Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > LCHF

Overspiser jeg?

LCHF Low Carb High Fat – Lavkarbokosthold slik Annika Dalquist, Sofie Hexeberg og Dr. Andreas Eenfeldt anbefaler

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-08-14, 00:58   #1
SaraImanAlda
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2014
Innlegg: 1
SaraImanAlda er på en erverdig vei

Overspiser jeg?

Hei, jeg er en 19 år gammel jente som har veldig lyst til å prøve meg på LCHF.

Jeg har tidligere spist riktig når det gjelder kostholdet, men føler jeg kanskje spiser feil? Altså i dag så spiste jeg 400 gram torsk med brokkoli og tilføyde litt ost for å få i meg litt fett.. Men jeg følte etterpå at 400gram er kanskje vel så mye?? Er veldig redd for at jeg kanskje overspiser?

SaraImanAlda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-08-14, 01:00   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: overspiser jeg? :s

400 gram torsk gir ihvertfall veldig mye proteiner. Det holder gjerne med 150-200 gram kjøtt, fisk, fugl også tilbehør. Fett tilbehør til magre proteinkilder som f.eks kylling, torsk. Og litt fett tilbehør til fete proteinkilder som rød fisk, kjøttdeig osv.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-08-14, 07:55   #3
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Overspiser jeg?

Opprinnelig lagt inn av SaraImanAlda, her.

Hei, jeg er en 19 år gammel jente som har veldig lyst til å prøve meg på LCHF.

Jeg har tidligere spist riktig når det gjelder kostholdet, men føler jeg kanskje spiser feil? Altså i dag så spiste jeg 400 gram torsk med brokkoli og tilføyde litt ost for å få i meg litt fett.. Men jeg følte etterpå at 400gram er kanskje vel så mye?? Er veldig redd for at jeg kanskje overspiser?

Hvis alt du spiste var 400 gram mager torsk + litt broccoli er det ikke rart at du trengte så mye for å bli mett. Kutt heller litt ned på fisken og sleng på noe fett tilbehør slik du gjorde med osten. Mat uten fett gjør det fort sulten igjen.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 26-08-14, 18:21   #4
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Overspiser jeg?

I ett måltid syns jeg det høres mye ut. Jeg ville fordelt det på to. 200 g rå fisk, altså. Og tilsatt olje eller smør på + grønnsaker,avokado, evnt litt ost også. Jeg pleier ikke å være mett veldig lenge etter å ha spist torsk.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-08-14, 11:26   #5
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Overspiser jeg?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

I ett måltid syns jeg det høres mye ut. Jeg ville fordelt det på to. 200 g rå fisk, altså. Og tilsatt olje eller smør på + grønnsaker,avokado, evnt litt ost også. Jeg pleier ikke å være mett veldig lenge etter å ha spist torsk.

Noen spiser mange små måltider og noen spiser få store. Smak og behag.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 30-08-14, 18:15   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Overspiser jeg?

Uansett hvor mange måltider man velger å spise, er muligens 68 gram protein i et måltid i meste laget..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-08-14, 18:33   #7
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Overspiser jeg?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Uansett hvor mange måltider man velger å spise, er muligens 68 gram protein i et måltid i meste laget..

Hvorfor?

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 30-08-14, 19:24   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Overspiser jeg?

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Hvorfor?

Joda. Spiser man lavkarbo-lavfett type PSMF så kan jo 70 gram protein i slengen være nyttig. Da kan jo muligens overskuddet brukes til energi, hvis kroppen orker. Vi pleier vel egentlig ikke anbefale den slags diett her inne? Kjekt å tilføre kroppen litt av den lettbrukelige energien som enten karbohydrater eller fett gir.

Kan du forklare hvorfor man bør spise 400 gram ren proteinkilde med "litt ost for å få litt fett", på et sunt lavkarbokosthold? Og da til et av dagens 1-2 store måltider, mener du?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-08-14, 19:36   #9
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Overspiser jeg?

Her står det om proteiner, i forbindelse med LCHF: http://www.lchf.se/Startsida/tmpInfo...n/Protein.aspx

Opptil 25% av inntaket bør være proteiner.. Nå spiser ikke jeg LCHF, men hvis jeg ikke tar helt feil, så skal det også være ca 5 % karbohydrat og da 65-70% fett?

Her skisserer hovedinnleggeren et måltid som er satt sammen litt mer som 25% fett, 70% protein og 5% karbohydrat.

Men dette vet du vel egentlig Supera? Bare gøy med litt lørdagskverulering?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-08-14, 20:05   #10
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Overspiser jeg?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Her står det om proteiner, i forbindelse med LCHF: http://www.lchf.se/Startsida/tmpInfo...n/Protein.aspx

Opptil 25% av inntaket bør være proteiner.. Nå spiser ikke jeg LCHF, men hvis jeg ikke tar helt feil, så skal det også være ca 5 % karbohydrat og da 65-70% fett?

Her skisserer hovedinnleggeren et måltid som er satt sammen litt mer som 25% fett, 70% protein og 5% karbohydrat.

Men dette vet du vel egentlig Supera? Bare gøy med litt lørdagskverulering?

Det var ikke det jeg reagerte på. Du sa at det var for mye med 68g protein i ett måltid. Det er jo ikke det når du bare kombinerer det riktig. Jeg spiste ca 112g protein i ett måltid i dag. Mitt ene måltid i dag. 23% protein.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 30-08-14, 20:26   #11
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Overspiser jeg?

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Det var ikke det jeg reagerte på. Du sa at det var for mye med 68g protein i ett måltid. Det er jo ikke det når du bare kombinerer det riktig. Jeg spiste ca 112g protein i ett måltid i dag. Mitt ene måltid i dag. 23% protein.

For meg så ser det ut som om det er Nellie som lørdagskverrulerer Det er jo mange på lavkarbo som spiser kun ett måltid om dagen og da kommer jo naturlig nok alle proteinene i et måltid. Synes du svarer på en flott måte! Stå på!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 30-08-14, 22:12   #12
Ethereal
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2013
Alder: 40
Innlegg: 306
Ethereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt av

Sv: Overspiser jeg?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

For meg så ser det ut som om det er Nellie som lørdagskverrulerer Det er jo mange på lavkarbo som spiser kun ett måltid om dagen og da kommer jo naturlig nok alle proteinene i et måltid. Synes du svarer på en flott måte! Stå på!

Er ikke akkurat noen vits i å ta parti med noen her når man svarer? Gikk jeg glipp av at Nellie svarte Supera frekt på noen måte?

Og hvis noen spiser forferdelig mye av for eksempel torsk, som er magert, og legger til fettkilde med protein, da er man lett oppe i for høy prosentandel protein. Og folk spiser ofte mer enn et måltid, selv om en del her inne ikke gjør det. Nellie gir et generelt råd som har rom for nyansering. Supera også. Det er ikke kverulering når man får frem flere sider av et generelt spørsmål når de ikke vet mer om trådstarters spisevaner enn det som er sagt.

Ethereal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Liberalt, men disiplinert lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 23:34   #13
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Overspiser jeg?

Opprinnelig lagt inn av Prettypony, her.

Er ikke akkurat noen vits i å ta parti med noen her når man svarer? Gikk jeg glipp av at Nellie svarte Supera frekt på noen måte?

Og hvis noen spiser forferdelig mye av for eksempel torsk, som er magert, og legger til fettkilde med protein, da er man lett oppe i for høy prosentandel protein. Og folk spiser ofte mer enn et måltid, selv om en del her inne ikke gjør det. Nellie gir et generelt råd som har rom for nyansering. Supera også. Det er ikke kverulering når man får frem flere sider av et generelt spørsmål når de ikke vet mer om trådstarters spisevaner enn det som er sagt.

Begge gir nyanserte råd ja. Men det er kun Nellie som kaller nyanserte råd for kverrulering...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Om hvorfor man overspiser Megvel Fysisk og mental helse 31 27-02-11 11:05
Overvektige overspiser, fettet får skylda frkprym Artikler 12 28-10-09 17:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no