Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Beregne energiprosent

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-01-10, 13:42   #26
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Beregne Energiprosent

Flott at du likte det

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 15:39   #27
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Beregne Energiprosent

Jeg er ikke noe god på sånt med regneark, så dette er sikkert "brukerfeil". Men feltet "forholdstall" kom det ikke opp noe resultat på? Noen tips?

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 16:52   #28
Øystein
Medlem
 
Øystein sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 196
Øystein er på en erverdig vei

Sv: Beregne Energiprosent

Har du fylt ut verdiene for frokost, lunsj, middag, kvelds?

Tror formelen til forholdstallet kun går på det du legger inn der. Hvis du kun fyller ut nederst der matvarene er listet opp vil det ikke registreres på forholdstallet.

__________________

Øystein er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 13:41   #29
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Beregne Energiprosent

Opprinnelig lagt inn av Øystein, her.

Har du fylt ut verdiene for frokost, lunsj, middag, kvelds?

Tror formelen til forholdstallet kun går på det du legger inn der. Hvis du kun fyller ut nederst der matvarene er listet opp vil det ikke registreres på forholdstallet.

Stemmer det...

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 01-09-10, 20:22   #30
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Beregne Energiprosent

Takk for det! Jeg ga opp for tidlig, skjønner jeg.

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 16:36   #31
TorB
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Nodeland
Innlegg: 13
TorB er på en erverdig vei

Sv: Beregne Energiprosent

Heisan
Jeg er ny her inne.
Tusen takk for at du deler et kanonbra verktøy med oss :-)

TorB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 14:33   #32
Tante TI
Seniormedlem
 
Tante TI sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Alder: 73
Innlegg: 1.590
Tante TI begynner å bli godt kjentTante TI begynner å bli godt kjentTante TI begynner å bli godt kjentTante TI begynner å bli godt kjentTante TI begynner å bli godt kjentTante TI begynner å bli godt kjent

Sv: Beregne Energiprosent

Takk for at du deler!
det tok sin tid før jeg kom i gang med skjemaet, men det er veldig greit.
Lista over matvarer blir stadig lengre...

__________________
En kunne nok bli hjulpet av med sine feil om man ikke trivdes med dem. (Dronning Kristina)
Tante TI er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 22:19   #33
tora trollmor
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trønderlag
Innlegg: 2.279
tora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likt

Sv: Beregne Energiprosent

Meg å tall henger ikke sammen, kan du forklare hvordan du skriver inn feks frokost som er 1 egg 1ss olje 75g bacon. Tusen takk for et svar, vis noen kan svare meg da

__________________
Min journal
tora trollmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 17:05   #34
Tante TI
Seniormedlem
 
Tante TI sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Alder: 73
Innlegg: 1.590
Tante TI begynner å bli godt kjentTante TI begynner å bli godt kjentTante TI begynner å bli godt kjentTante TI begynner å bli godt kjentTante TI begynner å bli godt kjentTante TI begynner å bli godt kjent

Sv: Beregne Energiprosent

Opprinnelig lagt inn av Homer Simpson, her.

Ser at mange sliter litt med å beregne energiprosent og ellers hvor mye man får i seg i løpet av dagen.

Vet at det finnes en del programmer for dette, men jeg har laget et regneark som jeg tenkte andre også kunne få bruke.
Jeg har bare listet opp de matvarene jeg bruker, men det er veldig enkelt å legge til "sine egne" varer.

Bruksanvisning (for de som måtte trenge det):

- I de grå feltene skriver du inn antall gram av de forskjellige matvarene til hvert måltid.

- Til høyre ser man: Energiprosent (gul bakgrunn) og totalt antall gram av karber, prot. osv (lys "grønn" bakgrunn)

- Skriv inn "tot antall gram av karber, prot. osv" for hvert måltid oppe til venstre der det står frokost, lunsj osv (grønn bakgrunn også her).

- Helt oppe til høyre (gul bakgrunn) vil dagens totale energiprosent dukke opp

Jeg har ikke laga den så avansert at tallene for hver dag lagres. Hvis det skulle være ønskelig så kan man bare lagre en kopi for hver dag.

Håper den er til hjelp for noen hvertfall...

Jeg syns dette er et kjempegreit regneark.
Det er så kjekt å legge inn sine egne matvarer. Vi kjøper jo gjerne forskjellige merker, og ett merke kan ha forskjellige mengder protein/fett/karbo pr. 100 g i forhold til et annet merke...

Jeg har tillatt meg å lage et par bilder for å illustrere hvor de forskjellige tall skal skrives og hvor resten havner.

Les hva Homer skriver: Skriv antall gram mat i de grå feltene.

Jeg har lagt inn et tenkt måltid i det første bildet, ført tallene fra den grønne linja på høyre side opp på den linja hvor det står Frokost. Se pilene.
Så sletter jeg alt fra de grå rutene så de er klare til neste måltid.




I det neste bildet har jeg satt opp et nytt tenkt måltid. Ingrediensene er så langt ned på lista mi at de er utafor bildet, men resultatene ser du på den grønne linja på høyre side. Tallene derfra er ført opp til Lunsj-linja.
Og sånn er det bare å fortsette med alt man dytter i seg...

De gule feltene endrer seg automatisk.
Igjen, les Homers beskrivelse og se på bildene...





Håper dette gir litt ekstra starthjelp med dette kjekke regnearket.
Jeg slet også med en gang, men i dag greier jeg meg ikke uten...

__________________
En kunne nok bli hjulpet av med sine feil om man ikke trivdes med dem. (Dronning Kristina)
Tante TI er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 23:01   #35
tora trollmor
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trønderlag
Innlegg: 2.279
tora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likt

Sv: Beregne energiprosent

Tante TI Tusen takk, nå skal nok jeg også få det til. Må nok begynne å telle lit jeg også. Så TUSEN TAKK

__________________
Min journal
tora trollmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 18:10   #36
heymaria
Juniormedlem
 
heymaria sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Oslo
Alder: 37
Innlegg: 15
heymaria er på en erverdig vei

Sv: Beregne energiprosent

Wow, nå fikk jeg plutselig vesentlig mer oversikt! Dette var flott!

Jeg har et lite spørsmål ang. arket "Kcal_vekt" hvor man fyller inn vekten og dermed får oppgitt min. og max. kcal per dag: hvor er disse tallene hentet fra? Skaldeman er lite opptatt av kalorier, så vidt jeg har forstått, men jeg har også skjønt at noen trenger å telle kaloriene for å gå ned i vekt - er det for de sistnevnte disse tallene gjelder?

heymaria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 22:52   #37
Katta66
Medlem
 
Katta66 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Vestfold
Innlegg: 141
Katta66 er på en erverdig vei

Sv: Beregne energiprosent

Veldig bra regneark tusen takk!

Katta66 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen spesiell Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 18:39   #38
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Beregne energiprosent

Opprinnelig lagt inn av heymaria, her.

Wow, nå fikk jeg plutselig vesentlig mer oversikt! Dette var flott!

Jeg har et lite spørsmål ang. arket "Kcal_vekt" hvor man fyller inn vekten og dermed får oppgitt min. og max. kcal per dag: hvor er disse tallene hentet fra? Skaldeman er lite opptatt av kalorier, så vidt jeg har forstått, men jeg har også skjønt at noen trenger å telle kaloriene for å gå ned i vekt - er det for de sistnevnte disse tallene gjelder?

Formelen i arket "Kcal_vekt" mener jeg å huske er fra en formel Nille la ut her en gang. Det er så lenge siden at jeg ikke husker hvor og når...
Det stemmer som du sier at Skaldeman ikke er så opptatt av kcal, men han sier jo at hvis du spiser mer enn du trenger går du ikke ned noe særlig heller. For min del må jeg holde meg under 2000 kcal hvis jeg skal gå ned...

Takk til Tante TI for en bedre bruksanvisning!

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 21:24   #39
mih
Juniormedlem
 
mih sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 48
mih er på en erverdig vei
Smile

Sv: Beregne Energiprosent

Opprinnelig lagt inn av Tante TI, her.

Jeg syns dette er et kjempegreit regneark.
Det er så kjekt å legge inn sine egne matvarer. Vi kjøper jo gjerne forskjellige merker, og ett merke kan ha forskjellige mengder protein/fett/karbo pr. 100 g i forhold til et annet merke...

Jeg har tillatt meg å lage et par bilder for å illustrere hvor de forskjellige tall skal skrives og hvor resten havner.

Les hva Homer skriver: Skriv antall gram mat i de grå feltene.

Jeg har lagt inn et tenkt måltid i det første bildet, ført tallene fra den grønne linja på høyre side opp på den linja hvor det står Frokost. Se pilene.
Så sletter jeg alt fra de grå rutene så de er klare til neste måltid.




I det neste bildet har jeg satt opp et nytt tenkt måltid. Ingrediensene er så langt ned på lista mi at de er utafor bildet, men resultatene ser du på den grønne linja på høyre side. Tallene derfra er ført opp til Lunsj-linja.
Og sånn er det bare å fortsette med alt man dytter i seg...

De gule feltene endrer seg automatisk.
Igjen, les Homers beskrivelse og se på bildene...





Håper dette gir litt ekstra starthjelp med dette kjekke regnearket.
Jeg slet også med en gang, men i dag greier jeg meg ikke uten...

Hei!

TUSEN TUUUUUSEN TAKK, måtte ha det inn med teskje men nå tror jeg at jeg skjønner .
spørmål, er det virkelig forskjell i karbo og fett å sånn på rått og kokt egg?
hva bør forholdstallet ligge på skaldemann fakir? jeg endte opp med 1,29:1 i går er det bra?

mih er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolysekuren/skaldeman Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Syns det er vanskelig å beregne porsjoner! Maylinn26 Ketolysekuren 29 23-02-11 00:28
Formel for å beregne energiprosent Tidl. medlem Spørsmål og svar 3 14-08-10 16:11
Beregne energifordeling hjemmelaget karbonade Matglad Spørsmål og svar 2 05-08-10 17:40
Energiprosent og forholdstall? Homer Simpson Spis deg ned i vekt med Skaldeman 13 05-02-08 10:23
Beregne karbohydrater Lillian74 Lavkarbo generelt 8 14-01-06 00:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no