Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

For oss som ikke er så tøffe at vi proklamerer at vi spiser lavkarbo...

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-03-17, 16:28   #1
Lenno
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2017
Innlegg: 959
Lenno har en fantastisk aura rundt segLenno har en fantastisk aura rundt seg

For oss som ikke er så tøffe at vi proklamerer at vi spiser lavkarbo...

...tenkte jeg at vi kunne samle noen triks som kan brukes for å slippe det evige maset om å spise søppelmat i sosiale sammenkomster.

Her er de jeg har fått lære av andre brukere i dagboken min. Takk!

-"Jeg spiser ikke så mye kaker og sånt"

-"Jeg spiste akkurat middag, og er kjempemett"

-Henge sammen med barna i familieselskap, så er du opptatt og blir ikke sittende ved kaffebordet. Og de andre voksne blir glade for hjelp med å se etter de små.

-Be om noe annet for å fjerne fokus fra at du ikke spiser kake; Neitakk, men jeg er tørst. Kan jeg få et glass vann?

-Si at det har blitt litt mye i det siste. Fungerer bra etter jul og påske feks

-Si at du ikke tåler mel/sukker/krem etc så godt.

-Inviter venninner til skravletur i stedet for kafe eller kaffebesøk. To fluer i en smekk!

Om noen har flere tips mottas de med takk

Lenno er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal-LCHF Svar med sitat
Gammel 08-03-17, 17:54   #2
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: For oss som ikke er så tøffe at vi proklamerer at vi spiser lavkarbo...

Moren min tror aldri at jeg er mett "så lite mat som du har spist", men jeg pleier da å svare at "det er derfor det virker".

Jeg skal på bursdag til Lørdag. Jeg ble spurt om ikke jeg kunne ta med sånn ostekake som smakte så godt sist gang. Da høres det ut som at de liker noe lavkarbo :-p

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 08-03-17, 19:57   #3
Lenno
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2017
Innlegg: 959
Lenno har en fantastisk aura rundt segLenno har en fantastisk aura rundt seg

Sv: For oss som ikke er så tøffe at vi proklamerer at vi spiser lavkarbo...

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

Moren min tror aldri at jeg er mett "så lite mat som du har spist", men jeg pleier da å svare at "det er derfor det virker".

Jeg skal på bursdag til Lørdag. Jeg ble spurt om ikke jeg kunne ta med sånn ostekake som smakte så godt sist gang. Da høres det ut som at de liker noe lavkarbo :-p

Haha, men da tror hun vel at du sulter deg

Å ta med egen mat er et godt tips! Baconkrisp når andre spiser potetgull er en vinner for min del

Lenno er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal-LCHF Svar med sitat
Gammel 08-03-17, 20:15   #4
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: For oss som ikke er så tøffe at vi proklamerer at vi spiser lavkarbo...

Skjønner ikke helt konseptet med at man må ha en unnskyldning??????

Det er bare og si nei takk. Man trenger vel ikke alibi for og si det?

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 08-03-17, 20:23   #5
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: For oss som ikke er så tøffe at vi proklamerer at vi spiser lavkarbo...

Litt avhengig av selskapet, men noen ganger det mer sosialt akseptert at jeg passer på kaloriene enn at jeg spiser lavkarbo/ikke spiser sukker.

Når jeg har lyst på kake så spiser jeg litt av delen med mest fett/minst sukker og lar resten ligge igjen på fatet; en beslutning jeg som regel angrer på dagen etter.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 09-03-17, 16:14   #6
Lenno
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2017
Innlegg: 959
Lenno har en fantastisk aura rundt segLenno har en fantastisk aura rundt seg

Sv: For oss som ikke er så tøffe at vi proklamerer at vi spiser lavkarbo...

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Skjønner ikke helt konseptet med at man må ha en unnskyldning??????

Det er bare og si nei takk. Man trenger vel ikke alibi for og si det?

Det har du helt rett, men enkelte ser på deg som om du spontant har utviklet byllepest om du takker nei til servering, eller de maser og maser og maser. Det er greit å ha et eller annet og parere med, som ikke innebærer at du havner i en slitsom kostholdsdiskusjon.

Lenno er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal-LCHF Svar med sitat
Gammel 09-03-17, 21:32   #7
StineK
Seniormedlem
 
StineK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Utenfor Bergen
Innlegg: 15.440
StineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastisk

Sv: For oss som ikke er så tøffe at vi proklamerer at vi spiser lavkarbo...

Pleier da ofte å si at jeg må ligge unna søt mat da jeg risikerer å få familiesvakheten diabetes 2 - det godtas som oftest.

__________________




Det er alltid hyggelig med besøk i Journalen min - StineK uten sukker, takk!
StineK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-03-17, 10:34   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: For oss som ikke er så tøffe at vi proklamerer at vi spiser lavkarbo...

Jeg svarer som sant er at jeg tåler snart ingenting lenger.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-03-17, 11:19   #9
Lenno
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2017
Innlegg: 959
Lenno har en fantastisk aura rundt segLenno har en fantastisk aura rundt seg

Sv: For oss som ikke er så tøffe at vi proklamerer at vi spiser lavkarbo...

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg svarer som sant er at jeg tåler snart ingenting lenger.

Uff, det høres slitsomt ut! Allergier og intoleranser kan man ikke diskutere med nei (selv om det finnes dem som gjør det også...)

Lenno er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal-LCHF Svar med sitat
Gammel 11-03-17, 09:15   #10
Maja Èlen
Seniormedlem
 
Maja Èlen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2016
Innlegg: 903
Maja Èlen har en fantastisk aura rundt segMaja Èlen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: For oss som ikke er så tøffe at vi proklamerer at vi spiser lavkarbo...

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Skjønner ikke helt konseptet med at man må ha en unnskyldning??????

Det er bare og si nei takk. Man trenger vel ikke alibi for og si det?

I dette samfunnet så er det mange som anser avvisning som uhøflig. Dessverre.

Vi ble invitert i en bursdag for et par uker siden. Bare vår familie, så vi var veldig få. Rundt et lite stuebord. Bursdagsdamen var stolt og hadde bakt èn kake (les: ingen alternativer) som gikk på rundgang. Da er det veeldig vanskelig å la kaken seile videre. Som det eneste som tilbys i selskap liksom.

__________________
Resultat 2018: -3,2 kg
Maja Èlen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: http://litekarbo.blogg.no/ Svar med sitat
Gammel 11-03-17, 16:51   #11
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: For oss som ikke er så tøffe at vi proklamerer at vi spiser lavkarbo...

Jeg spiste ikke kaker i gamle dager heller, altså før jeg fikk diabetes og insulinallergi, så det har alltid vært like naturlig for meg å si nei takk til kaker/godteri som å si nei til lever til middag (eneste retten jeg regelrett hater).
Men, nå må jeg tilstå at jeg aldri har vært opptatt av å tekkes andre; har stort sett alltid tatt de valgene jeg føler er rette for meg

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 11-03-17, 22:05   #12
Lenno
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2017
Innlegg: 959
Lenno har en fantastisk aura rundt segLenno har en fantastisk aura rundt seg

Sv: For oss som ikke er så tøffe at vi proklamerer at vi spiser lavkarbo...

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Men, nå må jeg tilstå at jeg aldri har vært opptatt av å tekkes andre; har stort sett alltid tatt de valgene jeg føler er rette for meg

Heldig du! People pleasing har jeg fått inn med morsmelka; "hva tror du nn synes om deg hvis du gjør si og så" I dag gremmes jeg om jeg hører foreldre si sånt til ungene.

Lenno er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal-LCHF Svar med sitat
Gammel 20-07-17, 03:46   #13
Sofagubben
Seniormedlem
 
Sofagubben sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2017
Innlegg: 782
Sofagubben er en juvelSofagubben er en juvelSofagubben er en juvel

Sv: For oss som ikke er så tøffe at vi proklamerer at vi spiser lavkarbo...

Opprinnelig lagt inn av Lenno, her.

...tenkte jeg at vi kunne samle noen triks som kan brukes for å slippe det evige maset om å spise søppelmat i sosiale sammenkomster.

Om noen har flere tips mottas de med takk

Mitt tips er å være dønn ærlig. "Jeg eter ikke karbohydrater". Å gå som katten rundt grøten med halvsannheter med f.eks "jeg er mett" eller "det har blitt litt mye i det siste", er bare en invitasjon til mer mas som f.eks " jo men et lite stykke klarer du, bla, bla..." etc.

Nei vær ærlig og ikke noe nøling og "å trekke på det". Det er bare å si rett ut at "Jeg eter hverken sukker eller karbohydrater" og si det i en slik tone at det ikke åpner for videre diskusjon. Nå skal det selvsagt legges til at jeg ikke bryr meg så veldig mye om å være sosialt korrekt i enhver situasjon, sikkert noe som kommer med alderen, det å være trygg på seg selv uten at en trenger andres anerkjennelse.

Nå vil jeg legge til at om dette gjelder sosiale lag hos nære venner, så er det realt å informere vertene om det på forhånd, på samme måte som en vegetarianer eller avholdsmann ville gjort. For det er klart det kan være sårende om noen har stått på for å gjøre sitt beste og så vil ingen spise maten de har tilbredt. De fortjener å få sjansen til å legge til rette for de forskjellige gjestene. Det kan en jo tenke at gjelder for seg selv også, om en selv er vert i slike sammenhenger.

Sofagubben er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo livsstil. Svar med sitat
Gammel 20-07-17, 20:23   #14
Milie_V
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2017
Hvor: Telemark
Alder: 32
Innlegg: 266
Milie_V er ny på veien

Sv: For oss som ikke er så tøffe at vi proklamerer at vi spiser lavkarbo...

Jeg sier det bare rett ut, at jeg ikke spiser karbohydrater, og at jeg ikke har lyst på heller.

Hos mormor må jeg forklare det hvertfall 2 ganger pr. besøk. Hun har Alzheimer, og et utrolig søtsug det siste året. Og hun spør bestandig om jeg vil ha :')

Jeg synes ikke det er vanskelig å si nei til andre, det er nesten verre å si nei til meg selv hvis jeg først har fått en tanke om bringebær og krem...

Milie_V er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tøffe tak - ungdom og rus Engelen Generell diskusjon 29 10-04-13 00:12
Se på det jeg spiser? Går ikke ned Imp Lavkarbo generelt 7 10-10-11 12:43
Dere som ikke bruker mer penger på lavkarbo, hva spiser dere? Peppa Gris Spørsmål og svar 62 23-05-11 22:04
Matlei, blir ikke mett, spiser ikke nok Mellon Lavkarbo generelt 1 27-04-09 11:26
Er det noen som spiser lavkarbo, og IKKE vil ned i vekt? blå Vedlikeholdsdietten 3 03-11-07 16:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no