Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Livets lyse side

Hva spiser du til jul ?

Livets lyse side Har du en suksesshistorie, nådd et delmål, gått ned et kilo eller to? Føler du for å dele suksess og glede, så er dette stedet.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-10-06, 18:05   #26
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Hva spiser du til jul ?

Jeg tipper jeg ikke får i meg så mye, før jeg er forsynt uansett, så er ikke snakk om å proppe i seg...
Men om jeg har lyst på noe av det som står på bordet når jeg er hjemme på julaften, så spiser jeg det, uten å "banke meg sjøl opp" etterpå....

Men det er helt sant Nille...Snopet smaker jo det samme som ellers i året..(eller kanskje ikke?)

Er liksom det at det er tradisjon..
Men en annerledes jul i år, blir det helt sikkert
Og små justeringer her og der, er jo ikke så vanskelig...

Har ikke jobba så hardt for ingenting...

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 02:32   #27
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hva spiser du til jul ?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Men hadde det vært så godt at det hadde vært verdt slitet i månedene etterpå hadde jeg nok spist litt godterier jeg også !

!

Sliter du i mange måneder etterpå og legger på deg fettkilo pga EN dag med snop? Huff det høres ikke mye bra ut, da hadde nok jeg også holdt meg unna. EN stakkarslig dag går helt fint for min del. Jeg merker jo såklart at kroppen ikke liker det jeg gir den, men jeg tviholder på tradisjonen denne dagen og spiser det jeg vil. Jeg blir ikke så dårlig at jeg blir syk, og ettermiddagen dagen etter er jeg mitt gamle jeg igjen uansett.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 11:11   #28
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hva spiser du til jul ?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Sliter du i mange måneder etterpå og legger på deg fettkilo pga EN dag med snop? Huff det høres ikke mye bra ut, da hadde nok jeg også holdt meg unna. EN stakkarslig dag går helt fint for min del. Jeg merker jo såklart at kroppen ikke liker det jeg gir den, men jeg tviholder på tradisjonen denne dagen og spiser det jeg vil. Jeg blir ikke så dårlig at jeg blir syk, og ettermiddagen dagen etter er jeg mitt gamle jeg igjen uansett.

Ja det er jo forskjellig hva folk tåler da. Nå har jeg en "ikke eksisterende" forbrenning (ødelagt av ungdomsår med hysteriske slankekurer/press) og må alltid passe veldig på hva jeg spiser. Det har tatt meg mange år å finne ut nøyakrig hva og hvor mye av av hva kroppen min takler uten vektoppgang. Om jeg spiser noe kroppen min ikke tåler får det konsekvenser - men jeg sutrer heller ikke over det i ettertid, - jeg vet jo at det er min egen feil.

Nå er det seg også slik at jula hos oss varer lenger enn en dag skjønner du

Hvis jeg lar kostholdet slippe og spiser snop og mat kroppen min ikke liker hele jula (jeg har aldri påstått eller sagt EN dag) så bruker jeg faktisk et par måneder på å få av de to tre kiloene som kommer på.

Og noen av oss (heldigvis slipper jeg dette) får også søtsug av å spise snop/enkelte matvarer, noe som gjør at det er lett å spise mer og mer og mer. Noen klarer faktisk ikke å stoppe - takket være jula og "tradisjon" ødelegger de kankje flere måneder med slit. Det skal man også ha respekt for.

Personlig blir jeg i tillegg sjuk og dårlig i magen. Og jeg har som andre har skrevet her, iallefall ikke tenkt å ligge sjuk i jula fordi jeg spiser feil ting !

Jeg har vært på restaurant på grunn av bursdagsfeiringer to ganger den siste uka. Først på "Tango" med 5 retters og "vinpakke", så "Jans Mat & Vinhus" med 7 retters og "vinpakke". Og selv om det var null poteter, ris og pasta kan jeg love deg at det var andre ting kroppen min ikke satte pris på. + 2 kilo. Tro det eller ei ! Mye vannvekt riktignok, men allikevel. Regner med at det tar et par uker før jeg er på normalen igjen.

Så lenge folk er klar over og tar konsekvensen av hva de spiser, og ikke sutrer og klager etterpå, - må de gjerne spise hva de vil for meg. Jeg bare spør om det er verdt det jeg.... Og det gjelder ikke bare i jula, men ellers og !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 11:34   #29
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hva spiser du til jul ?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.


Nå er det seg også slik at jula hos oss varer lenger enn en dag skjønner du


Så lenge folk er klar over og tar konsekvensen av hva de spiser, og ikke sutrer og klager etterpå, - må de gjerne spise hva de vil for meg. Jeg bare spør om det er verdt det jeg.... Og det gjelder ikke bare i jula, men ellers og !

Ja, men jeg snakker iallefall om å kun spise snop og "drittmat" på selve julaften, jeg unner meg det kun denne dagen og ikke de andre. Synes ikke det er så vanskelig heller, egentlig, for det serveres jo så mye FET mat overalt, og jeg kommer til å ta med meg lavkarbo-mat i selskaper osv.
Men så tåler jeg det nok bedre enn deg, og da er det jo noe annet.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 00:03   #30
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Hva spiser du til jul ?

I år har jeg bestemt meg for å prøve noe nytt. Det samme skjer jo hver eneste jul, jula (og den usunne spisingen) varer 1 uke. Minst! Ja jeg er av den sorten som får jeg smaken på noen godt så kan jeg ikke stoppe. Riktignok kan jeg smake bare bittelitt i 2-3 dager og holde meg i skinnet, men når fristelsene kommer både 4., 5. og 6. dag så klarer jeg ikke mer. Så jula kan likegodt vare 3 uker eller 5 uker for min del.. Og nå etter en liten "sprekk" så skjedde det igjen, jeg klarer ikke å stoppe.

Så denne jula skal jeg til foreldra og spise julemat (uten poteter såklart), nyte den og spise sakte. Masse ribbe og god mat, perfekt for min diett. Og etterpå skal jeg gå hjem igjen (ca. 40 min å gå), uten dessert, gaver og kaffe, kaker og konfekt. Jeg vet jo hvordan det blir så og jeg har ikke det samme forholdet til jula uansett. Jula er for unger mener jeg. Jula for meg er julemiddagen.

Så denne jula blir mitt livs korteste.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 01:20   #31
Dante
Medlem
 
Dante sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Innlegg: 277
Dante har en fantastisk aura rundt segDante har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva spiser du til jul ?

Spiser kalkun på julaften, masse grønnsaker og byggrynskrem. Så er det en lunsj første juledag, da blir det laks og eggerøre, resten blir vel rester og vanlig mat. Lager egne kaker og marsipan. Går greit

Dante er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 18:09   #32
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Hva spiser du til jul ?

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe, her.

I Jula er for unger mener jeg. Jula for meg er julemiddagen.

Så denne jula blir mitt livs korteste.

Jeg BLIR en unge i jula...kommer jeg alltid til å bli, uansett hvor gammel jeg er....
Jul for meg er familie og tid sammen...
Kos foran peisen og de gode samtalene...

Gaver og mat er bonus...toppen av kransekaka...!!

Jul for meg er HELLIG!!!....
Den beste tida i året....!!!
Jeg ELSKER jula!!!

god stemning og hyggelige stunder med familien...

Jeg merker jeg går litt i forsvarsposisjon her...hehe...

Men alle har sitt...

Jeg tror ikke jeg er i stand lenger jeg, til å trykke i meg "drit"...
Det kommer til å stritte i mot i både kropp og sjel....

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 18:20   #33
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Hva spiser du til jul ?

Opprinnelig lagt inn av Dante, her.

Spiser kalkun på julaften, masse grønnsaker og byggrynskrem. Så er det en lunsj første juledag, da blir det laks og eggerøre, resten blir vel rester og vanlig mat. Lager egne kaker og marsipan. Går greit

Mmm, kalkun og laks og eggerøre - det er jul for meg også. Og pinnekjøtt da.
Men hva er byggrynskrem? Hørtes godt ut!

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 00:18   #34
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Hva spiser du til jul ?

Opprinnelig lagt inn av Hyper, her.

Jeg BLIR en unge i jula...kommer jeg alltid til å bli, uansett hvor gammel jeg er....
Jul for meg er familie og tid sammen...
Kos foran peisen og de gode samtalene...

Gaver og mat er bonus...toppen av kransekaka...!!

Jul for meg er HELLIG!!!....
Den beste tida i året....!!!
Jeg ELSKER jula!!!

god stemning og hyggelige stunder med familien...

Er du klar over at du snakker om meg her? (for lenge siden). Akkurat slik var jeg også, helt til jeg passerte 30. Så du har noen år igjen. Jeg har også elsket jula såklart men som sagt når man blir eldre så avtar det mer og mer. Så vent til du blir eldre så får jeg høre hva du synes da. Men jeg gleder meg til julemiddagen, det blir snadder.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 00:53   #35
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Hva spiser du til jul ?

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe, her.

Er du klar over at du snakker om meg her? (for lenge siden). Akkurat slik var jeg også, helt til jeg passerte 30. Så du har noen år igjen. Jeg har også elsket jula såklart men som sagt når man blir eldre så avtar det mer og mer. Så vent til du blir eldre så får jeg høre hva du synes da. Men jeg gleder meg til julemiddagen, det blir snadder.

Spør meg om 6 år du...da er jeg 30...
Pappa er sånn enda....og jeg har på følelsen at jeg ligner han der..
Og han er snart 60

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 20:57   #36
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hva spiser du til jul ?

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe, her.

Er du klar over at du snakker om meg her? (for lenge siden). Akkurat slik var jeg også, helt til jeg passerte 30. Så du har noen år igjen. Jeg har også elsket jula såklart men som sagt når man blir eldre så avtar det mer og mer. Så vent til du blir eldre så får jeg høre hva du synes da. Men jeg gleder meg til julemiddagen, det blir snadder.

Ikke om du har barn.
For meg er jula helt slik som Hyper beskriver det, og slik har det vært hele livet mitt. Men nå fremover er det ENDA kjekkere siden jeg har en treåring som også opplever julen sammen med meg. Denne julen blir kjempekoselig, for i år vet hun mer om hva julen er, hun elsker nissen og gleder seg veldig.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 21:04   #37
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Hva spiser du til jul ?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ikke om du har barn.
For meg er jula helt slik som Hyper beskriver det, og slik har det vært hele livet mitt. Men nå fremover er det ENDA kjekkere siden jeg har en treåring som også opplever julen sammen med meg. Denne julen blir kjempekoselig, for i år vet hun mer om hva julen er, hun elsker nissen og gleder seg veldig.

Om ikke annet, så HÅPER jeg iallefall at jeg beholder denne barnslige gleden...
For jeg nyyyter det...og kooooser meg.....
Og den gleden kan ingen ta fra meg..uansett....

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 22:21   #38
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Hva spiser du til jul ?

Jeg også gleder meg masse til jul! Skal bli godt å ha fri et par dager i strekk, og være sammen med nieser og nevøer.

På julaften har vi alltid pinnekjøtt med rabbestappe (ok; kålrabistappe for de som ikke forstod... ) og poteter.

Kommer nok til å prøve å holde meg sånn noenlunde lavkarbo i julen, men kommer nok til å spise mer enn de vanlige 15 kh på ketolyse. Skal prøve å lage en lavkarbokake + lavkarbogodteri slik jeg har noe som jeg kan kose meg litt med.

Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 01:42   #39
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Hva spiser du til jul ?

Jeg elsker jul! Beste tiden på året! Og det har verken med alder eller barn å gjøre, jeg bare elsker stemningen.

Lille julaften er det tradisjon med risgrøt med mandel, og marsipangris til vinneren. Nå er dette min tredje jul uten grøt. Mannen tåler ikke melk, så han har ikke spist grøt på årevis. (Bortsett fra det året jeg lagde grøt med rismelk til ham!) Med barna er det sånn at sønnen egentlig ikke liker grøt, han bare spiser litt pga mandelen. Så den tradisjonen holder på å bli noe utvannet. . . Men de siste årene har i alle fall datteren laget marsipangrisen. Farger marsipanen rosa og lager en morsom liten skulptur.

Julaften er det varm sjokolade med krem i 13-tiden, med julebrød med geitost og edamer. Jeg lager meg nå for tiden egen sjokolade, f eks med 86% oppløst i vann og tilsatt fløte etterpå, eller confecta 72% med en fløteskvett. Ikke julebrød på meg da, så klart. Men en bit edamer!

Kl 17.00 MÅ alle være ferdig pyntet og sitte foran TVen for å høre Sølvguttene synge julen inn. Da,og nøyaktig da, har vi hvert sitt lille glass sherry (tørr til meg, da. . . litt mindre karber!) og ønsker hverandre god jul idet julen ringes inn. Når Sølvguttene er ferdig klokken 17.30 er det middag: Pinnekjøtt med kålrabistappe (og poteter til de andre), øl (jo, jeg tar et halvt glass den dagen) og akevitt. Til dessert multer med fløte.

Utover kvelden snop, frukt, nøtter, julekaker, kaffe og konjakk, vin. Av dette tar jeg bare nøtter, kaffe og konjakk og vin - eller en liten kokosmakron bakt med splenda, eller annet som jeg har forberedt til meg selv. Sukkerfritt snop f eks. En eneste mandarin kanskje. Men jeg går IKKE på akkord med meg selv på julaften. Bortsett fra at 2 dl vanlig øl/juleøl er mye bedre enn 1/2 l Ultra eller Red Light. Så det tar jeg.

Men jeg er veldig enig med Nille i at det ikke er verdt å gjøre seg selv syk. Og det blir jeg glatt hvis jeg får en del sukker i meg. Så nei takk.

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva i allverden spiser dere til frokost? babyboo Induksjonen 18 29-09-05 17:16
Hva syns dere om dette? CKD-diet Iset Lavkarbo generelt 15 15-07-05 14:20
Glutamin friflex Kosttilskudd 9 08-02-05 14:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no