Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Kan man trene opp kneet?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-10-05, 10:40   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk
Question

Kan man trene opp kneet?

Etter at jeg begynte å jobbe (og fly opp og ned trapper..) - har det venstre kneet mitt avogtil vært trøblete. Før så har det vært en sene bak kneet. I går sto jeg på badet, og skulle snu meg, og da strakk jeg kneet, en sene tror jeg, men denne gangen på fremsiden av kneet. Nå hinker jeg rundt..

Fins det noen måte man kan trene opp kneet på? Musklene rundt tenkte jeg, som støtter opp?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 10-10-05, 11:35   #2
Benzo
Seniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 649
Benzo er en juvelBenzo er en juvelBenzo er en juvel

Sv: Kan man trene opp kneet?

Ja, det går an! Sykling på ergometersykkel er veldig bra trening for skralle knær, moderat gange likeså . Lette øvelser med vekter er også bra, men hold deg borte fra knebøy og andre tunge øvelser
Det hadde kanskje vært greit å få sjekket kneet, slik at du får utelukket evt skader.
Disse rådene fikk i hvert fall min samboer når han måtte trene opp kneet etter en skade.

Benzo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.... Svar med sitat
Gammel 10-10-05, 11:47   #3
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Kan man trene opp kneet?

Supert, takk takk

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 06-01-06, 11:30   #4
andersdupp
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 52
Innlegg: 10
andersdupp er på en erverdig vei

Sv: Kan man trene opp kneet?

Ja det er mange måter å trene opp kneet på. Har selv brukt en bosu ball for å bedre stabiliteten i knærne. Bi effekten er jo at også du trener opp stabiliserende muskler i mave og rygg også.

andersdupp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: på leting Svar med sitat
Gammel 17-01-06, 12:54   #5
HildePåSlankern
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 58
Innlegg: 154
HildePåSlankern har en fantastisk aura rundt segHildePåSlankern har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kan man trene opp kneet?

Jeg tror generelt sett at den beste treningen om man vil unngå belastning er svømming! Det og langrenn skal være den beste trening med liten belastning for hele kroppen. Det finnes nok spesielle øvelser for å trene opp kun knær og musklene omkring som støtter opp. Jeg begynte å trene for å støtte opp ryggen, ellers får jeg vondt i ryggen, men jeg trener hele kroppen mens jeg holder på, sørger for at alle de store muskelgruppene blir trent.

Lykke til!

Vennlig hilsen Hilde

HildePåSlankern er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Leter og leter Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 23:51   #6
Sonny
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Alder: 43
Innlegg: 27
Sonny er på en erverdig vei

Sv: Kan man trene opp kneet?

Jeg skada kneet for 5 år siden, og har hatt masse problemer. Kunne våkne om natta pga smerter, vondt og sitte på kinoen etc. Fikk bettenelse i en sene fremme i kneet, og noe greier bak som ingen helt fant ut, men som var forferdelig vondt. Etter 1/2 års tid dro jeg til legen, og fikk satt en kortisonsprøyte (hvor dum går det an å bli... ). Hjalp en smule, men var fremdeles veldig ubehagelig. For 3 mnd siden ble jeg tipset om å prøve en osteopat, og etter to behandlinger der har kneet mitt vært helt godt. Ikke merket noen ting!! Nå kan jeg sitte på huk til og med . Så om du ikke er god i kneet enda, og du kan tenke deg å få noen til å kikke på det, kan jeg anbefale en osteopat på det aller varmeste! God bedring!

__________________
Livet er fett!!
Sonny er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-06-07, 20:37   #7
Dolphin
Seniormedlem
 
Dolphin sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 1.884
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: Kan man trene opp kneet?

Kom deg til fysioterapeut å få det sjekka ut. Kneet kan være litt tricky nemlig - ikke lett å gi råd uten videreover nettet så lenge man ikke vet hva som er galt.

Balanse/ stabiliseringstrening er bra, ellers svømming gir lite belastning på kneet, men man trener gjerne ikke opp kneet så mye da heller.

Du får få sjekka det ut.

__________________
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat
Gammel 02-06-07, 20:54   #8
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Kan man trene opp kneet?

Psst, litt gammel tråd Ihvertfall hovedinnlegget ...

Men jeg stusser litt på det dere sier - er svømming lite belastende på knærne? Da jeg hadde vondt i knærne (fra ca 16 årsalderen og noen år fremover) var svømming noe av det jeg fikk mest vondt av, pga bøye/vri-bevegelsen ...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 02-06-07, 21:47   #9
Fru R
Medlem
 
Fru R sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Veldig nær Bergen
Alder: 49
Innlegg: 492
Fru R har en fantastisk aura rundt segFru R har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kan man trene opp kneet?

Jeg må nesten anbefale OSTEOPAT.
Har sliti med betennelse under bena + leggene i 5 år... Har prøvd det meste men Osteopaten min kaller jeg nå for "mirakel mannen" min, Kunne nemlig gå med høye heler etter å ha gått hos han i bare 2 mnd !!

Fysio er bra og, osteopati er en vidreutdannelse etter fysio`n..

Hvis det er en "lett" skade i kneet kan du kanskje klare mye selv ?

God bedring

__________________
Fru R er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for gravide.... Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 01:01   #10
Dolphin
Seniormedlem
 
Dolphin sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 1.884
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: Kan man trene opp kneet?

Frøy: kommer nok an på hvilket kneproblem man har - nettopp derfor man bør sjekke det ut! Svømming regnes for lite belastene pga. oppdriften man får av vannet - man får ikke samme belastning på leddene som når man sykler/ går etc pga dette - blir litt vektløs nærmest. Samtidig som det er god trening pga. motstanden vannet gir når du beveger deg i det

Klarer ikke å forklare bedre For folk med artrose ( leddslitasje) eller artritt ( leddgikgt) f.eks. er svømming en fin treningsform nettopp pga dette.

__________________
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 01:30   #11
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Kan man trene opp kneet?

Ja, jeg skjønner det med oppdrift og sånt . Enig i at svømming er bra trening for mange. Men jeg tenkte bare at når det gjelder knær, så bør man vel være litt forsiktig ... Men som du sier, det kommer an på hvilket problem man har.

Jeg fikk råd om å ligge på ryggen, løfte beinet opp, strakt, og holde det der, for å styrke musklene rundt kneet.

(Dvs det sto i en brosjyre jeg fikk av legen. Fikk ikke noen annen hjelp enn det ... I følge brosjyren var det "Chondromalacia patella" (eller noe slikt), og skulle være noe slikt som at brusken i kneet var for myk. Jeg hadde problemer med å sitte lenge i en stilling (som på kino der jeg ikke fikk beveget beina), jogging, gåing, knebøy, og svømming. Dvs jeg klarte 500 meter eller noe slikt før det begynte å gjøre skikkelig vondt ...)


Sist redigert av Huldr : 03-06-07 kl 01:40.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 14:19   #12
Dolphin
Seniormedlem
 
Dolphin sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 1.884
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: Kan man trene opp kneet?

Hmmm hørtes ut som et rart råd...men men...navnet hørtes litt kjent ut...skal sjekke det ut jeg

Men å ta råd fra en lege ang. slike ting...tja...hva skal man si?

Du går ikke til fysioterapeut med vondt i halsen ikke sant? ....

__________________
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 14:39   #13
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Kan man trene opp kneet?

Jeg var 16 år og hadde vondt i knærne ... Man går vel heller ikke direkte til fysioterapeut, man må jo ha henvisning? Kan ikke helt skjønne at leger ikke skal ha greie på knær heller jeg da, det må jo være nettopp sånne ting man går til lege med?

Dermot går jeg ikke til lege med vondt i halsen (går til akupunktør )

Synes det virket fornuftig å gjøre den øvelsen, jeg ...

Men jeg er kvitt de knesmertene nå altså - det er bare en sjelden gang jeg kjenner noe til det - sånn ca annenhvert år eller noe ...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 14:48   #14
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Kan man trene opp kneet?

Jeg er også kvitt smertene

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 15:08   #15
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Kan man trene opp kneet?

Opprinnelig lagt inn av mofe, her.

Jeg er også kvitt smertene

He he

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Info om diverse grønnsaker og frukt mofe Generell ernæringsdebatt 16 22-12-09 00:54
Stressmestring Summer Artikler 17 05-04-07 00:52
Man kan legge på seg av f.eks. light brusen Nille Nyheter / media 7 14-06-05 09:57
Mer om "ingers rugbrød" - og tanker om kosthold generelt Zoë Lavkarbo generelt 16 01-02-05 22:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no