Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvilke grønnsaker vokser over bakken?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-04-10, 02:47   #1
sukkerhesten
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 36
sukkerhesten er på en erverdig vei

Kun grønnsaker som vokser over bakken?

Er helt ny her men har jo slanket meg i 25 år nå. Er lei av ting som ikke virker for meg, slankepulver, smartbars og av å ikke klare å endre vaner.

Vitale data:
Alder: Over middagshøyden
Vekt: 150 kilo
Høyde: Mangler vel 2 meter i forhold til vekta.
Mål: Vekt under 100 kilo.

Så et innslag om en svenske på Nrk på mandag som hadde halvert kroppsvekten. Skaldeman tror jeg han het. Har hørt om atkins, lindberg og slikt tidligere men aldri gitt det en reel sjanse. Forsøkte en diett 100% uten karbohydrater for vel 5-6 år siden. Holdt den i 8-9 uker før jeg sprakk og atter havnet i sukkerhelvete. På den utrolig korte tiden gikk jeg ned 17 kilo. Var helt sjukt effektivt. Men det var kona som administrerte og ordnet alle måltidene. Jeg bare spiste jeg.

Nå er jeg blitt alene og tar meg av matstell på egenhånd. Det er jo en ny verden.

Når jeg forsøker lese og forstå hvilke grønnsaker og tilbehør jeg kan spise så står det på alle nettsider: Grønnsaker som vokser over bakken.

Javel sier jeg da. Hvilke grønnsaker vokser over bakken? Kan ingenting om slikt. Det har vært kona som har stelt på kjøkkenet.

Men til saken. Har listet opp det jeg nå vet jeg ikke kan spise:

Uspiselig på lavkarbo:

Frukt
Gulrøtter
Poteter
Ris
Pasta
Nepe
Kålrabi
Godteri
Brus
Øl
Is
Bær?

Spørsmål 1:
Hvilke andre grønnsaker er spiselig i en lavkarbodiett?

Spørsmål 2:
Er det slik at jeg kan spise noen form for brød? Pumpernikkel eller noen typer grove hjemmelagde?

Spørsmål 3:
Hvor mange prosent av daglig kostinntak/kalorier kan komme fra karbo uten at effekten blir borte? Hva er maksimal dose rett og slett.

Spørsmål 4:
Er jo veldig glad i ris, potet og pasta. Hjelper det å bruke fullkorn pasta/ris eller må en styre helt vekk fra slikt?

Spørsmål 5:
Blir det en vane å spise feks egg og bacon uten brød og tomatbønner?

Spørsmål 6:
Til alle dere som har gått ned masse. Har dere lagt inn feks en dag i uken hvor dere kan spise potet eller ris? Eller er slikt noe vi skal slutte med for all fremtid?

Håper det er mange flinke mennesker som kan hjelpe meg igang slik at jeg kan starte mitt nye regime nå 1 mai. Lærte en gang av en klok dame at en skal aldri starte noe nytt på en mandag.


Sist redigert av sukkerhesten : 01-05-10 kl 22:31.
sukkerhesten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo?? Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 07:58   #2
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Hvilke grønnsaker vokser over bakken?

Kommer litt ann på om du velger Fedon eller Ketolyse da... Med såpass overvekt ville jeg valgt ketolyse i første omgang.

Les litt inne på de ulike trådene om de forskjellige retningene.

Men generelle råd:
Jo mer kh, jo mindre fett! Og motsatt, påketolyse kuren, så spiser man 15-20 gram kh (karbo) per dag, 70% fett, resten proteiner.

1.
Alle "over jorden" grønnsaker er lov! Salater, blomkål, brokkoli, tomat, agurk, squash, aubergine, ulike kål sorter (knutekål feks).

2. Mye karbo i dette, men følger du feks Fedon, så er litt lov. Man har ett såkalt c-måltid, som er en håndflate med lavkarbo brød, eller fullkornspasta, eller fullkornsris, etc.

3.
Som nevnt, kommer ann på hvor tålmodig du er, din egen kropp. Ketolyse sier 15 gram for damer, 20 gram for menn.
Nøkkelfingerregel: Jo mer Kh, jo mindre fett.

4.
Igjen kommer det ann på retning, se nr. 2. Men finnes gode erstatninger for dette, både lavkarbo brød, strimlet squash i stede for pasta, etc.

5.
Absolutt! For mange av oss er det like naturlig å IKKE spise brød, som det er for andre å spise det..
Egg og bacon er jo bare en liten del av alt man kan spise. Man kan jo uansett tilsette litt stekt tomat, sopp, løk.

6. Dette er en livsstil. Ketolyse er dog en kur, men lavkarbo er for hele livet.
Noen legger inn en skeiedag i uka, men det hindrer rask vektnedgang! For de fleste. Du må bare prøve deg frem, det som fungerer for noen, fungerer ikke for andre.

Start med å være streng (lite kh, og kun kh fra grønnsaker, salat). Så kan du øke etterhvert.

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 17:17   #3
sukkerhesten
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 36
sukkerhesten er på en erverdig vei

Sv: Hvilke grønnsaker vokser over bakken?

Arrggh. Det var det jeg fryktet. Er ikke voldsomt glad i grønnsaker, bortsett fra gulrøtter og kålrabi. Og hvorfor er tomat anbefalt, det er jo en frukt?

Sitat:

Som nevnt, kommer ann på hvor tålmodig du er, din egen kropp. Ketolyse sier 15 gram for damer, 20 gram for menn.
Nøkkelfingerregel: Jo mer Kh, jo mindre fett.

Så inntil 20 gram karbohydrat blir fordelingen 70% fett og 30% protein.
Hva om en øker til 40 eller 60 gram karbohydrater, hvor mye skal fettinntaket justeres ned?

Hvor mange måltider spiser dere per dag? Når jeg ikke fokuserer på mat så ender jeg ofte opp med 2 måltider per dag. Bør jeg spise 5-6 daglige måltider nå når karbohydrater skal unngåes?

sukkerhesten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo?? Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 17:18   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker vokser over bakken?

Er du mann?

Jeg hadde gått for Fedon jeg også evt over på Ketolyse hvis det ikke funker.
men det er bare min personlige mening

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 18:05   #5
sukkerhesten
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 36
sukkerhesten er på en erverdig vei

Sv: Hvilke grønnsaker vokser over bakken?

Ja jeg er mann. Spiller det inn på valget av kur?

Kan du fortelle meg hvorfor du ville valgt Fedon fremfor Ketolyse?
Hvilke fordeler/ulemper de to?

sukkerhesten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo?? Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 18:13   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker vokser over bakken?

Som sagt, så er det min personlige mening. Fordi at det funker best for meg da

Dels fordi at man kan spise ubegrenset med grønnsaker og ganske mye fordi at med mindre man har planer om å spise ketogent resten av livet, så blir det ikke så stor overgang når man skal begynne å innføre litt karbohydrater i kosten igjen.

Har hørt at Lindberg skal funke best på menn. Altså sånn i forhold til på kvinner da.

På den andre siden så er dette forumet veldig ketoseorientert, så det kan hende at du vil få mer hjelp hvis du går for en ketogen diett

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 18:29   #7
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker vokser over bakken?

Jeg synes du burde lese en av bøkene til Skaldeman, jeg. Han skriver morsomt, lettfattelig og informativt, og i kokeboka fremhever han definitivt at det er veldig god mat han foreskriver, med veldig lavt karbohydratinnhold

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 19:24   #8
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker vokser over bakken?

Jeg synes du skal lese bøkene til Skaldeman jeg

Ellers er det vel bare å spise slik mat kona serverte deg.

Egge og bacon er godt slik det er, de fleste klarer å steke det, lage eggerøre og spekeskinke, steke koteletter.. Spis fett kjøtt og kanskje smør på

Skaldeman sin filosofi er enkel, spis deg mett på kjøtt og fett. Men les bøkene, de er morsommet og lettfattelige. GI Noll har en del oppskirtfer i tillegg til info.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 21:07   #9
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker vokser over bakken?

Også går det ann å lese litt om Lindberg Det er ikke bare ketogene dietter som er lavkarbo og det er ikke bare opp til 15 karber som funker.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 21:25   #10
sukkerhesten
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 36
sukkerhesten er på en erverdig vei

Sv: Hvilke grønnsaker vokser over bakken?

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Jeg synes du burde lese en av bøkene til Skaldeman, jeg. Han skriver morsomt, lettfattelig og informativt, og i kokeboka fremhever han definitivt at det er veldig god mat han foreskriver, med veldig lavt karbohydratinnhold

Hvor kan man bestille bøkene hans?
Har noen lest kokeboka? Er det mat som er enkel å lage? Er ikke noen superchef akkurat.

sukkerhesten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo?? Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 21:27   #11
sukkerhesten
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 36
sukkerhesten er på en erverdig vei

Sv: Hvilke grønnsaker vokser over bakken?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Jeg synes du skal lese bøkene til Skaldeman jeg. Ellers er det vel bare å spise slik mat kona serverte deg.

Egge og bacon er godt slik det er, de fleste klarer å steke det, lage eggerøre og spekeskinke, steke koteletter.. Spis fett kjøtt og kanskje smør på

Skaldeman sin filosofi er enkel, spis deg mett på kjøtt og fett. Men les bøkene, de er morsommet og lettfattelige. GI Noll har en del oppskirtfer i tillegg til info.

Ja det var jo slik jeg oppfattet filosofien hans på TV. Mengder med kjøtt. Og fete gode sauser. Hva er GI Noll?

sukkerhesten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo?? Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 21:31   #12
sukkerhesten
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 36
sukkerhesten er på en erverdig vei

Sv: Hvilke grønnsaker vokser over bakken?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Har hørt at Lindberg skal funke best på menn. Altså sånn i forhold til på kvinner da.

På den andre siden så er dette forumet veldig ketoseorientert, så det kan hende at du vil få mer hjelp hvis du går for en ketogen diett

Tror det viktigste er raskest mulig vektreduksjon for å holde koken og momentet opp. Og slik jeg forstår så vil skaldemans fettdiett være nøkkelen. På sikt når jeg er nær 100 kg så kan jeg sikkert justere og vurdere hvilke metoder som vil være enklest å leve med over tid. Men nå må jeg igang og jeg har egentlig ikke en dag å tape. Så lørdag starter jeg.

sukkerhesten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo?? Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 21:49   #13
Tone-G
Seniormedlem
 
Tone-G sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Porsgrunn
Alder: 52
Innlegg: 6.937
Tone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker vokser over bakken?

Jeg vil ønske deg lykke til!

Sett deg godt inn i dietten du velger før du starter, det gjør alt mye enklere



Min lille favoritt når jeg sjesser på noe godt..

Litt frosne bringebær i blenderen, hell på med litt fløte og søtningstoff.. Knus og spis Deeeeilig!

__________________
Ilavkarbo
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41160


Uke 1, -5,8 kilo. Uke 2, 0 Kilo. Uke 3, 1,5 kilo
Tone-G er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spiser smør på flesk :) Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 22:14   #14
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker vokser over bakken?

Opprinnelig lagt inn av sukkerhesten, her.

Ja det var jo slik jeg oppfattet filosofien hans på TV. Mengder med kjøtt. Og fete gode sauser. Hva er GI Noll?

GI noll er en av bøkene til SKaldeman, den mest lettfattelige boka med noen konkrete oppskrifter.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 30-04-10, 01:06   #15
sukkerhesten
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 36
sukkerhesten er på en erverdig vei

Sv: Hvilke grønnsaker vokser over bakken?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

GI noll er en av bøkene til SKaldeman, den mest lettfattelige boka med noen konkrete oppskrifter.

Ok. Fant tilslutt bøkene hans på haugenbok. Rekker sikkert ikke å komme til lørdag så jeg får bare begynne som planlagt.

Så da må jeg finne på noe for måltider for lørdag, søndag og frokost+lunch mandag. Noen som kan gi meg tips?

Har frosen svineribbe fra jul som ikke ble laget da, hvilken saus kan jeg bruke som tilbehør? Den brune sausen en ofte får til ribbe er vel laget av jevning av hvetemel så jeg på en oppskriftside. Så da kan man vel ikke spise brunsaus? Ribba er vel på 2 kilo så det blir nok flere måltider av den. Tips til noe tilbehør nå som det blir fravær av poteter?

sukkerhesten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo?? Svar med sitat
Gammel 30-04-10, 03:36   #16
Mear
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 100
Mear er ny på veien
Red face

Sv: Hvilke grønnsaker vokser over bakken?

Som med-nybegynner på lavkarbo har jeg egentlig bare ett tips: lag en plan.

Nå skal det sies at jeg er en organisator av natur, men tenker at når det kommer til noe så (potensielt) omfattende som et (ganske) nytt kosthold, er planlegging nøkkelordet. For min del har det bestått i å lage en liste med Ja-mat ut i fra hva jeg liker, så det skal bli lettere å finne gode måltider. Har brukt http://matportalen.no/matvaretabellen veldig mye til dette. Det er superenkelt å lete frem forskjellige kategorier med mat og sortere dem etter fettinnhold eller karbohydratinnhold. Så er det bare å ignorere alle med over 5-7g per 100g, og bli kreativ med resten.

Jeg har også slitt litt med å finne godt tilbehør. Det virker som om det blir mye blomkål, brokkoli, blomkål, brokkoli... Godt, for all del, men gud så kjedelig. Så jeg har bare tatt utgangspunkt i forskjellige typer kjøtt som jeg vil ha til middag, titta på lista med ja-grønnsaker, og blanda litt. For å være helt sikker på at det ikke går galt med maten halvveis uti uke to når slappheten og evt hodepine slår til, har jeg faktisk laga en to-ukersplan for måltidene. Ja, nettop, totalt organiseringsfreak! Men seriøst, heller for mye enn for lite, det er demotiverende med sprekk.

Les masse på forumet, det er tett med inspirasjon og motivasjon, og ikke minst gode matideer. Lykke til.

Mear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-04-10, 06:26   #17
sukkerhesten
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 36
sukkerhesten er på en erverdig vei

Sv: Hvilke grønnsaker vokser over bakken?

Opprinnelig lagt inn av Mear, her.

Som med-nybegynner på lavkarbo har jeg egentlig bare ett tips: lag en plan.

Les masse på forumet, det er tett med inspirasjon og motivasjon, og ikke minst gode matideer. Lykke til.

Er enig ja. En plan en alltid på sin plass. Men inntill postmannen har levert meg bøkene til skaldeman så må jeg jo spise riktig. Har tatt ut ribben av frysen slik at den kan krydres idag. Så der blir det jo mange måltider. Har sikkert noen elgbiffer i frysa. Men for en som alltid har vært så glad i tilbehøret, og som gjerne spiste brødskiver med smør på ved siden av kjøtt og poteter så blir nok disse omveltningene harde.

Virker litt tamt å spise bare kjøtt på en måte. Da jeg prøvde en slags nullkarbohydrat kur tidligere så ble laget kona linser og brune bønner til alt mener jeg å huske. Tror ikke jeg har rørt hverken llinser eller brune bønner etterpå. Så får lese disse kokebøkene og se hva de proffe bruker. Vel heldigvis er jeg jo glad i kjøttmat og fete sauser så akkurat det skal nok gli ned med et smil. Gjenstår å se hvor lang tid det tar å venne seg av med karbohydratene.

Forresten, jeg kan fortsatt drikke kaffe med fløte i? Det er mitt morgen rituale det. Og en viktig start på dagen.

sukkerhesten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo?? Svar med sitat
Gammel 30-04-10, 07:15   #18
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker vokser over bakken?

Kaffe med fløte er flott! Helst ordentlig feit kremfløte!

Selv bruker jeg mye spinat som tilbehør. Blomkål/brokkoli-grateng finner du i frysedisken på mange butikker, den er også bra. Hva angår sauser, det er ikke så vanskelig å lage helt melfri bearnaise-saus selv, men du kan også bruke den ferdige på boks fra Fjordland, om du ikke føler deg helt klar for mye kokkelering. Jeg synes den beste sausen er å helle fløte i panna jeg akkurat har stekt en kotelett i, feks, og la det koke inn.

Du kan spise massevis av "tilbehør" så lenge du tenker grønnsaker heller enn poteter/ris/pasta.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 02:07   #19
Mear
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 100
Mear er ny på veien

Sv: Hvilke grønnsaker vokser over bakken?

Så langt har jeg klart meg uten kokebøker, men det blir nok en tur innom biblioteket når jeg trenger mer inspirasjon etter hvert. Jeg har egentlig oppdaga (til min store glede) at det ikke er nødvendig å finne et helt nytt sett med oppskrifter. Vi kommer nok til å spise det vi alltid har spist, bare med litt annet tilbehør. Og f.eks brød til salaten ordnes lett med lavkarbobrød.
I dag ble det taco, minus skjellene, og til min store overraskelse savnet jeg dem ikke det grann. Alt det andre er jo så godt, og jeg kan endelig spise rømme til tacoen uten dårlig samvittighet! Hurra!

Mear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 22:30   #20
sukkerhesten
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 36
sukkerhesten er på en erverdig vei

Sv: Hvilke grønnsaker vokser over bakken?

Tja selv tippet det litt på haugen. Skulle ha noen andre bøker uansett så visste turen dit ble kostbar så da jeg fant skaldemans bøker bestilte jeg allesammen. Om posten gjør jobben så har jeg vel de på mandag. Grunnen til at jeg bestilte alle er for det første at jeg ikke kan noe slanking. Selv om jeg over halvveis i livet har rukket å slanke meg i 25 år. Ingen slanketips jeg har fulgt har virket over tid. Og ikke er jeg vant til å lage mat selv, så er ralativt ubrukelig på kjøkkenet. Trenger derfor mange oppskrifter å må nok følge disse slavisk til jeg lærer meg grunnprinsippet ved grytene.

Dessuten tror jeg at det vil være motiverende å lese bøkene hans, og motivasjon det vil jeg helt sikkert trenge. For her snakker vi jo ikke bare en slankekur, men en fullstendig livsstilendring. Endringene i matvaner skal jo være noe som jeg klarer å leve med over tid.

Så da er snart første dagen av mitt nye liv unnagjort. Har spist uttalige ribbestykker, helt det feite ribbefettet over kjøttstykkene og hatt posesalat fra Rema ved siden av. Frokosten var 5 egg og 2 pakker bacon alt stekt i smør fra Tine. Helte stekefettet over eggene og spiste noen salatblader til. Lunsjen var en litt for godt stekt indrefilet av elg. Ble gjennomstekt og litt svart på den ene siden, men snudde svartsiden ned på tallerken og druknet elgbiffen i bearnaisesaus så ned gikk det.

Har spist ribbe 3 ganger nå, både middag mellommåltid og nå til kvelds og er rett og slett stappa mett. Stykkene jeg spiste var så store nå sist at jeg ble direkte trøtt så nå er det natt for min del.

I morgen venter minst 3 ribbemåltider og egg og bacon.

Må jeg forresten tenke noe på antall kalorier, for det har jeg iallefall ikke gjort idag. Så om det er viktig trenger jeg innspill fort så jeg ikke ender med å spise med ennå større.

sukkerhesten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo?? Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 22:56   #21
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker vokser over bakken?

Det høres ut som om du er på god vei Spis deg behagelig mett og spis igjen når du er sulten uten å se på klokka. Noen ganger går det 6 timer mellom mine måltider og andre ganger 2 timer. Så lenge du gir kroppen det den vil ha, så ikke tenk kalorier. Men ikke spis fordi klokka sier du skal spise, spis fordi du er sulten!

Nå fikk jeg også lyst på ribbe Må vel ta opp ribba jeg har i fryseren i morgen.. Ribbe er jo så godt.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 01:20   #22
sukkerhesten
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 36
sukkerhesten er på en erverdig vei

Sv: Hvilke grønnsaker vokser over bakken?

Og i minst 15 år har jeg hørt snakk om at man skal spise hver tredje time dagen igjennom for å sikre god forbrenning og jevnt blodsukkernivå. Er det bare tull og tøys det da?

Er jo så mange teorier, meninger og trosretninger innenfor slanking at en gammel mann blir helt svimmel. Vet ikke helt hva jeg skal følge og hvordan jeg skal legge opp måltidene.

sukkerhesten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo?? Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 01:32   #23
Mear
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 100
Mear er ny på veien

Sv: Hvilke grønnsaker vokser over bakken?

Denne kan jeg utenatt: "Spis når du er sulten, og spis til du er mett." Lavkarbo mantra tydeligvis. Det har ingen hensikt å spise etter klokken. Bare husk at "spis til du er mett" også involverer å stoppe når man faktisk er det. Det krever at man kjenner etter litt.

Mear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 10:22   #24
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker vokser over bakken?

Opprinnelig lagt inn av sukkerhesten, her.

Og i minst 15 år har jeg hørt snakk om at man skal spise hver tredje time dagen igjennom for å sikre god forbrenning og jevnt blodsukkernivå. Er det bare tull og tøys det da?

Ikke tull og tøys for de som spiser karber fra mel, sukker osv, de MÅ spise ofte for å holde blodsukkeret jevnt(høyt), men for oss som bare spiser rent animalsk protein, fett og grønnsaker som vokser over jorden( agurk, paprika, stangselleri, blomkål, brokkoli, sukkerert, asparges..), så holder blodsukkeret seg passe lavt og jevnt over mange timer.
Så spis når du kjenner deg sulten og spis deg mett. Lær deg å kjenne kroppen og dens signaler. Sultføleslen i ketose er anderledes enn den på høykarbo, men det kan ta en tid å kjenne den igjen..Jeg brukte sikkert flere måneder på å skille mellom ekte sult og lyst fordi øynene så noe godt.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 16:01   #25
sukkerhesten
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 36
sukkerhesten er på en erverdig vei

Sv: Hvilke grønnsaker vokser over bakken?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Så spis når du kjenner deg sulten og spis deg mett. Lær deg å kjenne kroppen og dens signaler. Sultføleslen i ketose er anderledes enn den på høykarbo, men det kan ta en tid å kjenne den igjen..Jeg brukte sikkert flere måneder på å skille mellom ekte sult og lyst fordi øynene så noe godt.

Har blitt fortalt mange ganger av lege og andre forståsegpåere at jeg er så slurvete i matveien. Ofte har det ikke blitt frokost så spiser jeg kanskje ikke før middag. Da har det gjerne blitt en voksen porsjon fordi jeg da oppdager at jeg jo er veldig sulten. Så blir det da gjerne noe god mat til kvelds. Og da sier folk at det er helt feil å spise kun 1-2 ganger om dagen. Min respons har vært at jeg ikke er sulten på morgenen og har spist kun når jeg har kjent meg sulten. Nei nei minst 5 måltider om dagen er svaret.

Tror sannelig ikke jeg kommer til å være sulten nå heller mer enn 1-2 ganger om dagen. Skal jeg da kun spise min lavkarbomat 1-2 ganger om dagen?

Litt forvirret her. Er ikke enkelt å vite hva en skal forholde seg til.

sukkerhesten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo?? Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvilke grønnsaker? Almyrida Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 21-02-10 19:44
Hvilke grønnsaker? Rooogern Ketolysekuren 9 06-05-09 14:20
Grønnsaker (hvilke er best?) froken Spørsmål og svar 10 04-01-09 22:03
Hvilke grønnsaker er bra da? Noen som kan gi meg ett lite tips for en dag med mat? Hønemor Ketolysekuren 12 11-10-08 12:02
Hvilke grønnsaker?? tullann Lavkarbo generelt 9 19-07-07 09:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no