Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > LCHF

Lavkarbo uten egg, nøtter og melkeprodukter

LCHF Low Carb High Fat – Lavkarbokosthold slik Annika Dalquist, Sofie Hexeberg og Dr. Andreas Eenfeldt anbefaler

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-11-14, 07:47   #1
Drømmepie
Støttemedlem
 
Drømmepie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Buskerud
Alder: 42
Innlegg: 6.953
Drømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastisk

Lavkarbo uten egg, nøtter og melkeprodukter

Jeg har akkurat fått beskjed om at jeg har allergi/intoleranse mot gluten, egg, nøtter og melk.

Er det noen som vil komme med noen tips til hva jeg kan erstatte egg og melk med?

Synes det er vanskelig med tanke på egget, men melken kan jo erstattes.

__________________
Journalen

Startvekt 29.03..2021 89.3 kilo

Vekt per 03.08.2021 81.2
Drømmepie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunnere mat og mer aktivitet Svar med sitat
Gammel 10-11-14, 09:36   #2
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo uten egg, nøtter og melkeprodukter

Det blir jo avhengig av sammenheng - i bakst vet jeg mange bruker "linfrøegg", en blanding av knust linfrø og vann. Og det finnes mange variasjoner av "vegansk omelett" hvor noen er hovedsaklig tofubasert.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 10-11-14, 11:55   #3
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Lavkarbo uten egg, nøtter og melkeprodukter

Jeg ville lett etter inspirasjon i paleo/steinalderkostholds-verdenen og fokusere på variasjoner rundt fisk/kjøtt/grønnsaker i det daglige.

Du kan vel og lage frøknekkebrød av det du tåler av frø. Ha godt pålegg som røkelaks, leverpostei, annet kjøttpålegg..

Skikkelig kjipt med egg-allergi spesielt ja.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 10-11-14, 19:15   #4
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo uten egg, nøtter og melkeprodukter

Jeg er allergisk mot blant annet de tre råvaregruppene.
Når det gjelder melk; er det laktose eller melkeprotein du er intolerant mot?
Er det laktose, så finnes det laktosefri melk, fløte og smør.
Er det melkeprotein så skal du ikke røre noen meieriprodukter og må heller velge havremelk/fløte, rismelk/fløte eller soyamelk/fløte.
Rent personlig liker jeg å bruke minst mulig av disse (er ikke helt fornøyd med smaken), men av og til bruker jeg havrefløte i gryter og supper. Odense Erlet er det desidert beste alternativet til fløte.
Når det gjelder egg, så har jeg strevet litt med det.
Jeg har NoEgg i skapet og i en del bakeoppskrifter erstatter jeg 1 egg med 1 ts av dette pulveret. Det funker ikke om man skal ha stivpiskede eggehvitter å bruke dette pulveret, og så langt har jeg ikke funnet noe som erstatter det.
Ofte bruker jeg kombinasjonen natron-eddik i stedet for egg i oppskrifter.
Min erfaring er at oppskrifter som krever stivpisket eggehvitte er umulige å få til uten egg, så derfor lager jeg ikke det lenger.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 08:02   #5
Drømmepie
Støttemedlem
 
Drømmepie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Buskerud
Alder: 42
Innlegg: 6.953
Drømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo uten egg, nøtter og melkeprodukter

Tusen takk alle sammen

Det er melkeprotein så jeg kan ikke bruke laktosefrie alternativer, men jeg bruker kokosmelk og rismelk.

Steinalderkosthold var et godt alternativ ja

__________________
Journalen

Startvekt 29.03..2021 89.3 kilo

Vekt per 03.08.2021 81.2
Drømmepie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunnere mat og mer aktivitet Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kan lavkarbo kombineres med et kosthold uten melkeprodukter, gluten og gjær? MayBritt80 Spørsmål og svar 32 01-05-12 23:15
Lavkarbo uten egg og melkeprodukter rolfp Spørsmål om matvarer og oppskrifter 4 04-04-12 13:42
Vaniljemuffins uten egg, nøtter og melkeprodukter Anki79 Kake/dessert og snacks 3 19-10-11 13:56
Hvordan være (stort sett) veggis (uten melkeprodukter) og lavkarbo? hanneko Lavkarbo generelt 12 20-02-10 21:03
Dip uten melkeprodukter? guro Spørsmål om matvarer og oppskrifter 13 10-11-09 16:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no