Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

En kort innføring i PCOS

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-05-04, 23:47   #1
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

En kort innføring i PCOS

Hva forårsaker PCOS?

Roten til PCOS (polycystisk ovariesyndrom) er en manglende evne til å reagere på insulin, hormonet som produseres i bukspyttkjertelen og som gjør det mulig for kroppscellene å oppta energi fra maten du spiser. Dette betyr at cellene dine ikke reagerer på den normale mengden av insulin, og dermed pumpes mer insulin ut. Det er dette som kalles insulinresistens, og det skjer når kroppen omdanner karbohydrater til glukose som går ut i blodet. Insulin går til muskelcellene, og beordrer dem til å ta glukose fra blodet og lagre det i leveren. Når insulinnivået i blodet øker, synker blodsukkeret. Når blodsukkeret kommer under et visst nivå, sender hjernen (som trenger glukose for å kunne fungere) ut krav om mer glukose, og du må spise igjen. Hvis hjernen ikke får glukose, blir resultatet sløvhet og matthet. Det er dette som kjennetegner lavt blodsukker. Når nivået synker så lavt, vil leveren ikke klare å gi fra seg den glukosen som den har lagret, fordi inntak av et karbohydratrikt måltid eller sukkerholdige drikker skaper en overdrevet insulin
respons som hindrer levering av glukosen. Så insulinet forblir i blodet, gir beskjeder om å lagre mer kroppsfett og forhindrer derved at lagret fett blir forbrent, og glukosen forblir i leveren istedenfor å gå til hjernen. I tillegg stimulerer det høye insulinnivået eggstokkene til å produsere store mengder mannlige hormoner (testosteron), som kan forhindre eggløsning og dermed forårsaker infertilitet. Høyt testosteronnivå hos kvinner kan også forårsake kviser og økt hårvekst. Ikke minst gir insulinproblemet større risiko for diabetes og hjerteproblemer.




Hva gjør jeg hvis jeg har PCOS?

Hvis du er overvektig er første skritt å gå ned i vekt, fordi mange symptomer på PCOS bedres eller forsvinner helt ved normal vekt. Siden årsaken til alle problemene er insulinresistens, ser løsningen ut til å være å minske karbohydratinnholdet i maten og mosjonere jevnlig, for fysisk aktivitet hjelper også til å regulere insulinnivået. Selv ved normal vekt er det viktig å moderere karbohydratinntaket og å mosjonere. Siden PCOS ikke kan kureres, er det viktig å holde den i sjakk ved å legge om kostholdet permanent

  Svar med sitat
Gammel 07-05-04, 09:22   #2
Maz
Medlem
 
Maz sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 57
Innlegg: 370
Maz har en fantastisk aura rundt segMaz har en fantastisk aura rundt seg

Suger til meg kunnskapen. Takk skal du ha

Maz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg of sorts.... Svar med sitat
Gammel 31-05-07, 15:34   #3
mliaz
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 37
Innlegg: 6
mliaz er på en erverdig vei

Sv: En kort innføring i PCOS

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Siden PCOS ikke kan kureres, er det viktig å holde den i sjakk ved å legge om kostholdet permanent

Slener meg på her inne og, og ber deg om å utdjupe denne her litt?
har dette pcos styret og vet knapt noe om det...
men går på lavkarbo/ketose noe som vistnok er bra? (rent tilfelle faktisk)

mliaz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Lav karbo Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 01:21   #4
QueenConnie
Medlem
 
QueenConnie sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Flisa
Innlegg: 314
QueenConnie er ny på veien

Sv: En kort innføring i PCOS

jeg ble akkurat testet positiv til dette etter å ikke hatt mens i 2 år!

QueenConnie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Thor Foseid... byttet til Ketolysekuren. Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 13:07   #5
floppy
Seniormedlem
 
floppy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 538
floppy er på en erverdig vei

Sv: En kort innføring i PCOS

Det var fin skriving

__________________
Journalen

floppy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 01:16   #6
ladyshi
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 6
ladyshi er på en erverdig vei

Sv: En kort innføring i PCOS

Fikk beskjed fra gynykologen om at jeg hadde den for syv år siden, den kan være vanskelig å leve med på grunn av en ustabil menstruasjonssyklus, men har også erfart at man kan risikere å gå fort opp i vekt selv om man spiser lite, og fort ned igjen ved riktig kosthold og mosjon. Har lært å leve med pco, begynte faktisk på south beach pga syndromet..

flere som har den og som vil gjerne dele erfaringer?

ladyshi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: har fulgt south beach tidligere, nå ingen konkret diet men spiser bare mindre karbohydrater Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 08:43   #7
Nutta
Medlem
 
Nutta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 447
Nutta er ny på veien

Sv: En kort innføring i PCOS

Jeg har PCOS. Sliter m uregelmessige sykluser, overvekt, kviser, uønsket hårvekst... ja hele pakka. Er i en fase hvor jg endrer livsstil, fordi jg ønsker meg en bedre helse først og fremst. Og ikke minst ønsker jeg meg barn. Har holdt på med lavkarbo snart 2 mnd. Og syns det går veldig greit hittil tror jg kommer til å leve på lavkarbo resten av livet....

__________________


Nutta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 11:49   #8
ladyshi
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 6
ladyshi er på en erverdig vei

Sv: En kort innføring i PCOS

Skjønner hva du mener, noen har den ekstreme varianten av pco. Legen min legen min sa at pco er til en viss grad individuelt men felles er disse cystene på eggstokkene. Men den kommer i ulike former (noen har sammensatte symptomer, mens andre har kun noen få) og størrelser, en del naturlige slanke kvinner har det også og de har en stabil vekt.

Selv om anser meg selv til å ha en ekstrem versjon av pco,har jeg ikke problemer med kviser eller hårvekst, kun det at menstruasjonen uteblir og overvekt. veier 83 kilo, og er 1,65 høy..har mye fett rundt magen, men merker at ved å å på lavkarbo begynner endringene å synes.

nåt jeg fikk diagnosen, ble jeg anbefalt av legen til å begynne på p.piller for å få en regulert menstruasjonssyklus, menstruasjon ble det og en rask vektøkning på over 15 kilo. Sluttet med pillene etter to år og mensen uteble som vanlig. så nå lever jeg med syndromet, bruker ikke prevensjon og prøver ikke å bli gravid heller men ser at det ikke skjer, så har tilpasset meg pco. Var i denial ganske lenge, trodde at det kom til å forsvinne og nei da..cystene er der for å bli

ladyshi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: har fulgt south beach tidligere, nå ingen konkret diet men spiser bare mindre karbohydrater Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 15:32   #9
Nutta
Medlem
 
Nutta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 447
Nutta er ny på veien

Sv: En kort innføring i PCOS

Ja, er forskjell på hva enn plages med egentlig. det er helt sikkert!

Menstruasjonen min uteblir i perioder.... av og til ganske lenge. Åsså plages jg som sagt m de andre tinga også (hårvekst, kviser osv) Jg er 177 høy, veide 122 kg - mn nå veier jg 105 kg! Så jg har kommet ganske langt på egenhånd. Mn så bestemte jg meg for å begynne på Lavkarbo. Angrer ikke i det heletatt

Jeg også fikk p piller, mn ble dårlig av de. Åsså gikk jeg opp enormt i vekt, så jeg bestemte meg bare for å slutte. Jg er jo gift, og er i et stabilt forhold så da syns jg det er helt greit Mannen var også enig i den saken...

Ja, cystene er der for å bli. Mn det kan komme perioder hvor en blir bedre... altså at symptomene på Pco og pcos gradvis blir bedre. Jg har hørt flere som blir d iallefall. Mn med vektøkning kommer problemene sterkere tilbake. Så det gjelder vel å holde en stabil vekt etter vektnedgang. (slik jg har forstått det da... )

__________________


Nutta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 00:38   #10
Inka
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 1
Inka er på en erverdig vei

Sv: En kort innføring i PCOS

Har PCOS.. med magefett, uren hud, hårvekst som en middels sjimpanse og mensturasjon to ganger i året... Har operert cyster tidligere, så her er det full pakke..
Har klart å få et barn likevel, uten å egentlig prøve på det...

Har lagt om kostholdet til lavkarbo, og jammen fikk jeg ikke en uventet mens etter bare 12 dager... kun 2 mnd etter forige gang...
Siden jeg er den som lager mat her i huset er mannen min også på lavkarbo... Han har gått ned 5 kilo på samme tid... (Han har litt å ta av han også)

Så jeg forblir på lavkarbo, og håper at symptomene roer seg med tiden på grunn av dette.. Og kanskje kan det bli en søster eller bror på avkommet også..

Inka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 13:18   #11
frk.Harefrøken
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 3
frk.Harefrøken er på en erverdig vei

Sv: En kort innføring i PCOS

her var det mye god informasjon! har lett lenge etter en så enkel, men informativ forklaring på syndromet..

Jeg har selv PCO men påfølgende overvekt og delvis økt hårvekst.. jeg har 2 barn som faktisk er "hjemmelaget" til tross for at legen ikke trodde det kom til å skje

Etter jeg og mannen min giftet oss så satte vi igang med å prøve å få barn.. hadde en følelse på at det kom til å ta sin tid pga jeg hadde sjelden mens (viste ikke om tilstanden min da), og etter 10 mnd startet vi utredning på sykehuset.. tok ett hav av tester med legen og 1 uke før første utredning på sykehuset så testet vi positivt.. så alt ble satt til side og tenkte ikke mer på saken..
men når jeg etter graviditeten satt inn hormonspiral og jeg reagerte kraftig på den så ble det tatt ul for å se om den låg korrekt, og da oppdaget gynekologen min en hel drøss med syster og diagnosen ble satt med tanke på alle andre symptomene også..

3 år uten prevansjon ble jeg gravid igjen å vi hoppet av glede

jeg er 172 cm og veier nå 92 kg, har levd på lavkarbo i nå 2 mndr og det går saaaaaakte, men sikkert nedover... trener HARDT 3 dager i uka med variert aktivitet.. har oppfølging av personlig trener å håper på at jeg klarer å komme meg ned i 72 kg før året er omme i alle fall!!

er godt å ha ett forum med likesinnede som vi kan dele erfaringer på!

frk.Harefrøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-04-10, 02:24   #12
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: En kort innføring i PCOS

Hmmmmm. Jo mer jeg leser, jo mer overbevist blir jeg. Tanken på at jeg kan ha PCOS/PCO har slått meg.

Jeg tenkte jeg skulle bestille meg en legetime, men jeg er redd for å ikke bli trodd eller sett på som "selvdiagnosert".. Er det noen som har noen råd for hvordan jeg kan gå fram hos legen? Var hos legen for et års tid tilbake og prata litt om at jeg har en del hårvekst. Da fikk jeg Diane p-piller som hjalp litt, men gjorde meg så absurd humørsjuk at jeg ikke turde gå på de lenger enn et halvt års tid på grunn av husfreden (deler leilighet med to venninner...)...

Er det forresten noen av dere som har erfaringer med laser og lignende mot hårveksten?

Hjelp søkes!

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 02-04-10, 07:17   #13
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: En kort innføring i PCOS

Når det gjelder legen, kan du jo bare snakke om hvilke symptomer du har og at du har lest om PCOS og at du kanskje tror du har dette? Det er tross alt en ganske vanlig tilstand.

Har en kollega som brukte laser mot hårvekst (hun hadde skjeggvekst på halsen), og det var vellykket det. Men dyrt!

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-04-10, 10:17   #14
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: En kort innføring i PCOS

Lag deg ei liste med alle symptom og alle ting du vil snakke med legen opp, og ta med lista til legetimen. Det er lett å bli litt oppskjørta og emosjonell når ein sit der og forklarer, og det er lett å gløyme ut ting. Derfor greit med lista!
Eg hadde laga meg ei laaaang liste då eg var hos endokrinologen min første gongen, her var frøkna som var klar til å KJEMPE for å bli høyrt (fordi eg tidlegare har prøvd og berre blitt avfeia, i det norske helsesystemet)! Utruleg nok slapp eg både å gaule og kjempe, han var heilt klar på at eg hadde det. Men han er endokrinolog og spesialist på overvekt og diabetes, så det er kanskje lettare å snakke med ein slik ein enn ein "vanleg" fastlege.
Lykke til!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-04-10, 19:58   #15
kalla82
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 40
kalla82 er på en erverdig vei

Sv: En kort innføring i PCOS

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Hmmmmm. Jo mer jeg leser, jo mer overbevist blir jeg. Tanken på at jeg kan ha PCOS/PCO har slått meg.

Jeg tenkte jeg skulle bestille meg en legetime, men jeg er redd for å ikke bli trodd eller sett på som "selvdiagnosert".. Er det noen som har noen råd for hvordan jeg kan gå fram hos legen? Var hos legen for et års tid tilbake og prata litt om at jeg har en del hårvekst. Da fikk jeg Diane p-piller som hjalp litt, men gjorde meg så absurd humørsjuk at jeg ikke turde gå på de lenger enn et halvt års tid på grunn av husfreden (deler leilighet med to venninner...)...

Er det forresten noen av dere som har erfaringer med laser og lignende mot hårveksten?

Hjelp søkes!

Jeg tok laser på overleppa for 10 år siden tenker jeg.Måtte ha 4 behandlinger tror jeg, og det hjalp veldig..ikke plaget av det lengre. Klipper litt med saks av og til den dag i dag.. Men kan anbefales. Har planer om å gjøre det under navlen også etterhvert

__________________


kalla82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-04-10, 20:17   #16
LindaLoo
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2
LindaLoo er på en erverdig vei

Sv: En kort innføring i PCOS

Hei, vet ikke hvor aktiv denne tråden er siden jeg er ny her, men jeg har PCOS med alle symptomer og har antakeligvis hatt det i mange år uten å vite det/ få noen diagnose. Dersom man har 2 eller flere symptomer (ustabil mens, økt hårvekst, vektøkning) så er det stor sansynlighet for at man har PCOS og jeg fikk god hjelp av legen når jeg ba henne sjekke etter jeg hadde lest endel om det på nettet.
Har nå blitt anbefalt et kosthold med lavkarbo og prøver nå Bailine i tillegg i håp om å gå ned 25 kg på sikt.

LindaLoo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 05:39   #17
helizle
Juniormedlem
 
helizle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Drammen
Alder: 36
Innlegg: 15
helizle er på en erverdig vei

Sv: En kort innføring i PCOS

Har selv PCOS Det begynte med økt hårvekst i ansiktet, dro til legen og fortalte om problemet og han sendte meg til en hudlege. Hos hudlegen ble jeg sendt rett til en kvinnelege (gyn), Å TAKK GUD FOR DET!.

Jeg har gått opp i vekt siden slutten av barneskolen å det bare økte og økte gjennom årene som kom etter det. Hårveksten begynte 2 året på vidregående, men det tokk meg tid før jeg turte og dra til legen og fortelle om det.. Så.. ca 3-4 år senere turte jeg det og det var da ting begynte og skje.
Kvinnelgen jeg går hos tokk ultralyd av eggestokkene mine og vi så mange cyster på begge av dem. Jeg ble satt rett på p-piller og fikk beskjed om og prøve en lavkarbo diett. Dette skulle hjelpe meg gå ned i vekt og at cystene skulle gå vekk.

Jeg bestemte meg ikke for en spesiel diett jeg skulle følge av de kjente, men fulte max 20 gram karbs om dagen. Sluttet helt og spise poteter, ris, rotfrukter, bakevarer, goteriet, søtbrus, kaker osv. Jeg var kjempe glad i gotbiter før, så 1 uka var et helvete... 2 uka gikk bedre og etterhvert gikk ting på skinner

1 månede etterpå var jeg tilbake hos kvinnelegen jeg går hos. Der veide jeg meg og hadde da gått ned 10 kg!!!! I tillegg tokk vi enda en ultralyd, så bare 2 cyster på den ene eggestokken!! Jeg var kjempeglad den dagen, 10kg mindre og mange cyster er borte !

Har enda kg og cyster å få bort, så jeg får bare fortsette

Foresten min max vekt var 130 kg.. Nå veier jeg akkurat 99 kg.

helizle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Egenkomponert (max 20g karbs om dagen) Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 23:46   #18
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: En kort innføring i PCOS

Opprinnelig lagt inn av LindaLoo, her.

Hei, vet ikke hvor aktiv denne tråden er siden jeg er ny her, men jeg har PCOS med alle symptomer og har antakeligvis hatt det i mange år uten å vite det/ få noen diagnose. Dersom man har 2 eller flere symptomer (ustabil mens, økt hårvekst, vektøkning) så er det stor sansynlighet for at man har PCOS og jeg fikk god hjelp av legen når jeg ba henne sjekke etter jeg hadde lest endel om det på nettet.
Har nå blitt anbefalt et kosthold med lavkarbo og prøver nå Bailine i tillegg i håp om å gå ned 25 kg på sikt.

Lykke til Jeg har selv gått ned over 30 kilo ved hjelp av lavkarbo og har fått normale sykluser som følge av det. Huden er også blitt bedre.
Lavkarbo er kjempebra for pcos - du vil merke store forskjeller, også på energinivået ditt som antakelig vil stige kraftig. Det skjedde i hvert fall for meg.

helizle:

Sitat:

Foresten min max vekt var 130 kg.. Nå veier jeg akkurat 99 kg.

Det er jo kjempebra. Gratulerer med veldig godt resultat allerede!!!!

__________________


EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 27-04-10, 14:18   #19
Darkvanilla
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Kaupanger og litt i Bergen
Alder: 35
Innlegg: 3
Darkvanilla er på en erverdig vei

Sv: En kort innføring i PCOS

Jeg er også ny her :P
og har også pco..

I mai 09 gikk eg til legen min, for hadde enda ikke fått noe skikkelig forklaring eller utredning på det at eg ikke hadde hatt mensen på 2 år.. etter mye mas fra min side sendte legen meg til gyn. der jeg tok vaginal ultralyd og fikk vite at eg hadde rundt om 14 cyster på hver eggstokk.. jeg var da 20 år og min største drøm har alltid vært å få barn! alt dette raste ned i grusen.. gyn. ga meg nummeret til Alfa helse som er en underliggende klinikk av Fedon Lindberg.. jeg fikk time og det første de gjorde var å veie meg og måle meg. jeg veiet 125 kg, og hadde en bmi på 41, et vidde mål på 133... Det verste var at jeg selv ikke vil se at jeg var så stor før jeg fikk det svart på hvit..! de tok også masse blodprøver, å fortalte meg det at jeg var så utrolig nært å få diabetes, at noe måtte gjøres.. derfor går jeg i dag på Fedon Lindberg/ Eurodiett.. en god blanding vil eg si.. eg går til Ernæringsfysiologen på Alfa helse jevnlig, der de veier meg å sjekker alt fra fettprosent til insulin.. det er utrolig kjekt å få en oppfølging på det. 2 av kusinene mine har det samme, men får ingen oppfølging. det er dyrt, men det er jaggu verdt det!! å få skryt og veiledning er kjempe viktig!!
I dag veier eg 106.2 og har en bmi på 34.

Jeg fikk også beskjed for 2 uker siden at siden jeg har begynt å få mensen hver 3 mnd på egenhånd, (uten tabl.) så kan det fort skje at jeg blir gravid, for meg var det den beste nyheten jeg kunne fått.. alt strevet lønner seg! OG jeg tør å begynne å drømme om barn igjen..

Lavkarbo ruler!!

Darkvanilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 27-04-10, 14:21   #20
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: En kort innføring i PCOS

Opprinnelig lagt inn av Darkvanilla, her.


Jeg fikk også beskjed for 2 uker siden at siden jeg har begynt å få mensen hver 3 mnd på egenhånd, (uten tabl.) så kan det fort skje at jeg blir gravid, for meg var det den beste nyheten jeg kunne fått.. alt strevet lønner seg! OG jeg tør å begynne å drømme om barn igjen..

Lavkarbo ruler!!

Er det sjanser for at du kan få en syklus med mindre mellomrom? Altså at du vil i framtiden kunne få mensen annen hver mnd eller hver mnd?

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 27-04-10, 22:23   #21
Darkvanilla
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Kaupanger og litt i Bergen
Alder: 35
Innlegg: 3
Darkvanilla er på en erverdig vei

Sv: En kort innføring i PCOS

ja, de sa at etterhvert som eg gikk ned ville eg kunne klare å få normale sykluser, eller tilsvarende normalt..

Darkvanilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 00:32   #22
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: En kort innføring i PCOS

Opprinnelig lagt inn av Darkvanilla, her.

ja, de sa at etterhvert som eg gikk ned ville eg kunne klare å få normale sykluser, eller tilsvarende normalt..

Så bra da
Tenk på alle de som går gjennom smertefulle og tunge IVF-behandlinger gang på gang og betaler i dyre dommer for hormoner og medisiner og prøverørforsøk. Når det kunne hende at alt som skulle til var å spise litt annerledes.....hvor mye personlig smerte de kunne spart seg for...på tide at helsepersonell blir kjent med lavkarbo-dietters virkning på kroppen!

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 01:06   #23
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: En kort innføring i PCOS

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Så bra da
Tenk på alle de som går gjennom smertefulle og tunge IVF-behandlinger gang på gang og betaler i dyre dommer for hormoner og medisiner og prøverørforsøk. Når det kunne hende at alt som skulle til var å spise litt annerledes.....hvor mye personlig smerte de kunne spart seg for...på tide at helsepersonell blir kjent med lavkarbo-dietters virkning på kroppen!

Jeg synes det er skremmende at det er så få i helsevesenet som har kunnskap om pcos og lavkarbo generelt. Det finnes for eksempel ingen brosjyrer om dette på legekontorene. Selv drømmer jeg om å starte en forening for pcos' ere en gang.

Darkvanilla: Du trenger ikke å legge bort drømmen din. Jeg hadde, som deg, ikke mensen på to år. Nå har jeg fått det og har normale sykluser inkludert eggløsning. Det har kun hengt seg opp en gang fordi jeg gikk og tenkte på det, når jeg slappet av kom det med en gang. Vi skal prøve å få barn nå, har ikke prøvd før.
Du kan også være fruktbar selv om du ikke får mensen hver måned. Da mamma ble gravid med meg hadde hun ikke hatt mensen på 6 måneder ( hun har pcos). Etter at jeg ble født, kom syklusene som en klokke.

Rent generelt pleier de å si at jo nærmere man er idealvekten, jo større er sjansen for å bli gravid. I dag finnes det heldigvis mange hjelpemidler også som kan assistere om man ikke blir gravid på egen hånd. Jeg kjenner flere med pcos som har fått barn. Senk heller skuldrene og tenk på at du har tatt et godt valg for livet ditt mht lavkarbo og tillat deg å drømme

__________________


EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 08:32   #24
Myrull
Medlem
 
Myrull sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: barteby
Innlegg: 367
Myrull er ny på veien

Sv: En kort innføring i PCOS

Jeg var gjennom noen runder med IVF sist år...ble garvid ene runden, men mistet.
Må si det er mye billigere og mye minder stresende å spise lavkarbo...håper bare det gir resultater etter vert.
Folk med PCO har veldig store sjanser for å få barn, mange tar pergotime også, tabletter for å få til eggløsning å så blir de gravide.
Å mange får det til ved IVF.

Jeg har begynnt å få utslag på eggløsninsgtestene i det siste, men det er jo ikke sikkert det blir sluppet noen egg.
Men bare det at kroppen prøver er jo fantastisk.

__________________


Dame med PCOS som vil spise seg frisk!
BLOGGEN
Myrull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 21:37   #25
porcupine
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Nordland
Alder: 49
Innlegg: 6
porcupine er på en erverdig vei

Sv: En kort innføring i PCOS

Hei

Mitt aller første innlegg på lavkarbo.no! Jeg har PCOS og har absolutt alle symptomer...

Jeg er så heldig å ha to flotte barn. En gutt på 8 og ei jente på 2.

Men, nå er jeg blitt så stor at alt er et ork, humøret er forferdelig etc etc etc etc, og det er på tide å tvinge gjennom en livsstilsendring. Legene her har lite peiling på PCOS, men jeg vet at LCHF er svaret samtidig som det er kjempevanskelig å starte når man er dypt inne i sukkeravhengigheten og alt ser mørkt ut.

Likevel, nå nærmer det seg slutten på dag to av et fullstendig LCHF kosthold. Jeg føler meg helt elendig, men for første gang har jeg fullstendig klokketro på det jeg holder på med. Jeg er overbesvist om at dette er svaret. Gjelder bare å omstille seg og være sterk når det røyner på.

Nå er jeg i gang, og jeg gleder meg til å få kontakt med dere her inne.

Jeg er 120 kg og 163 cm høy. Altså har jeg en BMI på 45.

Hilsen porcupine x

porcupine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 12:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no