Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Oslo Maraton, galskap eller gjennomførbart?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-08-08, 22:55   #1
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Oslo Maraton, galskap eller gjennomførbart?

Jeg var så dum at jeg sa i full offentlighet at det hadde vært morro og en dag gjennomføre en hel maraton. Vel, om snaue to måneder går Oslo Maraton av stabelen og jeg har lekt litt med tanken. Hva gjør jeg? Jeg har aldri løpt lengre enn 2 mil før. Knær, rygg og hofter skriker bare av tanken på 4,2 mil med asfalt. På den andre siden, jeg føler meg mere vital og sprek enn noen gang takket være lavkarbo kosthold og bra med trening det siste året.

"Oslo maraton kan aldri gjennomføres uten påfyll av karbohydrater" fikk jeg høre av en ekspert her om dagen. Gjett om jeg har lyst til å løpe Oslo Maraton uten påfyll av karbo!!!!

Så folkens, er dette galskap eller er det gjennomførbart? Skal, skal ikke??

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 22:57   #2
fjanni
Seniormedlem
 
fjanni sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 529
fjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snill

Sv: Oslo Maraton, galskap eller gjennomførbart?

jeg planla å løpe halvmaratonet, men nå har jeg sliti med en strekk i rumpa i over 4 mnd så da skal jeg heller melde meg på 1mila. Er litt av ett nederlag, men denne strekken skal jeg ikke "slå" opp igjen og den murrer godt etter bare 1 mil ja..

Klart det er mulig, og om du ikke starter treningen fra et "null-point" så greier du helt klart å trene deg opp på 2 mnd.

fjanni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/fettfestivalen! Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 23:18   #3
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Oslo Maraton, galskap eller gjennomførbart?

Vet om en som gjennomførte Birkebeinern på lavkarbo...Han var nok relativt godt trent på forhånd, men dog. Klarte seg bra så vidt jeg husker.

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 14:11   #4
Tuppen
Seniormedlem
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: ut i bygda utenfor ålesund
Alder: 40
Innlegg: 5.910
Tuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastisk

Sv: Oslo Maraton, galskap eller gjennomførbart?

etter siste innlegget ditt- er jeg sikker på at du får dette til!! forsøk hvertfall- hvis ikke du får det til- så har du hvertfall forsøkt!! du er knall tøff du!

__________________
Tuppen er klar for 2008


- "målet er å være slank og fin til bryllupet sommeren 2009 "
Min Journal
Tuppen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo inntil videre Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 17:12   #5
Michelin
Seniormedlem
 
Michelin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: sunnmøre
Alder: 52
Innlegg: 592
Michelin er en juvelMichelin er en juvelMichelin er en juvel

Sv: Oslo Maraton, galskap eller gjennomførbart?

....skal sitte heime i stua mi og heia dæ fram
Det greie du fint, og når du har lavkarbo-trassen som extra-gir e det ikkje nåkka å lure på en gang

__________________



.....det er i motvind en drage flyr.....
Michelin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 13:27   #6
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Oslo Maraton, galskap eller gjennomførbart?

Da er det offisielt!!

Jeg er påmeldt Oslo Maraton 2008!!!!

Jeg tenkte å gjøre noe ekstra ut av dette øyeblikket og meldte meg derfor på via www.aktivmotkreft.no hvor jeg samtidig får støttet en god sak, nemlig kampen mot kreft. I tillegg er jeg så heldig å få møte Grete Waitz før løpet, som helt sikkert blir en kjempestor inspirasjon.

Jaja, da er det bare å trene

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 13:54   #7
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Oslo Maraton, galskap eller gjennomførbart?

Du tommygutt!
Etter at du nå fikser full ketolyse i langtrening vil jeg VEDDE på at de derre sportslegeforskningsgutta og jentene i Oslo vil "måle" på deg. Olympiatoppen, er det det de heter? Da får du kanskje gratis hjelp?

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 13:55   #8
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Oslo Maraton, galskap eller gjennomførbart?

Hehe, ja de kan bare komme med alt av utstyr, for dette skal jeg klare :-)

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 14:19   #9
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Oslo Maraton, galskap eller gjennomførbart?

Dette kan jo bli tidenes buzz...hmmm

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 22:26   #10
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Oslo Maraton, galskap eller gjennomførbart?

Genialt bra tiltak, heier på deg!

En dude jeg kjenner som bor veeldig nærme meg () driver med Birkebeiner'n (ski-varianten) og sånne treningsgreier generelt.
Ifølge han er det å rekke å trene seg opp i tide en større utfordring enn det med lavkarbo i seg selv, men begge skulle da gå greit!

Galskap det der med å plutselig fylle på med høykarb i en ellers lavkarbo diett, rart at sånne fordommer henger igjen?

Men nettopp derfor er det så bra at du gjør dette!
(og ingenting er vel bedre enn litt trass som pådriver, hehe)

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 22:53   #11
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Oslo Maraton, galskap eller gjennomførbart?

Takk for hyggelig tilbakemelding

Jeg skal bevise at et maraton kan gjennomføres på lavkarbo.

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 14:50   #12
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Oslo Maraton, galskap eller gjennomførbart?

Opprinnelig lagt inn av tommygutt, her.

Takk for hyggelig tilbakemelding

Jeg skal bevise at et maraton kan gjennomføres på lavkarbo.

Lykke til!

  Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 22:09   #13
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Oslo Maraton, galskap eller gjennomførbart?

noen råd ?
Få deg skikkelige sko til trening, du må trene på asfalt og du må løpe mer enn du sykler. Dette for å få tempoet opp i beina. Jeg er en løper som sykler i perioder. Sykling gjør en litt lårsterk og treg i steget og litt "utrent" i leggene. Jeg ville ha trent styrke/spenst for leggene og forebyggende knebøy for knærne. Leggene fordi de brukes anderledes i løping enn sykling (mye mer spenstaktig og voldsomt) og kan krampe seg, knærne for å unngå belastningsskader.
Men jeg ville ha beholdt en god del av lang-langturene gjerne på sykkel og løpt max 1,5-2 timer på beina.

Du er så vant til å tåle smerte at så lenge du holder deg skadefri så får du til dette :-)

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 10:47   #14
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Oslo Maraton, galskap eller gjennomførbart?

Takk for gode råd. Jeg har allerede tatt frem joggeskoa, men det blir nå fullt fokus på Birken neste helg. Deretter blir det kun en sykkel-økt i uka og resten skal brukes på løping. Skal veksle mellom intervall og langkjøring, samt innlagte spensthopp/drag på lankjøringene.

Jeg merker veldig godt at det er forskjellige muskler som er i bruk ja. Jeg får enda større respekt for tri-atleter nå, det må jo være grusomt å gå rett fra sykkelsetet til løping!

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 12:18   #15
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Oslo Maraton, galskap eller gjennomførbart?

Tommygutt, du burde jo være forsøkskanin for legene på idrettshøgskolen. Skulle vært morsomt å vite hvordan kroppen din reagerte på lavkarbo+marathon.
Sånn i mitt hode høres det ut som en kjempebra kombinasjon.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 12:40   #16
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Oslo Maraton, galskap eller gjennomførbart?

Ja, stiller gjerne kroppen min til disposisjon :-)

Nå skal jeg riktignok ikke være så veldig høy på pæra. Jeg har som nevnt ikke løpt så langt noen gang og kan risikere en real smell her, men jeg tar utfordringen og lover å gjøre mitt beste. Jeg skal forberede meg med mest mulig løping fram mot start og satser på å være i ketolyse mest mulig de siste to ukene slik at dette blir virkelig lavkarbo-style.

Jeg er forberedt på at det kommer til å gjøre vondt, særlig de siste 2 milene, men føler meg mentalt forberedt på å tackle smerten.

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 17:20   #17
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Oslo Maraton, galskap eller gjennomførbart?

Cheesus. Du skal kjøre helt asketisk. Skulle vært interessant å fått en dåkter til å måle alle hormonelle utslag ketose og marathon påfører kroppen din.
Vær nå flink med vann underveis.
Kanskje en proteindrikk med olje vil gjøre susen før og under?

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 18:08   #18
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Oslo Maraton, galskap eller gjennomførbart?

Det blir godt med påfyll av vann underveis ja. Vurderer noe flytende føde halvveis i løpet. Protein med olje er absolutt et godt alternativ, har prøvd det før også med godt hell.

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 19:14   #19
Grovsnus
Medlem
 
Grovsnus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 460
Grovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snill

Sv: Oslo Maraton, galskap eller gjennomførbart?

Kjempegreier Tommygutt.
Det hadde vert så herlig hvis noen kunne teste deg før og etter løpet. Slik at det kan "bevises" at lavcarbo ikke tar livet av folk.
Stå (spring) på. Du har mange lavcarbo-fans som moralsk støtte.
Rekner med at du kommer med en rapport etter løpet.
Er det noen her inne som kjenner folk som jobber i idrettsmiljø (olympiatoppen) og kan tipse dem om Tommygutt.

Mvh Grovsnus
Og ha en riktig strålende dag

Grovsnus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Er tilbake til en mellomting Ketolyse/Skaldemann Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 22:21   #20
niomi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 47
niomi er på en erverdig vei

Sv: Oslo Maraton, galskap eller gjennomførbart?

Bladet "Mann" har hatt ganske mye fokus på trening og slikt. Så tommygutt kan kanskje ta kontakt med redaktøren der? De hadde bl.a. en reportasjeserie i fjor hvor tre menn skulle trene seg opp til toppidrettsutøvere, med veiledning fra idrettshøgskolen. *sjekke hjemmeside* De kan nås på post@mann.no

__________________


niomi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 23:04   #21
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Oslo Maraton, galskap eller gjennomførbart?

Takk for støtten folkens :-)

Jeg skal virkelig gjøre mitt beste for å bevise at dette er mulig :-)

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 22:51   #22
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Oslo Maraton, galskap eller gjennomførbart?

Opprinnelig lagt inn av tommygutt, her.

Jeg merker veldig godt at det er forskjellige muskler som er i bruk ja. Jeg får enda større respekt for tri-atleter nå, det må jo være grusomt å gå rett fra sykkelsetet til løping!

Ja fytti grisen. jeg prøvde et mini-triathlon en gang der vi vel bare hadde 15km sykkel og så 5km løping. Jeg har aldri krampe ellers, men gjett om det snørte seg...

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 22:54   #23
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 65
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Oslo Maraton, galskap eller gjennomførbart?

Jeg skal hei på deg. :beundre grenseløst:

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 23:38   #24
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Oslo Maraton, galskap eller gjennomførbart?

Da er jeg i gang med løping!

Birken på sykkel er over og i dag var det første løpe-økt. Det var tungt siden det kun er få dager siden Birken, men jeg er optimist.

Blir nok litt endring på kostholdet før løpet etter smellen i helga. Birken-løpet er helga før og der kommer jeg til å legge inn en karbo-dag, dagen før. Samt litt inntak av karbo underveis også, så ser vi hvordan det går.

Kjempe-spent og kjempe-klar!!

Ellers driver jeg å snekrer en treningsplan for høsten og vinteren som det virklig lukter svidd av!!!! Formen i 2009 skal overgå 2008 med STIL!!

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 03-09-08, 15:18   #25
Storeblå
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3
Storeblå er på en erverdig vei

Sv: Oslo Maraton, galskap eller gjennomførbart?

Når du er i stand til å sykle Birken såpass fort, så er det å løpe Oslo Maraton klart gjennomførbart. Men det er klart at det kommer til å gjøre vondt, men det er jo noe av sjarmen. Jeg ser du har fått en del gode råd med tanke på treningen frem mot løpingen. Men jeg tenkte jeg skulle komme med noen til.

Det er jo et veldig spennende prosjekt du har, som bryter med en del etablerte myter i idretts-Norge. En myte som står for fall allerede er forholdet mellom lav-intensitet og høy-intensitets trening i forhold til kondisjon. Jeg ser at du trener intervall, og det begynner til og med langrennsløperne å innse nå at bør gjøres i større grad enn tidligere. Men i forhold til å løpe 42 km, kan det være nyttig å løpe et par skikkelig lange turer for å venne kroppen til den belastningen. Da jeg i min ungdom var ung og lovende var det en klok mann som fortalte meg at trening ikke er å bygge opp kroppen (som jo mange tror), men det stikk motsatte: Ved å trene bryter du ned kroppen. Det geniale med kroppen er at den bygger seg opp igjen etter treningen for å kunne tåle en slik belastning igjen. Det vil si at den gjør det hvis den får hjelp til det.
Da er vi ved en annen myte, som ikke akkurat står for fall, men som virkelig gjør prosjektet ditt spennende. Vi hjelper kroppen å bygge seg opp gjennom det vi putter i oss, og gjennom hvile. Matinntak og søvn er derfor like viktig som selve treningen. Av en eller annen grunn har idrettsutøvere misforstått hva det er som bygger opp kroppen etter belastning. Barnelærdommen, ihvertfall lærte jeg dette allerede på heimkunnskapen, er jo at proteiner er kroppens byggestener. Når vi trener så forbruker vi muskelceller, og for å bygge de opp igjen til å være klare igjen så trenger vi proteiner, eller med andre ord ikke karbohydrater. Men da snakker vi om hvordan man bør spise utenom konkurranse. For meg er det helt uforståelig å høre om "toppidrettsutøvere" som sverger til store mengder pasta og ris i kostholdet sitt. De kan ikke hjelpe kroppen til å bygge seg opp mye.

Karbohydrater er drivstoff, så spørsmålet som står igjen er om det er mulig å gjennomføre en konkurranse uten å tilføre kroppen dette drivstoffet. Jeg tror det. Jeg så du hadde gått på en smell på Birken, og den kjenner jeg igjen. Det fine med karbohydrater når smellen er der, er at kroppen raskt omdanner maten til drivstoff. Men cola, sjokolade, boller og kjeks som tilbys på disse mosjonsløpene gir jo en veldig kortvarig effekt. Du ser ingen toppidrettsutøvere putte i seg noe slikt (det eneste unntaket er Torgny Mogren som inntok en kaffe/cola cocktail 3-5 km før mål på 5-mila). Nå er jeg ikke helt oppdatert på cocktailen som er mest i bruk i dag, men i min tid lagde man en velling av bygg e.l. Jeg har veldig tro på at en proteinrik og flytende drikk vil ha veldig god effekt. Maraton er en ekstrem påkjenning, som kroppen ikke er klar for med mindre den er vant til det, og du kommer til å trenge å gi næring til kroppen underveis. Det som jeg tror kan bli kritisk er å sørge for å ikke havne i kjelleren. Derfor vil jeg anbefale, hvis det er mulig, å legge inn jevnlige inntak av en slik protein-drikk gjennom hele løpet. For hvis du først går i kjelleren kan ikke protein-drikken konkurrere med karbo-inntak hva hurtighet i omdanning til drivstoff angår. Det blir da også viktig å kjenne kroppens signaler og tilpasse tempoet slik at du ikke havner i kjelleren.

Selv har jeg nylig lagt om kostholdet til lavkarbo, riktignok uten å følge noen diett, eller å være for streng på karbonivået (er nok ikke langt unna Atkins' vedvarende nivå). Jeg synes å ha merket at kroppen yter langt bedre allerede. Jeg holder mye høyere tempo og jeg holder mye lenger på løpeturene nå. Oslo maraton skal jeg også delta i, men bare halve distansen da. Jeg kommer til å holde min versjon av lavkarbo både frem til og under løpet, så vi blir på en måte to (jeg er nok ikke i ketose da).

Lykke til, og gleder meg til å høre dine erfaringer
(og beklager lengden)

Storeblå er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert og lystbetont med inspirasjon fra Atkins og Middelhavslandene Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Oslo magdalena Generell diskusjon 7 01-06-08 20:36
Kebab i Oslo reodorfelgen Spørsmål og svar 4 25-05-08 15:46
Pub/bar i Oslo ... janmesi Lavkarbo generelt 1 13-10-06 20:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no