Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

Trenger hjelp fra andre med pco ...

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-02-14, 22:54   #1
bobbla
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 77
bobbla er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Trenger hjelp fra andre med pco ...

Jeg har pco og har nettopp fått en datter 6 mnd siden Begynte i desember med lavkarbo og har trent nesten hver dag siden begynnelsen av januar. Saken er den at jeg går ikke ned i vekt. Jeg har holdt meg til dietten og vært flink med trening men vekten rikker seg ikke. Hva gjør jeg galt? Er det pco'en som setter en stopper for vektnedgangen? Jeg blir så i tvil om dette er rette dietten for meg men hvor en jeg leser så mener alle på at vi med pco burde leve på lavkarbo for det er det eneste som funker. Hjelp....
Jeg forsøker å spise variert som egg og bacon, kylling, salat, brokkoli, ost, creme fraice osv. Hva gjør jeg galt?

__________________




bobbla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 23:42   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Trenger hjelp fra andre med pco...

Ja, det er pco'en. . Jeg gikk bare opp og opp etter fødselen, og hormonene har blitt helt spinnville.
Dessverre er det ikke så mye å gjøre utover å holde ut og leve så lavkarbo man klarer. Pcos blir jo forverret av stress og både graviditet og småbarnstid er stressende for kroppen (f.eks søvnmangel). Det sies at kroppen er tilbake til normaltilstand to år etter fødsel, så kan man håpe det løsner da. Selv er jeg nå på eurodiett, for systemet mitt ville ikke tilbake i gjenge (2 og trekvart år etter fødsel).

__________________
Persistance pays!

Sist redigert av Carisma : 11-02-14 kl 01:23.
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-02-14, 00:05   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Trenger hjelp fra andre med pco ...

Dersom du har påvist PCO/PCOS, har du da også blitt medisinert? Mange av oss er jo også insulinresistente, og da er det dessverre ofte nødvendig med drahjelp ved hjelp av medisinering. Selv går jeg på metformin. Jeg ville aldri ha nådd normalvekt uten, eller holdt blodsukkeret såpass i sjakk (selv om det meste ble bedre med lavkarbo, fikk det ikke absolutt alt på stell). Noen blir satt på Diane/Yasmin (som også fungerer som prevensjonspille) for å stabilisere hormonbalansen PCO(S) forårsaker, det funket ikke særlig godt for meg av diverse årsaker, men sånn er jo litt individuelt.
Kropp ift. fødsel her jeg sørgelig lite peiling på, så det overlater jeg til siste talende og andre som har erfaring på området å svare deg på.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-02-14, 15:31   #4
bobbla
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 77
bobbla er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Trenger hjelp fra andre med pco ...

Synes dette er virkelig vanskelig, aner ikke hva jeg skal lande på, lavkalori eller lavkarbo. Har brukt metformin tidligere uten at det hjalp noe særlig, skal ringe legen i morgen å få både metformin og diane, kanskje det hjelper. Men hva burde jeg som har pco spise? Lavkarbo eller lavkalori?

__________________




bobbla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 11-02-14, 15:41   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Trenger hjelp fra andre med pco ...

Lavkarbo. Lavkalori vil bare gjøre det enda verre pga at man MÅ ha stabilt blodsukker før kroppen vil samarbeide med noe som helst.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-02-14, 15:50   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Trenger hjelp fra andre med pco ...

Lavkarbo vil nok være å foretrekke, ja. Du må nesten få kroppen til å samarbeide først, og lavkarbo kan virke hormonstabiliserende. Kalorirestriksjon kan eventuelt tenkes på senere, men for mange går det av seg selv etterhvert så lenge man er obs på sult- og mettehtssignaler. Først: Stabilisert hormonbilde, så vektnedgang. Det går dessverre ikke så greit andre veien. Har man sykdommer/syndromer som går utover metabolismen, så er det å slanke seg nesten litt som å kjøre bil med brekket på. Lavkarbo (og ev. medisinering) tror jeg er noe av det beste du kan gjøre i din situasjon.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 08:45   #7
engeljenta30
Medlem
 
engeljenta30 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 350
engeljenta30 er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Trenger hjelp fra andre med pco ...

jeg og har fått påvist insulinresistens, men nå etter at vekta har begynt å gått nedover så har jeg fått igjen mensen, ikke noe galt med stoffskifte blodtrykk osv, ikke skjeggvekst, ikke mannlige hormoner, så var en lege som mente jeg ikke hadde pcos, men har ihvertfall fått påvist det

engeljenta30 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo:) Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 15:54   #8
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Trenger hjelp fra andre med pco ...

PCOS og insulinresistens er ikke det samme;
Jeg har også insulinresistens, men har normal behåring på kroppen, menstruerer jevnlig og er sterkt undervektig. Men jeg har ikke PCOS.....

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.

Sist redigert av BenteR : 12-02-14 kl 16:28.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 17:52   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Trenger hjelp fra andre med pco ...

Nei, men de fleste med PCOS har insulinresistens, selv om på ingen måte nødvendigvis er motsatt.
http://nhi.no/sykdommer/kvinne/svuls...77.html?page=2

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 22:01   #10
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Trenger hjelp fra andre med pco ...

Eg har litt same historia som Photo, pcos, insulinresistent og lavt stoffskifte i tillegg. Det einaste eg går ned på er streng lavkarbo (lchf) i kombinasjon med metformin.
Har du fått sjekka om du har normalt stoffskifte?

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 06:18   #11
engeljenta30
Medlem
 
engeljenta30 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 350
engeljenta30 er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Trenger hjelp fra andre med pco ...

det går ikke an å si at de fleste med pcos har insulinresistens, jeg kjenner utrolig mange som har pcos og som absolutt ikke har d

engeljenta30 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo:) Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 14:09   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Trenger hjelp fra andre med pco ...

Opprinnelig lagt inn av engeljenta30, her.

det går ikke an å si at de fleste med pcos har insulinresistens, jeg kjenner utrolig mange som har pcos og som absolutt ikke har d

Neivel.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 14:43   #13
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Trenger hjelp fra andre med pco ...

Opprinnelig lagt inn av engeljenta30, her.

det går ikke an å si at de fleste med pcos har insulinresistens, jeg kjenner utrolig mange som har pcos og som absolutt ikke har d

Insulinresistens er en av de PCOS symoptomene som utvikles over tid. Så om ikke alle med PCOS har insulinresistens er det veldig stor sjanse for at de fleste får det før eller senere.

http://www.balderklinikken.no/artikler/101/article/item

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 22:24   #14
bobbla
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 77
bobbla er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Trenger hjelp fra andre med pco ...

Hvor mye metformin tar dere ?

__________________




bobbla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 19-02-14, 20:30   #15
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Trenger hjelp fra andre med pco ...

Eg tek 850x2 per dag. Har du byrja på metformin? Ver obs på moglege biverknadar i byrjinga, ta ALLTID medisinen MED eller ETTER mat. Snakkar av erfaring!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger hjelp! Fins det andre alternativ enn å lese bøkene? Kan man lese boka på nett kei29 Spørsmål og svar 3 27-10-09 00:18
Jeg trenger tilbakemelding (Gerd ... og andre eksperter ...) Jannicke Ketolysekuren 6 01-09-09 19:08
Andre næringsstoffer vi trenger? mette_moj Ketolysekuren 0 03-03-09 10:01
Helt ny og trenger litt hjelp av Torkil og dere andre med litt erfaring digger Ketolysekuren 4 07-01-09 23:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no