Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

Råd?

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-01-13, 10:00   #1
Priscillapusen
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 3
Priscillapusen er på en erverdig vei
Question

Råd?

Heisann. Mitt nyttårsforsett i år er å få ett bedre kosthold og dermed gå ned i vekt.*Nå er jeg litt rådvill her og skriver derfor her inne.

La meg fortelle kort om min problemstilling.Jeg har pcos, så jeg er selvfølgelig insulin resistent.*Jeg har aldri vært en godterimums. Jeg spiser kanskje en halv potetgull pose i måneden, og sjokolade får jeg bare halsbrann av så det det er det så og si null av. men det som da er hovedproblemet mitt er at pga min psykiske tilstanden så har jeg liten matlyst. Dette resulerer i at jeg spiser en for stor middag hver dag, og that's it. Ja og så er jeg coca colikker..

Men dette er altså fortid nå. Nå skal jeg få en bedre helse. Men jeg vil ikke sette meg for store mål, kan heller sette meg nye mål etter hvert. Og jeg har begynt sånn smått her nå, men jeg ser null resultat så jeg gjør vist noe feil. Colaen klarer jeg ikke å slutte helt med på dagen, men jeg er nå nede fra 2 liter om dagen til 2 små melkeglass om dagen. Det har jeg holdt meg på siden første nyttårsdag. Jeg prøver å bli flinkere til å spise lite og ofte. Jeg som ikke er vant med det syns jeg spiser hele tiden. Hehe

Det går mye i frukt. Jeg er jo klar over problemet mitt med sukker, men jeg trodde jeg tålte fruktose, men det ser ikke sånn ut siden det ikke er noe fremgang. Jeg passer også på å spise mye annet frukt og grønt til alle måltid. Jeg spiser en del salat, agurk og tomat. Og siden jeg er hyperalergisk mot all citrus så spiser jeg en del paprika for å få i meg c-vitamin.*Til middag spiser jeg enten rent kjøtt eller fisk med grønnsaker (ikke potet**)*

Til frokost spiser jeg en brødskive mef kokt egg og tomat + en banan. Til kvelds spiser jeg en godmorgen yoghurt + ett eple. Til både frokost og kvelds drikker jeg ett glass ekstra lett melk, ellers drikker jeg eplenektar. Får jeg lyst på noe snacks i mellom så tar jeg noen minigullerøtter, sukker erter eller druer. Jeg syns selv jeg er flink, og samboeren min sier jeg har fått kosthold på hjernen.. Og jeg jukser ikke noe utenom dette som jeg skriver her.da hadde jeg heller skrevet om mitt problem med å slutte å jukse da*

Men nå lurer jeg altså på om noen har noe råd til meg. Er det noe jeg kan bytte ut frukten med?Og vær så snill å husk jeg tar bare små skritt her. Med for store mål går det bare ikke.

På forhånd tusen takk for svar.

Priscillapusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ingen pr.d.d. Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 10:13   #2
Muff-muff
Medlem
 
Muff-muff sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: England
Alder: 41
Innlegg: 229
Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Råd?

Utgangspunktet ditt er definitivt ikke lavkarbo, så jeg tror du må tenke over hva du ønsker. For å få lavere insulin-utskillelse må du ned i sukker spesielt og karbohydrater generelt. Jeg foreslår følgende grep:

Bytt ut cola med cola light.
For helse, vekt og insulinutskillelse så finnes det knapt noe verre du kan gi kroppen din enn cola med sukker. Ikke bare inneholder det rørsukker, det inneholder også fruktose, "corn syrup" og store mengder salt.

Kutt tilnærmet all frukt og erstatt med grønnsaker.
Jeg har problemer med blodsukkeret og det er faktisk bedre for meg å spise en sjokolade enn en banan. Om du absolutt insisterer på en frukt om dagen, så velg eple eller pære og spis dette sammen med en håndfull nøtter eller annet protein- og fettholdig.

Øk fettmengden for jevnere blodsukker, energi og for å dempe søtsuget.
Dette kan du gjøre ved å spise fettholdig kjøtt, fet fisk, avokado, salatdressinger (uten sukker!), oljer osv. Spiser du kokt egg, så putt en klatt med smør på toppen. Ekte smør, ikke margarin.

Jeg håper du blir værende her og leser deg opp på lavkarbo-kosthold. Jeg tror du vil la deg inspirere.

Muff-muff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 10:22   #3
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Råd?

Her kommer sikkert flere med større kunnskap enn meg etterhvert, forøvrig signerer jeg Muff-Muffs råd.

Jeg vil bare ønske deg velkommen, og si at det er flott du søker kunnskap og prøver gjøre endringer i kosten. (Jeg har selv pcos, - og er nok insulinresistent)

Stor klem fra meg!

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 10:24   #4
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.185
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Råd?

Du får i deg mye sukker med ditt kosthold, og lite fett. Jeg ville ha kuttet ned på frukt, gulrøtter, sukkererter og melk. Og selvsagt god morgen yoghurt og brus, begge sukkerbomber. I stedet kan du spise nøtter, litt bær og naturell yoghurt. Vær obs på at mange opplever melkeprodukter som en showstopper, jeg stopper opp i vekttap om jeg spiser yoghurt eller fløte etc for ofte.

Mye egg, kjøtt, fet fisk og grønnsaker er det som skal til. Fortrinnsvis grønnsaker som vokser over jorden, minus mais. Og prøv å velge produkter med høy fettprosent, det er fettet som er din nye energikilde når sukkeret kuttes ut. Margarin er fyfy, stek heller i meierismør eller Cocosa.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 10:29   #5
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Råd?

Og...DENNE er veldig ok å lese....skjønner det kan bli mye info og endringer om alt skal gjøres og forståes på en gang, - men iallfall er det masse gode råd i dette innlegget!

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 10:40   #6
Priscillapusen
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 3
Priscillapusen er på en erverdig vei

Sv: Råd?

Tusen takk for svar og velkomst hilsen. Så hyggelig

For det første så er målet selvfølgelig å bli kvitt all brus og lettbrus har jeg det samme problemet med som sjokoladene: halsbrann!

Og maaaasse fett?? Nå går øynene mine nervøst rundt i hodet på meg her.. jeg har ganske kraftig brokk som kommer til å hate meg for dette.. hehe..

Men okey, da vet jeg at frukten ryker. Men hva med eplenektaren? Er den også en fiende?
Hva bruker dere å drikke?

Priscillapusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ingen pr.d.d. Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 10:48   #7
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Råd?

Te, vann, kaffe, farris, noen drikker melk (helmel) og enkelte drikker også lettbrus.

Og det blir ikke MASSE fett. Pga at fettet er mer energirikt enn karbohydrater, blir det energimessig en økning av energi% fett, men ikke på rent visuelt på tallerkenen din :-)
Men, jeg vet det er vanskelig å endre på fettfrykten, når man har vært "fettskremt" i alle år

Men les den nybegynnertråden, den er super både ift lavkarbo , oppskrifter og ikke minst som en guide til www.lavkarbo.no

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 11:01   #8
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.185
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Råd?

Opprinnelig lagt inn av Priscillapusen, her.

hMen hva med eplenektaren? Er den også en fiende?
Hva bruker dere å drikke?

Eplenektar er i all hovedsak sukker og vann, så den må også ut ja!

Jeg drikker vann, grønn te med suketter og litt Fun Light saft innimellom.

Og ta det med ro, du skal ikke spise mengder med fett. Fett inneholder dobbelt så mye energi pr kg som sukker, så om du får i deg rundt halvparten av ditt tidligere sukkerbehov så er du i boks. Fett metter dessuten veldig bra, i motsetning til sukker som bare gir deg sug etter mer. Prøv å legge inn matvarene på diett.no og se på innholdet, du vil bli overrasket over hvor mye fett det er i mange matvarer. Egg inneholder f.eks rundt 50% fett. Så du trenger ikke pøse på med smør og oljer så lenge du velger de rette matvarene og ikke kunstige light varianter...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 12:12   #9
Stella27
Medlem
 
Stella27 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Askim
Innlegg: 148
Stella27 er ny på veien

Sv: Råd?

Kan jeg få komme med et godt råd?

Ta deg en tur rundt her på lavkarbo.no, og les på en del av svarene til blant annet "Nille", og "Gerd", av deres svar har jeg lært MASSE, er enda flere selvfølgelig, men av de har jeg fått mange gode råd. I tillegg ville jeg tatt meg en tur på bokhandleren eller bibioteket, og skaffet et par bøker om lavkarbo kosthold.

Selv går jeg på ketolyse, og selv om jeg har gått på ketolyse før, og har boka, føler jeg at det er masse igjen å lære. Er utrolig mange flinke folk her inne.

Lykke til!! Og min erfaring er at lavkarbo kostholdt, trumfer lavkalori kosthold any day

Stella27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (mellom 20 og 50 karber) Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 13:59   #10
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Råd?

Det virker som om du drikker enorme mengder sukker? Du bruker ikke vann som tørsteslukker og cola som kos, men cola, eplenektar/juice og melk som tørsteslukkere. Sannsynligvis er disse sukkerrike tørsteslukkerene de som øker ditt karboinntak til nye høyder og din verste fiende. En ting er at du spiser yoghurt med sukker og brød med mel, men det du drikker er det som øker mest på karboinnholdet.
Her må du bare venne deg til å drikke kun vann( feks med en splæsj sitron, sitron/limeskive, noen frosne bær el.l), kaffe og te og holde brus til kos en sjelden gang.

Selv om kostholdet ditt i utgangspunktet ikke er lavkarbo, så er det du drikker som er den verste synderen.

Jeg får forresten halsbrann av det mest om jeg spiser slik som deg, på lavkarbo får jeg aldri halsbrann, selv om jeg spiser litt sukkerfri sjokolade på lørdag og drikker 1/2liter pepsi max.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 14:05   #11
L@dy jojo
Medlem
 
L@dy jojo sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Ørje
Alder: 51
Innlegg: 233
L@dy jojo er ny på veien

Sv: Råd?

Hei Priscillapusen

Jeg har også PCOS, min erfaring er at vi må være enda mer forsiktig med karbo-inntak
og ikke minst hvor karbohydratene kommer fra (spesielt i starten).
Grønnsaker som vokser over bakken kan du spise masse av,,,men fruktsukker er like ille som sukker desverre,
hold deg langt unna, ellers kommer du ikke i balanse.
Når kroppen din er i balanse og du har gått på dietten en god stund,
da kan du begynne å tenke på å vurdere å kose deg med litt karber fra fruktsukker
(selv om det beste er å holde seg laaaangt unna og heller finne andre ting man kan kose seg med).

En annen ting som også er ganske vanlig for oss med PCOS er at det kan ta litt tid for kroppen å komme
i ketose og begynne ta av kilo.
Noen teorier rundt dette er at kroppen først har fokus på å komme i balanse.

Jeg har forsøkt mye i mitt liv, og for meg med PCOS er lav-karbodiett (ketolyse) helt klart løsningen på alle mine problemer.
Kanskje ikke så rart når denne dietten er suveren på å stabilisere blodsukkeret (insulin),
som vi jo har levd i mange år med ustabil (enkelt fortalt).

Håper den kan hjelpe deg også.

__________________


L@dy jojo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse - 15-20 gr karbo pr dag. Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 14:07   #12
L@dy jojo
Medlem
 
L@dy jojo sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Ørje
Alder: 51
Innlegg: 233
L@dy jojo er ny på veien

Sv: Råd?

Et tips som du kan bruke som erstatter til cola, er kaffe med fløte og sukketer i.
Nam nam,,,,kjempe godt.

__________________


L@dy jojo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse - 15-20 gr karbo pr dag. Svar med sitat
Gammel 12-01-13, 01:11   #13
Priscillapusen
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 3
Priscillapusen er på en erverdig vei

Sv: Råd?

Tusen takk for alle råd! men da vet jeg iallefall at frukten skal vekk!

Og kan jeg drikke kaffe med fløte og sukett? Det er jo fantastisk godt!

Jeg skulle lete i bokhylla mi nå for å se om jeg fant kost og ernærings boka mi fra vgs.
Da fant jeg ut at jeg har jo lånt south beach bok for ett par år siden :O
Har ikke lest den enda, men har bladd litt i den. den ser litt hardere ut enn mitt mål nå. Men det var jo masse oppskrifter der som så veldig gode ut.

Jeg lurer på å bare gå ut ifra den men egenkomponere litt så den passer til oss. (Samboeren min er også med på kostholds forbedringen).

Syns dere det høres lurt ut, eller...?

Priscillapusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ingen pr.d.d. Svar med sitat
Gammel 12-01-13, 11:16   #14
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Råd?

Kaffe med litt pisket krem og kanel er skikkelig kos! 1dl pisket krem deler jeg på 4 kopper, det virker jo mere når det er pisket.

Kom deg på biblioteket du, og lån bøker av Fedon Lindberg, Sofie Hexenberg og feks ketolysekuren av Torkil Andersen. Les deg opp og ta et valg ang. retning.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 14:37   #15
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Råd?

Vil gi deg en oppmuntring og noe av min historie.

Lavkarbo påvirket psyken min i veldig stor grad (positivt) så du har gjort et godt valg som kan bety mye for andre ting enn vekt også!

Jeg la om gradvis til Fedon og senket deretter KH etter hvert som jeg så hva kroppen reagerte på og endte på et ketogent kosthold. Frukt, brus osv gjorde vondt værre for kroppen. Fokuser på god mat og velg kos som nøtter, cc med bær o.l. Gjør deg erfaringer, lytt til kroppen, den forteller deg ofte hva som er bra for deg!

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no