Søk i lavkarbosidene: |
Tilpasset søk
|
|
Del denne siden: |
|
Trådverktøy |
03-06-11, 22:29 | #1 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
|
Omlegging til annet kostholdNå har jeg bestemt meg for å begynne å spise et mer "vanlig" kosthold igjen. Jeg kommer til å følge helsedirektoratets kostholds annbefalinger for det meste. Jeg kommer fortsatt til å spise lite av raske karbohydrater, som ris, pasta, poteter, brød, men kommer til å spise litt rug/grov brød. Litt fullkorn/natur ris, fullkornspasta, noen ganger potet produkter. Sukker skal jeg unngå for det meste, men en frukt en gang iblandt vil det bli. Men, sjokolade og godterier med sukker vil være bare en skjelden gang iblandt. Jeg føler lavkarbokosthold blir for ensformig for meg å leve på hele livet, også litt vanskelig når en er på besøk hos andre, restauranter, ferier, og lingdende og har tenkt gjennom dette. Jeg kom fram til at et vanlig kosthold med litt av alt er det rette for meg i lengden, men jeg kommer til å være mere nøye på at karbohydratene skal være langsomme karbohydrater, og mye mindre av de raske. Så jeg blir vel mere nøye enn de som lever på et typisk høykarbokosthold. Jeg har slanket meg på et "vanlig" kosthold før, gikk ned over 40 kilo. Så jeg har alltid ment at et "vanlig" Norsk kosthold har vært sunt. Jeg mener også trening er veldig sunt sammen med et sunt kosthold. Jeg må få si at jeg også mener lavkarbo er et bra kosthold, og det har fungert bra. Men jeg savner variasjonen av mat, så det er hovedgrunnen til kostholds omleggingen til et litt mere karbohydrat rikt kosthold. Som sagt mener jeg at hvis en trener jevnlig, og spiser mest langsomme karbohydrater, å prøver å begrense litt på karbohydratene er det et sunt kosthold for livet. Jeg er også ferdig med å slanke meg og har idealvekt nå. Ville bare dele dette med dere nå. Sist redigert av Kari Marita : 03-06-11 kl 22:37. |
Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) |
03-06-11, 22:32 | #2 |
Medlem
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Sandnes
Alder: 47
|
Sv: Omlegging til annet kosthold.Høres veldig fornuftig ut. Jeg er helt enig med deg i at statens nye ernæringsråd virker veldig sunne og riktige. Lykke til. |
Min kostholdsfilosofi: Fedoninspirert |
03-06-11, 22:36 | #3 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
|
Sv: Omlegging til annet kosthold.Dette er absolutt ikke ment som kritikk, er bare litt nysgjerrig |
Min kostholdsfilosofi: LCHF |
03-06-11, 22:42 | #4 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
|
Sv: Omlegging til annet kosthold.Det du ramser opp er vel mer Fedon enn ernæringsrådet?
03-06-11, 22:43 | #5 |
Seniormedlem
|
Sv: Omlegging til annet kosthold.
Takk |
03-06-11, 22:49 | #6 |
Seniormedlem
|
Det jeg savner er pastaretter, ris, grov brød spesielt. Savner å kan spise en porsjon feks. naturris/fullkornspasta, en frukt uten å få dårlig samvitighet. Det blir for strengt til meg rett å slett, å det går utover psyken min noen ganger. Men føler du at lavkarbo er det riktige for deg, har jeg full forståelse for at du velger det kostholdet. |
03-06-11, 22:51 | #7 |
Jeg kan og jeg vil!
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
|
Fedon lindberg tillater jo allt dette |
Min kostholdsfilosofi: 1 |
03-06-11, 22:51 | #8 |
Seniormedlem
|
Ja, det ligner vel litt på fedon kanskje, men litt mere karber enn fedon kostholdet blir det vel. |
03-06-11, 22:54 | #9 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
|
Kom på at jeg en sjelden gang savner skikkelig pasta med kjøttsaus! Enkelte ting kan ikke erstattes med lavkarbovarianter |
03-06-11, 22:54 | #10 |
Seniormedlem
|
Det er bra, da blir det mere likt det kostholdet han annbefaler da. Kanskje det blir litt mere karber enn i Fedon kostholdet. |
03-06-11, 22:56 | #11 |
Seniormedlem
|
Takk, tror det blir greit ja. |
04-06-11, 01:47 | #12 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
|
Sv: Omlegging til annet kosthold.For noen passer det best med lavkarbo, for andre passer det best med høykarbo. |
04-06-11, 02:22 | #13 |
Seniormedlem
|
Enig, problemet mitt er at jeg syns det blir for lite variasjon på et lavkarbo kosthold. Jeg savner grovbrød, fullkornspasta osv. Savner en ingen matvarer i et lavkarbo kosthold, går det jo fint å leve på det. |
04-06-11, 03:03 | #14 |
Medlem
Medlem siden: Feb 2011
|
Sv: Omlegging til annet kosthold.Lykke til Kari Marita) |
Min kostholdsfilosofi: atkins |
04-06-11, 03:07 | #15 |
Seniormedlem
|
Takk. Tror det vil gå bra ja, skal fortelle hvordan det går etter en stund. Jeg kommer fortsatt til å være på forumet. |
04-06-11, 16:01 | #16 |
Medlem
Medlem siden: Jul 2010
|
Sv: Omlegging til annet kostholdLykke til! Synes det du skisserer opp høres relativt fornuftig ut. Når man ikke har vektnedgang eller sykdom å tenke på, synes jeg man kan tillate seg litt mer - om kroppen er med på det. |
Min kostholdsfilosofi: LCHF - langtidsperspektiv |
04-06-11, 17:28 | #17 |
Medlem
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
|
Sv: Omlegging til annet kostholdFør var jeg skikkelig hekta på varme rundstykker med smør og appelsinmarmelade til frokost. Nå smaker det altfor søtt! Greit, så slipper jeg å savne det! Koker av og til byggris til middag og tar litt av det selv. Ris og pasta savner jeg ikke, lager ris av blomkål og pasta av squash. Brød savner jeg så godt som aldri, men spiser rundstykker hos svigers. Tar en bit rugsprø med litt castello på av og til. Poteter erstatter jeg med jordskokker, søtpoteter eller sellerirot, men av og til spiser jeg noen få stekte potetbåter. Kommer fortsatt til å leve lavkarbo, men jeg tillater meg en og annen utskeielse. |
Min kostholdsfilosofi: lavkarbo |
04-06-11, 20:35 | #18 |
Medlem
Medlem siden: Mar 2011
|
Sv: Omlegging til annet kosthold
Helt enig. |
04-06-11, 22:51 | #19 |
Seniormedlem
|
Noe av det som har vært problemet mitt den siste tiden er at det har blitt litt for mange utskjeielser. Jeg har hatt lyst på grov brød, fullkornris/pasta. Som det da har blitt spist en del av. Så nå har jeg tenkt nøye gjennom dette, og isteden for å ha utskjeielser hele tiden og dårlig samvittighet i tillegg, legger jeg heller om til et kosthold som passer meg bedre. Men, kommer fortsatt til å begrense litt på karbohydratene og unngå de fleste raske. |
08-06-11, 20:53 | #20 |
Seniormedlem
|
Sv: Omlegging til annet kostholdHar kommet fram til at jeg skal redusere litt på karbohydratene igjen, føler meg bedre i hele kroppen når jeg ligger på rundt 50-150 g karbohydrater daglig. Blir raskere sulten på flere karber og veldig oppblåst av grovbrød, så nå har jeg kjøpt Fedon brød og det var godt. Lavkarbo er nok best ja. Sist redigert av Kari Marita : 09-06-11 kl 22:08. |
09-06-11, 01:01 | #21 |
Medlem
Medlem siden: Feb 2011
|
Sv: Omlegging til annet kostholdkjekk erfaring du gjør for oss alle der du |
Min kostholdsfilosofi: atkins |
09-06-11, 01:37 | #22 |
Seniormedlem
|
Jo litt utskeielser vil det jo bli en gang iblandt, men vil leve på lavkarbo kosthold daglig, til vanlig ja. Blir vel mere sånn ca. mot Fedon Lindberg kost nå vil jeg mene. Men, ca. 50-150 kh daglig. |
09-06-11, 14:40 | #23 |
Medlem
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Sarpsborg
|
Sv: Omlegging til annet kostholdJeg er litt i samme situasjon som deg. Ferdig slanket og lyst på mer variasjon i kosten. Jeg har bestemt meg for å gradvis innføre ny mat for å se hvordan jeg reagerer på de forskjellige, og jeg holder meg til rene matvarer. |
Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat |
09-06-11, 14:47 | #24 |
Medlem
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oppland
Alder: 47
|
Sv: Omlegging til annet kostholdKjempefint å lese om erfaringene deres, gleder meg til jeg er der dere er nå |
Min kostholdsfilosofi: Easylife |
09-06-11, 14:55 | #25 |
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 38
|
Sv: Omlegging til annet kostholdLykke til med kostomleggingen Kari Marita |
Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
Trådverktøy | |
|
|
Lignende tråder | ||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Noen som har opplevd forbedring ift pollenallergi ved omlegging til lavkarbokost? | Sunnisol | Spørsmål og svar | 8 | 17-03-11 09:48 |
Vektøkning etter omlegging til lavkarbo | dragemor | Lavkarbo generelt | 7 | 01-03-11 10:30 |
Eurodietten funker - men du må ønske en reell omlegging | Waheda | Eurodiett | 0 | 25-02-11 01:36 |
Omlegging til Lavkarbo for barn med ADD | misslinda | Lavkarbo generelt | 13 | 20-10-10 17:32 |
Hva annet er der? | Babalotta | Ketolysekuren | 9 | 24-03-09 11:31 |