Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Tror jeg spiser for lite karbohydrater

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-02-11, 23:07   #1
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Tror jeg spiser for lite karbohydrater

Jeg leser forumet på kryss og tvers, og har sikkert lest om dette også, men det er noen ganger så vanskelig å sortere ut all infoen og huske det man trenger å vite, når man lurer på noe.

Jeg mistenker at jeg får for lite karbohydrater i meg. Vil det være en grunn til at jeg ikke går ned i vekt? Jeg har hele tiden passet på å ikke få i meg for mye, men jeg tror problemstillingen er motsatt.

Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 23:14   #2
Savagedlight
Medlem
 
Savagedlight sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 74
Savagedlight er på en erverdig vei

Re: Tror jeg spiser for lite karbohydrater

Såvidt jeg skjønner, så er det ikke slik at for lite karbohydrater i seg selv stanser vektnedgang; Men heller det at man inntar for lite grønnsaker. Grønnsaker inneholder masse vitaminer & ensymer som benyttes i fordøyelsesprosessen, og som hjelper på forbrenningen av fett forøvrig.

Så lenge som du spiser rikelig med grønnsaker (se hva han godeste doktoren skriver i boka si for mer info om hva "rikelig" betyr), så skulle det ikke være et problem.

__________________
Start: 17. Oktober, 2010.
Savagedlight er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 23:17   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Tror jeg spiser for lite karbohydrater

Jeg har funnet ut at jeg ikke går ned i vekt under 15 karber. Da tror nok kroppen min at det er hugersnød og tviholder på alt.
Mellom 20 og 30 går jeg jevnt ned om jeg passer på å få i meg nok fett uten å overdrive!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 23:39   #4
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Tror jeg spiser for lite karbohydrater

Du kan jo evt legge ut en typisk dagsmeny, så er det lettere for de erfarne "ketolikkene" å komme med tilbakemeldinger

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 23:44   #5
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tror jeg spiser for lite karbohydrater

Jeg spiser nok for lite grønnsaker. skal begynne å skrive ned vekten så kan jeg legge det inn her, så kan dere jo regne på det.

I dag har jeg spist 100 gr rød paprikka , 70 gr sjarlotteløk, ca 200 gr sjampinjonger. Det var dagens grønnsaker.

Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 11:34   #6
MAR
Medlem
 
MAR sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 327
MAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snill

Sv: Tror jeg spiser for lite karbohydrater

Har du lest ketolyseboka? Torkil presiserer flere ganger at det skal være grønnsaker til alle måltider, og trekker også flere ganger frem viktigheten av blandede salater

Om du ikke har boka selv, så har de den helt sikkert på biblioteket der du bor - det er veldig viktig å lese boken for å forstå hvordan ting funker på ketolysekuren, med mindre du har en ekstremt god forståelse for alt dette i utgangspunktet

__________________


MAR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 11:37   #7
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Tror jeg spiser for lite karbohydrater

Ja, les den boka

Det står om viktigheten av nok varierte grønnsaker og salater der.

Og vei opp det du bruker, slik at du vet at du får i deg nok

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 11:40   #8
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Tror jeg spiser for lite karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Jeg spiser nok for lite grønnsaker. skal begynne å skrive ned vekten så kan jeg legge det inn her, så kan dere jo regne på det.

I dag har jeg spist 100 gr rød paprikka , 70 gr sjarlotteløk, ca 200 gr sjampinjonger. Det var dagens grønnsaker.

Altfor lite grønnsaker!

Lær deg å regne selv, det gjør faktisk hverdagen lettere

Lager et lite regnestykke jeg da, så forstår du det kanskje.

Sitat:

Om du tar

150 gram brokkoli (3,1 kh pr 100 gram): Så blir det 1,5 * 3,1 = 4,65 kh
50 gram blomkål (2,9 kh pr 100 gram): Så blir det 0,5 * 2,9 = 1,45 kh
(og sånn gjør du det for hver enkelt matvare)

Totalt blir det 4,65 + 1,45 = 6,1 karber

Altså blir det

karbo pr 100 gram * vekt i hektogram = antall karber

(1 hektogram = 100 gram = 0,1 kilo)
(karbo pr 100 gram finner du på varedeklarasjoner eller i matvaretabeller)

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 11:43   #9
MAR
Medlem
 
MAR sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 327
MAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snill

Sv: Tror jeg spiser for lite karbohydrater

Nå er jo selvfølgelig dette en relativ størrelse som påvirkers av hva du spiser osv, men jeg leste engang her inne at et klokt hode skrev at ca 7,5 dl. salat/grønnsaker hver dag er passelig. Siden da har jeg holdt meg til det som et ca-mål i hodet mitt etter at jeg fikk såpass kontroll på kostholdet at jeg slutta å veie maten, og det fungerer aldeles ypperlig.

Men du er laangt unna et sånt mål, ja! Enten du vil legge deg på den linja eller lavere, så tror jeg bestemt ikke at du får i deg nok grønt - 370 gram på en dag, det er jo ingenting

__________________


MAR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 15:17   #10
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tror jeg spiser for lite karbohydrater

Hm, ser jo det at jeg får for lite grønt. har liksom vært så redd for å spise for masse karber.

jeg har boken, og har lest halve, men har vel kanskje ikke kommet til den mer praktiske delen enda, synes det var ganske tungtlest det jeg har lest.

skal sette meg ned nå med den. Har hatt middag, og veid opp grønnsaker der, skal legge inn dagens mengde når jeg er ferdig med dagens måltider :-)

(Og så kunne jo boken hatt litt mer spennende layout, bilder osv )

Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 21:10   #11
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tror jeg spiser for lite karbohydrater

Nå har jeg skrevet ned dagens forbruk av grønnsaker.
36 gram champinjong = 0,108 gram karbo
36 gram grønn paprikka = 1,188 gram karbo
38 gram gul paprikka = 1,672
100 gram blomkål = 2,9 gram karbo

Av dette så har jeg spist halvparten i dag, og resten spiser jeg i morgen. (middagen min)

Har også laget smoothie av 60 gram bringebær. = 1,92


Jeg synes jeg får frem veldig rare tall altså , så jeg ser ikke bort fra at jeg har delt og ganget feil tall med hverandre. Jeg kan desverre ikke med regning og tall . Håper dere får noe ut av dette for det sier ikke meg så mye. Men jeg tror jeg har gjort feil, for de tallene var rare.

Har også spist to egg, ett i smootihe og ett i eggemelk, litt fløte og rømme, og osteknekkiser. samt drukket svak funlight saft.

Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 22:32   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Tror jeg spiser for lite karbohydrater

Syns ikke tallene var rare i det hele tatt, jeg!
Men utvalget var litt stusselig!

Foreslår at du titter i oppskriftene på forslag til grønnsaksretter. Det er så mye å velge mellom, og sååååå mye godt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 23:33   #13
MAR
Medlem
 
MAR sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 327
MAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snill

Sv: Tror jeg spiser for lite karbohydrater

Med mindre du har glemt å nevne noe her, så har du jo spist myye mindre grønnsaker enn hva du gjorde i går, da vi konkluderte med at det var alt for lite? Da spiste du 370 gram, men om du bare har spist halvparten av det du har listet opp der i dag, så er det faktisk bare 105 gram.
(:

__________________


MAR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 10:45   #14
Savagedlight
Medlem
 
Savagedlight sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 74
Savagedlight er på en erverdig vei

Re: Tror jeg spiser for lite karbohydrater

Etter å ha lest den tråden her så tror jeg jaggu jeg må øke på mengden grønnsaker selv, gitt

__________________
Start: 17. Oktober, 2010.
Savagedlight er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 11:46   #15
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tror jeg spiser for lite karbohydrater

Finnes det ferdige tråder her inne med oppskrifter der man får i seg masse grønnsaker? Link?

Og kan jeg bryte en regel og spise litt gulrøtter for å komme opp i rett mengde karber?

Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 12:05   #16
MAR
Medlem
 
MAR sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 327
MAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snill

Sv: Tror jeg spiser for lite karbohydrater

Dette er en link til oppskriftsdelen av forumet, der inne kan man med fordel bruke litt tid på å titte rundt, for det er mye godt og spennende der!

Om du spiser gulrøtter for å få i deg flere karbohydrater, blir det feil i forhold til flere forskjellige sider av ketolysekuren. Poenget med å få i deg flere gram karbohydrater er for å få i deg nok av alt kroppen trenger, og det er supervanskelig når du spiser så lite grønnsaker som du gjør. Å spise gulrøtter vil ikke hjelpe på inntaket ditt av næringsstoffer, bare på karbohydratene. Altså hjelper det ikke på det grunnleggende problemet. Skjønner?

I tillegg er det en grunn til at gulrøtter er fy-fy på ketolysekuren, og dette er en ganske sammensatt grunn (karbmengde, blodsukkerstigning med alt det medfører osv) - jeg ville ikke gått for den hurtig"løsningen"



SALAT er et veldig greit tilbehør til det aller meste av mat. Du trenger ikke gjøre det så fancy, alt hjelper! Og brokkoli brukes til omtrent alt her i huset, det er i alle fall min yndlingsgrønnsak. Superlett og raskt å lage til, og det smaker herlig med en god klatt meierismør på. Da får du i deg noe ekstra fett også

I frysedisken på de fleste matvarebutikker finnes det en ferdig pakke med gratinert blomkål og brokkoli - om du ikke har lyst til å ordne til selv får du i alle fall en kjapp løsning til litt variasjon der.

Jeg bruker endel babymais, det er dessuten superbillig (landlord sin er både billigst og lavest på karber, tror jeg).

Dessuten finnes det tusen måter å variere en salat på! Øv deg på å tenke på blandet salat som et måltid, det får du mye igjen for. For eksempel salat med strimlet svinekjøtt og noe tilbehør du liker ekstra godt er jo kjempegodt, eller tacosalat (bare vær litt obs på krydder/tacosaus).

Wok eller panneretter er også kjempegode, raske løsninger.

__________________


MAR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 20:47   #17
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tror jeg spiser for lite karbohydrater

takk for tipsene :-)

I dag har jeg virkelig lagt meg i selen for å få i meg nok karbohydrater, og kom i mål !!

100 g bringebær ( 3,2)
50 g gul paprikka (2,2)
30 g champinjonger (omtrent null)
80 g brokkoli (2,4)
85 g rød paprikka (4,59)
90 g en tomat (2,25)

Det skal da bli 14,64 karber.

Og så har jeg spist restene fra i går, og der var det jo noen karber
Og med fløte og rømme, 1 egg, ost og creme fraish i tillegg, så er jeg iallefall over 15 - så nå er vel saken at jeg har fått for masse hehe.

Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 22:02   #18
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tror jeg spiser for lite karbohydrater

I dag kom jeg ikke i mål. Iallefall ikke om jeg bare skal regne med grønnsakene.

Vet ikke helt hvor stor vekt jeg skal legge på fløten, egg, smør, rømme og slikt?

har sikkert brukt 2-3 dl fløte i dag, til middag og smoothie . og 2 egg.

Men grønnsaker som følger

85 gr bringebær = 2,72
50 gr grønn paprikka = 1,65
30 gr gul paprikka = 1,46
30 gr rød paprikka = 1,73
50 gr sukker erter = 2,65
33 gr isbergsalat = 0,5
30 gr agurk = 0,5

11,1 karbohydrat.

er lei av paprikka .......

Sliter med å finne oppskrifter som inneholder masse grønnsaker, leter og leter blandt middagsoppskriftene, og det er jo mange oppskrifter på middag - men de inneholder stort sett kjøtt og fett, melkeprodukter ... ikke så veldig masse grønnsaker.

Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 00:27   #19
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Tror jeg spiser for lite karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

I dag kom jeg ikke i mål. Iallefall ikke om jeg bare skal regne med grønnsakene.

Vet ikke helt hvor stor vekt jeg skal legge på fløten, egg, smør, rømme og slikt?

har sikkert brukt 2-3 dl fløte i dag, til middag og smoothie . og 2 egg.
Du skal telle karber i alt, ikke bare i grønnsakene, så 2-3 dl (krem)fløte blir 5.8-8.7g kh.

Men grønnsaker som følger

85 gr bringebær = 2,72
50 gr grønn paprikka = 1,65
30 gr gul paprikka = 1,46
30 gr rød paprikka = 1,73
50 gr sukker erter = 2,65
33 gr isbergsalat = 0,5
30 gr agurk = 0,5

11,1 karbohydrat.

er lei av paprikka .......

Sliter med å finne oppskrifter som inneholder masse grønnsaker, leter og leter blandt middagsoppskriftene, og det er jo mange oppskrifter på middag - men de inneholder stort sett kjøtt og fett, melkeprodukter ... ikke så veldig masse grønnsaker.
Hva med denne ratatouille'n, eller denne, denne eller denne?

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 08:25   #20
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Tror jeg spiser for lite karbohydrater

Grønnsakene er ofte ved siden av middagen, ikke en del av oppskriften!

Jeg spiser ofte blomkålmos eller wokede grønnsaker ved siden av kjøtt/fugl/fisk av alle slag.

Gerds Hasselbackblomkål er kjempegodt!
Gerds tilbehør! Ikke alt som er grønnsaker, men litt å velge mellom!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 16:05   #21
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tror jeg spiser for lite karbohydrater

takk for svarene :-)

Visste ikke jeg fikk så masse karbo fra f.eks fløte. Greit å vite :-)

Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 16:41   #22
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Tror jeg spiser for lite karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Visste ikke jeg fikk så masse karbo fra f.eks fløte. Greit å vite :-)

Les alltid innholdsfortegnelsen på alle matvarer

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 16:59   #23
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tror jeg spiser for lite karbohydrater

jeg gjor det på det meste, men har liksom fått for meg at det ikke var karber i melkeprodukter .... men ser at det helst gjelder oster

Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg tror jeg har spist for lite fett i d siste... hoppetussa Spørsmål og svar 3 03-04-10 19:50
Når spiser man for lite? cellen Lavkarbo generelt 3 16-06-09 08:56
Spiser jeg for lite? sara Lavkarbo generelt 9 24-03-09 22:45
Tror ikke jeg spiser nok! !Skrammel! Ketolysekuren 1 18-01-08 13:50
spiser for lite?? dingpot Induksjonen 7 20-12-04 03:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no