Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Forhøyet prolaktin, hva kan det bety?

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-07-11, 23:59   #1
mio87
Medlem
 
mio87 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Karmøy
Innlegg: 173
mio87 er på en erverdig vei

Forhøyet prolaktin, hva kan det bety?

heisann

jeg har tidligere her inne skrevet om mine symptomer og bedt om råd, jeg fikk mange mange gode svar, så jeg spør videre jeg altså, i over et år slitt med :

overdreven tretthet
lysskyhet
lydskyhet
kronisk hodepine/migrene
mister hår

og flere ting.. men disse tingene er mest plagsomme..

fikk brev fra legen idag om at siste blodprøve viste et lett forhøyet nivå av prolaktin..måtte bestille time og komme fastende.

noen som vet om dette kan ha noen sammenheng med mine symptomer? jeg aner ingenting om dette her, og google var ikke min venn idag.

__________________
www.happychilli.blogspot.com - min blogg om lavkarbo,foto,migrene og hverdagen..


mio87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/generell lavkarbo - det som gir minst migrene.. Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 01:33   #2
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: forhøyet prolaktin, hva kan det bety?

Høye nivåer av prolaktin kan hemme samspillet mellom hypothalamus, hypofyse og de kjønnshormonproduserende organene, slik at nivået av testosteron reduseres hos menn, og menstruasjonen opphører hos kvinner. Dette skjer sannsynligvis ved at prolaktin hemmer frigjøringen av gonadotropin-frigjørende hormon fra hypothalamus.http://snl.no/.sml_artikkel/prolaktin

Har du fått sjekket mineralstatus hos legen? Sånn at det er utelukket at du har blodmangel pga jern-eller b12 mangel? Tar du magnesiumtilskudd? Det skal visst hjelpe mot lydfølsomhet.

Har du sjekket hos legen om du kan ha hypotyreose?

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 01:42   #3
mio87
Medlem
 
mio87 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Karmøy
Innlegg: 173
mio87 er på en erverdig vei

Sv: forhøyet prolaktin, hva kan det bety?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Høye nivåer av prolaktin kan hemme samspillet mellom hypothalamus, hypofyse og de kjønnshormonproduserende organene, slik at nivået av testosteron reduseres hos menn, og menstruasjonen opphører hos kvinner. Dette skjer sannsynligvis ved at prolaktin hemmer frigjøringen av gonadotropin-frigjørende hormon fra hypothalamus.http://snl.no/.sml_artikkel/prolaktin

Har du fått sjekket mineralstatus hos legen? Sånn at det er utelukket at du har blodmangel pga jern-eller b12 mangel? Tar du magnesiumtilskudd? Det skal visst hjelpe mot lydfølsomhet.

Har du sjekket hos legen om du kan ha hypotyreose?


Heisann!!
Jeg har fått testet en haug med greier,blant annet ligger jern på 9 (ref 9- noe) mens hb og ferritin er bra,samt b12.

Alle stoffskifteprøvene er bra, mens morgenkortisol var noe over grensa,og kveldskortisol var under grensa.

Makes no sense to me..:/

__________________
www.happychilli.blogspot.com - min blogg om lavkarbo,foto,migrene og hverdagen..


mio87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/generell lavkarbo - det som gir minst migrene.. Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 12:27   #4
Bonus
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 70
Bonus er på en erverdig vei

Sv: forhøyet prolaktin, hva kan det bety?

Alle prøvene mine er normale, men jeg fikk likevel medisin for forhøyet prolaktin..
I følge den ene legen har jeg stoffskifte problemer, i følge den andre legen har jeg pcos, og i følge sykehuset har jeg ikke noe av de.. Så ikke godt å vite hva man egentlig har..

Medisinen for prolaktin-problemet har fungert godt for meg..

Bonus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon :) Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 13:21   #5
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: forhøyet prolaktin, hva kan det bety?

Opprinnelig lagt inn av mio87, her.

Heisann!!
Jeg har fått testet en haug med greier,blant annet ligger jern på 9 (ref 9- noe) mens hb og ferritin er bra,samt b12.

Alle stoffskifteprøvene er bra, mens morgenkortisol var noe over grensa,og kveldskortisol var under grensa.

Makes no sense to me..:/

Nei, og dette bør legen finne ut av. Ikke gi deg om legen gjør det. Han burde ville løse mysteriet eller si han gir opp og sende deg til en ekspert på ett eller annet område.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 13:43   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: forhøyet prolaktin, hva kan det bety?

Opprinnelig lagt inn av mio87, her.

Heisann!!
Jeg har fått testet en haug med greier,blant annet ligger jern på 9 (ref 9- noe) mens hb og ferritin er bra,samt b12.

Alle stoffskifteprøvene er bra, mens morgenkortisol var noe over grensa,og kveldskortisol var under grensa.

Makes no sense to me..:/

Jern på 9 som er nederste grense er lavt, og du bør spørre om du bør ta jerntilskudd, selv om ferritin/hb ser bra ut.

Kortisolnivået er høyt om morgenen og lavere om kvelden. Er det ubalanse her (som det er hos deg), kan det ha sammenheng med binyrebarken. http://no.wikipedia.org/wiki/Kortisol. Det finnes et lite sett med prøver som bør tas i sammenheng med kortisolprøver, det regner jeg med legen din vet om.

(Er under utredning selv for tida og har lest meg opp litt for mye kanskje - hehe - om slike ting )

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 22:23   #7
mio87
Medlem
 
mio87 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Karmøy
Innlegg: 173
mio87 er på en erverdig vei

Sv: forhøyet prolaktin, hva kan det bety?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jern på 9 som er nederste grense er lavt, og du bør spørre om du bør ta jerntilskudd, selv om ferritin/hb ser bra ut.

Kortisolnivået er høyt om morgenen og lavere om kvelden. Er det ubalanse her (som det er hos deg), kan det ha sammenheng med binyrebarken. http://no.wikipedia.org/wiki/Kortisol. Det finnes et lite sett med prøver som bør tas i sammenheng med kortisolprøver, det regner jeg med legen din vet om.

(Er under utredning selv for tida og har lest meg opp litt for mye kanskje - hehe - om slike ting )

heisann

greia er, at legen min ikke er den aller beste, så veldig bra du forteller meg om dette

atm holder jeg på og få feber.. og for 2 uker siden hadde jeg urinveisinfeksjon.. immunforsvar som sliter plutselig?

tar imot all informasjon med stor takk!

til deg som fikk medisiner for forhøyet prolaktin, hadde du symptomer? evnt hva? jeg lurer siden du skriver at du ble bedre jeg vil så gjerne bli bedre!!

__________________
www.happychilli.blogspot.com - min blogg om lavkarbo,foto,migrene og hverdagen..


mio87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/generell lavkarbo - det som gir minst migrene.. Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 22:24   #8
mio87
Medlem
 
mio87 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Karmøy
Innlegg: 173
mio87 er på en erverdig vei

Sv: Forhøyet prolaktin, hva kan det bety?

jeg har forstått at slike hormonproblemer kan hindre vektnedgang? jeg har holdt på i 6 mnd med lavkarbo og virkelig sliiiiter med og gå ned i vekt enda jeg veier 140 kg. sammenheng?

__________________
www.happychilli.blogspot.com - min blogg om lavkarbo,foto,migrene og hverdagen..


mio87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/generell lavkarbo - det som gir minst migrene.. Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 23:38   #9
Bonus
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 70
Bonus er på en erverdig vei

Sv: Forhøyet prolaktin, hva kan det bety?

Jo, jeg lekka melk og grønt gugge.. Nå lekker jeg ikke melk i det hele tatt, og det grønne har det blitt mindre av..

Men tror jeg har et eller annen hormonforstyrrelse likevel.. Jeg holder i hvertfall på å finne det ut.. Jeg går til sykehuset for utredning for tida..

Bonus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Prolaktinnivå forhøyet lolliduck Stoffskifte / hormonproblemer 22 29-09-11 20:30
Forhøyet alat Miriam Spørsmål og svar 7 04-02-11 13:17
Leverprøver er forhøyet kamp Stoffskifte / hormonproblemer 3 14-12-10 12:26
Forhøyet kolestreol og blodfetter på lavkarbo! rava Lavkarbo generelt 6 31-10-10 22:57
Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol Impulsiw Spørsmål og svar 277 17-09-08 13:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no