Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Kolesterolverdiene

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-09-13, 00:20   #1
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Kolesterolverdiene

Har fått målt kolesterolet, og fikk vite at jeg har et totalkolesterol på 5,7. Legesekretæren sa at dette var normale verdier. Men nå har jeg lest at det skal være under 5, og at man skal faste i 12 timer før prøven taes. Jeg hadde fastet i 8-9 timer. Bør jeg ta nye prøver? Er det noen grunn til bekymring?
Jeg har ikke høyt blodtrykk.

__________________


Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 29-09-13, 09:06   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kolesterolverdiene

Eks ref. område:
Kvinne 0 - 29 år 2,9 - 6,1 mmol/L
Kvinne 30 - 49 år 3,3 - 6,9 mmol/L
Kvinne > 50 år 3,9 - 7,8 mmol/L

Verdier under 6 er helt ok. Har du ikke høyt blodtrykk eller diabetes er det ikke noe å tenke på i det hele tatt!

Selv om man ligger over ref. området, må man se på flere faktorer enn bare akkurat total- kolesterol.
Også HDL- og LDL- kolesterolverdiene har noe å si. Særlig bør HDL- verdien være så høy som mulig, da dette sees i sammenheng med redusert risiko for hjere/kar- sykdom

Har du fastet mer enn 6 timer, bør det egentlig holde!
Du kan jo be om nye prøver etter 3 måneder og da sørge for at du evnt har fastet i 12 timer, men det bør ikke ha noe å si for resultatet.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Blir kolesterolverdiene høyere av ketolysekuren? zuzi Ketolysekuren 4 09-04-10 22:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no