Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-02-12, 18:51   #26
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

Hvis noen kjenner til begrepet å sulte på cellenivå, så har vi også et poeng. Om man ikke får nyttiggjort blodsukkeret -det går ikke til brukbar energi i musklene og leveren, så lagres det i fettcellene tross at kroppen stadig spyr ut mer insulin for å holde forbrenningen jevn, og ettersom insulinnivået er høyt så vil det heller ikke frigjøres noe fett da det ikke produseres nok glukagon så lenge blodsukkeret er høyt.
Så argumentet til Hjelmeseth er ganske dødt, egentlig. Kroppen nekter reseptorene i musklene å være hovedlager for blodsukkeret, og det går i fettcellene i stedet. Og insulinet øker fordi blodsukkeret øker, og blodsukkeret øker fordi inntaket av stivelse- og sukker er for høyt. Jeg er ikke lege en gang, og dette er liksom basic knowledge ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-02-12, 19:01   #27
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

Veldig bra, photo. Jeg tror lavkarbomotstanderne er redd for at de som ikke er insulinresistente skal legge om til streng lavkarbo, at det skal bli allment, og at de glemmer eller ser bort fra de insulinresistente når de argumenterer som de gjør mor lavkarbo. Jeg tror mange tenker at man enten er diabetiker eller ikke, og glemmer eller ikke vet at det er grader av insulinresistens. Og at det nettop er disse som har det i en viss grad som har så nytte av en omlegging til lavkarbo. Kan begynne å lure på om det er disrespekt, de burde jo vite. Men det er jo den ekle båssettinga i helsevesenet som gjør det vanskelig.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-02-12, 19:12   #28
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

Noe av feilen med legestanden, etter min mening, er at de heller vil behandle enn forebygge, de vil altså ikke gjøre noe med problemet før det har oppstått! Da jeg vokste opp kalte man diabetes for gammelmannsukkersyke, og hvorfor det? Jo, for det var noe gamle folk fikk, og stivelse i form av brød og poteter og annen melmat har vært jo sterkt representert i kosten i flere generasjoner her til lands, men ikke nok til at belastningen dette medførte gjorde seg gjeldende før man var godt opp i åra. I dag blir stadig flere folk insulinresistente eller får dia2 før de har nådd tredve, så noe har jo helt klart skjedd. Men i stedet for å spise på en sånn måte at man slipper å utvikle diabetes, så skal man altså heller fortsette med over halve energiintaket basert på karbohydrater, grove sådan, så man heller blir sjuk ti år senere ... (Nå høres jeg litt konspiratorisk ut her, men jeg tror nok det ligger litt sannhet her, altså).

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-02-12, 19:40   #29
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

Jeg tror du er veldig nær sannheten jeg, for det er jo lite forebyggingstenkning, og den som er er lettvint." Ikke spis for mye sukker og mettet fett" holder bare ikke, mens de selv eter kake så det tyter ut av ørene, neida, og det regnes liksom ikke med for det fett assosieres med er rent fett man finner på koteletten, baconet og som smør, ikke den som er skjult i kaker ,is og kjeks. For man må jo være dyp og ha røntgensyn for å vite om den

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-02-12, 19:42   #30
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

Don't get me started... Et annet problem er at man tviholder på at "one size fits all" når det gjelder kosthold. Jeg mener - mannen i gata SKAL ikke spise som en toppidrettsutøver. Vi sofaslitere trenger nok et tupp i rompa, men vi trenger også et kosthold som er tilpasset det reelle aktivitetsnivået. Det må være mettende og næringstett for å holde oss friske, og da mener jeg ikke tett på makronæringsstoffer.
Og et mettende kosthold er nok bedre for mange enn lettvarekostholdet.

Rekk opp hånden alle som har gått på GR, sultet, gått ned og ikke klart å spise sånn at man vedlikeholder vekta etterpå.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 04-02-12, 19:53   #31
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

Ja, det er nettopp det! Jeg synes det er for lite rom for at folk ikke har de samme forutsetningene når det kommer til kosthold. Jeg f.eks, kunne ikke ha levd etter Lindberg-prinsippene med c-måltider og håndflatemodellen en gang. Jeg hadde rast opp i vekt! Mens for andre er det finfint. At så mange har glutenallergi og cøliaki, hvilket er helt akseptert, samtidig som det ropes ut om grovbrødets fortreffelighet -som om man ikke kan leve uten rug og havre, er jo egentlig ganske snodig. Melk er kjempesunt! Men melkefett er skummelt. Og så er det noen som ikke tåler laktosen. Eller proteinet. Frukt er helt supert! Superfood! Trøkk nedpå tre om dagen! Og så er det noen som er allergisk mot alt som vokser på trær og busker, sitrusallergi, you name it.
Så at det er en stor mengde mennesker som rent fysiologisk avviker fra det staten mener vi skal spise, og det fortsatt er en klar formening fra høyeste hold om at dette er det beste for alle er rett og slett lite logisk.
Jeg mener egentlig ikke at staten skal behøve å gå så langt fra sine anbefalninger, jeg mener heller at de skal kunne gi oss sjansen til å tenke litt sjøl. Å åpne for flere kostholdsråd i forhold til situasjon og helse, aktivitetsnivå og what not. Det hadde vært fint!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-02-12, 19:53   #32
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

Sorry ranting ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-02-12, 20:17   #33
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

utsagn som "lavkarbo passer kun for de fete" viser lite kunnskap om hvor forskjellige vi er, som du påpeker, ja, photo. Det er morsomt når tynne meg sier jeg lever på lavkarbo til folk, de ser da forundret ut; hi hi. (Jeg blir urolig i magen, den blir spinnevill, av kornspising. Aldri tilbake til det når jeg kan bake mye mer smakfullt med nøtter.)

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-02-12, 20:20   #34
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

Ja, ikke sant. Nå får jeg sjelden kritikk for hvordan jeg spiser, både fordi det ikke er et tema som jeg finner særlig interesse i å diskutere med folk lenger, men det hender at noen spør om jeg ikke snart skal slutte med denne dietten min, jeg er jo normalvektig nå. Men det tyder jo bare på ukunnskap. At det ikke er en almen forståelse av at det man har oppnådd både av vekttap og helsefordeler med kostholdsendringer går til hundene dersom man går tilbake til sin gamle livsstil er for meg en gåte. Jeg har sett det som et argument mot lavkarbo flere ganger, av folk som burde vite bedre -at lavkarbo ikke funker, fordi man legger på seg igjen når man slutter. Vel, ikke slutt, da!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-02-12, 22:32   #35
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

DE tenker vel: " Når skal du begynne å spise "normalt" da? Men hva pokker er normalt? Jammen spiser folk som de foretrekker, mer eller mindre fornuftstyrt, mer eller mindre vanestyrt og mer eller mindre begjærstyrt, og helsemyndighetenes anbefalinger blir aldri mer enn en tynn rød ulltråd vi alle forholder oss til. Den er uten spenst, den bare ligger der på kirkegulvet som om den var hellig.Men alle tråkker på den og vimser omkring som de vil.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 22:05   #36
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

Kontekst er viktig, ja!

Fremtiden innen ernæring blir gentyping og undersøkelser for å finne ut hva HVER ENKELT biologisk sett er best tjent med. Jeg håper også i det lengste på at fremtiden inkluderer et class-action søksmål mot Vita Hjertego'

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no