Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

kyllinggryte med indiske krydder- uendelige variasjonsmuligheter

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-10-09, 17:21   #1
mål:littavetmenneske
Medlem
 
mål:littavetmenneske sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: hus under hver busk
Innlegg: 63
mål:littavetmenneske er ny på veien

kyllinggryte med indiske krydder- uendelige variasjonsmuligheter

Her er en "cirka oppskrift" på en av mine yndlingsretter. Man kan bruke alle krydderiene, eller bare et utvalg. Jeg liker gjerne at det smaker masse krydder, så er man redd for slikt kan man jo begynne forsiktig, og heller smake til etterhvert. håper noen andre også vil ha glede av denne:

hvis man har tid og er flink til å planlegge kan man marinere kyllingkjøtt-enten filet eller kjøtt skjært fra andre kroppsdeler- i en blanding av krydder (samme som i oppskriften nedenunder, gjerne også fersk ingefær, chili og hvitløk) og yoghurt-gjerne sånn tyrkisk som har lavere carb count- og en squirt sitronsaft. anbefaler å marienere i en brødpose-da bruker du mye mindre marinade. kna gjerne litt på posen innimellom, da hjelper du på marineringsprosessen. men man MÅ altså ikke gjøre dette. la posen ligge i kjøleskapet og kose seg så lenge du har tid. gjerne et døgn.

(dersom du får lyst, kan du bare ha kyllingen med marinade i et ovnssikkert fat og sette det inn i 225 grader varm ovn og servere tandoorikylling 35-40 minutter etterpå. (test om kyllingen er ferdig ved å stikke i bitene og se om kjøttsaften som kommer ut er klar, skjær evnt over et teststykke) til denne varianten kan man gjerne bruke kyllingbiter med bein, som feks kyllinglår)

en god slump kokosfett, rapsolje eller ghee(smeltet smør, uten bunnfall. kan kjøpes ferdig i feks innvandrerbutikk) varmes opp i en gryte.
tilsett krydder etter eget ønske, til ca 500 gram kylling jeg bruker vel omtrent:
1-2 ts små sorte sennepsfrø(innvandrerbutikk) hvis du bruker disse kan du med fordel steke de litt alene først til de begynner å oppføre seg som popcorn. tilsett da:
spisskummin (kanskje 3 ts hel, litt mindre hvis den er knust)
1 ts knuste koreanderfrø
2 ts gurkemeie/turmeric
noen karriblader ( innvandrerbutikk)
1-2 ts kanel, evnt 1 hel kanelstang som kan koke med
1-2 ts garam masala
kanskje et par kardemommebelger, skåret over på midten

1-2 ts chilipulver (vær litt forsiktig, krydre heller mer etterhvert)

surr krydderiene til det sprer seg en deilig duft i kjøkkenet

tilsett:
revet ingefær- så mye du vil
noen fedd knust/hakket hvitløk
1 fin-fin snittet løk (er med og jevner sausen når den er finskåret)
evnt hakket fersk chili

surr dette til løken er blankt.

tilsett:
1-2 dl mandelmel og la det surre med en liten stund før du tilsetter
1 boks lavkarbo kokosmelk,
1/2 boks hakkede tomater, evnt litt tomatpure

kok noen minutter, og smak så på sausen. er den for tykk kan du tilsette litt vann. salte, pepre og juster krydderiene før du tilsetter kyllingen, (kanskje vil du oxo ha i litt søtt, som feks splenda?)og slå varmen ned. la kyllingen småputre i sausen til den er mør.

server med feks cauli-fried ris, salat, raita, løksalat (finsnittet løk med søt-sur dressing av sitron eller hvitvinseddik, salt og søtstoff) eller alene i en skål

om man ønsker kan man tilsette ulike grønnskaer i gryta sammen med løken- bruk feks aubergine, squash eller selleri

igjen: man trenger absolutt ikke bruke alle krydderiene jeg har nevnt. det viktigste synes jeg er spisskummin, alt annet kan man sjonglere med som man selv ønsker. det gjør forresten ngenting om sausen skiller seg litt

håper noen prøver dette, og at min måte å skrive oppskrift på er mulig å forstå også for andre enn meg selv

vel bekomme!

mål:littavetmenneske er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-11-09, 20:01   #2
slappfisken
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 27
slappfisken er på en erverdig vei

Sv: kyllinggryte med indiske krydder- uendelige variasjonsmuligheter

Dette er godt)!! Kokosmelk er helt genialt til indisk kylling, masse snadder man kan lage om man varierer krydderet litt!! Ikke er det vanskelig, heller. Vanlig grillkylling blir liksom litt tamt i forhold)......

slappfisken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Meretes indiske simsalabim MHM Middag 27 10-09-09 21:11
Kyllinggryte willemo Middag 1 06-10-08 19:01
Kyllinggryte. Veldig god bolleboll Middag 24 07-08-08 17:34
Snadder kyllinggryte Thse Middag 2 29-11-06 14:07
Kyllinggryte eno Middag 5 05-08-06 22:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no