finne ut kalorier

Jeg har spist smørdampede grønnsaker siden sist. Det smaker ikke så verst

Brokkoli og blomkål.

Bruker det som et måltid, og det metter godt.

Vet dere hvor mange gram som er anbefalt pr. dag ?

Og hvorfor er det så viktig å spise grønnsaker når man går på ketolyse ?
Har det noe å si for vekttapet ?

  Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 14:40   #23
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til å finne ut kalorier

grønnsaker inneholder mange viktige mikronæingsstoffer som er viktige for totalinntaket og for at kroppens kal fungere optimalt. Du trenger rett og slett disse næringsstoffene. For lite og varierte grønnsaker kan virke på vektnedgangen. Jeg mener det er i ketolyseboka (har du forresten lest den?) at Torkil skiver at ved undersøkelse viste deg seg at en del av han pasienter som ikke gikk ned på ketolyse, spiste for lite og hadde for liten variasjon i grønnsakene (for lite farger). Så ja det kan absolutt ha innvirkning på vekta og spise for lite grønnsaker, samt at man kan få i seg for lite av diverse vitaminer og mineraler.


__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 14:43   #24
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til å finne ut kalorier

Anbefaler å lese ketolyseboken! Kan lånes på bibliotek, om de har den inne.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 16:44   #25
blomst1
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjelp til å finne ut kalorier

Takk, det skal jeg gjøre, eller så bestiller jeg den på nettet.

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjelp meg å finne en tråd? Ju9ta Ketolysekuren 2 18-03-11 10:07
Hjelp til å finne igjen noe jeg så på tv Lillemeg1 Lavkarbo generelt 9 17-09-10 21:33
Trenger litt hjelp til å finne ut noe fridr Spørsmål og svar 5 09-08-10 21:12
Hjelp meg å finne gode fettkilder Bayone Ketolysekuren 20 29-03-09 19:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no