Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > LCHF

Nannas knekkebrød er jo karbohydrat-bomber!

LCHF Low Carb High Fat – Lavkarbokosthold slik Annika Dalquist, Sofie Hexeberg og Dr. Andreas Eenfeldt anbefaler

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-02-15, 13:34   #1
iris36
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2015
Innlegg: 4
iris36 er på en erverdig vei

Nannas knekkebrød er jo karbohydrat-bomber!

Hei.
Har nettopp startet på lchf, og veien inn i ketose, og etterhvert optimal ketose.
Ble litt lei av bare pålegg, så jeg bakte nannas knekkebrød, og ja, de smaker himmelsk! Men faller lett ut av ketosen, så jeg har begynt å regne nøyaktig på innhold, og hva jeg faktisk putter i munnen. Og det jeg har kommet fram til, overrasket meg.
Med utgangspunkt i matvaretabellen og innholdsfortegnele på pakka, ser regnestykket slik ut pr 100 g:

solsikkefrø 18 g
linfrø 0 g (på pakka, matvaretab. viser 1,6 g pr knuste frø)
sesamfrø 4,5 g
kruskakli 18,5 g (av hvete)
fiberhusk?

Dette tilsammen blir 41 g karbohydrat.

I tillegg inneholder deigen 200 g solsikkefrø, så antall karbohydrater pr deig etter oppskriften blir 49,xx, la oss si 50 gram. (Da har jeg veid 50 g kli, 1 dl linfrø osv.)
Del dette på 100 g, det blir 0,50 g pr 1g knekkebrød. Mine knekkebrød veier jevnt over 8 g (små), dvs at et lite (!) knekkebrød altså inneholder 4 gram karbohydrat.

Når jeg i tillegg med god samvittighet, og med utgangspunkt i 1,8 g karb pr knekkebrød, har spist opptil 4 stk i løpet av dagen, da sliter jeg med å komme i optimal ketose gitt...!
Jeg har jo lest flere steder, også på dette forumet, at man skal regne ALLE karbohydratene, ikke bare sukkerartene.

Hvordan har dere kommet fram til at disse knekkebrødene er lavkarbo? Seriøst, jeg lurer. Syns de er gode, greit å ha noe under pålegget
Litt fortvilet..

iris36 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf ketose Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 13:46   #2
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Nannas knekkebrød er jo karbohydrat-bomber!

Opprinnelig lagt inn av iris36, her.

Hei.
Har nettopp startet på lchf, og veien inn i ketose, og etterhvert optimal ketose.
Ble litt lei av bare pålegg, så jeg bakte nannas knekkebrød, og ja, de smaker himmelsk! Men faller lett ut av ketosen, så jeg har begynt å regne nøyaktig på innhold, og hva jeg faktisk putter i munnen. Og det jeg har kommet fram til, overrasket meg.
Med utgangspunkt i matvaretabellen og innholdsfortegnele på pakka, ser regnestykket slik ut pr 100 g:

solsikkefrø 18 g
linfrø 0 g (på pakka, matvaretab. viser 1,6 g pr knuste frø)
sesamfrø 4,5 g
kruskakli 18,5 g (av hvete)
fiberhusk?

Dette tilsammen blir 41 g karbohydrat.

I tillegg inneholder deigen 200 g solsikkefrø, så antall karbohydrater pr deig etter oppskriften blir 49,xx, la oss si 50 gram. (Da har jeg veid 50 g kli, 1 dl linfrø osv.)
Del dette på 100 g, det blir 0,50 g pr 1g knekkebrød. Mine knekkebrød veier jevnt over 8 g (små), dvs at et lite (!) knekkebrød altså inneholder 4 gram karbohydrat.

Når jeg i tillegg med god samvittighet, og med utgangspunkt i 1,8 g karb pr knekkebrød, har spist opptil 4 stk i løpet av dagen, da sliter jeg med å komme i optimal ketose gitt...!
Jeg har jo lest flere steder, også på dette forumet, at man skal regne ALLE karbohydratene, ikke bare sukkerartene.

Hvordan har dere kommet fram til at disse knekkebrødene er lavkarbo? Seriøst, jeg lurer. Syns de er gode, greit å ha noe under pålegget
Litt fortvilet..

Du kan ikke dele 50 karber på 100 gram. 50 karber er for hele deigen så du må dele 50 karber med deigvekta. Nå har ikke jeg kontrollregnet at oppskrifta er på 50 karber, regner at du har gjort det. Det var bare får å vise at totale karber i en deig må deles på vekta av deigen og ikke pr 100 gram.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 14:03   #3
Butterfly83
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 1.069
Butterfly83 er en juvelButterfly83 er en juvelButterfly83 er en juvel

Sv: Nannas knekkebrød er jo karbohydrat-bomber!

Du får vel mer enn 12 knekkebrød ut av denne oppskrifta? Jeg fikk hvertfall mange flere. Om hele deigen er 50 gram(? Jeg aner ikke totalen), så må du jo dele det på antall knekkebrød du får. Da får du innhold av karbo pr knekkebrød.

Butterfly83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 14:07   #4
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Nannas knekkebrød er jo karbohydrat-bomber!

Opprinnelig lagt inn av Butterfly83, her.

Du får vel mer enn 12 knekkebrød ut av denne oppskrifta? Jeg fikk hvertfall mange flere. Om hele deigen er 50 gram(? Jeg aner ikke totalen), så må du jo dele det på antall knekkebrød du får. Da får du innhold av karbo pr knekkebrød.

Eller på antall knekkebrød ja.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 18:59   #5
iris36
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2015
Innlegg: 4
iris36 er på en erverdig vei

Sv: Nannas knekkebrød er jo karbohydrat-bomber!

ok, bra! da får jeg prøve det neste gang takk for hjelpsomme svar

iris36 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf ketose Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 21:56   #6
Brøleapen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2014
Innlegg: 36
Brøleapen er ny på veien

Sv: Nannas knekkebrød er jo karbohydrat-bomber!

Jeg skannet inn alle varene i myfitnesspal sist jeg lagde knekkebrød, og dette er fasiten. 1,6 gram pr knekkebrød, og da fikk jeg 32 stk av en røre.
Men bruk "vanlig" kruskakli ikke den du har brukt, den er mye høyere på karbohydrater.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (97,0 KB, 17 visninger)
__________________


Brøleapen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-02-15, 08:36   #7
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Nannas knekkebrød er jo karbohydrat-bomber!

Eller kutt hele kruskaklien

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 17-02-15, 22:47   #8
iris36
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2015
Innlegg: 4
iris36 er på en erverdig vei

Sv: Nannas knekkebrød er jo karbohydrat-bomber!

Jeg er visst ingen bake-ekspert, finnes det flere typer kruskakli, ja... Kan den droppes? Trodde den var binding?

iris36 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf ketose Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 09:25   #9
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Nannas knekkebrød er jo karbohydrat-bomber!

Opprinnelig lagt inn av iris36, her.

Jeg er visst ingen bake-ekspert, finnes det flere typer kruskakli, ja... Kan den droppes? Trodde den var binding?

Kruskakli lages av hvete, men Kli er det harde ytre skallet på et korn. Kli finnes i mange kornsorter, hvete, havre, bygg, ris, mais og hirse.

jeg har laget en variant av disse knekkebrødene i flere år uten kli. Det er fiberhusk som binder disse sammen. I stedet for kli bruker jeg litt ekstra linfrø som er er finmalte.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 11:23   #10
stinei
Seniormedlem
 
stinei sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 696
stinei har en fantastisk aura rundt segstinei har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nannas knekkebrød er jo karbohydrat-bomber!

Jeg bruker heller ikke kruskakli, får mye mindre karbohydrater og jeg får 24 knekkebrød av god størrelse på en røre. Og har ikke noe problem å forbli i ketose om jeg spiser 3 knekkebrød til kvelds.

__________________
Min journal -velkommen inn!
stinei er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - ketolyse - Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 13:49   #11
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.185
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Nannas knekkebrød er jo karbohydrat-bomber!

Opprinnelig lagt inn av Brøleapen, her.

Jeg skannet inn alle varene i myfitnesspal sist jeg lagde knekkebrød, og dette er fasiten. 1,6 gram pr knekkebrød, og da fikk jeg 32 stk av en røre.

1,6 gram! Litt av en bombe...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Svar

Emneord
ketose, lavkarbo, lchf, nannas knekkebrød


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo gule bomber – suksesskjeks – den 8. julekakesorten! |Ingrrid Kake/dessert og snacks 2 26-12-14 00:39
Kcal i Nannas knekkebrød? Peppa Gris Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 21-05-13 22:16
Luke ut noen karbo-bomber fra kostholdet _Tonight Lavkarbo generelt 3 08-05-11 16:15
Laksewrap (a'la Nannas pizzasnurr) Victory Frokost og kveldsmat 0 19-01-11 11:22
Nannas pizzasnurrer ... Jannicke Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 10-11-09 22:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no