Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ketolyse vs sunn fornuft

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-01-09, 00:16   #1
Graphicjunkie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 34
Graphicjunkie er på en erverdig vei

Ketolyse vs sunn fornuft

Nå skal jeg banne litt i kjerka og få igang litt diskusjon her

Ketolyse. Vi vet jo alle hva den går ut på nå. Og folk her inne går jo ned alle sammen. Det er jo vel og bra. Noen er fornøyde og går ned typ 1kg i uka, mens andre stavrer seg gjennom med 0,4 - 0,5kg i uka.

0,5 - 1kg er det også fullt mulig å gå ned med et "fornuftig" kosthold og trening. Dette også med de fordelene at man kan kjøre hardere trening og ta den litt mer ut grunnet høyere karboinntak. Hardere og mer trening er jo også mer effektivt.

Det som da igjen taler for ketolyse er at man spiser uten å sulte seg. Og mange føler også at de spiser uten å ofre noe. Men karboinntaket er såpass lavt at en full styrketrening eller en lenger kardiotrening (med over middels intensitet) fører til at personen blir uvel og svimmel. Dette kommer jo av at kroppen jobber på en annen måte.

Må man altså ofre fullintensitets treningsøkter når man er på ketolyse? Og vil det da bare være å ofre en helsefordel for en annen ved å leve på lavkarbo? Og hva er egentlig best? Full intensitetstreningsøkter eller lavkarbo kombinert med lettere treninger?

__________________


Graphicjunkie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 02:37   #2
snowqueen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 27
snowqueen er på en erverdig vei

Sv: Ketolyse vs sunn fornuft

Så fint du har funnet det som funker for deg!

Jeg kan trene høyintensitet, jeg blir bare litt mer sliten enn til vanlig, fordi jeg trener vekk kroppsfettet mitt, i stedet for karbohydratene jeg har inntatt samme dag. Jeg spiser mer grønnsaker enn jeg noen gang har gjort, centimeterne forsvinner, kiloene forsvinner, og jeg drikker masse vann og har bedre hud i tillegg til at jeg sover bedre enn jeg gjorde før. jeg har også (faktisk) blitt flinkere å trene enn jeg var før.

Jeg vil si at det hittil kun har hatt helsefremmede effekter på meg, i tillegg til at kolestorolet går ned.

Lykke til videre med ditt opplegg, det funka dessverre ikke på meg, så nå skal jeg fortsette med mitt!

__________________

snowqueen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 03:16   #3
Ella-A
Medlem
 
Ella-A sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Trøndelag, men kommer fra Nordland
Alder: 37
Innlegg: 359
Ella-A er på en erverdig vei

Sv: Ketolyse vs sunn fornuft

Du må bare banne i kirka alt du vil for min del
For noen år siden veide jeg nesten 90kg, jeg begynte å sykle, gå, ble aktiv på hva som helst, og spiste ok - tillot meg ikke å spise så mye jeg ville ha eller hva jeg ville ha - fikk i meg litt ekstra grønnsaker osv. Og gikk ned 17kg. Der stoppa det. Og det sto det bom stille i TO år. Jeg trena som en gærning, løp på tredemølle 1 1/2time hver dag- men ingenting skjedde. Etter 2 uker på dette har jeg gått ned to kg, har like mye/mer overskudd enn jeg hadde tidligere - og ja det tar litt mer planlegging og leve sånn men det er så VERDT det.

Om man elsker høyintensitetstreninger er man nok ikke så veldig overvektig - mest sannsynlig - så det går vel litt opp i opp?

(dessuten - spise god mat og gå ned i vekt i et normalt tempo - gå fine turer, jogge seg turer osv, ELLER spise mindre enn man egentlig vil, der man ofte er sulten og trene som en gærning? you don't have to ask me twice )

__________________

Ella-A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 04:10   #4
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Ketolyse vs sunn fornuft

Opprinnelig lagt inn av Graphicjunkie, her.

Dette også med de fordelene at man kan kjøre hardere trening og ta den litt mer ut grunnet høyere karboinntak. Hardere og mer trening er jo også mer effektivt.

"… de fordelene at man kan kjøre hardere trening"? Fordelene? FORDELENE???

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 09:03   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse vs sunn fornuft

For min del stemte det ikke at jeg ble fortere sliten da jeg var i ketose. Jeg hørte alle snakke om det, og var veldig forberedt på det. Men det var rett og slett bare de første ukene jeg ble det, pga. omstillingen. Etterpå fikk jeg en energi som ikke lignet grisen! Jeg trente både før og etter at jeg begynte på ketogen kost, så jeg hadde et godt sammenligningsgrunnlag.
Før ketosen orket jeg ca. 30 minutter på ellipsemaskinen, etter at omstillingen var gjort gikk jeg i over en time uten problemer og måtte selv stoppe fordi jeg hadde barnepass på treningen. Jeg orket også mye tyngre vekter og flere løft. Jeg forstod ingenting og trodde nesten jeg var litt unik siden alle snakket om denne slitenheten i ketose, men jeg snakket etterhvert med mange andre som hadde det likt så det var jo ikke bare meg. Men det er sikkert individuelt.

Når det er sagt så synes jeg de enorme helsegevinstene man får ved lavkarbo så absolutt oppveier det å hardtrene.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 09:26   #6
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Ketolyse vs sunn fornuft

gubben er på Kondis forumet...og der er dette et tema. Og jeg har testa det på han da...han er maratonløper. Han klarte seg fint etterhvert.
Endel av de som driver ekstrem utholdenhetstrening har jo oppdaga at ved å venne kroppen til ketogen mat klarer de å yte mer lenger...de går ikke plutselig tom som man gjør på karbokjøret. ;Men, i starten er det tøft ja..tilvenning/overgang..som for mnage her som har vært dårlige i starten. Jeg har levd lavkarbo i 4-5 år, og har fine verdier i alt. Formen er bra, og jeg orker det jeg skal orke.

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 09:49   #7
ecli
Medlem
 
ecli sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 101
ecli er på en erverdig vei

Sv: Ketolyse vs sunn fornuft

Opprinnelig lagt inn av Graphicjunkie, her.

(...)Men karboinntaket er såpass lavt at en full styrketrening eller en lenger kardiotrening (med over middels intensitet) fører til at personen blir uvel og svimmel. Dette kommer jo av at kroppen jobber på en annen måte.

Må man altså ofre fullintensitets treningsøkter når man er på ketolyse? Og vil det da bare være å ofre en helsefordel for en annen ved å leve på lavkarbo? Og hva er egentlig best? Full intensitetstreningsøkter eller lavkarbo kombinert med lettere treninger?

Opprinnelig lagt inn av Ella-A, her.

Om man elsker høyintensitetstreninger er man nok ikke så veldig overvektig - mest sannsynlig - så det går vel litt opp i opp?

Jeg elsker høyintensitetstreninger...har alltid gjort det. Men likevel har det sneket seg 20kg ekstra på meg! Og uansett hvor hardt eller hvor mange dager i uka jeg har trent (stort sett 4 dager, fordelt på enten kondis eller styrke eller begge deler)...
Og på ketolyse var det kun i de første ukene jeg følte jeg mista litt på fart på tredemølla, måtte gi meg noen km/t ifht det jeg hadde før ketolysestart. Men til gjengjeld klarte jeg å holde på mye lenger, og var ikke spesielt sulten før heller (trente på morgenen før frokost og jobb) tidligere morgentreninger så har jeg måttet hive i meg en yoghurt e.l. for å klare økta! Men så gikk det noen uker (en knapp måned kanskje) og så var jeg tilbake til samme utgangspunkt som før ketolyse - men endel kg lettere og cm mindre... (og jeg har heller aldri klart å miste cm tidligere, uansett hvor sunt jeg har spist (dvs ikke godter, ikke brus, ikke potetgull osv)
Ketolyse har definitivt funka bra, både mtp treningen, og så har jeg jo krympet, hehehe

__________________


ecli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tidligere ketolyse, nå egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 17:17   #8
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Ketolyse vs sunn fornuft

Hei! Du kan jo sjekke ut denne linken for å se litt sunn fornuft:

http://www.guardian.co.uk/lifeandsty...eing.features1

Det er en lang artikkel. Vil bare sitere en kommentar: En 110 kg tung mann som går opp en trapp forbrenner ca 3 kalorier, tilsvarende 0,3 gram smør. Han må gå opp 20 trapper for å forbrenne en brødskive. Hvorfor ikke heller droppe brødskiven, droppe trappene og ta kvelden?

Dette ble beregnet av en forsker i 1942. Det var før de visste om sammenhengen mellom økt fettintak og økt forbrenning og karbohydraters virkning på blodsukker/insulin og fettlagring. Med det vi vet nå, skal det nok enda flere trapper til for å fikse den brødskiven..

Og så kan du jo lese litt på Wikipedia om forfatteren. Han har blant annet skrevet boka "Good Calories, Bad Calories".

Du kan jo også se i forumet her under Spørsmål og svar eller Trening, så finner du enda mer informasjon. Ting er ikke alltid slik man tror...


Sist redigert av Chunky : 27-01-09 kl 18:16.
  Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 18:29   #9
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse vs sunn fornuft

Det stemmer ikke at man ikke kan trene med full intenstet når man inntar 15gr karbo om dagen. Jeg trener veldig hardt på hver trening! Først 20 minutter rolig jogging. Så 4x4 minutter intervall-løping hvor jeg kjører ALT jeg har. Etter dette trener jeg styrke, hvor jeg også løfter ganske så mange kilo! Jeg er IKKE fullstendig utmattet etter treningen. Men normalt sliten, akkurat som jeg var da jeg trente MED KARBO i kroppen.

MEN! Jeg klarte ikke denne typen trening de første 3 ukene på Ketolyse. Først når kroppen hadde omstilt seg, ble treningen akkurat so før :-)

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 19:50   #10
Graphicjunkie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 34
Graphicjunkie er på en erverdig vei

Sv: Ketolyse vs sunn fornuft

Jeg har funnet det som passer for meg. Og det er jo ketolyse Men leser litt rundt på feks iform.no om følgene av lavkarbokosthold. Jeg har merket forskjeller hvertfall. Og man kan være overvektig selvom man trener hardt. Trikset er bare å være teit nok til å droppe kardio

Men jeg har bare vært 2 uker på ketolyse, så kan være som elian sier her at det bare er en overgangsfase

Dette var ikke ment som en antiketolyse altså. Jeg har gått ned 5 cm rundt midjen jeg på 2 uker på ketolyse. Bare har savnet den 100% på trening de siste øktene

__________________


Graphicjunkie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 20:09   #11
wollafruen
Medlem
 
wollafruen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 39
Innlegg: 382
wollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snill

Sv: Ketolyse vs sunn fornuft

Nå kan ikke jeg helt se hvordan dette kan bli et vs.-spørsmål...ketolyse ER jo sunn fornuft

__________________
2018: Ned 5-10 kg etter sykdomsperiode. (Tidligere vekttap: 21 kg i perioden 2007-2010)
wollafruen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 70-5-25 Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 20:18   #12
LilleM0r
Seniormedlem
 
LilleM0r sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Trønder i Tigerstaden
Alder: 63
Innlegg: 2.833
LilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressurs

Sv: Ketolyse vs sunn fornuft

Legger ved en link til min treningshistorie i ketose

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21665

Og jeg kan love deg, ting endrer seg! Det tar ca. 4-6 uker før kroppen er vant til denne typen forbrenning.
Og da er det bare å holde ut! Lykke til!

__________________
Mål - ned 20 kilo

LilleM0r er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse- nu mere Skaldeman :) Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 20:56   #13
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Ketolyse vs sunn fornuft

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

For min del stemte det ikke at jeg ble fortere sliten da jeg var i ketose. Jeg hørte alle snakke om det, og var veldig forberedt på det. Men det var rett og slett bare de første ukene jeg ble det, pga. omstillingen. Etterpå fikk jeg en energi som ikke lignet grisen! Jeg trente både før og etter at jeg begynte på ketogen kost, så jeg hadde et godt sammenligningsgrunnlag.
Før ketosen orket jeg ca. 30 minutter på ellipsemaskinen, etter at omstillingen var gjort gikk jeg i over en time uten problemer og måtte selv stoppe fordi jeg hadde barnepass på treningen. Jeg orket også mye tyngre vekter og flere løft. Jeg forstod ingenting og trodde nesten jeg var litt unik siden alle snakket om denne slitenheten i ketose, men jeg snakket etterhvert med mange andre som hadde det likt så det var jo ikke bare meg. Men det er sikkert individuelt.

Når det er sagt så synes jeg de enorme helsegevinstene man får ved lavkarbo så absolutt oppveier det å hardtrene.

Jeg opplever bedre og raskere restitusjon, koster meg mindre å trene og tar meg raskere igjen. Men derimot å yte maks utholdenhet går ikke uten blodsukker. Det har jeg prøvd plenty. Jeg møter ikke veggen, bare ytelsen som går ned et hakk, men kan holde på videre uten problem. Litt mer slitsom da...

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 20:58   #14
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Ketolyse vs sunn fornuft

Opprinnelig lagt inn av luringen, her.

gubben er på Kondis forumet...og der er dette et tema. Og jeg har testa det på han da...han er maratonløper. Han klarte seg fint etterhvert.
Endel av de som driver ekstrem utholdenhetstrening har jo oppdaga at ved å venne kroppen til ketogen mat klarer de å yte mer lenger...de går ikke plutselig tom som man gjør på karbokjøret. ;Men, i starten er det tøft ja..tilvenning/overgang..som for mnage her som har vært dårlige i starten. Jeg har levd lavkarbo i 4-5 år, og har fine verdier i alt. Formen er bra, og jeg orker det jeg skal orke.

Dette er bare KULT. Og har dere noen som skal sykle den stor styrkeprøven så er det bare å tipse. Jeg tror garantert en fett/protein-blanding og littegrann karbo kan gjøre at 500km går flere timer raskere.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 19:25   #15
Sofie29
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 20
Sofie29 er på en erverdig vei

Sv: Ketolyse vs sunn fornuft

Jeg har også fundert lenge på "ketolyse vs sunn fornuft".

Jeg mener at det er litt unaturlig og ikke minst tidskrevende, upraktisk og slitsomt å kutte ut diverse matvarer resten av livet.

Målet burde heller være å kunne spise alt men å lære seg å spise med måte. Man får da mye mer glede av alle livets retter

Og det er en ting jeg ikke forstår, mange her argumenterer at de ikke vil gå sulten resten av livet hvis de velger "sunn fornuftig" diett - men man skal vel ikke gå sulten etter at en er ferdig med slankekuren?? Da skal man spise normalt, akkuratt så mye som kroppen trenger.

Så det er ikke snakk om å "sulte seg resten av livet"

Sofie29 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert:) Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 22:13   #16
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 65
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketolyse vs sunn fornuft

Ketolyse er en kur. Torkil anbefaler såvidt jeg husker 6 måneder. Det er ikke nødvendig med ketolyse resten av livet. De fleste går vel over til generell lavkarbo når målsettingen er nådd. Mer om dette i boken "Etter slankekuren" av Torkil Andersen

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 16:11   #17
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Ketolyse vs sunn fornuft

Jeg mener at lavkarbo er sunn fornuft. Det er jo sunn mat. Hva er sunt med potet, ris og pasta. Brød!? Ja uansett type brød så er det jo ikke sunt! Og sammen med kjøttpålegg og kanskje smør/margarin er det enda værre. Nå ser jeg også at flere produsenter tilsetter malt i brødet så det skal se mørkere og "sunnere" ut. Svindel har kommet hit også ja.
Industrimat er jo ikke sunt; som posesupper, kjeks osv.
Det er altså lavkarbo som er en sunn og fornuftig måte å leve på. Men selvfølgelig, man kan jo spise litt av det usunne av og til så lenge man følger det sunne i det daglige. Men å spise daglig poeter, ris, pasta og brød osv kommer jeg aldri til å gjøre. Og hvis man skifter for mye på hva man spiser, når man har gått ned endel kg så er det også lettere å gå opp igjen. Hvorfor bytte tilbake til det kostholdet som gjorde at man ble overvektig!?

Opprinnelig lagt inn av Sofie29, her.

Jeg har også fundert lenge på "ketolyse vs sunn fornuft".

Jeg mener at det er litt unaturlig og ikke minst tidskrevende, upraktisk og slitsomt å kutte ut diverse matvarer resten av livet.

Målet burde heller være å kunne spise alt men å lære seg å spise med måte. Man får da mye mer glede av alle livets retter

Og det er en ting jeg ikke forstår, mange her argumenterer at de ikke vil gå sulten resten av livet hvis de velger "sunn fornuftig" diett - men man skal vel ikke gå sulten etter at en er ferdig med slankekuren?? Da skal man spise normalt, akkuratt så mye som kroppen trenger.

Så det er ikke snakk om å "sulte seg resten av livet"

Hva er unaturlig med lavkarbo? Det er jo det mest naturlige maten som finnes! Ja tidkrevende men hva med gevinsten?

Spise med måte..? Det er jo nettopp det som er problemet for overvektige og for de som ikke kan holde seg slanke. Man spiser for mye usunne matvarer (korn, industrimat, potet, pasta, ris, brus, snop) som gjør at man ikke føler metthetsfølelse. Og dermed går man opp i vekt. Da er det bedre å spise litt kjedeligere men å holde vekta? Så får man heller spise litt usunt av og til men i det daglige så bør lavkarbo være det beste alternativet også etter at man har blitt slank.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 16:57   #18
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse vs sunn fornuft

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe, her.

Jeg mener at lavkarbo er sunn fornuft. Det er jo sunn mat. Hva er sunt med potet, ris og pasta. Brød!? Ja uansett type brød så er det jo ikke sunt! Og sammen med kjøttpålegg og kanskje smør/margarin er det enda værre. Nå ser jeg også at flere produsenter tilsetter malt i brødet så det skal se mørkere og "sunnere" ut. Svindel har kommet hit også ja.
Industrimat er jo ikke sunt; som posesupper, kjeks osv.
Det er altså lavkarbo som er en sunn og fornuftig måte å leve på. Men selvfølgelig, man kan jo spise litt av det usunne av og til så lenge man følger det sunne i det daglige. Men å spise daglig poeter, ris, pasta og brød osv kommer jeg aldri til å gjøre. Og hvis man skifter for mye på hva man spiser, når man har gått ned endel kg så er det også lettere å gå opp igjen. Hvorfor bytte tilbake til det kostholdet som gjorde at man ble overvektig!?



Hva er unaturlig med lavkarbo? Det er jo det mest naturlige maten som finnes! Ja tidkrevende men hva med gevinsten?

Spise med måte..? Det er jo nettopp det som er problemet for overvektige og for de som ikke kan holde seg slanke. Man spiser for mye usunne matvarer (korn, industrimat, potet, pasta, ris, brus, snop) som gjør at man ikke føler metthetsfølelse. Og dermed går man opp i vekt. Da er det bedre å spise litt kjedeligere men å holde vekta? Så får man heller spise litt usunt av og til men i det daglige så bør lavkarbo være det beste alternativet også etter at man har blitt slank.


*Applaus*

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 19:10   #19
Summergirl
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 93
Summergirl er på en erverdig vei

Sv: Ketolyse vs sunn fornuft

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe, her.

Jeg mener at lavkarbo er sunn fornuft. Det er jo sunn mat. Hva er sunt med potet, ris og pasta. Brød!? Ja uansett type brød så er det jo ikke sunt! Og sammen med kjøttpålegg og kanskje smør/margarin er det enda værre. Nå ser jeg også at flere produsenter tilsetter malt i brødet så det skal se mørkere og "sunnere" ut. Svindel har kommet hit også ja.
Industrimat er jo ikke sunt; som posesupper, kjeks osv.
Det er altså lavkarbo som er en sunn og fornuftig måte å leve på. Men selvfølgelig, man kan jo spise litt av det usunne av og til så lenge man følger det sunne i det daglige. Men å spise daglig poeter, ris, pasta og brød osv kommer jeg aldri til å gjøre. Og hvis man skifter for mye på hva man spiser, når man har gått ned endel kg så er det også lettere å gå opp igjen. Hvorfor bytte tilbake til det kostholdet som gjorde at man ble overvektig!?



Hva er unaturlig med lavkarbo? Det er jo det mest naturlige maten som finnes! Ja tidkrevende men hva med gevinsten?

Spise med måte..? Det er jo nettopp det som er problemet for overvektige og for de som ikke kan holde seg slanke. Man spiser for mye usunne matvarer (korn, industrimat, potet, pasta, ris, brus, snop) som gjør at man ikke føler metthetsfølelse. Og dermed går man opp i vekt. Da er det bedre å spise litt kjedeligere men å holde vekta? Så får man heller spise litt usunt av og til men i det daglige så bør lavkarbo være det beste alternativet også etter at man har blitt slank.


Men nå er det vel litt forskjell på Ketolysekuren som fordrer at man er i ketose, og lavkarbo.
Blir jo liksom to litt forskjellige ting dette da, eller?
Og trådstarter brukte vel tittelen "Ketolyse vs sunn fornuft"

__________________


Summergirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 23:10   #20
Sofie29
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 20
Sofie29 er på en erverdig vei

Sv: Ketolyse vs sunn fornuft

Hvis ketolyse er så naturlig og det beste for kroppen, hvorfor må vi ta kosttilskudd????
Jo fordi vi mangler viktige vitaminer, mineraler etc vi ikke får gjennom maten! Og DET er unaturlig!

Sofie29 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert:) Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 23:13   #21
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse vs sunn fornuft

Opprinnelig lagt inn av Sofie29, her.

Hvis ketolyse er så naturlig og det beste for kroppen, hvorfor må vi ta kosttilskudd????
Jo fordi vi mangler viktige vitaminer, mineraler etc vi ikke får gjennom maten! Og DET er unaturlig!

Og det på grunn av måten grønnsaker blir dyrket på. Grønnsaker har ikke det næringsinnholdet nå som før!

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 23:39   #22
Sofie29
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 20
Sofie29 er på en erverdig vei

Sv: Ketolyse vs sunn fornuft

Hva mener du? Hva med økologiske dyrkede grønnsaker og frukt??

Sofie29 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert:) Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 23:55   #23
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse vs sunn fornuft

Bedre med økoligisk :ja.
Jeg siterer fra boka "Etter slankekuren", av Torkil Andersen:

"Økologiske matvarer har høyere innhold av vitaminer og mineraler"
"En av de største fordelene med økologisk jordbruk er at bonden må drive vekselbruk. Han kan ikke utpine jorden ved å dyrke det samme år etter år. Dette sikrer de beste produkter med høyest innhold av vitaminer og mineraler, samt sporstoffer"

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 00:40   #24
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse vs sunn fornuft

Opprinnelig lagt inn av Sofie29, her.

Hvis ketolyse er så naturlig og det beste for kroppen, hvorfor må vi ta kosttilskudd????
Jo fordi vi mangler viktige vitaminer, mineraler etc vi ikke får gjennom maten! Og DET er unaturlig!

De fleste som spiser "normalt" norsk kosthold tar også ekstra vitamier. Særlig i vinterhalvåret.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 00:56   #25
Sofie29
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 20
Sofie29 er på en erverdig vei

Sv: Ketolyse vs sunn fornuft

Med "vanlig" kost som er variert skal man ikke trenge det.
Og jeg har lest at undersøkelser har vist at kosttilskudd som kommer i piller etc ikke har noe særlig effekt... skummelt..

Sofie29 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert:) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen som har vekslet mellom ketolyse og annen sunn kost? MoaMoa Ketolysekuren 6 23-10-08 18:36
Endelig litt sunn fornuft Fat lemmy Generell diskusjon 8 16-09-08 00:02
Sunn fastfood? Torkel Spørsmål om matvarer og oppskrifter 10 16-03-05 13:49
Sunn ferdigmat! elian Generell diskusjon 12 18-02-05 21:09
Sunn fornuft HP Livets lyse side 4 09-12-04 10:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no