Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

Uff, hjelp meg!

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-08-11, 11:02   #1
TurboJenny87
Juniormedlem
 
TurboJenny87 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Alder: 36
Innlegg: 11
TurboJenny87 er på en erverdig vei

Uff, hjelp meg!

Nå er jeg ganske oppgitt her jeg sitter. Har nå holdt meg til lavkarbo i 5 uker. Fikk eggløsning 2 dager etter oppstart, og hadde en relativt kort lutealfase (spotting fra dag 8, mens kom på dag 10). Nå er jeg på dag 22 i sykluss og har siden dag 14 hatt eggløsningssmerter, murringer og sterke eggløsningstester. Men egget klarer ikke å slippe!!!! I tillegg har jeg så ufattelig med kviser, mer enn jeg noen gang har hatt Med tanke på mitt høye nivå av LH (nesten positive EL tester) og massive kviseutbrudd, tenker jeg at PCOS`en er verre enn noen sinne. Skal ikke denne forbedre seg kraftig når en går over til lavkarbo?

Har for det meste prøvd å holde meg til 30-50 karber til dagen (er normalvektig med BMI på 21), gikk ned 3 kg første 4 uker, men har nå gått opp en kg igjen. Anbefales det ketolyse for normalvektige PCOS`ere? Hva skal jeg gjøre? Rett før jeg gir opp hele lavkarbo prosjektet

TurboJenny87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert, moderat\ liberal LCHF Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 11:06   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Uff, hjelp meg!

5 uker er nok for kort tid! Som ved de fleste omlegginger vil det blir verre før det blir bedre!
Klarer du å holde ut i minimum 3 måneder, er jeg ganske sikker på at du vil oppleve at lavkarbo/ketolyse er til god hjelp for deg!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 12:19   #3
TurboJenny87
Juniormedlem
 
TurboJenny87 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Alder: 36
Innlegg: 11
TurboJenny87 er på en erverdig vei

Sv: Uff, hjelp meg!

Takk for svar. Det var godt å høre! Føler de fleste skyter av hvor raskt en ser endringer. Men da skal jeg ikke gi opp med en gang. Er faktisk ganske fornøyd med LCHF kosthold Men vet du hvilken retning som er anbefalt for normalvektige PCOS`ere? Har prøvd å finne info om dette men synes det er mangelfullt

TurboJenny87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert, moderat\ liberal LCHF Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 12:44   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Uff, hjelp meg!

Opprinnelig lagt inn av TurboJenny87, her.

Takk for svar. Det var godt å høre! Føler de fleste skyter av hvor raskt en ser endringer. Men da skal jeg ikke gi opp med en gang. Er faktisk ganske fornøyd med LCHF kosthold Men vet du hvilken retning som er anbefalt for normalvektige PCOS`ere? Har prøvd å finne info om dette men synes det er mangelfullt

Vil tro så få karber som mulig! Er jo karbohydratene som er problemet, så så lavkarbo/ketogent man kan klare bør være bra. Men, man skal leve også, så om generell LCHF funker for deg, gå for det. Man snakker jo mange år fremover her, liksom!
Lykke til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 14:11   #5
TurboJenny87
Juniormedlem
 
TurboJenny87 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Alder: 36
Innlegg: 11
TurboJenny87 er på en erverdig vei

Sv: Uff, hjelp meg!

Du har nok rett. Jeg må nok lære meg å tenke langsiktig, i stedet for å være så utålmodig og ville ha resultater NÅÅÅ Det er jo tross alt en varig livsstilendring dette her

TurboJenny87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert, moderat\ liberal LCHF Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 18:51   #6
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Uff, hjelp meg!

Opprinnelig lagt inn av TurboJenny87, her.

Takk for svar. Det var godt å høre! Føler de fleste skyter av hvor raskt en ser endringer. Men da skal jeg ikke gi opp med en gang. Er faktisk ganske fornøyd med LCHF kosthold Men vet du hvilken retning som er anbefalt for normalvektige PCOS`ere? Har prøvd å finne info om dette men synes det er mangelfullt

Hexeberg anbefaler LCHF med 50-70 kh for normalvektige PCOS'ere. Om det er det ideelle for alle er selvsagt ikke sikkert, men hun har i sin praksis sett gode resultater med dette. Er selv normalvektig PCOS'er, og synes også det har vært vanskelig å finne ut av, for det meste av info gjelder vektnedgang.
Den aller beste målestokken er din egen kropp, når den bare har blitt vant til kostholdet.

Jeg har spist lavkarbo (LCHF) i ca 5 måneder nå, og syklusen stabiliserte seg i den tredje syklusen, og da ble jeg faktisk gravid, noe jeg har prøvd å få til i evigheter (men mistet, desverre). De to første syklusene var bare spotting og kaos. Noen kommer raskere inn i syklusen, andre bruker litt lengere tid. Men la det gå noen sykluser til før du bedømmer resultatet Hold ut!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 21:46   #7
dumidalia
Medlem
 
dumidalia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 223
dumidalia er på en erverdig vei

Sv: Uff, hjelp meg!

Min kropp brukte noen måneder etter endt vektnedgang før syklusene stabiliserte seg. ca 6 måneder etter ble jeg gravid

__________________
På vei mot bedre helse og et lettere liv



dumidalia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 21:59   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Uff, hjelp meg!

Det blir som regel verre en liten stund før det blir bedre Utrensking rett og slett.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 01:09   #9
TurboJenny87
Juniormedlem
 
TurboJenny87 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Alder: 36
Innlegg: 11
TurboJenny87 er på en erverdig vei

Sv: Uff, hjelp meg!

Ååå tusen takk for gode svar jenter, dere er gull verdt når det er som mørkest Jeg har vurdert ketolyse, men synes det er litt drastisk da hovedmålet mitt ikke er stor vektnedgang . Hvor mye fett spiser dere som følge Hexeberg og holder dere på 50-70 kh? Føler det er lett og tippe over hvis en pøser på med fett og samtidig har et moderat inntak av karbohydrater

Igjen, takk for god hjelp

TurboJenny87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert, moderat\ liberal LCHF Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 01:45   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Uff, hjelp meg!

Så lenge du holder deg under 72 karber, trenger du ikke tenke på å redusere fettet!
Sier Lutz, mannen bak boken "Bedre uten brød"!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 16:38   #11
TurboJenny87
Juniormedlem
 
TurboJenny87 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Alder: 36
Innlegg: 11
TurboJenny87 er på en erverdig vei

Sv: Uff, hjelp meg!

Da har jeg faktisk ganske mange karber og gå på. Men snodig at jeg har lagt på meg allerede Kan hende jeg ikke får i meg nok fett. Bruker å ligge på ca 100-120, er det for lite?

TurboJenny87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert, moderat\ liberal LCHF Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 17:02   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Uff, hjelp meg!

Først skriver du at du ligger på 30- 50 karber og nå sier du 100- 120?
Hva er rett?
Eller mener du 100-120g fett?
Du bør ligge i undèrkant av 72karber om du vil slippe å tenke på hvor mye fett du spiser! Så skal du ha i deg ca 1g protein pr kg kroppsvekt og resten av kaloriinntaket ditt skal komme fra fett! Så det er bare å begynne å regne!

Om du ligger på 30- 50g karber, er du nok i ketose. Spørs om du ikke bør ligge bittelitt høyere om du vil unngå det!

En kg er normal varisajon, særlig når hormonene ikke er helt på nett! Stort sett alltid bare vann, du har nok ikke lagt på deg en kg fett når du ligger så lavt på karbene, det er nesten umulig å få til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 01:06   #13
TurboJenny87
Juniormedlem
 
TurboJenny87 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Alder: 36
Innlegg: 11
TurboJenny87 er på en erverdig vei

Sv: Uff, hjelp meg!

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Først skriver du at du ligger på 30- 50 karber og nå sier du 100- 120?
Hva er rett?
Eller mener du 100-120g fett?
Du bør ligge i undèrkant av 72karber om du vil slippe å tenke på hvor mye fett du spiser! Så skal du ha i deg ca 1g protein pr kg kroppsvekt og resten av kaloriinntaket ditt skal komme fra fett! Så det er bare å begynne å regne!

Om du ligger på 30- 50g karber, er du nok i ketose. Spørs om du ikke bør ligge bittelitt høyere om du vil unngå det!

En kg er normal varisajon, særlig når hormonene ikke er helt på nett! Stort sett alltid bare vann, du har nok ikke lagt på deg en kg fett når du ligger så lavt på karbene, det er nesten umulig å få til!

Jeg formulerte meg nok feil, spiser 100-120 gram fett Fikk testet med en ketostix som en venninne hadde (just for fun), og den slo faktisk ut. Så hvorfor jeg har lagt på meg og står stilt på vekta det vet jeg ikke men men, skal prøve å smøre meg med tålmodighet og ikke stresse sånn

TurboJenny87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert, moderat\ liberal LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjelp hjelp! Noen med medisinutdannelse? Photobscura Fysisk og mental helse 23 17-11-09 12:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no