Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

Jeg blir sprø. Jeg går ikke ned!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-11-11, 22:03   #1
sonjaera
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 50
Innlegg: 96
sonjaera er på en erverdig vei

Jeg blir sprø. Jeg går ikke ned!

Nå har jeg vært i ketose i 2.5 uke og gått ned under 1 kilo!
For noen år siden prøvde jeg Atkins for første gang og da raste jeg ned i vekt de første 14 dagene, men ikke nå.
Jeg har spist KUN de matvarene som er lov på induksjonen og vært veldig nøye. I tillegg trener jeg nesten hver dag. Jeg har vært i ketose hver dag (sjekker med strips).
Det kan ikke være at jeg har gått opp i muskler heller fordi jeg har omtrent samme fettprosent.

Eksempel på hva jeg spiser en dag:

Frokost: To egg, litt skinke eller fet fisk, 4-5 agurkskiver, kanskje litt ost, vann.
Lunsj: To egg, litt cottage cheese, skinke, et par-tre cherrytomater.

Eller omelett med litt paprika, sopp, ost og bacon. Litt agurk eller cherrytomater.

Mellommåltid: Et par biter Atkinsbar eller en rett i koppen kyllingsuppe Confecta (0,4 karb), eller en liten boks tunsfisk (King Oscar)

Middag: To laksefileter stekt i smør, fire-fem buketter blomkål, et par buketter brokkoli, et par spisekjeer Creme Fraiche.
Et annet eksempel på middag: Kyllingfileter, litt grønn salat med et par-tre cherrytomater, litt Seterrømme.

Hvis jeg blir sulten på kvelden:
Mellommåltid: Et par biter Atkinsbar eller en rett i koppen kyllingsuppe Confecta (0,4 karb), eller en liten boks tunsfisk (King Oscar)

Hva gjør jeg galt? Nå begynner jeg å bli fortvila her. Er i ketose, er nøye med kostholdet og trener, men allikevel går jeg ikke ned. Hvorfor gikk jeg så lett ned sist? Jeg gjorde ikke ting noe annerledes da som jeg kan huske.

Er takknemlig for svar og tips

sonjaera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 22:23   #2
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg blir sprø. Jeg går ikke ned!

Du har nok ikke gjort noe galt annet enn å ha for høye forventninger.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 22:33   #3
sonjaera
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 50
Innlegg: 96
sonjaera er på en erverdig vei

Sv: Jeg blir sprø. Jeg går ikke ned!

Jeg syns ikke forventningene mine er høye i forhold til at jeg gikk ned mye mer sist. Under en kilo på så lang tid er lite uansett hvilken diett man går på.
Det må da være noe jeg kan gjøre for å øke vektnedgangen?

sonjaera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 22:41   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Jeg blir sprø. Jeg går ikke ned!

Hvor høy/"lett" er du? Hvor mye mener du at du skal ned? Hvordan måler du fettmassen din? 2.5 uker trenger ikke være nok for din kropp og komme i gang med fettforbrenning, det kan ta fra 2-8 uker.

Det er ikke uvanlig at man ikke får samme vektnedgang når man prøver flere ganger med lavkarbo. Det er ikke uvanlig at man ikke går ned mye de første ukene heller, det avhenger av hvor mye vann kroppen din har i seg når du starter, hvor du er i syklus, hva du spiste den siste tiden før du startet opp osv. Siden du trener hver dag er det heller ikke uvanlig at musklene lagrer vann - og det kan ta flere uker før dette slipper når du nå har endret kosthold.

Selv om Yrla er litt kort - er jeg tildels enig i at man må skru ned forventningene, oppdatere litt kunnskap om lavkarbokostholdet, lese arnakristins nybegynnertråd på nytt (link i signaturen min) og jobbe mer med å bli komfortabel på kostholdet. Resultatene vil komme etterhvert, men det er viktig og presisere igjen at lavkarbo er ingen vidunderkur, selv om mange har god effekt i starten.

Ellers ville jeg ha kuttet atkinsbarene, sjekket med diett.no fordelingen av næringsstoffer og totalt energiinntak og se om det er NOK mat i forhold til at du trener nesten hver dag.

Har du nå tenkt og fortsette med å spise lavkarbo etter nådd målvekt eller er dette en tidsavgrenset slankekur?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 22:49   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Jeg blir sprø. Jeg går ikke ned!

Synes du eter lite lite fett jeg da.. Jeg spiser mer fett enn deg på min ikke-LCHFdiett..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 23:45   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg blir sprø. Jeg går ikke ned!

Opprinnelig lagt inn av sonjaera, her.

Jeg syns ikke forventningene mine er høye i forhold til at jeg gikk ned mye mer sist. Under en kilo på så lang tid er lite uansett hvilken diett man går på.
Det må da være noe jeg kan gjøre for å øke vektnedgangen?

Ja forventningene dine er høye ,du spiser jo godt med mat så hvorfor skulle du gå ned så masse raskt? Diett? Er det ikke en omlegging av kosten på lang sikt du gjør? Stress er en vektstopper. Tenk langsiktig hvordan du vil spise sunt og riktig for din kropp så den sakte men sikkert kommer i balanse på alle måter, også vektmessig.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 23:56   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Jeg blir sprø. Jeg går ikke ned!

Hva trener du? Endel trening kan føre til at kropen samler vann, eller at stresshormon-nivået stimulerer fettlagring.
Prøv å kutte ut/ned treningen et par uker, evt prøv annen trening.

Og atkinsbarer og confecta suppe står vel ikke under tillatte matvarer på induksjonen?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-11-11, 07:29   #8
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: Jeg blir sprø. Jeg går ikke ned!

Enten spiser du for mye, eller så har kroppen din bestemt seg for å spare energi.

Mitt råd (ta aldri råd av noen på internett!) er at du prøver å få kroppen din til å finne ut hvor mye energi den har ved å utnytte døgnvariasjoner til å endre følsomhelten ovenfor bl.a. leptin.

http://jackkruse.com/my-leptin-prescription/

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 08-11-11, 07:34   #9
lille_trille
Seniormedlem
 
lille_trille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 1.568
lille_trille er ny på veien

Sv: Jeg blir sprø. Jeg går ikke ned!

Har gått ned 65 cm totalt på ca 2 mnd., men vekta står omtrent still. Ikke fortvil. Hiv ut vekta og finn fram målebåndet.

__________________


lille_trille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 08-11-11, 10:25   #10
sonjaera
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 50
Innlegg: 96
sonjaera er på en erverdig vei

Sv: Jeg blir sprø. Jeg går ikke ned!

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Hvor høy/"lett" er du? Hvor mye mener du at du skal ned? Hvordan måler du fettmassen din? 2.5 uker trenger ikke være nok for din kropp og komme i gang med fettforbrenning, det kan ta fra 2-8 uker.

Det er ikke uvanlig at man ikke får samme vektnedgang når man prøver flere ganger med lavkarbo. Det er ikke uvanlig at man ikke går ned mye de første ukene heller, det avhenger av hvor mye vann kroppen din har i seg når du starter, hvor du er i syklus, hva du spiste den siste tiden før du startet opp osv. Siden du trener hver dag er det heller ikke uvanlig at musklene lagrer vann - og det kan ta flere uker før dette slipper når du nå har endret kosthold.

Selv om Yrla er litt kort - er jeg tildels enig i at man må skru ned forventningene, oppdatere litt kunnskap om lavkarbokostholdet, lese arnakristins nybegynnertråd på nytt (link i signaturen min) og jobbe mer med å bli komfortabel på kostholdet. Resultatene vil komme etterhvert, men det er viktig og presisere igjen at lavkarbo er ingen vidunderkur, selv om mange har god effekt i starten.

Ellers ville jeg ha kuttet atkinsbarene, sjekket med diett.no fordelingen av næringsstoffer og totalt energiinntak og se om det er NOK mat i forhold til at du trener nesten hver dag.

Har du nå tenkt og fortsette med å spise lavkarbo etter nådd målvekt eller er dette en tidsavgrenset slankekur?

Jeg skal ned fra 74 til 60. På sikt selvfølgelig.
Glemte å nevne at jeg drikker litt kaffe. To-tre kopper om dagen. Jeg drikker kun vann uten om det.
Jeg lurer på om jeg skal bytte ut kaffe med grønn te?
Skal også kutte ut Atkinsbarer selv om det står at den jeg kjøper er beregnet på fase 1. Nå har jeg hatt en Atkinsbar i flere dager da. Tar bare et par små biter daglig.

Har alle symptomer på å være i ketose. Tisser lilla på stiksen, er tørst, dårlig ånde, vondt i hodet, løs mage.....
Jeg har en badevekt som måler fettprosent. Jeg har sjekket kvaliteten på den ved å ta en grundig måling med målebånd. Kom frem til samme resultatet som vekta.

Jeg har jo tenkt på at jeg kanskje får i meg for lite fett. Skal prøve å bruke litt olivenolje over maten. Har ikke så lyst å bruke for mye rømme.

sonjaera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker Svar med sitat
Gammel 08-11-11, 10:28   #11
sonjaera
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 50
Innlegg: 96
sonjaera er på en erverdig vei

Sv: Jeg blir sprø. Jeg går ikke ned!

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hva trener du? Endel trening kan føre til at kropen samler vann, eller at stresshormon-nivået stimulerer fettlagring.
Prøv å kutte ut/ned treningen et par uker, evt prøv annen trening.

Og atkinsbarer og confecta suppe står vel ikke under tillatte matvarer på induksjonen?

Jeg trener 20-30 minutter nesten hver dag på Ellipsemaskin. Litt styrke i tillegg, mage, bryst, armer.
Yoga en dag i uka.
På atkinsbaren min står det er den er egnet for fase 1. Den suppa er det jo nesten ikke karber i. Jeg er jo i ketose så det burde vel ikke være de som er grunnen?

sonjaera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker Svar med sitat
Gammel 08-11-11, 10:30   #12
sonjaera
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 50
Innlegg: 96
sonjaera er på en erverdig vei

Sv: Jeg blir sprø. Jeg går ikke ned!

Opprinnelig lagt inn av macadamia79, her.

Enten spiser du for mye, eller så har kroppen din bestemt seg for å spare energi.

Mitt råd (ta aldri råd av noen på internett!) er at du prøver å få kroppen din til å finne ut hvor mye energi den har ved å utnytte døgnvariasjoner til å endre følsomhelten ovenfor bl.a. leptin.

http://jackkruse.com/my-leptin-prescription/

Syns du det er mye mat? Trodde kanskje det var litt lite jeg.

sonjaera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker Svar med sitat
Gammel 08-11-11, 10:34   #13
sonjaera
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 50
Innlegg: 96
sonjaera er på en erverdig vei

Sv: Jeg blir sprø. Jeg går ikke ned!

Har lest litt om igjen i Atkinsboka mi, men kunne ikke finne svaret der.
Etter å ha lest nybegynnertråden så kan løsningen være at jeg spiser for lite fett. La oss si jeg spiser 3-4 spiseskjeer seterrømme/Creme Fraiche hver dag i tillegg til det fettet som er i fet fisk og smøret jeg steker det i.
Har kuttet litt ned på rømme og majones fordi jeg hadde en følelse av at det var derfor det ikke skjedde noe, men ser ikke ut som det hjelper.
En ting jeg er ganske sikker på er at jeg ikke får i meg for mye karber.

Edit: Får jo fett fra litt ost også.

sonjaera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker Svar med sitat
Gammel 08-11-11, 10:39   #14
sonjaera
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 50
Innlegg: 96
sonjaera er på en erverdig vei

Sv: Jeg blir sprø. Jeg går ikke ned!

Opprinnelig lagt inn av lille_trille, her.

Har gått ned 65 cm totalt på ca 2 mnd., men vekta står omtrent still. Ikke fortvil. Hiv ut vekta og finn fram målebåndet.

Tror jeg må gjøre det. Vekta får seg snart en luftetur ut vinduet uansett
Målebånd blir jo det samme som fettprosent. Eller?
Måler meg i kveld.

Syns jeg maser veldig nå, men jeg blir så skuffa og fortvila når jeg er så stolt av meg selv for å ha vært så flink. Så er belønningen noen få gram.....

sonjaera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker Svar med sitat
Gammel 08-11-11, 11:05   #15
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: Jeg blir sprø. Jeg går ikke ned!

Opprinnelig lagt inn av sonjaera, her.

Syns du det er mye mat? Trodde kanskje det var litt lite jeg.

Hvis du går ned i vekt så er det fordi kroppen skjønner at den har et overskudd av energi. Hvis du ikke går ned er det fordi kroppen ikke skjønner at den har et fettlager, eller ikke klarer å bruke det. Dette er mye mer kompliserte mekanismer enn insulinkontroll.

Hvorfor er feite mennesker sultne? De har jo massevis av energi lagret på kroppen? Ja, lavere insulin kan hjelpe - men det var ikke det som lagde problemet i utgangspunktet. Problemet begynner med industrialisering, konstruksjon av matvarer og at vi spiser mat vi ikke tåler.

Men lavkarbo kan godt være en del av løsningen, selv om karbohydratene i seg selv ikke var problemet - men hvis det du gjør ikke funker for deg så vil jeg anbefale at du ser hvor du står i forhold til din nesten to millioner år lange biologiske historie.

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Finnes det "rundstykker" som blir sprø, men ikke inneholder mandler? FrkMarge Spørsmål om matvarer og oppskrifter 4 22-08-11 11:15
omelett pizza (ikke sprø bunn) Sjokoholiker Lunsj 0 28-04-11 09:37
Sjokolade man ikke blir fet av? sunnereliv Generell ernæringsdebatt 52 21-06-10 17:25
Blir ikke mett Bindi Ketolysekuren 14 05-01-10 09:01
Matlei, blir ikke mett, spiser ikke nok Mellon Lavkarbo generelt 1 27-04-09 10:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no