Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

PCOs med intoleranse mot egg, melk, og gluten

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-01-13, 10:59   #1
Grobegni
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: Oppland
Innlegg: 5
Grobegni er på en erverdig vei
Unhappy

PCOs med intoleranse mot egg, melk, og gluten

Nå trenger jeg virkelig hjelp!

Min datter har PCOs med plager som overvekt, mageproblemer, trøtthet/sliten, angst og depresjon. Etter to uker på lavkarbo har mageproblemene blitt mye bedre, og aller best energinivået og stemningsleiet har blitt bedre.

I går fikk vi imidlertid en "nedtur"da blodrøvesvar fra Hexeberg ble gjennomgått: intoleranse mot egg, kumelk og gluten, i tillegg til at det er er behov for tilførsel av D-, og B-vitaminer, multivitaminer og probiotika. Nå må vi plutselig tenke helt nytt, i forhold til at vi har brukt mye egg og fløte/ost i de to ukene på lavkarbo...

Vi tar veldig gjerne imot tips og innspill om bøker/oppskrifter, spesielt om matpakke. Råd om hvilke kosttilskudd som er gode er også fint å vite. Er dette lønnsomt å handle i Sverige?

Takknemlig for svar

Grobegni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Atkins Svar med sitat
Gammel 17-01-13, 11:09   #2
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: PCOs med intoleranse mot egg, melk, og gluten

Det er definitivt lønnsomt å handle kosttilskudd i sverige, samt at man får langt større doser d-vitamin der enn i norge.

Det finnes en lavkarbokokebok som heter "Friskere fremtid" som i alle fall har bare melke- og glutenfrie oppskrifter - kan være verd å se nærmere på, kanskje.


Ellers finnes det mange fine oppskrifter både her på forumet og rundtomkring i forskjellige blogger som passer overens med spesielle behov. Til matpakka kan det kanskje fungere med hjemmelagede frøknekkebrød (Nannahs oppskrift er veldig fin, og det er lett å bytte ut kruskakli med feks malte mandler) og egnet pålegg?

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 17-01-13, 13:51   #3
Grobegni
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: Oppland
Innlegg: 5
Grobegni er på en erverdig vei

Sv: PCOs med intoleranse mot egg, melk, og gluten

Takk for tipset!

Jeg må nok bruke litt tid på å sette meg inn i det, for jeg tenkte ikke helt på at jeg ikke kunne bruke kruskakli, lenger heller..

Dette blir visst gymnastikk for hjernen min, men det har den sikkert ikke vondt av

Grobegni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Atkins Svar med sitat
Gammel 17-01-13, 13:58   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: PCOs med intoleranse mot egg, melk, og gluten

Hei

Du vil finne veldig mye i de lange trådene om "hva har du spist til frokost i dag" og den samme for lunch som kan fungere også for dere.

Det tar litt tid, men etterhvert ser man mulighetene. Det jeg vil anbefale dere er å sette opp lister over matvarer hun KAN spise i stedet for hva hun ikke kan. Det gjorde det lettere å fokusere for min del iallfall. Og ikke bruk så mye tid på å lete etter brøderstatninger eller liknende. Tenk heller at varm mat eller middagsrester/salat kan spises til alle døgnets tider. (Sånn som asiatene gjør.)

(Lunchen min i dag har vært kjøttpudding og noen druer. Hadde jeg vært god i magen hadde det vært litt grønnsaker til også. )

Husk at også en del intoleranser kan snu etter at man har jobbet med saken og hold seg unna over lengre tid. Mens andre er livslange.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 17-01-13 kl 14:03.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 17-01-13, 14:15   #5
Grobegni
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: Oppland
Innlegg: 5
Grobegni er på en erverdig vei

Sv: PCOs med intoleranse mot egg, melk, og gluten

Ja, må nok tenke annerledes! Spesielt i forhold til brøderstatning.

Nytt fokus: hva KAN hun spise? Takk

Grobegni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Atkins Svar med sitat
Gammel 17-01-13, 14:26   #6
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: PCOs med intoleranse mot egg, melk, og gluten

Det kjedelige svaret er "Grønnsaker og kjøtt". Kokosmelk er fint til gryteretter/woker (og til å lage kakao av!), og andre greie fettkilder, foruten naturlig fete kjøttstykker/fisk, kan være nøtter, forskjellige oljer, avocado og frø.

Jeg spiser mye wokretter med kokosmelk-currysaus selv, typisk thai-mat. Eller klassiske kjøttsupper laget på feks oksebog (eller sikkert også svineknoke osv) med grønnsaker. Pestoer og tomatsalsaer er med på å live opp "kjedelige" måltider.


Litt avhengig av hvordan kostholdet er, så kan feks kikertmel-pannekaker være fint som "wrap"/tortilla-erstatning.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Svar

Emneord
kosttilskudd / vitaminer, lekk tarm, matintoleranse, pcos


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva med oss som ikke tåler melk, egg og gluten? Mirabell Spørsmål og svar 3 22-08-11 07:34
ADHD - Uten melk, gluten og sukker hope10 Andre dietter 2 18-02-11 15:35
Gluten og melk misstoril Lavkarbo generelt 0 09-04-10 11:01
Eplekake uten sukker, melk og gluten Heidilla Kake/dessert og snacks 6 20-10-09 07:24
Intoleranse av gluten og melkeprotein bondetuppa Spørsmål og svar 3 04-10-09 17:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no