Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

PCOS, lavkarbo og metformin

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-07-11, 17:50   #1
nightly
Medlem
 
nightly sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Alder: 38
Innlegg: 228
nightly er ny på veien

PCOS, lavkarbo og metformin

Jeg har da PCOS og er gode 20 kg overvektig. Jeg er på tredje uken på lavkarbo og har godt ned 3 kg (og da hadde jeg meg ei skikkelig festivalhelg med alkohol og maaange vårruller) But any who; Ser jo at lavkarbo funker på meg, men jeg lurte på om dere har merket mer forskjell i vekttap etter dere begynte på metformin? Jeg begynner på det i høst...

__________________


"Det finnes mange eksempler på yo-yo-slanking, men minst like mange eksempler på yo-yo-trening. Hjelper ikke å være flink en mnd, hvis du tar et halvt år fri"
Sitat Tommygutt
nightly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 21:21   #2
liquid84
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Utenfor Bergen
Alder: 39
Innlegg: 48
liquid84 er på en erverdig vei

Sv: PCOS, lavkarbo og metformin

Jeg har ikke både gått på lavkarbo og metformin, men metformin funket på meg når jeg spiste "vanlig" mat.
Den gang fikk jeg ned litt over 1 kg i måneden. Var ikke så fort, men i det lengre løp så ble det noen kilo ned.

__________________
Hovedmål: Få symptomene på PCOS redusert.
liquid84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 22:25   #3
gvm82
Medlem
 
gvm82 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ryfylke
Innlegg: 92
gvm82 er på en erverdig vei

Sv: PCOS, lavkarbo og metformin

Går på både lavkarbo og metformin. Starta med lavkarbo før metforminen, og ein kilo opp, to kilo ned, ein kilo ned, ein halv opp.. Veeldig slitsomt... Men fekk til slutt "mast" meg til å få prøva metformin, og då skjedde det litt meir ting. Prøvde å forklara det som at kroppen tidligare føltes som ein bil som stod i fri, den kom seg liksom aldri avgårde uannsett kva eg gjorde, men med metformin er den kome i fyrste gir ivertfall. Det går kanskje ikkje fort, men det går ivertfall framover

__________________
Har du en hage og et bibliotek, da mangler du intet. (Marcus Tullius Cicero)
gvm82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 22:52   #4
nightly
Medlem
 
nightly sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Alder: 38
Innlegg: 228
nightly er ny på veien

Sv: PCOS, lavkarbo og metformin

Godt å høre at det hjelper dere Håper det gjør det samme for meg. Har hørt mange "mirakler" ang den metforminen, men der gjelder vel fåtallet..

__________________


"Det finnes mange eksempler på yo-yo-slanking, men minst like mange eksempler på yo-yo-trening. Hjelper ikke å være flink en mnd, hvis du tar et halvt år fri"
Sitat Tommygutt
nightly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 23:47   #5
gvm82
Medlem
 
gvm82 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ryfylke
Innlegg: 92
gvm82 er på en erverdig vei

Sv: PCOS, lavkarbo og metformin

Tja, det er heilt etter kva du meiner er mirakel og ikkje. For meg var det eit mirakel å få mensen for fyrste gong på 6 år

__________________
Har du en hage og et bibliotek, da mangler du intet. (Marcus Tullius Cicero)
gvm82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 00:04   #6
Thaleia
Medlem
 
Thaleia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 116
Thaleia er på en erverdig vei

Sv: PCOS, lavkarbo og metformin

Med metformin har jeg i allefall en sjangs til å klare å gå ned i vekt, gikk ned endel med en gang jeg startet på den (var flinkere med lavkarbokost da), men jeg går i allefall ikke opp igjen og det er jo også bra :-) Lykke til

__________________





Thaleia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å redusere karbohydratene nok en gang Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 12:53   #7
Østfoldjenta
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 6
Østfoldjenta er på en erverdig vei

Sv: PCOS, lavkarbo og metformin

Har også PCOS samt diabetes, og fikk metformin i 2009 - vekta ble da redusert med 19 kilo i løpet av 4 mnd. med normalkost. Hvordan den vil funke sammen med lavkarbo vet jeg ikke helt ennå, men synes vel at vekttapet har stoppet helt opp siden jeg begynte på lavkarbo som er noen uker siden nå Planen var jo å gå ned noen kilo til ganske raskt, er litt utålmodig av meg.
Skal ta dette opp med legen min igjen nå i løpet av august så får vi se hva han sier om saken.

Østfoldjenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF mot diabetes Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 11:15   #8
nightly
Medlem
 
nightly sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Alder: 38
Innlegg: 228
nightly er ny på veien

Sv: PCOS, lavkarbo og metformin

Opprinnelig lagt inn av gvm82, her.

Tja, det er heilt etter kva du meiner er mirakel og ikkje. For meg var det eit mirakel å få mensen for fyrste gong på 6 år

Ja det er jo kjempeflott!
Nei jeg tenkte på alle de jeg har lest om så har rast ned i vekt på metformin, men jeg mistenker at de fleste ikke gjør det

Opprinnelig lagt inn av Thaleia, her.

Med metformin har jeg i allefall en sjangs til å klare å gå ned i vekt, gikk ned endel med en gang jeg startet på den (var flinkere med lavkarbokost da), men jeg går i allefall ikke opp igjen og det er jo også bra :-) Lykke til

Det er sant!

Opprinnelig lagt inn av Østfoldjenta, her.

Har også PCOS samt diabetes, og fikk metformin i 2009 - vekta ble da redusert med 19 kilo i løpet av 4 mnd. med normalkost. Hvordan den vil funke sammen med lavkarbo vet jeg ikke helt ennå, men synes vel at vekttapet har stoppet helt opp siden jeg begynte på lavkarbo som er noen uker siden nå Planen var jo å gå ned noen kilo til ganske raskt, er litt utålmodig av meg.
Skal ta dette opp med legen min igjen nå i løpet av august så får vi se hva han sier om saken.

Oi, 19 kg på 4 mnd! Det er sånn jeg har lest om.. Håper legen kan hjelpe deg med å miste resten også!

__________________


"Det finnes mange eksempler på yo-yo-slanking, men minst like mange eksempler på yo-yo-trening. Hjelper ikke å være flink en mnd, hvis du tar et halvt år fri"
Sitat Tommygutt
nightly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 14:51   #9
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: PCOS, lavkarbo og metformin

Metformin hemmer glukoneogenesen som igjen fører til lavere blodsukker og dermed også lavere insulinnivå. Siden jeg antar du spiser lavkarbo så vil metformin bare ha en effekt på deg om leveren din er insulinresistent. Normalt så vil du ikke trenge metformin for å normalisere, men er du virkelig ute og kjøre så kan det være det som trengs for å bryte ut av en dumme sirkelen.

Leveren din kan lage opp til 200g karbohydrater om dagen, og det er jo ikke lavkarbo - så å normalisere kroppen vil ofte føre til vektnedgang. Bruk heller tiden på å resette leptin-sensitiviteten din: http://jackkruse.com/my-leptin-prescription/
(Han slurver mer med skrivingen enn med forskningen... )

macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvilken effekt har du hatt av lavkarbo kombinert med metformin? Photobscura Stoffskifte / hormonproblemer 78 23-04-13 22:05
Metformin + lavkarbo = smør på flesk? LilleVille PCOS og karbohydratkontroll 3 31-05-07 15:04
Lavkarbo og metformin Albertine PCOS og karbohydratkontroll 14 28-01-06 13:04
Mensforstyrrelser - PCOS - Metformin Fedonisten PCOS og karbohydratkontroll 3 11-04-05 17:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no