Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Jeg blir deprimert av karbohydrater

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-11-13, 23:37   #26
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Jeg blir deprimert av karbohydrater

Trådstarter har ikke ytret noen ønsker om å få satt sin tilstand under diskusjon, men å snakke med folk med lignende erfaringer. Vennligst respekter dette. Et godt tips er å lese startinnlegget godt før man uttaler seg.

- Photobscura/moderator.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-11-13, 23:40   #27
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Jeg blir deprimert av karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av FriskogGlad, her.

Takk for støtten. Er ikke første gang jeg går i terapi, har forsøkt flere ulike terapiformer de siste årene, men synes går mye bedre nå som jeg har riktig kosthold. Gleder meg faktisk til hver time, selv om jeg får en del vanskelige oppgaver Anbefaler alle som vurderer det å oppsøke psykolog, for det er slett ikke så farlig som mange tror. I timene jeg går er det som regel ganske munter stemning, og vi ler mye, så det trenger ikke å være følelsestungt og skummelt som mange tror

Helt enig med deg her. Flere burde ta sjansen og prøve dette fordi det er ikke skummelt. Snarere kan det åpne øynene. Min erfaring er at det er stor sannsynlighet for at man blir både realitetsorientert og finner styrke i seg selv man ikke visste var der. Men det er tøft og blottlegge seg selv om det kommer til det stykket. Ofte hjelper det bare å prate også.

Takk for at du delte dette innlegget ts! Meget godt skrevet!

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 09:13   #28
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Jeg blir deprimert av karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av FriskogGlad, her.

Jeg har nå bestemt meg for at jeg skal gå på lavkarbo, og begrense utskeielser så langt det lar seg gjøre. Jeg følger ikke men spesiell lavkarboretning, men jeg inspireres av litt forskjellige, og prøver meg frem litt for å se hva jeg tåler av f.ks frukt uten å få en nedtur eller bli slapp.
Det jeg har slitt med er hodetåke, depresjoner, selvmordstanker, ensomhet, ADHD-diagnose i voksen alder, lavere energinivå de siste årene til tross for at jeg trener. Kan være på topp en dag, men spiser jeg fr mye frukt f.eks ligger jeg rett ut dagen etter.
Har også en rekke allergier, så kan ikke spise nøtter, frø eller de fleste rå grønnsaker. Dette gjør kostholdet litt mer komplisert.
Alkohol er også et problem, da jeg ser et ar glass setter meg kraftig tilbake igjen selv om jeg tar det pent og drikker lite.
Har vært hos legen og testet blodsukker, stoffskifte, og alt av vitaminer og mineraler. Legen finner ingenting.

Lurer på om fler har det som meg, og blir deprimert og slappe ved inntak av karbo, og om årsak og eventuell diagnose.

Siste VOF har en artikkel som tar opp litt av det du sier både om mat/psyke og om mat/avhengigheter.
Ikke alt som skjer i kroppen kan måles med de prøvene legene har til rådighet eller har en diagnosekode, så stol på din egen erfaring. Det er du som tross alt kjenner din kropp og din kjemi best.
Jeg har tålt alkohol brukbart før, men merker nå at kroppen og spesielt OndeHånda (en musarm jeg sliter med) blir riktig gretten og surmuler i en ukes tid etter alkohol. Og rødvin er verre enn det meste annet. Menmen - for meg er det fysisk.
Når det gjelder sukker så er det motsatt for meg. Jeg sukrer ned dårlig humør, men jeg får ikke dårlig humør/depper av sukker.
Dersom du begynner å lese internasjonale blogger (Wheat Belly, Marks Daily Apple, Fat Head) vil du nok finne vitnesbyrd av flere som har liknende utfordringer som det du sliter med. Selv om det ikke står i noen medisinsk lærebok (ennå).

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 21:33   #29
FriskogGlad
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Jeg blir deprimert av karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Siste VOF har en artikkel som tar opp litt av det du sier både om mat/psyke og om mat/avhengigheter.
Ikke alt som skjer i kroppen kan måles med de prøvene legene har til rådighet eller har en diagnosekode, så stol på din egen erfaring. Det er du som tross alt kjenner din kropp og din kjemi best.
Jeg har tålt alkohol brukbart før, men merker nå at kroppen og spesielt OndeHånda (en musarm jeg sliter med) blir riktig gretten og surmuler i en ukes tid etter alkohol. Og rødvin er verre enn det meste annet. Menmen - for meg er det fysisk.
Når det gjelder sukker så er det motsatt for meg. Jeg sukrer ned dårlig humør, men jeg får ikke dårlig humør/depper av sukker.
Dersom du begynner å lese internasjonale blogger (Wheat Belly, Marks Daily Apple, Fat Head) vil du nok finne vitnesbyrd av flere som har liknende utfordringer som det du sliter med. Selv om det ikke står i noen medisinsk lærebok (ennå).

Takk for tilbakemelding. Skal sjekke ut de bloggene. Finnes sikker en konkret årsak som gjør at kroppen min ikke klarer å fordøye karbohydrater på en ordentlig måte, men må bare holde meg unna så lenge jeg ikke ikke finner noen løsning.
I tillegg til de psykiske virkningene og at jeg blir slapp, får jeg veldig kløe i underlivet og symptomer på sopp. Har mistenkt candida, men hadde ikke det i følge Balderklinikken.
Tror det kan være flere ting jeg reagerer på også. Mistenker at jeg ikke tåler kakao særlig bra. Litt synd da jeg elsker mørk sjokolade i alle former...
Kan også kjennes ut som jeg har magesår, så tror i utgangspunktet det er best for meg å spise varer som er milde mot magen og ikke har for mye fiber. Også er jeg avhengig av store doser probiotika+ syrnet melk pga magen.

  Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 22:43   #30
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: Jeg blir deprimert av karbohydrater

Du er ikke alene om å bli syk av sukker!
Jeg har dog en underliggende psykisk lidelse, men i perioder hvor kostholdet glipper, har jeg en lei tendens til å bli dårligere. Jeg merker det også på huden (nuppete i ansiktet), og har ved to anledninger fått soppinfeksjon i underlivet i de periodene... Masse lykke til med å bli fri fra sukkermonsteret!

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 21:59   #31
FriskogGlad
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Jeg blir deprimert av karbohydrater

Merker også hvor utrolig lavkarbo hjelper mot PMS. Eneste tegnet jeg har nå er litt dårligere konsentrasjon, og en svak på følelse i bekkenet et sted. Med mye karbohydrater får jeg ømme bryster, humørsvingninger, mister all konsentrasjon, og ekstremt slapp. Deilig å kjenne hvor mye mer balanserte hormonene blir i kroppen

  Svar med sitat
Gammel 06-07-14, 21:37   #32
Antisphexish
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2014
Innlegg: 1
Antisphexish er på en erverdig vei

Sv: Jeg blir deprimert av karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av FriskogGlad, her.

Jeg har nå bestemt meg for at jeg skal gå på lavkarbo, og begrense utskeielser så langt det lar seg gjøre. Jeg følger ikke men spesiell lavkarboretning, men jeg inspireres av litt forskjellige, og prøver meg frem litt for å se hva jeg tåler av f.ks frukt uten å få en nedtur eller bli slapp.
Det jeg har slitt med er hodetåke, depresjoner, selvmordstanker, ensomhet, ADHD-diagnose i voksen alder, lavere energinivå de siste årene til tross for at jeg trener. Kan være på topp en dag, men spiser jeg fr mye frukt f.eks ligger jeg rett ut dagen etter.
Har også en rekke allergier, så kan ikke spise nøtter, frø eller de fleste rå grønnsaker. Dette gjør kostholdet litt mer komplisert.
Alkohol er også et problem, da jeg ser et ar glass setter meg kraftig tilbake igjen selv om jeg tar det pent og drikker lite.
Har vært hos legen og testet blodsukker, stoffskifte, og alt av vitaminer og mineraler. Legen finner ingenting.


Lurer på om fler har det som meg, og blir deprimert og slappe ved inntak av karbo, og om årsak og eventuell diagnose.

Hei! Jeg gikk inn på denne tråden fordi jeg har det sånn som deg, jeg får depresjon- og angst symptomer av karbohydrater. Jeg også husker at jeg reagerte sterkt på sukker som barn, men jeg var sur og sint!
det må sies at for min del har jeg andre ting som har gjort livet vanskelig, men jeg forsto hvor mye maten har å si da jeg oppdaget at jeg er gluten- og laktose intolerant. testene legene tok viste ingenting, men gjentatte forsøk har vist meg at dette er tilfelle: jeg blir syk av det. jeg er 29 år, og fant ut av intoleransen for ca ett år siden. det er vanskelig å skjønne at man er intolerant for noe man spiser hver eneste dag, for symptomene viskes ut, men kroppen jobber overtid for å takle det. jeg hadde ofte mageproblemer, men var faktisk vant med det!
så kuttet jeg ut all gluten i fjor og la på meg 5 kilo + og ble mer sliten, mer deppa, og generelt verre, i stedet for å bli bedre.
nå forstår jeg at glutenfri produkter er stappfulle av hvit ris og stivelse, og de har nesten ingen fiber! det førte til at jeg spiste mer og mer, slik karbo kan gjøre.
jeg har veldig nylig kuttet karbo ut, og forskjellen i humør, energi og mental helse er fantastisk.
jeg jobber også med terapeut og selvutvikling, gjennom mange år, og jeg har vært vegetarianer og diverse.
karbo har vært trøst, og det føles bedøvende, men det jeg innser nå er at jeg har vært avhengig, og at 'bedøvelseseffekten' faktisk kommer fordi man inntar neste 'kick'!

legene har ikke tester som dekker alle intoleranser ennå, men proteinintoleranseforeningen og lab1.no har tester. de er ikke 100% diagnostiserende, men kan være et bra utgangspunkt for eliminering.
bl.a. sier de fleste ernæringsfysiologer at laktoseintoleranse kun fører til diaré, mageknip og gass, noe som er svært misvisende for de som får forstoppelse og treg mage av det, slik jeg gjorde.
Hexeberg har en bok om lavkarbo uten melk.
bare et tips, til deg eller andre som leter etter svar!
vennlig hilsen meg

Antisphexish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbo-Gluten-Laktosefri Svar med sitat
Svar

Emneord
depresjon, slapphet, tåke


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Blir dere syke av karbohydrater? Fran Spørsmål og svar 17 02-05-11 21:41
Deprimert og stressa Mariette Ketolysekuren 3 04-02-08 14:33
litt deprimert. søta Lavkarbo generelt 10 19-04-05 20:45
Blir nesten deprimert Dumsi Atkins kosthold 3 28-10-04 11:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no