Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Vann og vanndrikking

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-04-07, 08:48   #1
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Vann og vanndrikking

Innledning
Jeg har samlet mine innlegg fra tråden
"Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett! " til en egen tråd.
Ettersom dette kanskje kan virke sært for noen gis en liten forklaring.

Argumentasjonen og dokumentasjonen går som de våkne lesere har erfart først og fremst på å vise at vår tids skikkelige kjør for å drikke vann i tide og utide er en mystisk myte som har oppstått som en slags "urban legend". Videre hvilke negative momenter som kan være knyttet til dette. Som man vil se ved å lese det vil dette omfatte kosthold i eller utenfor lavkarbo.

Videre at det også innen fagfeltene – blant noen av de mest anerkjente ekspertene på området –
ikke er slik at man deler denne store vanndrikkeanbefalingen – snarere sterkt tvert imot.
Videre har en del av argumentasjonen mot mine innlegg vært at de har vært hentet fra åpne kilder som Wiki – eller at det bare står ulærde uttalelser bak dem.

Så vil man da se at mine oppfatninger for å si det slik også deles av blant andre / alternativt at jeg deler oppfatningene fra blant annet
  • den kjente svenske mikro- og immunbiologen Agnes Wold ved Sahlgrenska i Gøteborg
  • nyrespesialisten Valtin ved Dartmouth Universitetet
  • den amerikanske vitenskapelige institusjonen ASCH
  • British Kidney Patient Association
  • klassiske studer
Mer vil kunne komme.


Anbefaling og erkjennesle
Selvsagt må enhver voksen til slutt bestemme hva slags måte man bruker vann på – på lik linje med hva man spiser. Foreldre har etter mitt konservative syn hovedansvaret for barn.



DEL 1 (
opprinnelig 18.03.2007)


Vann – nødvendig og godt , men i hvilken grad


1.Innledning

Satt opp noen tanker om vannets forhold for en menneskekropp, ut fra dagens filosofi om hvordan vann av mange betraktes. En oppfordring til selvtenkning og kritisk tenkning.

Som så mye annet er dette et resultat av strømninger i Amerika. Ifølge en svensk kvinnelig overlege ved et sykehus i Uppsala så man denne moten komme derfra for cirka 15 til 20 år siden. Hun var bekymret for at moten med drikkeflaska i den ene hånda og for egen regning å tilføye, mobilen i den andre, ville over tid kunne ødelegge den perfekte nedlagte egenskapen i mennesket, nemlig egenskapen tørste. Dette betyr at vi drøfter ut fra at menneskene vi snakker om er innenfor den store rammen som kan kalles friske, og ikke lider under særegne sykdommer. Vi ville jo ikke drøfte forskjellige nøtters gode egenskaper på oss med en som led av (sterk) nøtteallergi, for å illustrere dette.

Behovet for at man både trenger mye vann og at det skal kalkuleres hvor mye man skal ha, samt detaljert drikkemønster i henhold til mengde og tid, er nok ikke så vitenskapelig bevist som mange kan tro, heller nærmere er det "a real american urban legend".

Noe merkelig, etter mitt syn, legges det av mange vekt på vann-hjelpemiddel, slik som kalkulatorer og annet.

Det å drikke vann som om man lå på et sykehus og fikk spesielle medisiner i særs syk tilstand, er blitt en besettelse for mange, dessverre uten reell grunn at man må gjøre det.

Jeg vil ta for meg noe av dette, prøve å lage det forståelig for folk flest, men også med litt henvisninger for de som vil dykke litt ned i dybden på det.

Note:
Kort fortalt sitert fra Wikipedia:
" An urban legend or urban myth is a kind of modern folklore consisting of stories often thought to be factual by those circulating them. (The term is often used with a meaning similar to that of the expression "apocryphal story"). Urban legends are not necessarily untrue, but they are often distorted, exaggerated, or sensationalized"
Kilde:
http://en.wikipedia.org/wiki/Urban_legend
2. Myter som styrer

Vi husker at dette opprinnelig kom fra Amerika, eller om vi vil USA.
Noen av påstandene som raskt skapte bølger er slike som
75 % av amerikanerne er konstant dehydrerte (for lite væske)
37 % av amerikanerne har så svak tørsterefleks at de tror de er sultne
selv litt for lite væske reduserer metabolismen eller det som mange kjenner som stoffskiftet med 3 %, altså er stoffskiftet redusert for en del nærmest hele tiden
for lite vann er hovedårsak til tretthet på dagtid – altså en slags slapphet som en del opplever
undersøkelser som viser at dersom man drikker kalkulatorisk vil i alle fall 80 % merke en betydelig bedring i slik som rygg- og leddplager
2 % væsketap vil gi konsentrasjonsproblemer slik at for eksempel det å fokusere på en pc-skjerm eller et ark med tekst gir klare vanskeligheter. Hukommelsesvanskeligheter også.
(legg denne 2 % på minnet….)
så så mye vann reduserer forskjellig kreftrisiko – blant annet vedrørende tarmkreft, brystkreft og blærekreft
når du er tørst er det for sent (kronargumentet)

Den retoriske teknikken og det psykologiske grepet i sammenhengene er ofte spørsmålet
"drikker du nok vann daglig?".


3. Kort om forskning og artikler

Ofte vil man kunne finne, som sikkert her, 36 artikler man kan bruke for argumenter om vanninntak kalkulert og etter strenge kriterier, og man vil lett finne det inverse 63 artikler som plukker det fra hverandre eller om man vil bare overlater det til hver enkelts tro. Historisk sett, og også i dag spiller tro som sådan en vesentlig del av millioner av menneskers forhold til kosthold, både ernæringsfordelsmessig og strikt religiøst.

Vitenskap er i seg selv tro nok. Den kan vise at noe kan være noe, men ikke at noe absolutt er noe. Dette uttrykkes ofte i sannsynligheter, ofte i for mange av oss småskumle formler og forkortelser som i bunn grunn koker ned til det de fleste av oss kjenner som så så mange prosents sannsynlighet for at noe inntreffer. Kaster du kron og mynt med en pengemynt er sannsynligheten 50 % for kron og 50 % for mynt (øre kalte vi mynt på mine trakter før).

I noen av disse undersøkelsene om kreftrisiko og inntak av rødt kjøtt er sannsynligheten for at det røde kjøttet gir deg kreft, slik at kanskje 3 av 1000 kunne få det. Det gir en sannsynlighet på mindre enn 0,01 som i slike sammenhenger er totalt uinteressant, blant annet justert for forskjellige usikkerhetsfaktorer. Lungestyggedom ved tobakksrøyking gir ifølge en del undersøkelser en risiko på 20. Altså 1 av 5.

Hvorfor veldig mange forskningsresultater og undersøkelser aldri burde vært utgitt er i seg selv uhyre interessant, men det omfattes ikke her.

Note:
Inverse = det motsatte, det omvendte

4. Egenskapen tørste vs myten om dens utilstrekkelighet

Menneskets egenskap tørste er et finfint redskap som sier når kroppen vil ha væsketilførsel, dette være seg hva slags mat vi spiser eller hvem vi er.

4.1Tørsten

Påstanden om at det er for sent når vi føler tørst, er bare en myte og har ingen sikker vitenskapelig befestning. Men den er slagsterk og enkel.
Dette er litt tungt kanskje, men prøv å følge med:

Tørste inntreffer når blodkonsentrasjonen har økt med mindre enn 2 %.
Den vanligste grensen for å kunne si at dehydreringen begynner (dvs. uttørking) er minst 5 %. I denne sammenhengen er forskjellen mellom disse 2 verdiene et stort gap.

Om man så går rundt en stund med en utørkningsindikator på mindre enn 2% i blodkonsentrasjon, det være seg i kortere eller lengre tid, så vær trygg på at du verken mister konsentrasjonen, ikke klarer multiplikasjonstabellene eller at fettet koser seg på kroppen.

4.2 Mørk urin

Et annet skremsel vi ser er at påstanden om at mørk urin viser dehydrering. Mørk urin er i de aller aller fleste tilfeller helt uproblematisk med tanke på dehydrering. Eller for lite væske.
4.3 Mulige farer og ubehageligheter ved vanndrikkingen

For enkelte vil den økningen det ofte snakkes om for å tilfredsstille kalkulatorene med henblikk på vannmengde kunne gi (understreker kunne)
· Vannforgiftning om man har nyrer som ikke tåler dette
· Idrettsfolk vært ille ute av å ta inn for mye vann
· Av mer ufarlige, men andre forhold er å løpe på toalettet mye og eller inkontinens. Det sistnevnte er faktisk observert som et aldri så lite problem
ved det velrenomerte Sahlgrenska i Sverige.

Noter:
http://dms.dartmouth.edu/news/2002_h2/08aug2002_water.shtml (kortfattet - les den teksten du kommer direkte til)
http://dms.dartmouth.edu/news/2002_h2/08aug2002_water.shtml (det tunge materialet åpne PDF-fil nederst)
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=524754 (inkonsistens)

Heller ikke ASCH har kastet seg på vannteoriene, vannmoten.
http://www.acsh.org/healthissues/newsID.582/healthissue_detail.asp

en lettlest artikkel som konkluderer med at det ikke finnes noe trygt vitenskapelig grunnlag for å gi noen anbefalinger om væskemengdeinntak i døgnet, like lite som kalorier.
5. Kommersielle interesser

Jeg nevnte 2%’s myten i punkt 2. Med en del sammensurium får man alt dette til å bli at når tørsten slår til, er det for sent og mye "skade" er gjort. En måte å kommersialisere dette på er å postulere behovet for å drikke en gitt mengde vann daglig, basert på enkle, men slående utregninger. Dette trenger ikke ha noen tvilsomme motiver, men like mye uvitenhet og den iver mange kan ha.

Folk blir forvirret, usikre og mange fortvilet. Som "hjelp" kommer da noen med noen hjelpemiddel som skal være din guide til døgnets drikking. Videre neddynges man i teser om hva som ikke bør drikkes osv, så dukker et annet ledd i pengegenereringen opp: selgere av vannrensemaskiner som bygger på argumentet om den påståtte nødvendigheten av å drikke mye og rent vann i døgnet.

Mange slike gnidde sikkert sine hender da en undersøkelse for et par år siden spekulerte i økt kreftfare for menn om man drakk vann fra springen. Sikkert mange av oss som hørte dette på radioen.

Noen steder i verden er nok slike nødvendige, men for de fleste er ikke nødvendigheten større enn en mote. Men jeg blander meg ikke opp i hva man bruker, men greitt å si hva man mener om nødvendighet i en slik sammenheng.

Uansett om vi liker det eller ikke er dette en del av virkeligheten. Jeg kritiserer ingen for å ville tjene penger. Gjør man det på en åpen og grei måte er det etter mitt syn helt legitimt uansett om man skulle selge grønne sokker for å sove i.
6. Vitenskapsmannen / teoretikeren eller Observatøren

Det er ikke mangel på vann når man følger sin tørsterefleks, følger den under normale forhold, som gir kreft, fedme eller ukonsentrasjon og lignende.

6.1 Litt om vitenskap

Det forekommer ingen absolutt sannhet innen vitenskap. Teorier er det beste man kan håpe på å kunne framsette. Vitenskap er minst like mye tro som religion. Ofte mer.

Teknisk og teoretisk kan man sette opp formler og forklaringer og vise at slik er det. Så trekker man konklusjoner at ut fra nettopp dette, så skal andre ting igjen forløpe og forholde seg slik og slik. Det er greitt og spennende, svakheten er at gårdagens sannhet ikke er dagens eller morgendagens, men at man stadig oppdager nye ting, som kan gjøre dagens sannhet renere, men også farligere enn morgendagens nyoppdagde. Vitenskapen møter seg også i morgendagen med gårdagens. Det er hjulet man er inne i.

Derfor skal man ikke uten videre la seg styre eller imponere om noe er "vitenskapelig bevist".
Særlig ikke ved sære undersøkelser som viser eller sier sære ting som både strider mot lang erfaring og fornuft.
Kunnskap er ikke uten videre det samme som visdom – visdom er kunnskap i klok praksis.

En lærebok i biokjemi (læren om kjemiske prosesser i levende organismer) , eller om det være seg en lærebok i hva slags kjemi eller fysikk som helst, eller for den saks skyld matematisk statistikk, eller en lærebok i trening………..kan brukes til mye, både galt og riktig.

6.2 Kort om Observatøren

Observatøren - som mener at det eneste man kan stole på er det som kan vises ut fra erfaring og det som er observert. På det viset ofte ikke godta teoretiske teser når tingene kan observeres i praksis.

6.3 Hva ser vi – og hva ser vi av det?

Det ville bli mange linjer med eksempler på hva vi ser. Så mange at jeg ikke orker å skrive det ned, eller at noen orker å lese det, men det vi ser er at:

Ved å observere finner man at det er alle slags konstellasjoner av tynne og tykke mennesker når det gjelder hva og hvordan man spiser eller drikker eller hvor mye vann man drikker eller hvordan man drikker det.

Tykk - mye vann
Tykk - lite vann
Tynn - mye vann
Tynn - lite vann
Tykk - brødspiser – mye vann
Tynn - brødspiser – lite vann

Slik kan man lage sine egne lapper med forskjellige egenskaper eller beskrivelser på og sette sammen. Ikke fordi man skal sette dem sammen, men fordi man observerer det.

Note:
Jeg beklager og liker ikke å bruke ordet eller begrepet tykk men her ble det ansett som mer viktig enn å ikke bruke det.
6.4 Selvnedslående argumenter og et spørsmål

En del vil alltid kunne si at det eller det virket for meg, og at det eller det ikke skadet meg.
Nettopp – mens andre vil kunne si det motsatte.

Spørsmålet er å bruke de egenskaper Gud eller Naturen (ikke diskusjon om det her) ga oss, sammen med det som også er oss gitt – den sunne fornuften, når det dreier seg om teorier. Å gå i mot det naturlige når det strider mot laboratoriske teser, er det så lurt? – særlig når de laboratoriske teser ikke på noe vis er samstemte?

Vi blir ikke alle tykke av brød – men mange gjør det. Ikke sant?

***

DEL 2 (



opprinnelig 23.03.2007)

Hei, all of you,

Jeg vil bare presisere, også jeg, at jeg ikke har brukt det åpne Wikipedia i denne sammenhengen til annet enn å henvise til en vanlig utbredt forståelse av hva en "urban legend" eller "urban myth" i sin oppbygning er.
For ikke at noen skal misforstå er de andre henvisningene og ideene i hovedsak til:
ASCH - American Council of Science and Health
+
arbeid utført av nyespesialisten Valtin via "Dartmouth Medical School".
At eksperter uenes om nødvendigheter o.l. er jo ikke noe nytt.

Når i alle fall cirka 30 millioner mennesker i USA (anslag for noen få år siden) går på sterke lavkarbodietter, er det ikke urimelig å anta at disse "mine" for å si det slik, ville ha brukt nettopp vannmengde som motargument mot slike dietter, om så var. Disse forskerne og legene er selvsagt også klar over at minst hver tredje amerikanske kvinne i begynnelsen av det 21.århundre går på lavkaloridietter samtidig som de følger relativt sett tøffe nok treningsprogrammer. Men dette får vi ta senere mer dybde når tiden er tilstrekkelig. Ser vi hva vi vil litt fram til?

Studier viser vel at høyt proteinntak, hva nå det er da, vitenskapsmenn synes ofte mest opptatt av konklusjon helt fra starten; trigger tørsterefleksen.

Tross alt er ikke det å være lavkarboer så sjeldent eksotisk at ingen som selv ikke måtte være det, kjenner til det, av de som forsker på våre kropper.

Heller ikke i denne tråden som heller ikke i grønnsakstråder, er det noen som ønsker å bevise noe eller i alle fall ikke ta noe fra noen, men oppfordrer folk til å tenke selv også med innspill fra andre (også eksperter) som har andre syn på sakene.
Sånn er det.

*************

DEL 3 (



opprinnelig 23.03.2007)

"
Men den som vill bjuda motstånd kan använda följande enkla tips: Tänk efter om din anmoder i Afrika för en miljon år sedan kunde följa den regel som föreskrivs i hälsobilagan. Kunde hon det inte kan du gott strunta i den också. God fortsättning."

Det er vel ingen, eller i beste eller verste fall veldig få som ikke drikker vann. Det er ingen som er uenig i det. Tvert imot har folk gjennom alle tider satt pris å kunne drikke vann. Det er jo ikke spørsmål om vann eller ikke vann. Det er derimot spørsmål om respekt for vannet og kroppen og hva mennesket er.

Med korrekt mat for ens kropp justerer det seg til sin riktige vekt. Det var jo typen mat og ikke mangel på vann som har fått mange opp i vekt. Så teoriene om å måtte ha med seg vannflaska alle steder, er og forblir en tvilsom sannhet med mange modifikasjoner.

Et par brukere som vi har drøftet dette litt med på denne tråden, vil om en stund jublende når målet er nådd, kunne som jeg sa sette opp lapper og vi får:

· Målet nådd – drukket relativt mye vann
· Målet nådd – tørsten styrte vannet

Kjenner flere som har tatt av og ikke drukket noe særlig. På forumet oppfordres vi til å komme med erfaringer osv. Da jeg selv fant vedvarende form var det lavkarbo og ikke noe særlig vann utover det kroppen selv trigget meg til.

Likevel må alle drikke hvor mye de vil for meg. La det være klart. Man velger det man tror mest på. Det er naturlig. Men alt er ikke svart-hvitt.

Rent teoretisk kan man også snakke om å styre vekt vha. kalorier inn og kalorier ut. Men i praksis vet vi at mange som føyk i været spiste relativt lite og beveget seg mye. Riktige ansette teorier virker ikke alltid i det praktiske livet. Energibalansen kaller man det. Ja vel, men i livet under solen er ikke alltid de tekniske teoriene korrekte.

Når de tekniske teoretiske standarder i virkelighetens liv gang på gang feiler, er de ikke sannheter, men ikke noe annet enn forhold som oppstår som uregelmessige sannheter.
De trenger ikke skamme seg for det, for livet i seg selv er ikke matematikk og det er nok mange ukjente faktorer, gjerne samspillsfaktorer som spiller inn.
Derfor viser ofte vitenskapelige undersøkelser helt eller delvis motsatte resultater.

En docent i mikrobiologi ved Sahlgrenska i Sverige tok for noen få år siden et herlig ironisk oppgjør med vår tids vannfokus. Artikkelen følger nedenfor, på svensk. Den er virkelig herlig å lese, om man er opptatt av vann eller ikke som sådant. Den gir et herlig kick.

Seriøst kjenner jo vedkommende til både ketose og lavkarbo. Lavkarbodietter har jo eksistert i flere tusen år, og i flere tiår i moderne tid. Vi som lever på lavkarbo har all grunn til å være stolte av det, og det er haugevis av superflotte mennesker på forumet har jeg forstått.

Du som leser her er helt sikkert en av disse, uansett hva du mener om for eksempel vanndrikking.

Likevel er vi alle klar over at selv vi ikke har det komplette bildet.
Ha en super kveld!


Her er den mentale vitamininnsprøytningen:


DEL 4 (



opprinnelig 12.04.2007)

Allerede Hippokrates forstod hvordan man kunne få vann ut av kroppen. Faste. Tilførte væske, men ikke fast føde. Aphorismis, seksjon 7.

Et lavkarbokosthold er i seg selv ikke vanndrivende. Det som er forholdet er at man kutter vekk de karbohydrater og den mengde av dette som er vannbindende. Det er to forskjellige ting, selv om resultatet blir det samme.

På lavkarbo er tørsteegenskapen enda mer alert enn på såkalt "vanlig" kost.

Kroppen har som vi har sett før, tørsterefleksen som sin beskyttelsesmekanisme. Den sier ifra når balansen er kommet dit at den bør justeres. Motsatt har den ingen – altså som ikke gir beskjed når vi tar inn for mye vann.

Eller ----?
Jo faktisk – nemlig tørsten. Drikker man forsiktig og ikke pøser på for mye om gangen, så vil denne si ifra når nok er nok av vann. Ingen kalkulatorer eller vannflasker trengs.

Ketose - proteiner - nyrer
På et lavkarbokosthold er masse vann og ketose uttrykk og ord som går igjen – med et skjær av mystikk rundt seg. Magi? Neppe.
En myte er at lavkarbo med en del proteiner belaster nyrene. Husk at tørsten sier deg hvor mye vann du trenger. Har man problemer med nyrene er det nok ikke vann man løser det med.

Faktisk har undersøkelser vist at det å være i ketose samt spise relativt mye proteiner – ikke hos normalt friske gir noen problemer. Dette ble blant annet vist av de klassiske forskerne McClellan og Du Bois for godt over 70 år siden.
http://www.jbc.org/cgi/reprint/87/3/651

Faktisk er ikke noe nytt påvist for normalt friske folk. Legg merke til at de såkalte vitenskapelige undersøkelser som måtte antyde noe annet – er og dette er moro – slike som anbefaler at man skal ete mye karbo.

Elizabeth Ward heter en kunnskapsrik og klok kvinne – og en resurs og initiativrik. Hun er leder i British Kidney Patient Association, ja hun grunnla den visst også (kidney=nyre).

Hun har uttrykt at

"Dersom du har friske / sunne nyrer – så kan du ikke ete nok protein til å ødelegge dem."
Jo da, hun er klar over at mange vil ete lavkarbo – ergo mye fett og eller mye protein. Hva da?

Jo – klokelig råder hun oss til å ta nyretest hos fastlegen. En slik urintest vil fange opp i alle fall 90% av eventuelle problemer. For – de eventuelle undersøkelser som har vist noe problem med mye protein – i tillegg til det politifiserte – er på folk med allerede nyreproblemer på et visst nivå.

Ja – hvorfor ikke ta denne testen om man er usikker eller vil være helt sikker. Bedre det enn å tro at vannet inneholder magi.

En lettlest innføringslink til dette:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/2859733.stm

Er det bare å anbefale ikke-normale regler om vann til folk som kanskje har hjertefeil eller nyreproblemer eller …… ?
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,337318,00.html



Salt
Om man drikker for mye – lar seg lede av dagens urbane mote – kan man i verste fall forskyve balansen fordi det blir for lite salt (nacl – kjøkkensalt) i kroppen. Dette kan spesielt lett skje om man trener eller utfører aktiviteter og man svetter mye og skal erstatte dette med kun vann. Derfor bør veske tilført under trening ha cirka 1g nacl per liter vann. Ikke mye, men en god blanding.

For mye vann og for lite salt – denne tynne blandingen er først og fremst farlig for hjernevevet. Det er like farlig med for mye vann som for lite vann.

Under Boston Marathon i 2002 døde noen av å ha drukket for mye og rubbet denne balansen.
Om man vil kan man se 14.april utgaven fra 2005 av "New England Journal of Medicine"
(mulig den må betales for nå – vet ikke). For lite salt i hjernen.

Ta det rolig og fornuftig
Man skal ikke skremme noen med eksempler som har skjedd – men man skal heller ikke være uvitende – for det er lett å bli revet med av moter. Da vil vi gjerne ta i litt ekstra også.

Det beste er å la kroppen ordne dette selv.











Sist redigert av slaskalainen : 13-04-07 kl 23:28.
  Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 23:43   #2
eriksen
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 38
Innlegg: 120
eriksen er på en erverdig vei

Sv: Vann og vanndrikking

Jeg er veldig enig i at svært mange overdriver vanninntaket sitt. Jeg vil ikke være så veldig snar med å hevde hva som skal til for å bli vannforgiftet eller ikke, men det svirrer mange myter om dette med vannet.

Poenget er at kroppen bør tilføres like mye væske som den taper,altså at man er i væskebalanse. Tørstefølelsen kan vi som regel stole på, og den merkes når 1-2 % av kroppsvæsken er tapt (for menn utgjør væske ca 60 % av kroppsvekten, for kvinner ca 50 %, dette faller med alderen), dvs ca 3-400 ml væsketap for voksne.
Normalt skiller nyrene ut 1000-1500 ml væske om dagen, og man er normalt sett sikret væskebalanse ved å innta omlag 200 ml væske i døgnet.
Væskeinntaket bør være tilstrekkelig til å produsere mer enn 1000 ml urin per døgn for å få skilt ut ulike nedbrytingsprodukter, dvs ca 500 ml per døgn.

Når væskeinntaket er lavere enn behovet, vil kroppen etterhvert redusere utskillelsen ved hjelp av osmosereseptorer i hypotalamus og av ADH (anti-diuretisk hormon).


Det mange ikke tenker på, er atdet er væske i så mye mer enn bare *vann*. Kaffe og te kan godt telles som væskeenheter, selv om koffein i seg selv har en diuretisk (vanndrivende) effekt, er det så mye vann i en kopp kaffe at dette ikke er noe problem:

"In summary, there is little evidence to suggest that the use of beverages
containing caffeine during nonexercise might hinder hydration status."
Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2004 Aug;14(4):419-29.



"This study found no significant differences in the effect of various
combinations of beverages on hydration status of healthy adult males. *Advising people to disregard caffeinated beverages as part of the daily fluid intake is
not substantiated by the results of this study."

J Am Coll Nutr. 2000 Oct;19(5):591-600.


Selvsagt øker behovet for den som trener, og de som bor i varmere klima trenger jo mer pga svette...At væske er viktig, er ingen myte. Men at man må drikke minst 2-3 liter vann i tillegg til den væsken man får i seg gjennom mat o.l. - er en myte.


Sist redigert av eriksen : 14-04-07 kl 00:15.
eriksen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapen Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 00:44   #3
eriksen
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 38
Innlegg: 120
eriksen er på en erverdig vei

Sv: Vann og vanndrikking

Mange motedietter sier at 8 store glass vann er absolutt nødvendig for kroppen. Dette er en myte, som blant annet stammer fra bryggeriforeninger i USA, uten at de har noen forskning som støtter dette.

Som Slaskalainen sier, er det feil at det er "for sent" når man merker tørsten. Man merker tørsten når man har mistet ca 2 % av kroppsvæsken, men man regnes ikke som litt dehydrert før 3 % av kroppsvæsken er mistet.


Disse vitenskapelige artiklene beskriver litt om tørste og hva det betyr for væskebehovet:

Adolph, EF. Physiology of Man in the Desert. New York: Hafner, 1969
Arnoud, MJ (red). </B>Hydration Throughout Life. Montrouge, France: John Libbey Eurotext, 1998.
Fitzsimons, JT. The Physiology of Thirst and Sodium Appetite. Cambridge: Cambridge Univ. Press, 1979.
Phillips, PA, Rolls BJ, Ledingham JJG, and Morton JJ. Body fluid changes, thirst and drinking in man during free access to water. Physiol Behav 33: 357-363, 1984
Ramsay, DJ, and Booth DA (Editors). </B>Thirst: Physiological and Psychological Aspects. London: Springer-Verlag, 1991.
Rolls BJ and Rolls ET. Thirst. Cambridge: Cambridge Univ. Press, 1982.
Wolf, AV. Thirst: Physiology of the Urge to Drink and Problems of Water Lack. Springfield, IL: Thomas, 1958.


Når det gjelder urinfarge, kommer graden av dehydrering an på hvor mørk urinen er. Å si at mørk urin er et tegn på dehydrering på generelt grunnlag, er skremselspropaganda, om som regel ikke riktig.

eriksen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapen Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 16:25   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Vann og vanndrikking

Opprinnelig lagt inn av eriksen, her.

Det mange ikke tenker på, er atdet er væske i så mye mer enn bare *vann*. Kaffe og te kan godt telles som væskeenheter, selv om koffein i seg selv har en diuretisk (vanndrivende) effekt, er det så mye vann i en kopp kaffe at dette ikke er noe problem

Siden vann unektelig er det reneste for kroppen, velger jeg å alltid drikke minimum 2x så mye vann som andre itng. Dvs en kopp kaffe, 2 kopper vann, 1/2l pepismax, 1l vann. På den måten får man "tynnet" ut de tingene man tar inn, i itllegg til at vannet hjelper til å frakte de eventuelle avfallstoffene i dette ut av kroppen igjen. Og dere kan misjonere til dere blir blå om at det ikke er nødvendig med så mye vann som anbefales, men etter flere år som vanndrikker merker jeg hvor mye bedre kroppen har det når den får mer enn nok av det.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 21:53   #5
eriksen
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 38
Innlegg: 120
eriksen er på en erverdig vei

Sv: Vann og vanndrikking

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Siden vann unektelig er det reneste for kroppen, velger jeg å alltid drikke minimum 2x så mye vann som andre itng. Dvs en kopp kaffe, 2 kopper vann, 1/2l pepismax, 1l vann. På den måten får man "tynnet" ut de tingene man tar inn, i itllegg til at vannet hjelper til å frakte de eventuelle avfallstoffene i dette ut av kroppen igjen. Og dere kan misjonere til dere blir blå om at det ikke er nødvendig med så mye vann som anbefales, men etter flere år som vanndrikker merker jeg hvor mye bedre kroppen har det når den får mer enn nok av det.

Vil ikke misjonere noe som helst jeg - drikk i vei, sier nå jeg. Det er jo en menneskerett

eriksen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapen Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 22:02   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Vann og vanndrikking

Jepp, don't knock it till you've tried it sier jeg
Det er en grunn til at vann er verdens viktigste ressurs og at ikke noe liv kan oppstå uten.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 11:26   #7
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vann og vanndrikking

For mye vann, for mye protein, for mye salt; dette er så tullete å si mange ganger. Det viser bare at vi ikke stoler på at kroppen kan regulerer seg selv. Overflødig salt og vann utskilles. Er det for lite vann i kroppen blir vi tørste. Trengervi salt søker vi salt. Og vi spiser ikke mye mer protein enn det kroppen har behov for om vi lytter og tar hensyn til metthetsfølelsen. Det samme med fett: vi spiser ikke mer enn kroppen makter av det heller.Og om vi gjør det fordi vi ikke lytter til kropen kaster vi opp eller det utskilles i avføringen. No big deal. Vi lærer etterhvert. Når man må kontrollere for andre, fordi de ligger i sykeseng uten evne til å kommunisere, ja da er det greit å vite noe om hva som er omtrent riktig mengde for å tilfredstille pasientens behov. Men vi oppegående mennesker kan lytte til kroppen vår og fore den som den vil bli foret med.
Jeg gidder ikke være redd for å få i meg for mye ditt eller datt, eller for lite ditt eller datt. Kroppen er flink til å spare når det er for lite av ting også, og øke opptaket når det er for lite.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 14:22   #8
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vann og vanndrikking

Jeg synes det, i alle tilfeller, er en god ide å lytte til kroppen om man klarer det. Jeg har ikke satt meg noe mål om hvor mye vann jeg skal drikke per dag - jeg drikker når kroppen min forteller meg at den er tørst

__________________


EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 15:47   #9
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vann og vanndrikking

Jeg kjenner en som sa hun ikke ville kjenne i kroppen sin fordi da trodde hun at man ble hypokonder. Hun drakk av væske kun to små kopper kaffe om dagen i mange mange år og endte opp med nyregrus, blærekatarrer og leddproblemer.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 18:13   #10
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vann og vanndrikking

Det hørtes veldig rart ut. Det er jo snarere tvert om. Om man kjenner kroppen sin vet man hva den vil ha, og hva den ikke vil ha og man legger bedre merke til når ting ikke er helt som de skal.

__________________


EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 18:21   #11
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Vann og vanndrikking

Haha,vel...det ER viktig å få i seg vann, særlig når man er syk eller under vektreduksjon. Dessuten er det bra for kroppen og holder den yngre.

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 19:36   #12
barfor
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Telemark
Alder: 42
Innlegg: 83
barfor er på en erverdig vei

Sv: Vann og vanndrikking

Jo, men det er ikke nødvendig å hive innpå mange liter i løpet av dagen.

__________________


barfor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 19:47   #13
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Vann og vanndrikking

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

For mye vann, for mye protein, for mye salt; dette er så tullete å si mange ganger. Det viser bare at vi ikke stoler på at kroppen kan regulerer seg selv. Overflødig salt og vann utskilles. Er det for lite vann i kroppen blir vi tørste. Trengervi salt søker vi salt. Og vi spiser ikke mye mer protein enn det kroppen har behov for om vi lytter og tar hensyn til metthetsfølelsen. Det samme med fett: vi spiser ikke mer enn kroppen makter av det heller.Og om vi gjør det fordi vi ikke lytter til kropen kaster vi opp eller det utskilles i avføringen. No big deal. Vi lærer etterhvert. Når man må kontrollere for andre, fordi de ligger i sykeseng uten evne til å kommunisere, ja da er det greit å vite noe om hva som er omtrent riktig mengde for å tilfredstille pasientens behov. Men vi oppegående mennesker kan lytte til kroppen vår og fore den som den vil bli foret med.
Jeg gidder ikke være redd for å få i meg for mye ditt eller datt, eller for lite ditt eller datt. Kroppen er flink til å spare når det er for lite av ting også, og øke opptaket når det er for lite.

Det er nok ikke alltid kroppen regulerer seg selv. Min klarer ikke slippe vannet. Jeg må gå på vanndrivende. Første uka jeg begynte på nye vanndrivende gikk jeg ned hele 7 kilo. Da kan du vel tenke deg hvor mye unødvendig vann som var lagret både her og der... OG når jeg nå går på vanndrivende har jeg fått beskjed om å sørge for å få nok salter i meg.. Må derfor ta kalium og magnesium som tilskudd. Kalsium er med i disse vanndrivende tabelettene.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 21:09   #14
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Vann og vanndrikking

Opprinnelig lagt inn av EmilyB, her.

Jeg synes det, i alle tilfeller, er en god ide å lytte til kroppen om man klarer det. Jeg har ikke satt meg noe mål om hvor mye vann jeg skal drikke per dag - jeg drikker når kroppen min forteller meg at den er tørst

Enig. Er jeg tørst så betyr det at kroppen min vil ha vann. Er jeg ikke tørst er ikke kroppen i ferd med å bli uttørket heller - såpass vet den da helt av seg selv! Bare det å tro at kroppen selv ikke vet når den har behov for væske (eller annen næring) er å undervurdere kroppen stygt etter min mening.

Jeg prøver å bli flinkere til å lytte til hva kroppen har lyst på også, da er det nok ofte sånn at det er noe den trenger i det den har lyst på.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett Ziggy Optimal Ernæring 139 16-11-13 12:33
Halsbrann av å drikke vann ... nomma Fysisk og mental helse 14 24-10-07 01:07
Vann i kroppen polvott Spørsmål og svar 7 28-03-06 23:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no