Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Bakst

Megagode bollerundstykker

Bakst Her finner du, og poster du oppskrifter på lavkarbovenlig bakst, som lavkarbo-brød, pannekaker, vafler, muffins, og andre gode ting du kommer på som kan bakes på et lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-02-14, 19:36   #1
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Megagode bollerundstykker

Jeg har forandret fotballfrues oppskrift og doblet posjonen, fordi hennes er ørliten. Min kan også dobles fordi disse lever ikke lenge.

9 små boller a' kun 67 kalorier (for den som bryr seg om tall).

38 g smør smeltes på ikke for sterk varme
mens du pisker (med gaffel f.eks) 2 små til mellomstore egg (mine veide 51 g)
og 8 ss sukrin eller 0,5 ts stevia.

Tilsett dette våte i bollen:
117 g cottage cheese, mager type.
4,2 ss soyamelk, rød alpro
+ det smelta smøret.
Så dette tørre:
160 g avfettet mandelmel, funksjonell mat
40 g fiberhusk = 4 ss
7 g bakepulver
1 g vanilje
kardemomme hvis du liker det
2 knivsodd salt

La det hvile i 15 minutter mens du venter på at stekovnen skal bli 180 grader. Rull 9 stykker om du vil ha de små, sett de på et bakepapirkledd stekebrett midt i ovnen. Stekes til de er brune på topp og bunn. Det er ikke lenge det skal stekes. De smaker best om de bare er litt brune oppå og seige/fuktige inni såd e ikke blir tørre (det er ikke farlig at det er rått siden det ikke er mel og gjær i). Jeg tok ikke tida, men sjekk etter 10 minutter ihvertfall!

God fornøyelse!

Jeg eksperimenterer videre med justeringer for å unngå bruk av fiberhusk. Proteinpulver har med hell blitt byttet ut med 50 gram av mandelmelet. Jeg synes det gikk fint uten fiberhusk også, og med olje istedet for smør. Konsistensen ble annerledes (mindre bolledeig-aktig og mer fuktig), men det smakte godt.

Boller uten fiberhusk etc.

16 stk a' 77 kcal (hele deigen 1219 kcal)

Samme fremgangsmåte som hovedinnlegget.

4 egg
2 ss soyamelk etc.
4 ss olje (44 g)
235 g mager cc

270 g avfettet mandelmel
50 proteinpulver (jeg brukte Life basic vegansk pulver)med egnet eller uten smak, men du kan fint bare bruke nøttemel istedet.
1 ts ren stevia (minst)
2 kryddermål salt
1 ss kardemomme eller mer
1 ts vanilje
(kanel er sikkert også godt)

Jeg satte det inn i ovn med 220 graders varme og satte temperaturen ned til 180 straks brettet var satt inn. De ferdige på nøyaktig 17 minutter (i min ovn, kanskje ikke i din).

__________________
Do what you like!

Sist redigert av Yrla : 15-03-14 kl 10:19.
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-03-14, 16:57   #2
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Megagode bollerundstykker

fiberhusken gir luft i magen så jeg anbefaler å erstatte det eller droppe det og redusere soyamelkmengden. Om du vil droppe sukrin kan du erstatte det med en halv teskje stevia.

__________________
Do what you like!

Sist redigert av Yrla : 12-03-14 kl 17:14.
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-03-14, 23:07   #3
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Megagode bollerundstykker

Hvor lenge stekte du Yrla ? 15-20 min
Takk for oppskrift

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-03-14, 14:16   #4
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Megagode bollerundstykker

Opprinnelig lagt inn av senka, her.

Hvor lenge stekte du Yrla ? 15-20 min
Takk for oppskrift

kke lenge. Ikke så mye som 20. Nærmere 10, tror jeg. Ta de ut når de er litt brune oppå og ikke tørre inni. Men ikke bruk (mye)fiberhusk om du ikke har en mage som tåler alt.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Bollerundstykker? Kriz Ketolysekuren 0 26-11-07 15:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no