Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

Oppfølging av pcos?

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-01-13, 00:03   #1
frkfräken
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Alder: 41
Innlegg: 27
frkfräken er på en erverdig vei

Oppfølging av pcos?

Ja, gjør dere det?

Jeg fikk konstantert pcos for halvannet år siden, i forbindelse med utredning for barnløshet. Jeg hadde "bare" cyster på eggstokkene (drueklaser, ifølge gyn...) og utenblivende mens, ingen diabetes, overvekt, ekstra hårvekst eller noe av det andre pcos'en kan føre med seg. Gynekologen anbefalte lavkarbo, og etter et halvt år med lavkarbo + en runde pergo ble jeg gravid, og nå ligger verdens fineste lille jente på snart 6 måneder og sover i etasjen over meg...

Nå lurer jeg litt på veien videre. Har dere jevnlige kontroller hos gyn, eller skal bare cystene få leve sitt eget liv...? Siden jeg ikke har noen andre symptomer enn de som er nevnt over, lever jeg fint sånn det er nå, men vil jo ha flere barn etter hvert; og er det verdt å følge det opp i forhold til andre ting likevel...?p

frkfräken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 11:35   #2
timich
Medlem
 
timich sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Indre Agder
Alder: 47
Innlegg: 409
timich har en fantastisk aura rundt segtimich har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Oppfølging av pcos?

Jeg har omtrent samme erfaring som deg. Nå er det 5 år siden siste fødsel (skal ikke ha flere heller nå ), men jeg har ikke fulgt det opp på noen måte. Jeg har gått ned i vekt og regner med at ting har stabilisert seg, jeg har til og med fått regelmessig menstruasjon, noe jeg aldri har hatt før. Så jeg tar det som et tegn på at kroppen er blitt mer "normal", og jeg har ikke tatt noen undersøkelser/prøver i ettertid (bortsett fra jevnlige kreftprøver av livmorhalsen da, men det er jo noe helt annet ).

__________________
timich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 00:36   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Oppfølging av pcos?

"normale" skal gå til gynekolog hvert tredje år minimum, vi med utfordringer bør gå årlig. I følge min gyn.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-01-13, 23:01   #4
frkfräken
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Alder: 41
Innlegg: 27
frkfräken er på en erverdig vei

Sv: Oppfølging av pcos?

Takk for svar

Ringte like godt gyn, og fikk beskjed om å komme tilbake når vi vil begynne prøvingen igjen, for å sjekke eggstokkene og få ny pergo-resept. Siden alle mine hormonnivåer, samt insulin, er normale, var det ingen hensikt i å sjekke oftere mente hun.

frkfräken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 15:20   #5
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Oppfølging av pcos?

Høres ut som om du har samme PCOS som meg. Den heter visstnok type 2, og er altså uten overvekt. Det er lite informasjon å finne, det meste handler om type 1, altså med overvekt.

Så vidt jeg har forstått så er det ikke så mye å følge opp, ettersom mange av følgeproblemene til PCOS er ifb med overvekt og/eller insulinresistens.

Akkurat manglende mens er kanskje noe å få gjort noe med, ettersom det ikke er så bra, men det kan jo reguleres med p-piller fram til dere vil prøve på nr 2.

Vi hadde to IVF-forsøk, og jeg ble gravid på det andre forsøket. Jeg spurte legen hvordan vi skulle ordne evt søskenforsøk, og da sa hun at det på ingen måte var sikkert at vi trengte det, men at kroppen kanskje gjenfant balansen etter fødsel. Så vil tro det samme gjelder for deg

Men det kan sikkert være kjekt å gå litt oftere til gyn, som Carisma sier.

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trening og oppfølging via smart-tv Kanutten Trening 5 25-08-12 22:00
Pcos Diwa Generell diskusjon 2 03-05-11 19:23
Trenger oppfølging. Miriam Spørsmål og svar 2 15-10-10 16:15
Oppfølging fra legen vedr lavt stoffskifte Skøyerfjeset Stoffskifte / hormonproblemer 14 02-06-09 18:24
pcos`ere??? gibistr2004 Lavkarbo generelt 3 28-04-04 21:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no