Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Barn på lavkarbo

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-09-10, 23:54   #101
katten
Medlem
 
katten sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Hordaland
Innlegg: 467
katten har en fantastisk aura rundt segkatten har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Barn på lavkarbo

Her i huset er poteter, ris og pasta borte. Mannen har brødskiver på jobb, og jentene knekkebrød og frukt.
Ellers blir mat tilberedt al'a Lavkarbo. Det går i kjøtt, fett, reine råvarer, sukrin og proteinpulver isteden for mel og sukker.
Så mine barn er vel nede i 30 % karb om dagen.
Minste jenta ser ut til å trives veldig godt med det. Ho elsker egg og bacon til frokost, har med seg babybel ost i bhg som snacks og jubler over å slippe å ete poteter

__________________


Aim with your heart, adjust with your head, and always, always, always, do all you can
katten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og Hexeberg i skjønn forening Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 00:30   #102
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av katten, her.

Her i huset er poteter, ris og pasta borte. Mannen har brødskiver på jobb, og jentene knekkebrød og frukt.
Ellers blir mat tilberedt al'a Lavkarbo. Det går i kjøtt, fett, reine råvarer, sukrin og proteinpulver isteden for mel og sukker.
Så mine barn er vel nede i 30 % karb om dagen.
Minste jenta ser ut til å trives veldig godt med det. Ho elsker egg og bacon til frokost, har med seg babybel ost i bhg som snacks og jubler over å slippe å ete poteter




Sånt er så hyggelig å lese!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 01:50   #103
nonta
Medlem
 
nonta sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
Innlegg: 270
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Her har jeg skrevet om innlegget til nonta litt:

"Det største bjørnetjenesten tror jeg vil være å skjerme barn fra alkohol, fordi de ikke lærer å håndtere det. Og det må faktisk håndteres, fordi alkohol skaper en fysiologisk raksjon i hjernen, som gir glede eller en salgs eufori(trøstedrikking, anyone? ). Hvordan skal et barn som ikke har lært at det er greit å drikke alkohol, så lenge man STOPPER, klare å regulere inntaket selv når den dag kommer?

Nettopp!!! Jeg må si at når jeg kjører en stram avholdslinje får jeg SJOKK gang på gang jeg smaker en cl vanlige sprit. Jeg blir skremt hver gang... Og alkoholsprekk blir jo en rusopplevelse... Jeg vil heller at ungene mine skal få et normalt forhold til alkohol, og lære å mestre det. Hvordan skal de ellers klare å unngå å kjøpe øl og sprit i frimminuttet når de får mulighet til å velge selv?"

Finn fem feil!


-

He he, ja det er klart at jeg har håp om at de skal unngå å bli alkiser også, og blir de det i løpet av skolepliktig alder har jeg jo gjort no feil..

Men, for ordens skyld så kan jeg si at de kommer ikke til å få lov å drikke hjemme hos meg før de er myndige. Lenge siden du så alkohol reklame på tv forresten? Eller sjokoladereklame? Er det et flertall unger som kjøper seg rusbrus i friminuttet? Morsom sammenligning, men litt vel forenklende..

__________________




Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 17:20   #104
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

...jeg syns nå at omskrivningen er mer tankevekkende enn forenklende.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 20:24   #105
katten
Medlem
 
katten sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Hordaland
Innlegg: 467
katten har en fantastisk aura rundt segkatten har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

...jeg syns nå at omskrivningen er mer tankevekkende enn forenklende.

-

Signerer den

__________________


Aim with your heart, adjust with your head, and always, always, always, do all you can
katten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og Hexeberg i skjønn forening Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 21:04   #106
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Det er ikke enkelt dette med barn og kosthold. Så mye som spiller inn. Jeg var veldig innstilt på å ikke gi grøt og fruktmos til min lille datter da hun startet med fast føde da hun var 6 mnd. Hun spyttet ut ALT annet.... så vi prøvde litt, og hun fikk da både grøt og fruktmos. Nå er hun over året og spiser - litt - og da må jeg si at jeg er fornøyd når noe går ned jeg. Hun får i seg f eks en biola yoghurt og en halv fiskekake i løpet av dagen. Hun elsker druer og plommer og kan spise 4-5 på rappen. Kanskje litt frukt til fruktmåltidet i barnehagen, og de sier hun spiser litt brød der, men her hjemme spiser hun ikke brødmat. Det viser seg at hun har store mandler, og sikkert endel ubehag forbundet med spising. Jeg har valgt å amme endel fortsatt, så hun får jo i seg næring og har et bra aktivitetsnivå.

Jeg er opptatt av noe som ikke er nevnt så mye her i denne tråden, jeg øsnsker å bidra til at hun får et godt og naturlig forhold til mat, med mye matglede. I dag spiste vi suppe med blant annet cheddar og stangselleri i, og hun slurper i seg noen sjeer og sier mmmm. Så hun får mye det samme som oss, og jeg lever på en form for lavkarbo. Men jeg tåler faktisk både havregrøt og grovt brød enda (sikkert pga ammingen).

I barnehagen har de mat uten sukker, og på mange måter likte jeg informasjonen som styrer gav oss:
Vi legger vekt på sunt kosthold. Barna som spiser frokost her, har mat med seg. Vi foreslår fruktbiter, brød, gryn, grønnsaker, fiskekaker og lignende – og helst ikke send med yoghurt. Fra uke 38 tilbereder vi mat som dere ser av ukeplanen og vi henger opp menyen på tavlen.


Sist redigert av Vibeke-67 : 15-09-10 kl 21:29.
Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 26-07-12, 10:33   #107
Fellow
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 4
Fellow er på en erverdig vei
Red face

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Fellow, her.

Hei.
Det var godt å lese litt om dette her.
Bor i Sverige så datteren på 12 (litt fyldig) får jo varm mat på skolen, men ALLTID lavkarbo middag hjemme. Men det er så klart værre når hun er hos sin far (veldig fyldig....) og som da gjerne boikotter alt som har med sundt kosthold å gjøre. Da var det litt deilig å gi svar på hans "bekymrings-melding": jeg tror hun syntes at hun er litt vel rund!! Vel - sa jeg, det er DIN skyld! For her hjemme har vi et sundt og variert kosthold! Da ble det stilt!! Hun har allikevel blitt litt tynnere, jeg velger å si at hun "vokser" seg tynnere, og selv om hun ikke følger LCHF slavisk, så får hun i alle fall i seg MYE mindre karber enn før i tida! Og det tror jeg vi får igjen for på lengre sikt.
Puh, var vist skrivelysten jeg..... =o)

Hei!
Det var fint å finne deg her inne! Jeg sitter å surfer rundt, da jeg har AKKURAT det samme problemet som deg! En VELDIG fyldig 14-åring som går på skole i Sverige med en VELDIG fyldig biokottende far!

Dattern har heldigvis begynt å trene nå, og jeg håper hun får mye igjen for å få ett nytt kosthold hjemme. Hun har blitt veldig stor og trives ikke veldig med det. Men hva serverer du hjemme? Han datteren din noen favoritt-retter eller spiser hun det hun får servert? Hva med godis? Spør hun etter det, eller er det bare et ikke-tema hjemme hos dere?? Og så er det faren da! Jeg skal jammen benytte samme taktikk som deg! Hurra! Venter spent på svar og håper du finner tid tid det.
Hilsen fortvilet tenårings-mamma!

__________________


Fellow er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-07-12, 10:35   #108
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Sikker på at ikke du snakker med deg selv nå?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-09-12, 01:10   #109
zitapus
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 31
zitapus er på en erverdig vei

Sv: Barn på lavkarbo

For meg ER det faktisk viktig at barna ikke skiller seg så mye ut (hilsen ex-mobbeoffer).
Det betyr at de kan få det andre serverer i bursdager og den middagen besteforeldre lager (men besteforeldre vet at vi vil begrense inntaket av godteri så sist fikk de velge seg 3 godis fra en pose).
Det betyr også at de får spise det som serveres i skole/bhg. Storebror går på skole og får varm mat i lunsjen hver dag og fruktmåltid på SFO. Nei, det er ikke lavkarbo mat, men jeg synes det er bedre enn brødmåltid. Han har med niste til ett mål og det er grønnsaker/frukt/egg.
Han husker hva vi spiste før vi la om kostholdet og spør ofte om vi kan ha "gamle lasagnaen" til middag. Han liker ikke den nye så godt, selv om han har prøvd. Da skal han ikke sitte med niste på skolen og se på de andre spise det han har lyst på. Det fellesskapet unner jeg han.
Lillebror går i fullkost bhg, han spiser det som blir servert. Ja, det er havregrøt til frokost hver eneste dag. Da har han som regel spist frokost sammen med meg hjemme, det hender han spiser brød, men stort sett mere lavkarbo.

Middagen er alltid lavkarbo, av og til har jeg med poteter. Det er noe guttene synes er godt (og jeg) og det er spesielt hvis jeg ikke er sikker på at de liker maten at jeg føler en trygghet i at de hvertfall blir mette. Alle skal kunne gå mette fra bordet. Jeg føler ofte at jeg trenger poteter for å bli helt mett og har enda ikke funnet en fullgod erstatning for det. Vi har alltid grønnsaker, ofte flere varianter og guttene spiser godt av det (så lenge de er rå og ikke kokt). Vi har veldig variert kosthold.

Vi kjøper ikke godteri (ikke engang på lørdager), saft får de kanskje en gang i mnd. Brus her i huset er farris. Kjeks har vi ikke, kaker er ofte lavkarbo.
Jeg kunne jo bakt lavkarbo brød, men det har jeg ikke tid og energi til, så de gangene de spiser brød er det vanlig fullkorn.
Joda, jeg KUNNE sendt med dem mat i skole/bhg selv, men da må jeg si opp jobben min og være hjemmeværende og da har jeg hvertfall ikke råd til lavkarbo kosthold.

Barna mine er på grensen til å være undervektige, de trenger masse energi. Dersom 30-40% av den energien kommer fra karbohydrater er det bedre enn 70-80%.

Vi er også opptatt av matglede. Vi snakker aldri om vekt, vi snakker bare om maten gjør oss sterke/smarte/glade/friske eller ikke. Storebror er veldig opptatt av det. Han har sagt at han ikke vil ha godteposer i 6 års bursdagen sin, det er helt opp til han å bestemme det. Kanskje han vil ha det når det kommer til stykke, eller kanskje vi blander litt.

Så selv om jeg av og til skulle ønske at vi kunne dra på bakeri og kose oss litt (vi gjør det veldig sjelden, men jeg får alltid dårlig samvittighet) og at det tar lang tid å lage hjemmelagd mat hver dag, så føler jeg at vi har funnet en grei balanse.

zitapus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellomkarbo under påvirkning av Primal Blueprint Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 07:02   #110
nøtteliten:-)
Medlem
 
nøtteliten:-) sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 79
nøtteliten:-) er ny på veien

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Bare en ting veldig kjapt!
Du skal ikke være i ketose når du fullammer! Få i deg nok karber til å ikke komme i ketose! Lavkarbo er så mangt, så legg deg på et nivå som sikrer at du ikke kommer i ketose!

Du kan unngå nugatti- skivene ved å være litt forberedt! Min snupp på 10 elsker lavkarbo- tallerken med morpølse, litt spekeskinke, røklaks, ostestaver, reker, fiskekaker, karbonader etc. Tar litt mer tid å tilberede, men ikke mye!

Vi er også en familie som sliter med at alle liker forskjellige ting. Som regel kjører jeg en hovedrett og noe variert tilbehør. så får alle spise litt av det de liker og kanskje "tvinges" til å prøve noe de andre spiser, sånn litt frivillig tvang!
Kan jo hende det smaker godt, når noen eldre søsken eller mamma og pappa alltid spiser det!

Hvorfor mener du hun ikke kan være i ketose når hun fullammer?

nøtteliten:-) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo,egendefinert Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 08:40   #111
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av nøtteliten:-), her.

Hvorfor mener du hun ikke kan være i ketose når hun fullammer?

Iallfall én årsak: Fordi fettet vårt er der hvor alt kroppen ikke klarer å håndtere/få ut der og da blir lagret... Sterk ketose øker sjansen for rask vektnedgang som i sin tur øker sjansen for frislipp av uønskede stoffer til melka...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 08:50   #112
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av nøtteliten:-), her.

Hvorfor mener du hun ikke kan være i ketose når hun fullammer?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Iallfall én årsak: Fordi fettet vårt er der hvor alt kroppen ikke klarer å håndtere/få ut der og da blir lagret... Sterk ketose øker sjansen for rask vektnedgang som i sin tur øker sjansen for frislipp av uønskede stoffer til melka...

Nemlig!
Så snart barnet får mer enn halvparten av næringen fra annen mat, er det fritt frem, så vidt jeg har skjønt, men frem til det anbefales det å ikke være i ketose.
I "riktig gamle dager" ammet man jo uansett, men da var jo heller ikke mors fettreserver fullt av miljøgifter sånn som i dag!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 10:00   #113
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Nemlig!
Så snart barnet får mer enn halvparten av næringen fra annen mat, er det fritt frem, så vidt jeg har skjønt, men frem til det anbefales det å ikke være i ketose.
I "riktig gamle dager" ammet man jo uansett, men da var jo heller ikke mors fettreserver fullt av miljøgifter sånn som i dag!

Men her må du kommer med en god forklaring. Hva om man faktisk spiser NOK, slik at man bruker fettet fra maten som energi og ikke først og fremst ens eget kroppsfett? Jeg klarer ikke å legge på meg i ketose, men jeg klarer å spise såpass med energi at jeg ikke går ned. Kroppen sier pent i fra om jeg øker aktivitetsnivået, da blir jeg mere sulten. I ketose kan jeg stole på sultfølelsen, det kan jeg ikke om jeg spiser høykarbo i hvertfall( nå er det selvsagt noe i mellom ketose og høykarbo også da).

Og husk, mange går ned i vekt under amming, gjerne 15-30kg( jeg er ikke av de gitt) ketose eller ikke.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 10:21   #114
nøtteliten:-)
Medlem
 
nøtteliten:-) sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 79
nøtteliten:-) er ny på veien

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Nemlig!
Så snart barnet får mer enn halvparten av næringen fra annen mat, er det fritt frem, så vidt jeg har skjønt, men frem til det anbefales det å ikke være i ketose.
I "riktig gamle dager" ammet man jo uansett, men da var jo heller ikke mors fettreserver fullt av miljøgifter sånn som i dag!

Ok la oss si att mor ikke er overvektig,men er i ketose av andre årsaker og ikke vekttap er det greit da?

nøtteliten:-) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo,egendefinert Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 10:38   #115
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Jeg har tilgode å høre om noen som går ned 15- 30kg FETT de første 3-4 månedene etter at babyen er født!
Mange går ned mye fort, men det er stort sett vann! Jeg gikk ned mer enn 10kg på 3 uker etter at Snuppa ble født. Ikke kom å fortell meg at det var fett! Så mye ekstra forbrenning får man bare ikke av amming! Da ville jeg ha fortsatt å gå ned, i og med at jeg fullammet til hun var 6 måneder og fortsatt ammingen til hun var 20 måneder gammel!

Det er ikke ANBEFALT å FULLamme om man er i ketose! Hva folk velger å gjøre, får de stå for selv. Jeg ville aldri ha gamblet med mitt barns helse på den måten. Haster det sånn med å gå ned de kiloene, da? Det er jo kun snakk om å vente noen få måneder.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 10:41   #116
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av nøtteliten:-), her.

Ok la oss si att mor ikke er overvektig,men er i ketose av andre årsaker og ikke vekttap er det greit da?

Det er forsket veldig lite på dette, så det er vanskelig å finne fakta som kan bevise eller motbevise.
Derfor vil jeg anbefale å følge de rådene som blir gitt, at man ikke er i ketose når man ammer.
Jeg tror heller ikke det er så bra for mor å være i ketose når hun ammer. Da jeg ammet minstemann, og jeg ammet MYE og lenge siden hun ikke tok til seg annen næring, måtte jeg spise ganske mye mat for å få nok energi selv. Når jeg ikke spiste nok karbohydrater, ble jeg veldig slapp og svimmel, på en helt annen måte enn da jeg ikke ammet. Men dette regulerer seg jo selv, blir man ikke svimmel og slapp, så klarer man kanskje å produsere nok karbohydrater til morsmelken uten at man tappes selv? Jeg vet ikke. Men jeg ville ikke ha tatt sjangsen på å være i ketose i denne situasjonen, men heller valgt langsommer karbohydrater i kosten under perioden med fullamming.
Jeg gikk forøvrig ned de kiloene jeg gikk opp under svangerskapet i denne perioden, pluss noen til.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 10:47   #117
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg har tilgode å høre om noen som går ned 15- 30kg FETT de første 3-4 månedene etter at babyen er født!

En ammeperiode varer gjerne lengere enn 3-4 måneder og WHO anbefaler fortsatt at morsmelk skal være hovednæringskilde det første leveåret. Og jeg vet om mange som har gått ned 15-30kg på under 1 år med amming ja. I mine kretser er det forøvrig vanlig å fullamme minst 6mndr.

Jeg synes som deg at man ikke skal være i ketose kun for å gå ned i vekt, men å være i ketose ved amming så lenge man ikke raser ned i vekt kan jeg ikke se er så logisk farlig. Ketose er jo ikke en magisk tilstand, ketose betyr at kroppen bruker fett som hovedenergikilde, det fettet kan like gjerne komme fra kosten.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 10:53   #118
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Dere som antar at vårt lagrede kroppsfett er fullt av miljøgifter; hva får dere til å tro at animalsk fett i maten vi spiser inneholder mindre miljøgifter?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 11:05   #119
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Dere som antar at vårt lagrede kroppsfett er fullt av miljøgifter; hva får dere til å tro at animalsk fett i maten vi spiser inneholder mindre miljøgifter?


-

jeg antar egentlig ikke, men forholder meg til hva jeg har lest om ketose/veltnedgang når du er gravid/ammer, og at man derfor skal være forsiktig på grunn av lagrede miljøgifter kan komme i morsmelken. Når det gjelder de minste barna så antar jeg ikke så mye, da forholder jeg meg til de rådene ekspertene gir meg og gambler ikke.
Men du har et poeng, morsmelken tar til seg miljøgifter som kommer fra matvarer også, og i en periode da jeg var aktiv i ammehjelpen (for 15 år siden sånn ca), var det en periode mye miljøgifter i fisk. Det ble da diskutert om man skulle anbefale å ikke spise denne fiske på grunn av dette når man ammet. jeg husker ikke helt eksakt, men mener at det faktisk ble anbefalt å ikke amme i en periode om du bodde på Grønland, på grunn av mye miljøgifter i fisk. Man har også undersøkt hvor mye miljøgifter det er i morsmelk til mødre som bor i sterkt forurensede områder. Og i diskusjonen om røyking er farlig for det diende barnet, så har man også vurdert å anbefale å ikke amme om mor røykte mer enn et visst antall sigaretter om dagen.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 11:08   #120
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Her har jeg forøvrig kopiert det som står om slanking og lavkarbo og amming på Ammehjelpen.no. Som dere ser vet man lite, og er forsiktige i sine uttalelser:

Sitat:

Lavkarbo-diett

Det er viktig at mor spiser sunt når hun ammer. Generelt påvirker imidlertid mors kosthold i liten grad morsmelkens kvalitet.

Når det gjelder lav-karbohydrat diett og amming, kan dette påvirke stoffskiftet ved at kroppen bryter ned fett for å skaffe energi og dermed produseres ketoner. Det er sannsynlig at det da vil finnes ketoner også i morsmelken, liksom i blod og urin.

Det finnes foreløpig lite forskning om virkningen av ketoner i morsmelken, og vi vet ikke om dette er trygt for barnet.

Laktosen - melkesukkeret – er et viktig karbohydrat i morsmelken. Laktose er blant annet viktig for melkeproduksjonen, og det er en viss risiko for at en lavkarbo-diett kan føre til nedsatt melkeproduksjon. Kuer som har høye konsentrasjoner av ketoner i blodet produserer mindre melk, men man har altså ikke gjort slike studier på mennesket. Ketoner kan muligens også endre smak og lukt på melken.
Andre risko-momenter ved lavkarbo-dietter som omtales i litteraturen er: for lavt inntak av væske, fiber, folat, vitamin C og andre antioksidanter.
Vi har foreløpig liten kunnskap om lavkarbo dietter og amming. Generelt rådes det derfor til at man unngår et kosthold med svært lavt innhold av karbohydrater i ammeperioden.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 11:49   #121
Leyyda
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 58
Leyyda er på en erverdig vei

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg er litt i mot å kjøre strikt lavkarbo på barnehagebarn og småskolebarn, jeg da!
Barn uten allergier og intoleranser med en normal vekt, trenger ikke slankes eller leve med store kostrestriksjoner.
Holder man seg unna de store karbo- bombene som saft og kaker, kjeks, godterier i store mengder etc, mener jeg at et balansert kosthold holder i massevis til disse små!
Har opplevd mye rart med barn som ikke får den maten de trenger/vil ha. Niesen min stjal mat fra de andre barnas matbokser, min datters klassevenninne blir ertet på grensen til mobbing for innholdet i matboksen så hun spiser ikke, jeg selv stjal godterier og mat i butikkene fordi jeg ikke fikk det jeg ønsket hjemme, venners barn spiser til de kaster opp når de får mat borte ...............

Beklager, men LCHF- folk er i mindretall Og vil nok bli sett på som litt rare en god stund til!

Jeg er helt enig med deg. Barn er stort sett sunne og friske og beveger seg masse.

__________________


Leyyda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 12:15   #122
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Her har jeg forøvrig kopiert det som står om slanking og lavkarbo og amming på Ammehjelpen.no. Som dere ser vet man lite, og er forsiktige i sine uttalelser:


Når man ikke aner noe om et tema, er det kanskje like greit å la være å uttale seg? Jeg sikter her til Ammehjelpen.no og ikke til deg.

De kunne like gjerne ha sagt: «Det finnes foreløpig lite forskning om mangelen av ketoner i morsmelken, og vi vet ikke om dette er trygt for barnet.»

Det hadde vært akkurat like feil eller riktig. Sannheten er vel heller at det finnes ingen forskning, men det virker kanskje mer politisk korrekt å si «Det finnes foreløpig lite forskning...»

Sett i et evolusjonært perspektiv er det liten tvil om at ketose har vært den vanlige tilstanden for ammende kvinner i mange folkegrupper i hundretusenvis av år.

Det er også faglig undermål at de trekker inn kyr når de skal beskrive ketose. Hos kyr er ketose en sykdomstilstand. Kyr har mildt sagt en litt annerledes metabolisme enn mennesker. Her er en link for dem som er spesielt interesserte i ketose hos kyr:

http://www.agropub.no/id/10690


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 12:27   #123
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Sitat:

Her er en link for dem som er spesielt interesserte i ketose hos kyr:

http://www.agropub.no/id/10690

Hm, nei takk, det holder med mennesket
men synes nå det er greit at de reflekterer rundt dette med laktose og faren for å få nedsatt produksjon ved mangel på dette.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 12:32   #124
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Jeg spiste nesten ikke mens jeg ammet (glemte det og mangler sultfølelse), så jeg var ganske sikkert i ketose mye av tida. Likevel la junior på seg opptil 500g i uka, så jeg tviler på at den melka var særlig mangelfull.
Jeg gikk ikke noe ned i vekt (heller tvert i mot), så det med miljøgifter vet jeg ikke noe om.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 12:34   #125
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg spiste nesten ikke mens jeg ammet (glemte det og mangler sultfølelse), så jeg var ganske sikkert i ketose mye av tida. Likevel la junior på seg opptil 500g i uka, så jeg tviler på at den melka var særlig mangelfull.
Jeg gikk ikke noe ned i vekt (heller tvert i mot), så det med miljøgifter vet jeg ikke noe om.

jeg tror kanskje det går mest utover mor, jeg. At moren får mangler. For kroppen produserer jo den maten barnet trenger, og barnet går foran mor.
Men kjempebra at du ammet slik at han la på seg så mye!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mer om lavkarbo til barn? Caprifolium Barns kosthold 2 10-01-09 09:03
Vår erfaring med lavkarbo til barn Binnemamma Barns kosthold 10 15-08-08 21:00
Barn og lavkarbo Sense Ketolysekuren 10 18-06-08 21:28
Barn på lavkarbo? Eliram Ketolysekuren 3 27-09-07 00:54
Barn og Lavkarbo Thula Barns kosthold 38 07-03-05 00:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no