Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Erfaring med kelp?

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-04-13, 17:09   #1
lykkeliten2010
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 100
lykkeliten2010 er på en erverdig vei

Erfaring med kelp?

Har registrert at det er flere tråder m dette, men ønsker meg en som er miiin
Jeg går ikke ned i vekt, selv om jeg ligger lavt på både karber og kcal... Er slapp, sliten, dårlig konsentrasjon, humørsvingninger/energisvingninger, hårtap, og har lagt på meg ca 8kg det siste året.
Lurer på om det kan være noe med stoffskiftet, selv om prøver tidligere har vær ok. Tenkte jeg kunne prøve kelp for å se om det har noe effekt for meg, og i den forbindelsen lurer jeg på om noen andre har erfaringer med det? Hvor fort merket du forandring? Hva forandret seg?
Og hvor vanlig er det egentlig å ha for lite Jod? Husker at når jeg var liten var det en del snakk om at det var lurt å spise salt uten Jod..Synes det er rart!

lykkeliten2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 17:55   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Erfaring med kelp?

Prøv gjerne kelp, men sørg for å spise noen brasilnøtter også - eller ta selentilskudd. Det er vesentlig at disse to finnes balansert i kroppen (iallfall viktig at det ikke er for lite selen når man begynner å ta tilskudd som inneholder jod).

Det du kan forvente - om man har jodmangel som man forbedrer - er at man får mer energi, taper mindre hår (om man har unormalt stort hårtap), blir varmere (om man unormalt lett fryser) og får mindre tørr hud... (ikke uttømmende liste).

Det er ikke vanlig å ha for lite jod - rett og slett fordi man her i Norge "går ut ifra at vi får nok" ... og dessuten svært sjelden måler om man har jodmangel. Såklart folk ikke mangler jod da...

Selv hadde jeg større problemer med stoffskiftet enn kun jodmangel og er derfor medisinert... men jeg tror Photo har erfaring med ren jodmangel?

Et annet forhold er at man kan ha stoffskiftehormoner nok i sving (det er til å danne disse hormonene man trenger jod, først og fremst), men at de ikke kommer inn i cellene. Her er sink og vitamin d veldig aktive.

Videre kan jernmangel/lavt jern eller lavt nivå av b-vitaminer gi liknende symptomer. Både d, jern og b-vitaminer kan testes greit hos legen.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 20:35   #3
lykkeliten2010
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 100
lykkeliten2010 er på en erverdig vei

Sv: Erfaring med kelp?

Tusen takk!

Jeg har mistet mye hår de siste 10(ca) årene, er tom for energi og hadde en kroppstemperatur på 35, 8 under armen.. Fryser ikke spesielt lett, men blir fort veldig varm og kan lett fryse etterpå... Og så er det det at jeg ikke går ned uansett hva jeg gjør da ...
Håååper at det kan virke for meg, kanskje bare effektivisere stoffskiftet noe. Selv. Jeg ikke har mangel, så trenger det vel ikke å bety at det er ideelt nivå likevel?
Og takk for tips, skal huske å ta selen ved siden av

lykkeliten2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 22:14   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Erfaring med kelp?

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten2010, her.

Tusen takk!

Jeg har mistet mye hår de siste 10(ca) årene, er tom for energi og hadde en kroppstemperatur på 35, 8 under armen.. Fryser ikke spesielt lett, men blir fort veldig varm og kan lett fryse etterpå... Og så er det det at jeg ikke går ned uansett hva jeg gjør da ...
Håååper at det kan virke for meg, kanskje bare effektivisere stoffskiftet noe. Selv. Jeg ikke har mangel, så trenger det vel ikke å bety at det er ideelt nivå likevel?
Og takk for tips, skal huske å ta selen ved siden av

Underarmstemperatur er ikke nøyaktig nok. Mål i munnhulen eller (aller helst) rektalt med det samme du våkner for å få en mest mulig nøyaktig måling av basaltemperaturen. Er denne lav kan det tyde på stoffskifteendringer.

Som du sier kan det være langt mellom en direkte kritisk mangel og en ubalanse som "kunne ha vært bedre". Disse justeringene er vanskelige å måle, så det å prøve seg fram fungerer nok like bra.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 14:19   #5
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Erfaring med kelp?

Jeg har brukt kelp et år nå og merka ikke noe forskjell. Men det var meg. Jeg hadde kanskje nok jod i kroppen.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 17:31   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Erfaring med kelp?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Selv hadde jeg større problemer med stoffskiftet enn kun jodmangel og er derfor medisinert... men jeg tror Photo har erfaring med ren jodmangel?

Stemmer, jeg hadde så og si ikke noe jod i kroppen, og utviklet knutestruma. Har tatt kelp før, men tror det var for potent for meg eller noe? Visste ikke like mye om min egen helsetilstand i forhold til stoffskifte da som jeg gjør nå (tok det først og fremst for å se om det kunne hjelpe meg over et platå - noe jeg ikke kan huske at det gjorde), men over tid opplevde jeg kvelningsfornemmelser av det, som om kjertelen vokste masse, uten at jeg aner hvorfor dette skjedde.
Nå begynte jeg på sterke joddråper etter påvisning av struma, og knutene mine har gått fra 6-8 mm til nesten det halve på to år.
Har de samme symptomene som deg, og i tillegg til strumaen så har jeg visstnok "subklinisk hypothyerose", whatever that means. På det verste var jeg sengeliggende det mest av døgnet og hodet var bare tåke. Ble aldri medisinert, men har gjort en del egentiltak, som tilskudd av d-vitamin, selen, zink og som sagt jod. Jeg har ekstremt dårlig opptak av mange mineraler og sporstoffer, og blir mest sannsynlig avhengig av en del av disse for alltid.


Uansett ville jeg startet med en tur til legen. Jodmangel må forresten påvises med døgnmåling av urin.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 18:24   #7
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Erfaring med kelp?

Kelp er som regel svakere enn jodoppløsning, men det kan kanskje hende at du manglet selen (, d-vitaminer og salt?)... som er viktig i jodomsetningen. Det er derfor jeg anbefaler selen i tillegg.


Subklinisk hypothyreose er nå pasientens symptomer tilsier hypothyreose (= lavt stoffskifte), mens blodprøvene sier at man ligger "lavt normalt"... Før blodprøvenes tid hadde man sannsynligvis blitt prøvemedisinert på bakgrunn av symptomene. Og før i verden visste man at struma ofte rett og slett var jodmangel. Dessverre er det mange leger som tror at vi i Norge - alle sammen - spiser torsk så ofte at jodmangel er umulig...

Om jodmangelen var årsaken til din subkliniske - så skal du se at du "vokser det av deg".

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 18:31   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Erfaring med kelp?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Kelp er som regel svakere enn jodoppløsning, men det kan kanskje hende at du manglet selen (, d-vitaminer og salt?)... som er viktig i jodomsetningen. Det er derfor jeg anbefaler selen i tillegg.


Subklinisk hypothyreose er nå pasientens symptomer tilsier hypothyreose (= lavt stoffskifte), mens blodprøvene sier at man ligger "lavt normalt"... Før blodprøvenes tid hadde man sannsynligvis blitt prøvemedisinert på bakgrunn av symptomene. Og før i verden visste man at struma ofte rett og slett var jodmangel. Dessverre er det mange leger som tror at vi i Norge - alle sammen - spiser torsk så ofte at jodmangel er umulig...

Om jodmangelen var årsaken til din subkliniske - så skal du se at du "vokser det av deg".

Hehe, jeg vet hva det betyr, altså. Det er mer sånn - jaok, her får du en merkelapp, ingen konkret hjelp, men noe å kalle det. Så, fornøyd nå?
Jeg er jo mye bedre nå, men måtte mobilisere mange krefter og små grå for å komme dithen. Skulle dog fortsatt ønske jeg visste hvordan få alt håret mitt tilbake, da.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 19:21   #9
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Erfaring med kelp?

Godt spørsmål det der med håret. Si ifra om du finner ut av det....

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 19:28   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Erfaring med kelp?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Godt spørsmål det der med håret. Si ifra om du finner ut av det....

Ja, så visst! Tror snart ikke det er noe jeg ikke har prøvd lenger.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Har du erfaring med fettsuging? kennygirl Generell diskusjon 23 03-01-14 05:44
Erfaring med uren hud? Dina1 Lavkarbo generelt 9 24-09-12 08:45
Min erfaring med ketolyse klompenmio Ketolysekuren 11 01-12-09 07:41
Min erfaring med polarbrødlapper Eva Oppskrifter 0 13-11-07 18:10
Erfaring med HST? tennissokk Trening 8 05-03-07 14:22


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no