Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Hjelp: Ketolyse og barnevennlige middager?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-01-16, 16:31   #1
Nillemortil1
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2015
Innlegg: 39
Nillemortil1 er på en erverdig vei

Hjelp: Ketolyse og barnevennlige middager?

Hei hei! Kan noen hjelpe meg? Går i dag på ketolyse og har kun erfaring med den type lavkarbo. Jeg har ca 10 kg jeg vil bli kvitt, men har nå baby som begynner å skal spise middag og synes det er vanskelig med ketolyse og barnevennlige middager. Jeg vil gjerne fortsette med lavkarbo da jeg føler meg bedre og ikke har luftplager og generelt har mer energi, men jeg vil også gjerne ha litt slingringsmonn slik at jeg kan lage middag for oss alle. (Jeg dropper bare pasta og potet osv. Hvordan lavkarbo kan passe slik at jeg har litt slingringsmonn og noen som har tips til lesestoff ? Har kun ketolyseboka og det er jo veldig ekstremt med karbo slik at jeg knapt kan lage gryterett uten å overskride antall karbo enda jeg dropper mel og ris osv. Vil også at jenta mi skal spise normalt. Har noen tips og råd til hvilken diett som kan passe som jeg får vektnedgang samt litt mer karbo enn 15 å gå på? Og tips til bøker jeg kan lese ?:-) har forresten gått ned 500 gram ca )

__________________


Nillemortil1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-01-16, 17:33   #2
scnuppa80
Medlem
 
Medlem siden: May 2014
Hvor: Røros
Innlegg: 191
scnuppa80 er ny på veien
Smile

Sv: X antall kilo til påske

Opprinnelig lagt inn av Nillemortil1, her.

Hei hei! Kan noen hjelpe meg? Går i dag på ketolyse og har kun erfaring med den type lavkarbo. Jeg har ca 10 kg jeg vil bli kvitt, men har nå baby som begynner å skal spise middag og synes det er vanskelig med ketolyse og barnevennlige middager. Jeg vil gjerne fortsette med lavkarbo da jeg føler meg bedre og ikke har luftplager og generelt har mer energi, men jeg vil også gjerne ha litt slingringsmonn slik at jeg kan lage middag for oss alle. (Jeg dropper bare pasta og potet osv. Hvordan lavkarbo kan passe slik at jeg har litt slingringsmonn og noen som har tips til lesestoff ? Har kun ketolyseboka og det er jo veldig ekstremt med karbo slik at jeg knapt kan lage gryterett uten å overskride antall karbo enda jeg dropper mel og ris osv. Vil også at jenta mi skal spise normalt. Har noen tips og råd til hvilken diett som kan passe som jeg får vektnedgang samt litt mer karbo enn 15 å gå på? Og tips til bøker jeg kan lese ?:-) har forresten gått ned 500 gram ca )

Har du lest bøkene til Sofie Hexeberg? Der finnes mange gode tips og måltider man kan lage for lavkarbo på alle stadier
Man må ikke være i ketose for å gå ned i vekt, og 15g karbo passer ikke for alle, jeg har aldri orket å legge meg så lavt. Mange er i ketose helt opp til 50g om dagen men da er det ikke alltid målbart på ketostix. Har du prøvd å øke litt på karbohydratene og se hva som skjer? Jeg er hvertfall i ketose helt opp til 30-40 gram karbo men dette er individuelt.

scnuppa80 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-01-16, 17:52   #3
Smiline
Medlem
 
Smiline sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Hadeland
Innlegg: 109
Smiline er på en erverdig vei

Sv: X antall kilo til påske

Opprinnelig lagt inn av Nillemortil1, her.

Hei hei! Kan noen hjelpe meg? Går i dag på ketolyse og har kun erfaring med den type lavkarbo. Jeg har ca 10 kg jeg vil bli kvitt, men har nå baby som begynner å skal spise middag og synes det er vanskelig med ketolyse og barnevennlige middager. Jeg vil gjerne fortsette med lavkarbo da jeg føler meg bedre og ikke har luftplager og generelt har mer energi, men jeg vil også gjerne ha litt slingringsmonn slik at jeg kan lage middag for oss alle. (Jeg dropper bare pasta og potet osv. Hvordan lavkarbo kan passe slik at jeg har litt slingringsmonn og noen som har tips til lesestoff ? Har kun ketolyseboka og det er jo veldig ekstremt med karbo slik at jeg knapt kan lage gryterett uten å overskride antall karbo enda jeg dropper mel og ris osv. Vil også at jenta mi skal spise normalt. Har noen tips og råd til hvilken diett som kan passe som jeg får vektnedgang samt litt mer karbo enn 15 å gå på? Og tips til bøker jeg kan lese ?:-) har forresten gått ned 500 gram ca )

Ikke noe problem å spise ketogent med små barn i familien. Begynte første gangen når jeg var alenemor og barn på 1.5 år.
Jeg spiste rent kjøtt og grønnsaker, samt litt ekstra fett i ulike former. Mens kiden fikk potet, pasta mm. Andre ganger så kan resten av familien spise noe de vil ha og jeg tok f.eks. Kylling og brokkoli, eller noe annet enkelt som ikke tok lang tid å lage. Bare å begynne så kommer du på mange gode ideer etter hvert.

Når jeg er ferdig med fullamming så går jeg også over på ketogent kosthold. 3.5 mnd igjen. Jeg kommer til å lage ferdig middager til minste og fryser ned. Gjorde det med første og til hun ble litt større. Ellers spiser de store (mann og 11-åring) det samme som meg med potet el evt.

Vet ikke om det gjorde deg klokere.

__________________


Smiline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gen lavkarbo og kaloriteller Svar med sitat
Gammel 17-01-16, 08:25   #4
Nillemortil1
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2015
Innlegg: 39
Nillemortil1 er på en erverdig vei

Sv: X antall kilo til påske

Opprinnelig lagt inn av scnuppa80, her.

Har du lest bøkene til Sofie Hexeberg? Der finnes mange gode tips og måltider man kan lage for lavkarbo på alle stadier
Man må ikke være i ketose for å gå ned i vekt, og 15g karbo passer ikke for alle, jeg har aldri orket å legge meg så lavt. Mange er i ketose helt opp til 50g om dagen men da er det ikke alltid målbart på ketostix. Har du prøvd å øke litt på karbohydratene og se hva som skjer? Jeg er hvertfall i ketose helt opp til 30-40 gram karbo men dette er individuelt.

Takk for svar. Skal se om ikke jeg finner hennes bøker. Om ikke jeg slutter med ketose hjelper det veldig å bare få noen ideer til middager. Står litt fast der:-D

__________________


Nillemortil1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-01-16, 08:28   #5
Nillemortil1
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2015
Innlegg: 39
Nillemortil1 er på en erverdig vei

Sv: X antall kilo til påske

Opprinnelig lagt inn av Smiline, her.

Ikke noe problem å spise ketogent med små barn i familien. Begynte første gangen når jeg var alenemor og barn på 1.5 år.
Jeg spiste rent kjøtt og grønnsaker, samt litt ekstra fett i ulike former. Mens kiden fikk potet, pasta mm. Andre ganger så kan resten av familien spise noe de vil ha og jeg tok f.eks. Kylling og brokkoli, eller noe annet enkelt som ikke tok lang tid å lage. Bare å begynne så kommer du på mange gode ideer etter hvert.

Når jeg er ferdig med fullamming så går jeg også over på ketogent kosthold. 3.5 mnd igjen. Jeg kommer til å lage ferdig middager til minste og fryser ned. Gjorde det med første og til hun ble litt større. Ellers spiser de store (mann og 11-åring) det samme som meg med potet el evt.

Vet ikke om det gjorde deg klokere.

Takk for svar :-) skal prøve så godt jeg kan å holde ketose. Må bare ha fler middagsideer generelt. Men det finner jeg sikkert her inne vil at vi som familie skal spise sammen og komme i en rutine. Akkurat nå er jeg ikke i ketose da vi har hatt spysjuka hele gjengen og måtte ty til litt eplejuice og kjeks. Men pån igjen i dag.

__________________


Nillemortil1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-01-16, 18:56   #6
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp: Ketolyse og barnevennlige middager?

Opprinnelig lagt inn av Nillemortil1, her.

Har kun ketolyseboka og det er jo veldig ekstremt med karbo slik at jeg knapt kan lage gryterett uten å overskride antall karbo enda jeg dropper mel og ris osv.

Hvordan lager du gryterett? Jeg pleier ikke jevne sausen, men hvis jeg gjør det så tar jeg av til meg først.

Når vi har pizza spiser jeg ost og kjøttsaus, lar bunnen ligge igjen. Når vi har pølser kjøper jeg Jacobs eller tilsvarende kjøttpølse til meg selv og wiener til ungene (i grillsesongen spiser også ungene Jacobs eller Bønes). Kjøttkaker og karbonader kan fint lages uten mel (jeg liker det best når jeg har saltet utenpå ved steking, ikke bland det i farsen -- stek ferdig i stekeovn).

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".

Sist redigert av HP : 17-01-16 kl 19:05.
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 17-01-16, 19:02   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp: Ketolyse og barnevennlige middager?

For en baby som skal lære å spise er ketolysemat perfekt! Husk at de trenger fett for å utvikle hjernen. Da guttungen begynte med mat spiste han mye grønnsaksmos med smør på, most avokado osv. Etterhvert hadde jeg fisk i grønnsaksmosen, eller most kjøtt. Noe særlig karbohydrater tok det lang tid før jeg innførte i middagen, det fikk han evt i seg i de andre måltidene.
Du kan også sjekke ut sidene til kostdoktorn.se, hans barn har levd lavkarbo siden fødsel.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-01-16, 19:56   #8
Nillemortil1
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2015
Innlegg: 39
Nillemortil1 er på en erverdig vei

Sv: Hjelp: Ketolyse og barnevennlige middager?

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Hvordan lager du gryterett? Jeg pleier ikke jevne sausen, men hvis jeg gjør det så tar jeg av til meg først.

Når vi har pizza spiser jeg ost og kjøttsaus, lar bunnen ligge igjen. Når vi har pølser kjøper jeg Jacobs eller tilsvarende kjøttpølse til meg selv og wiener til ungene (i grillsesongen spiser også ungene Jacobs eller Bønes). Kjøttkaker og karbonader kan fint lages uten mel (jeg liker det best når jeg har saltet utenpå ved steking, ikke bland det i farsen -- stek ferdig i stekeovn).

Tusen takk for tips er nok bare jeg som står fast litt i middagsverdenen. Hehe smart det med pizza! Da kan man liksom ha fredagskosen med hele familien uten å bli den som sitter der uten. Har vært litt motløs i det suste bare. Stått fast. Litt kjedelig å spise det samme hele tiden. Veldig glad i min lasagne uten pasta, men blir nok litt mye karber selvom den er uten mel. Men den har ikke slått ut, så tåler nok litt mer enn 15 om dagen. Men vil prøve tilstrebe det så nærme som mulig så jeg får litt fortgang i vektnedgangen.
Takk igjen for tips, litt mer motivasjon nå!

__________________


Nillemortil1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-01-16, 19:59   #9
Nillemortil1
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2015
Innlegg: 39
Nillemortil1 er på en erverdig vei

Sv: Hjelp: Ketolyse og barnevennlige middager?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

For en baby som skal lære å spise er ketolysemat perfekt! Husk at de trenger fett for å utvikle hjernen. Da guttungen begynte med mat spiste han mye grønnsaksmos med smør på, most avokado osv. Etterhvert hadde jeg fisk i grønnsaksmosen, eller most kjøtt. Noe særlig karbohydrater tok det lang tid før jeg innførte i middagen, det fikk han evt i seg i de andre måltidene.
Du kan også sjekke ut sidene til kostdoktorn.se, hans barn har levd lavkarbo siden fødsel.

Takk skal lese. Hun får vanlig kost, men tenker det er viktig hun får i seg mye frukt og grønt kontra usunne karber.

__________________


Nillemortil1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-01-16, 20:11   #10
Nillemortil1
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2015
Innlegg: 39
Nillemortil1 er på en erverdig vei

Sv: Hjelp: Ketolyse og barnevennlige middager?

Men veldig greit som du sier med grønnsaksmos og smør, samt avokado. Må jo ikke ha pasta eller ris til middag. Det er jo egentlig bare vomfyll. Kornprodukter vil hun jo få i BHG

__________________


Nillemortil1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-01-16, 22:45   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp: Ketolyse og barnevennlige middager?

Opprinnelig lagt inn av Nillemortil1, her.

Men veldig greit som du sier med grønnsaksmos og smør, samt avokado. Må jo ikke ha pasta eller ris til middag. Det er jo egentlig bare vomfyll. Kornprodukter vil hun jo få i BHG



Min fireåring velger som regel lavkarbo når han velger selv, og inntil 3-3,5 år hoppet han gjerne over karbotilbehøret.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-03-16, 11:03   #12
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp: Ketolyse og barnevennlige middager?

Hei
Jeg har bmerket tre ting som fungerer kjempebra for barn.
1 Taco ( da spiser du selv bare salat med kjøttdeig, creme fraiche og salsa) husk å bruke riktige krydder til tacoen, ikke ferdige poser med mye KH.
2. Mos av 50% blomkål 50% Brokili, et stykke rotselleri, kjørt med stavmikser med fløte, smeltet smør ,salt og pepper. Som tilbehør til kjøtt eller fisk
3. Jukseris med kylling i karrisaus.

Se evt nederst på www.ketolyse.no oppskrifter for inspirasjon eller se Facebook for Ketolyse . Der er det bildaalbum med veldig mange retter
Mvh
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
4-5 middager? middag666 Spørsmål og svar 30 06-01-12 16:49
Barnevennlige brød fra Kjernesunn familie misslinda Barns kosthold 8 01-12-10 00:01
Middager? €Lene€ Spørsmål om matvarer og oppskrifter 4 19-04-10 22:58
Mat og møter/middager achillea Ketolysekuren 5 22-10-08 08:29
Tofu middager Marianne Middag 1 01-03-06 17:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no