Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > LCHF

Sten Sture Skaldeman

LCHF Low Carb High Fat – Lavkarbokosthold slik Annika Dalquist, Sofie Hexeberg og Dr. Andreas Eenfeldt anbefaler

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-10-14, 10:10   #1
vibeke84
Juniormedlem
 
vibeke84 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 26
vibeke84 er på en erverdig vei

Sten Sture Skaldeman

Noen her inne som ikke skal gå ned mer enn rundt 10 kg på LCHF? Jeg er ikke veldig overvektig,men jeg tåler ikke karb da jeg legger på meg fort som bare det! Går jeg ned 10 kg vil jeg være "normal" og trives godt. Noen som har erfaring med en høyde på ca 160 og gå ned fra 65-55kg?

__________________
Nybegynner
vibeke84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-10-14, 14:57   #2
Zalamandra84
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 5
Zalamandra84 er på en erverdig vei
Question

Sv: Sten Sture Skaldeman

Hei! Jeg lurer også på dette, har ca 10 kg jeg vil ta av. Har tidligere vært på ketolysekuren, og da gikk jeg ned de kiloene jeg ønsket. I fjor begynte jeg å studere igjen, og kiloene kom snikende på. Gjorde et nytt forsøk på ketolyse, men den gangen funket det ikke. Den gangen hadde jeg muligens et overforbruk av fløte og bringebær (lese-snacks), men vet ikke om dette var årsaken.

Nå har jeg hvertfall bestemt meg for en ny runde med diett. Har lyst til å prøve LCHF denne gangen, selv om den ikke er så ulik ketolyse. Jeg har svært liten tid til trening, men blir en del spaserturer til og fra skole/tog, og bruker alltid trappene på skolen.

Hadde vært supert om noen kunne dele råd og tips med oss!

Kanskje en ny tråd med annen overskrift vil fenge?

Zalamandra84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-10-14, 15:07   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Sten Sture Skaldeman

Jeg ville ikke gått i gang med veldig strikt lavkarbo ala Skaldeman, for å gå ned 10 kg. Spørs kanskje litt om det er noe man vil holde på med som livsstil også etter nedgangen.

Men å kutte kraftig ned på karbohydratene er det ikke noen bakdeler med.

Kutte med på karbohydrater og opp på trening, siden det ofte går mye i oppstramming når man kommer ned i den vekten.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-10-14, 15:50   #4
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Sten Sture Skaldeman

Opprinnelig lagt inn av vibeke84, her.

Noen her inne som ikke skal gå ned mer enn rundt 10 kg på LCHF? Jeg er ikke veldig overvektig,men jeg tåler ikke karb da jeg legger på meg fort som bare det! Går jeg ned 10 kg vil jeg være "normal" og trives godt. Noen som har erfaring med en høyde på ca 160 og gå ned fra 65-55kg?

Du er i høyeste grad normalvektig allerede...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 28-10-14, 16:11   #5
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Sten Sture Skaldeman

Hun sier ingenting om kroppsbygning, og er akkurat på grensen til overvektig dersom man utelukkende ser på bmi, så jeg syns det blir feil å avfeie det hele med "du er normalvektig" (underforstått, du trenger ikke gå ned i (fett)vekt). Jeg er dog enig med Nellie. Som tilnærmet normalvektig ville jeg ikke gått for en såpass ekstrem linje innenfor lavkarbo, med mindre det er et kosthold du ønsker å leve på over tid. Jeg ville heller gått for moderat lavkarbo eller LCHF med rene matvarer og mye grønnsaker og naturlig fett, samt styrketrening. Så ville jeg ikke hengt meg så mye opp i vekta, men brukt målbånd i stedet.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 28-10-14, 18:46   #6
Zalamandra84
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 5
Zalamandra84 er på en erverdig vei

Sv: Sten Sture Skaldeman

Jeg er ikke trådstarter, men skulle gjerne hatt innspill for liknende situasjon. Jeg er 173cm og veier 71 kg. Det høres ikke ille ut for mange,men er IKKE en vekt jeg trives med. Min idealvekt ligger omkring 60-62 kg, men har da vært med betydelig mer trening.

Jeg har svært liten tid til trening, da jeg studerer på fulltid og er alene med et barn. Min erfaring med ketolyse tidligere, var svært positiv. Tenker ikke da på vektnedgangen, men fordi jeg følte kroppen min trivdes bedre når jeg kuttet drastisk på karbo. Magen, fordøyelse, hud var mye bedre. I tillegg slapp jeg unna min store fiende: sjokolade og søtsaker! Jeg elsker søtt, og faller lett for fristelsen når jeg rusher forbi nystekte boller på vei til toget, eller når jeg er stresset før eksamen, ved tunge perioder i studiene. Når jeg er streng med karbo, så faller jeg ikke i den fella, fordi jeg vet det ødelegger, og i tillegg er søtsuget sååå mye mindre.

Har derfor tenkt variant av LCHF, hvor jeg helst vil finne en gylden middelvei jeg kan ligge på senere, altså som livsstil på grunnlag av det jeg nevnte ovenfor. Evt. om det er andre typer dietter dere vil anbefale er jeg åpen for forslag!

Er det noen som har noen råd ang. dette? Og ingen formaninger om at "jeg er normalvektig" og bare "trene" mer..

Zalamandra84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-10-14, 18:48   #7
Zalamandra84
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 5
Zalamandra84 er på en erverdig vei

Sv: Sten Sture Skaldeman

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Jeg ville ikke gått i gang med veldig strikt lavkarbo ala Skaldeman, for å gå ned 10 kg. Spørs kanskje litt om det er noe man vil holde på med som livsstil også etter nedgangen.

Men å kutte kraftig ned på karbohydratene er det ikke noen bakdeler med.

Kutte med på karbohydrater og opp på trening, siden det ofte går mye i oppstramming når man kommer ned i den vekten.

Spør ikke for å kverrulere med fordi jeg er nysgjerrig: Hvorfor ikke gå for en strikt variant for å kvitte seg med x-antall kilo, hvis man legger seg på et kosthold senere som blir en livsstilendring?

Zalamandra84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-10-14, 19:59   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Sten Sture Skaldeman

Det er en omstilling for kroppen din å lære seg å være i ketose. Det kan ta lang tid før kroppen din fungerer optimalt på strikt lavkarbo. Det kan også gå greit i overgangen. Men på generell basis anbefales der ikke å gå inn i ketose kun for å få bort en liten overvekt.

Det er også noe i det at ketose er vektregulerende.

Men folk er jo forskjellige, så mulig det fungerer greit for dere. Bare anbefaler det ikke.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-10-14, 20:12   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Sten Sture Skaldeman

Det finnes mange som lever i ketose kun pga helsefordelene det gir også, ikke utelukkende for vektnedgang

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-10-14, 20:24   #10
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Sten Sture Skaldeman

Her snakker begge de som spør om å bare være strikt for å gå ned i vekt. Da svares det deretter.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-10-14, 23:35   #11
Zalamandra84
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 5
Zalamandra84 er på en erverdig vei

Sv: Sten Sture Skaldeman

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Det er en omstilling for kroppen din å lære seg å være i ketose. Det kan ta lang tid før kroppen din fungerer optimalt på strikt lavkarbo. Det kan også gå greit i overgangen. Men på generell basis anbefales der ikke å gå inn i ketose kun for å få bort en liten overvekt.

Det er også noe i det at ketose er vektregulerende.

Men folk er jo forskjellige, så mulig det fungerer greit for dere. Bare anbefaler det ikke.

Takk for svar. Skal prøve en moderat LCHF variant, se om det fungerer.

Zalamandra84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 02:48   #12
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Sten Sture Skaldeman

Jeg lever ketogent selv om jeg er alvorlig undervektig, og gjør det av helsemessige grunner. Jeg regner med å måtte leve slik resten av livet-
Jeg TROR at grunnen til at det ikke anbefales ketolyse når man har bare litt overvekt er at vektnedgangen ikke er så effektiv som når man har mye overvekt.
Når det er sagt ser jeg ikke noe galt i å velge å leve ketogent selv om man har bare noen pyntekilo til overs så lenge man passer på å få i seg nok næring og spiser variert. Likevel vil jeg si at det er enormt mye lettere å leve på en mer moderat lavkarbo a la Hexeberg fordi man dermed ikke trenger å "sprekke" men kan velge akseptable alternativ stort sett hvor som helst.
Lever man ketogent, er det veldig vanskelig, om man ikke har stålkontroll, og alltid takke nei når man er på besøk eller ute og alltid unngå alle fristelser.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 02-11-14, 21:12   #13
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Sten Sture Skaldeman

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Du er i høyeste grad normalvektig allerede...

Helt enig med deg TrillTrall og tror at dr.Torkil ville svare det samme.
Lykke til Vibeke

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 14:54   #14
StineK
Seniormedlem
 
StineK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Utenfor Bergen
Innlegg: 15.440
StineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastisk

Sv: Sten Sture Skaldeman

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Likevel vil jeg si at det er enormt mye lettere å leve på en mer moderat lavkarbo a la Hexeberg fordi man dermed ikke trenger å "sprekke" men kan velge akseptable alternativ stort sett hvor som helst.
Lever man ketogent, er det veldig vanskelig, om man ikke har stålkontroll, og alltid takke nei når man er på besøk eller ute og alltid unngå alle fristelser.

For meg er det motsatt. På ketogen kost har jeg det bra og har ikke noe problem med å takke nei når jeg er på besøk. Forklarer at jeg ikke tåler karber pga dia2 og det respekterer folk. Kaffe med fløte holder for meg. Står gjerne over kakestykket.

Øker jeg karbene ala Hexeberg/Fedon så dukker sukkersuget opp og jeg sliter med å holde fingrene unna godsaker og brusflasker.

__________________




Det er alltid hyggelig med besøk i Journalen min - StineK uten sukker, takk!
StineK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 18:23   #15
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sten Sture Skaldeman

Opprinnelig lagt inn av StineK, her.

For meg er det motsatt. På ketogen kost har jeg det bra og har ikke noe problem med å takke nei når jeg er på besøk. Forklarer at jeg ikke tåler karber pga dia2 og det respekterer folk. Kaffe med fløte holder for meg. Står gjerne over kakestykket.

Øker jeg karbene ala Hexeberg/Fedon så dukker sukkersuget opp og jeg sliter med å holde fingrene unna godsaker og brusflasker.


Dette skriver jeg også under på :-)

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 09-11-14, 03:23   #16
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Sten Sture Skaldeman

Jeg er nok heldigere enn mange av dere;
har aldri vært glad i søtsaker.
Det er jammen flaks når man må regne med å leve ketogent resten av livet.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 09-11-14, 16:29   #17
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Sten Sture Skaldeman

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Jeg er nok heldigere enn mange av dere;
har aldri vært glad i søtsaker.
Det er jammen flaks når man må regne med å leve ketogent resten av livet.

Samme her, har aldri vært glad i søtt jeg heller

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
GI-NULL av Sten Sture Skaldemann meatwad Mer enn 30 kg overvekt 0 28-11-09 14:16
Hei Sten Sture ... kvinneboka di Brimstone Spis deg ned i vekt med Skaldeman 26 05-03-08 20:38
Tusen takk for signert bok, Sten Sture Skaldeman!! Iset Lavkarbo generelt 1 17-03-06 18:40
Endelig svar fra Sten Sture Skaldeman Felix Spis deg ned i vekt med Skaldeman 3 16-03-06 11:14
Spis deg ned i vekt - Sten Sture Skaldeman Nille Lavkarbobøker 9 04-02-06 17:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no