Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > LCHF

Sitter og er veldig usikker, trenger noen råd

LCHF Low Carb High Fat – Lavkarbokosthold slik Annika Dalquist, Sofie Hexeberg og Dr. Andreas Eenfeldt anbefaler

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-12-14, 00:19   #1
engeljenta30
Medlem
 
engeljenta30 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 350
engeljenta30 er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sitter og er veldig usikker, trenger noen råd

hei, jeg har vært så mye frem og tilbake nå, om jeg skal på lavkarbo eller ikke. merker at jeg har veldig mye luft i magen når jeg spiser knekkebrød osv, rører ikke potet osv. og jeg er og på grensen til pcos, men problemet er at jeg er så opphengt i kalorier, får det liksom ikke ut av hodet og det er vanskelig.

noen råd? hilsen meg

engeljenta30 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo:) Svar med sitat
Gammel 13-12-14, 00:32   #2
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: sitter og er veldig usikker, trenger noen råd

En myk tilnærming er å kutte ut alt med gluten, poteter, ris, mais og sukker.
Hvorfor spise knekkebrød og slikt om det gir deg luft i magen? Du vil nok ha det bedre uansett hvordan du spiser om du fjerner slike ting som du kjenner ikke er gode for deg.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 13-12-14, 00:37   #3
Ethereal
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2013
Alder: 40
Innlegg: 306
Ethereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt av

Sv: sitter og er veldig usikker, trenger noen råd

Opprinnelig lagt inn av engeljenta30, her.

hei, jeg har vært så mye frem og tilbake nå, om jeg skal på lavkarbo eller ikke. merker at jeg har veldig mye luft i magen når jeg spiser knekkebrød osv, rører ikke potet osv. og jeg er og på grensen til pcos, men problemet er at jeg er så opphengt i kalorier, får det liksom ikke ut av hodet og det er vanskelig.

noen råd? hilsen meg

Du kan jo fint spise lavkarbo og telle kalorier, både ketogent og moderat lavkarbo.

Men, tatt i betraktning at du har spurt om råd her gang på gang tidligere, for så å nekte å ta dem til deg hvis det ikke var det du ville høre, så må man jo nesten lure på om det er noen vits i å prøve.

Og ingen her kan få kaloritelling ut av hodet ditt, eller gi deg en magisk oppskrift på hvordan du kan få det til.

(og om svaret mitt oppfattes som uhøflig eller frekt, så har du jo hatt som vane å holde en sånn tone her til de fleste som har forsøkt å gi velmenende råd, så når du kommer tilbake og nok engang ber folk fortelle deg hva du skal gjøre...)


Sist redigert av Ethereal : 13-12-14 kl 00:42.
Ethereal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Liberalt, men disiplinert lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 13-12-14, 00:49   #4
engeljenta30
Medlem
 
engeljenta30 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 350
engeljenta30 er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: sitter og er veldig usikker, trenger noen råd

ja jeg vet det og det beklager jeg, men målet mitt er på en måte å ikke telle kalorier om du skjønner, jeg har hatt spiseforstyrrelser tidligere og fikk aldri hjelp, derfor jeg heller ikke er blitt kvitt det med å telle kalorier. Det er ikke noe godt å ha det slik for å si det sånn

engeljenta30 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo:) Svar med sitat
Gammel 13-12-14, 01:15   #5
Ethereal
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2013
Alder: 40
Innlegg: 306
Ethereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt av

Sv: sitter og er veldig usikker, trenger noen råd

Opprinnelig lagt inn av engeljenta30, her.

ja jeg vet det og det beklager jeg, men målet mitt er på en måte å ikke telle kalorier om du skjønner, jeg har hatt spiseforstyrrelser tidligere og fikk aldri hjelp, derfor jeg heller ikke er blitt kvitt det med å telle kalorier. Det er ikke noe godt å ha det slik for å si det sånn

Jeg er veldig for nye sjanser for folk som innrømmer at de kanskje ikke håndterte ting helt bra før, så jeg svarer deg ordentlig.

Jeg skjønner kaloribesettelsen, jeg har hatt alvorlige spiseforstyrrelser som egentlig vedvarte til jeg tippet 30. Og det er ikke gøy, og det er ingen magisk løsning for å komme over det- sånt sitter godt fast.

Det du kan gjøre er jo å prøve å følge lavkarbo, ordentlig, og holde et øye med kaloriene. Det kan hende at du greier å gi slipp/løsne litt på kontrollen når du ser at vekta går nedover.

Svært mange på lavkarbo spiser faktisk langt færre kalorier enn en skulle tro, så kanskje du ser, hvis du holder øye med dem litt, at du har regulert dem selv med kostholdet. Å hive i seg fløte og ost og nøtter og se kaloritallet bikke oppmot 3000 kan gi selv de uten spiseforstyrrelser panikk.

Man råder ofte nybegynnere (nå er jo ikke du helt fersk på dette da, men generelt) til å gi blanke i kalorier og spise "fritt", til man er ordentlig mett. Dette funket aldri på meg, som uansett om jeg ville eller ikke, kalkulerte kalorier.

Jeg teller kalorier fortsatt, for å holde en viss kontroll, men for meg oppleves ikke dette som en belastning lenger. Jeg greier å slappe av mer, godta at om jeg spiser en del mer enn normalt en dag, så jevner det seg ut etterhvert. Og, hvis du følger med på kaloriene så kan det hende at du oppdager at det ikke er et så pinlig nøyaktig regnskap at hvert gram betyr noe.

Mitt beste forsøk på råd, selv om det ikke finnes noen magisk løsning på det der, er å ta det gradvis. Babysteps. For meg har kalorier blitt noe jeg holder øye med, ikke noe jeg teller så manisk at jeg går rundt og kalkulerer dem og får akutt angst hvis jeg spiser mer enn planlagt. Å bare holde øye med energinntaket er i alle fall en del mindre anstrengende enn å telle og tenke på dem hele tiden.

Ethereal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Liberalt, men disiplinert lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 13-12-14, 10:00   #6
engeljenta30
Medlem
 
engeljenta30 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 350
engeljenta30 er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: sitter og er veldig usikker, trenger noen råd

Tusen takk for svar jeg tenkte skrive inn på diett.no faktisk for da får jeg litt kontroll på kaloriene og når jeg tenker etter hehe så funket det sist.
unnskyld hvis dette blir for personlig men jeg var hos gynokologen tidligere denne uken og da hu sku kjenne i forhold til eggstokkene mine så kjente hun og på den siden tarmen er og den var irritert så kanskje det da blir bedre ogom jeg kutter ut karbo som knekkebrød osv men en ting, er det virkelig ikke så nøye om man spiser 3 eller 5 måltid på lavkarbo? for leser jo så mye i forhold til å holde opp forbrenningen om du skjønner meg, men som jeg har lest om lavkarbo så skal en vel spise når man er sulten?
Tusen takk for svar nok en gang

engeljenta30 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo:) Svar med sitat
Gammel 13-12-14, 10:50   #7
Ethereal
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2013
Alder: 40
Innlegg: 306
Ethereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt av

Sv: sitter og er veldig usikker, trenger noen råd

Opprinnelig lagt inn av engeljenta30, her.

Tusen takk for svar jeg tenkte skrive inn på diett.no faktisk for da får jeg litt kontroll på kaloriene og når jeg tenker etter hehe så funket det sist.
unnskyld hvis dette blir for personlig men jeg var hos gynokologen tidligere denne uken og da hu sku kjenne i forhold til eggstokkene mine så kjente hun og på den siden tarmen er og den var irritert så kanskje det da blir bedre ogom jeg kutter ut karbo som knekkebrød osv men en ting, er det virkelig ikke så nøye om man spiser 3 eller 5 måltid på lavkarbo? for leser jo så mye i forhold til å holde opp forbrenningen om du skjønner meg, men som jeg har lest om lavkarbo så skal en vel spise når man er sulten?
Tusen takk for svar nok en gang

Ang. fordøyelsesproblemer vet jeg ikke mye om det, men er du plaget og føler deg bedre uten korn, så er det jo greit å unngå det. Hvis du er på grensen til PCOS, uten at jeg vet mye om PCOS heller i detalj, så er vel lavkarbo generelt anbefalt for PCOS-problematikk.

Ang. hvor mange måltid man spiser i løpet av en dag, er "man må spise hver tredje time" etc en av de mest idiotiske og seiglivede mytene om kosthold som eksisterer. Om man spiser lavkarbo eller ikke, er ikke kroppen og forbrenningsprosessen så skjør og lettpåvirkelig at den må få et visst antall måltider, måltider med så så mange timer mellom, ikke spise etter 20 etc. Hvis menneskekroppen og forbrenningsprosessen (som jo er den fysiske prosessen som holder oss gående) var så følsom at den trenger finjustering med så så mange måltider per dag, ville ikke mennskeheten overlevd gjennom historien og frem til nå.


Om man spiser lavkarbo eller ikke, så er "spis når du er sulten" noe man bør leve etter. At vi har sultfølelse er jo et ganske godt tegn på at kroppene våre er flinke til å si ifra når de vil ha mat.

Om du har vært i hard aktivitet/brukt mye energi en dag, f.eks etter en treningsøkt, vil du jo trenge mer mat, og gjerne fortere, enn om du har ligget på sofaen og sett tv. Du lader ikke smarttelefonen din hvis du ikke har brukt den og den har så og si fullt batteri, sant?


(å lære seg å skille sultfølelse fra andre behov, som tørst, eller som "jeg har lyst på noe", er en annen sak)

Men lavkarbo eller ikke- spis når du er sulten, stopp før du er stappmett. Det er totalt inntak gjennom et døgn, over en uke, etc, som gjør noe forskjell, ikke om du spiser frokost eller ikke.


Sist redigert av Ethereal : 13-12-14 kl 11:00.
Ethereal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Liberalt, men disiplinert lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 13-12-14, 11:18   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: sitter og er veldig usikker, trenger noen råd

Du kan jo prøve å bestemme deg for å fokusere fullt og helt på karbohydrater, og bare gi deg selv lov til å telle det Å bruke diett.no eller andre ting om du er for opphengt i kalorier er en veldig dårlig ide.... PCOS sin verste trigger er stress, og det er jo oppskriften på å opprettholde stresset.
Det aller beste er at ta et kurs hos noen som er gode på lavkarbo, f.eks eatclub, Torkil Andersen, fedon e.l for å få en ordentlig forklaring på hvorfor man må tenke nytt. En ting er å lese om det, men dt er noe annnet å få det forklart og diskutere det ansikt til ansikt, med gode henvisninger.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-12-14, 11:22   #9
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: sitter og er veldig usikker, trenger noen råd

Opprinnelig lagt inn av Ethereal, her.

Du kan jo fint spise lavkarbo og telle kalorier, både ketogent og moderat lavkarbo.

Men, tatt i betraktning at du har spurt om råd her gang på gang tidligere, for så å nekte å ta dem til deg hvis det ikke var det du ville høre, så må man jo nesten lure på om det er noen vits i å prøve.

Og ingen her kan få kaloritelling ut av hodet ditt, eller gi deg en magisk oppskrift på hvordan du kan få det til.

(og om svaret mitt oppfattes som uhøflig eller frekt, så har du jo hatt som vane å holde en sånn tone her til de fleste som har forsøkt å gi velmenende råd, så når du kommer tilbake og nok engang ber folk fortelle deg hva du skal gjøre...)

Hvor er likerknappen når jeg trenger den??

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vært veldig usikker Kari Marita Lavkarbo generelt 27 01-05-13 23:52
Føler at jeg trenger skikkelig konstruktiv tilbakemelding her ... Er så usikker FrkMarge Ketolysekuren 7 29-06-11 01:31
Veldig ny og veldig usikker lmm Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende 5 03-04-11 13:02
Hjelp! Helt ny her og veldig usikker på hvilken diett ... Tutta87 Kostholdsfilosofier 4 02-01-11 14:03
usikker,trenger hjelp! Helena Lavkarbo generelt 9 21-03-05 01:07


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no