Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

"Bedre uten brød" - inntil 6 BE daglig??

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-11-05, 01:02   #1
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk
Question

"Bedre uten brød" - inntil 6 BE daglig??

Jeg har lest ca 1/3 av boka nå, kjøpte den idag. Kan bare si at det offisielt er min nye BIBEL! Lavkarbere MÅ lese denne, det ER bibelen vår!

Men jeg reagerte litt på en ting; nemlig at det står at man kan spise alt man ønsker av proteiner og fett, så lenge man holder seg til maks 6 BE (brødenheter) daglig. 1 BE er feks 1 loffskive, 1/2 tortilla, 1/3 potet osv...
Så man kan altså, om man ikke spiser annen karbo en dag, spise 6 skiver LOFF!!! Det stod ikke noe om at man burde velge de sunnere alternativene, men de regner vel med at leserne er litt oppegående, og det er vi jo hehe.

Så lurer jeg på, man MÅ vel ikke spise alle karboene? Altså 72 gram/6 BE??
For jeg har veldig lyst å holde meg endel under.... Og kommer verken til å spise poteter, pasta, tortillas, loff eller noe sånt!!! Men det er jo greit å vite at jeg slipper å ha dårlig samvittighet om jeg skulle havne i et selskap etc der jeg får servert dette, da kan jeg spise litt av det uten å føle at alt er ødelagt.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 29-11-05, 01:11   #2
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: "Bedre uten brød" - inntil 6 BE daglig??

Opprinnelig lagt inn av Iset

Jeg har lest ca 1/3 av boka nå, kjøpte den idag. Kan bare si at det offisielt er min nye BIBEL! Lavkarbere MÅ lese denne, det ER bibelen vår!

Men jeg reagerte litt på en ting; nemlig at det står at man kan spise alt man ønsker av proteiner og fett, så lenge man holder seg til maks 6 BE (brødenheter) daglig. 1 BE er feks 1 loffskive, 1/2 tortilla, 1/3 potet osv...
Så man kan altså, om man ikke spiser annen karbo en dag, spise 6 skiver LOFF!!! Det stod ikke noe om at man burde velge de sunnere alternativene, men de regner vel med at leserne er litt oppegående, og det er vi jo hehe.

Så lurer jeg på, man MÅ vel ikke spise alle karboene? Altså 72 gram/6 BE??
For jeg har veldig lyst å holde meg endel under.... Og kommer verken til å spise poteter, pasta, tortillas, loff eller noe sånt!!! Men det er jo greit å vite at jeg slipper å ha dårlig samvittighet om jeg skulle havne i et selskap etc der jeg får servert dette, da kan jeg spise litt av det uten å føle at alt er ødelagt.

Nei, du trenger ikke spise 6BE, eller 72 gram karbo pr. dag... det påpekes at man kan spise OPPTIL 72 gr karbo, dvs at alt under dette er helt ok...

Som du ser, så er anbefalingene nokså generelle, så dene "bibelen" omfatter de fleste avartene av lavkarbokosthold som man normalt finner her inne...

Det er på grunn av de nokså vage anbefalingene, at jeg kombinerer OE med Lutz sin dokumentasjon...

Og husk en ting til... vi har bare ca. 5 gr glykose totalt i blodet vårt til enhver tid... spiser du 6 BE, dvs 72 gr karber i ett måltid i løpet av dagen...ja så må kroppen gjøre det den kan for å kvitte seg med de 67 grammene med ekstra glukose den har blitt tilført... og vi vet vel hva det betyr... fylte lagre i lever og muskler med påfølgende binding av vann i kroppen...og om ikke det er tilstrekkelig...så....ja...


Sist redigert av Ziggy : 29-11-05 kl 07:33.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 29-11-05, 07:19   #3
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Sv: "Bedre uten brød" - inntil 6 BE daglig??

Jag har bara läst halva boken, men det jag läst är mycket bra.

Själv föredrar jag dock att äta ingen brödenhet alls. 72 gram karbohydrater är mycket, och, som Ziggy säger, man måste i så fall sprida ut dem ordentligt över dagen. Men jag ser själv ingen anledning att äta karbohydraterna som "bröd". Det finns nyttigare och mer naturliga alternativ.

Sten Sture

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 29-11-05, 11:31   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: "Bedre uten brød" - inntil 6 BE daglig??

Opprinnelig lagt inn av ssskaldeman

Jag har bara läst halva boken, men det jag läst är mycket bra.

Själv föredrar jag dock att äta ingen brödenhet alls. 72 gram karbohydrater är mycket, och, som Ziggy säger, man måste i så fall sprida ut dem ordentligt över dagen. Men jag ser själv ingen anledning att äta karbohydraterna som "bröd". Det finns nyttigare och mer naturliga alternativ.

Sten Sture

Ja, helt enig! Jeg bryr meg heldigvis ikke nor særlig om verken brød, pasta, poteter eller ris, så jeg har ingen problemer med å kutte det helt ut. Jeg kommer til å bruke karbohydratene mine på grønnsaker og bær.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 10-12-05, 15:04   #5
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: "Bedre uten brød" - inntil 6 BE daglig??

Ja, da har jeg lest boken, "Bedre uten brød".

Og jeg må innrømme at det var slett ikke alt stoffet som var "tilgjengelig" for meg, men jeg tror jeg har skjønt konklusjonene

Boken er veldig overbevisende i sin teori.

At det er sunnere å spise mindre karbohydrater er jeg ikke i tvil om. Derimot er jeg litt usikker på mengden og på hvorvidt karbene bare skal byttes mot fett og proteiner eller om det må en generell reduksjon til.

Jeg sitter igjen med den klare følelsen at det er veldig aldersbetinget og hvor lenge en har hatt et overforbruk av karber. I tillegg lurer jeg på hvor fort skal endringen foregå. Og, hjelper lavkarbokosthold på alle som har et fedmeproblem?

Da starter jeg med det siste;

Iflg boken gjør det ikke det.

For det første så sier han at de voksne damene som har fedmen over baken(pærefasong) ikke går ned i vekt bare ved å legge om til lavkarbo. (Han sier ikke hva som skal til)Dessverre kan jeg ikke gjengi sidetall nå...jeg fant det ikke igjen i farta, men skal se om jeg finner det siden.

Så når det gjelder det alderbetingende, så er forfattern bestemt i sin holdning, når det gjelder å gå gradvis over til Lavkarbo. Det er direkte usunt å bråslutte med karber for voksne over 45 år. (Litt forskjell på kvinner og menn) Kroppen har delvis innstilt seg på "karbekost" og blir stresset og kan ikke håndtere mye fett og proteiner uten videre. Han sier: Vær varsom i overgangen. (fra side 214 og utover er det flere sider som omhandler dette)

Spesielt mye står det under kapitellet om Blodpropp- s 216 og utover...

Han fraråder det ikke, men han tilråder sakte overgang og slett ikke for lavt karbetall. Pga blodets koaguleringsevne og fare for blodpropp. Han går så langt at han faktisk anbefaler mennesker med diabetes, høyt blodtrykk eller hjerteproblemer å spille med åpne kort ovenfor fastlegen. Og at det i overgangsperioder kan bli nødvendig med midlertidig medisinering, feks med blodfortynnende midler som Albyl-E eller Marevan....

Dette synes jeg er viktig informasjon; et varsko og MÅ IKKE oversees. Dette fremheves flere ganger utover.

Konklusjonen min er :
Er du over 45 eller har noen av ovenstående lidelser...ikke kast deg over en fett- og proteindiett uten å vite hva du gjør, helst i samråd med lege og under hyppig kontroll. Uansett, gå sakte over til annet kosthold enn det kroppen din har vært vant til!

Når kroppen din har tatt overgangen, er jeg ikke i tvil om at mindre karber er sunt.

Men alle bør trolig ikke spise uhemmet av fett og protein, selv om det sies at mange kan det, men igjen sier han at det gjelder personer under 45..

Så vi over 45 som ønsker å gå ned i vekt (er min konklusjon) bør nok i tillegg til en gradvis og ikke for sterk reduksjon av karbene...holde litt igjen på protein/fettet. Tenke litt på kaloriene i tillegg...eller øke treningsmengden så energiforbruket er høyere enn inntaket...Sorry...

Dette siste står altså ikke i boken, men er en slutning jeg har tatt

Jeg synes denne informasjonen, sånn jeg har forstått den var viktig å få frem. Korriger meg om jeg har missforstått.

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 10-12-05, 15:17   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: "Bedre uten brød" - inntil 6 BE daglig??

Ja, Anne. Det er helt riktig. Jeg bet meg ikke merke i det siden jeg er så ung, men folk over 45 og folk med feks diabetes, skal egentlig begynne på så mye som 9 BE daglig, og gradvis spise mindre. Lutz mener også at det ikke har noen hensikt å ligge på under 6 BE.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 10-12-05, 15:50   #7
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: "Bedre uten brød" - inntil 6 BE daglig??

Jeg synes du oppsummerer det bra her, Anne. For meg er det av ekstra stor betydning det du sier her, fordi min mor har lagt om kostholdet til en moderat lavkarbovariant. Hun har gått ned 12 kilo siden hun startet i høst, og er blitt skikkelig flott (av det jeg kan se på bilder....) Hun spiser litt frukt og korn, og jeg har oppmuntret henne til å spise litt mer av nøtter og belgfrukter nå etter å ha lest det du skrev. Det som likevel er utrolig deilig å vite er at hun, etter å ha levd i et smertehelvete i mange, mange år (reumatise, migrene, astma osv.) nå føler seg mye bedre i kroppen. Hun blir ikke så fort sliten heller. Det er så uendelig godt å vite at jeg har bidratt til at hun er bedre!

  Svar med sitat
Gammel 11-12-05, 17:41   #8
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: "Bedre uten brød" - inntil 6 BE daglig??

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Det er så uendelig godt å vite at jeg har bidratt til at hun er bedre!

Det kan jeg skjønne, Albertine

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 12-12-05, 10:35   #9
Benzo
Seniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 649
Benzo er en juvelBenzo er en juvelBenzo er en juvel

Sv: "Bedre uten brød" - inntil 6 BE daglig??

Hehe, synes det er litt komisk at boka heter "Bedre uten brød", men at du godt kan spise 6 brødskiver om dagen

Benzo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.... Svar med sitat
Gammel 12-12-05, 13:39   #10
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: "Bedre uten brød" - inntil 6 BE daglig??

Opprinnelig lagt inn av Benzo

Hehe, synes det er litt komisk at boka heter "Bedre uten brød", men at du godt kan spise 6 brødskiver om dagen

ja og jeg tenker at de dagene jeg har spist 6 brødskiver da er det over og ut og ihvertfall ikke lavkarbo ... med mindre det er lavkarbo brød

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jippi nå har jeg kjøpt boka "Bedre uten brød" Iset Lavkarbo generelt 5 28-11-05 23:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no