Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Kalorier finnes ikke!

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-05-13, 00:47   #1
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Kalorier finnes ikke!

... Hvertfall ikke for kroppen vår. http://www.gnolls.org/3374/there-is-...-to-your-body/

Hentet fra Facebook-siden til Pål jåbekk. Som en liten motvekt til kalorihysteriet som i økende grad råder her inne.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 01:31   #2
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Kalorier finnes ikke!

En god forklaring

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 02:22   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Kalorier finnes ikke!

Kalorier er vel bare et uttrykk vi bruker for "næringsinntak". Og spiser man, så har man et næringsinntak, enten man vil eller ei. Og av og til må dette næringsinntaket opp eller ned. Ser ikke hvor hysteriet befinner seg.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 09:38   #4
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Kalorier finnes ikke!

Det samme tenker jeg... Men antar at overskriften er litt spissformulert med vilje? Vi kan godt være uenig måten lavkaloridietter fungerer både i teori og praksis, men kalorier (energi) slutter da ikke å eksistere uansett hvor mye man skulle ønske det.

Hadde bare tid til å skumlese litt av artikkelen nå, men i går så jeg tilfeldigvis et av foredragene de refererer til. Veldig interessant! http://www.youtube.com/watch?v=bTUspjZG-wc

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 11:28   #5
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kalorier finnes ikke!

Les linken Carisma la ut. Den er kjempefin. Og sier det meste om hvor idiotisk det er å telle kalorier. (Hint: om man teller makronæringsstoffer så er man iallfall ett skritt nærmere et realistisk redskap.)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 11:31   #6
kaffedamen
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 153
kaffedamen er ny på veien

Sv: Kalorier finnes ikke!

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Les linken Carisma la ut. Den er kjempefin. Og sier det meste om hvor idiotisk det er å telle kalorier. (Hint: om man teller makronæringsstoffer så er man iallfall ett skritt nærmere et realistisk redskap.)

Det ene utelukker ikke det andre.

kaffedamen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketose Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 11:32   #7
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kalorier finnes ikke!

Opprinnelig lagt inn av kaffedamen, her.

Det ene utelukker ikke det andre.

Nei, man kan gjerne telle kalorier om man ønsker, men det er også riktig at en kalori ikke har noen mening for kroppen ...

Det er litt som at man kan drikke både vin og vann, men de færreste vil vel påstå at forholdet mellom dem er likegyldig, og telle kun "væske", og så forenkle det til at en som drikker 2 liter vin om dagen uten vann har et likeverdig væskeinntak som en som drikker 2 liter vann. Det er dette CI/CO-teorien forfekter...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 11:33   #8
kaffedamen
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 153
kaffedamen er ny på veien

Sv: Kalorier finnes ikke!

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Nei, man kan gjerne telle kalorier om man ønsker, men det er også riktig at en kalori ikke har noen mening for kroppen .....

Inntak vs uttak har nødvendigvis noe å si. Tar du inn betraktelig mer enn du forbruker vil det gi økt vekt. Det er vel bakgrunnen for at mange av oss er her i dag.
Som nellie så fint sa det:

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Kalorier er vel bare et uttrykk vi bruker for "næringsinntak". Og spiser man, så har man et næringsinntak, enten man vil eller ei. Og av og til må dette næringsinntaket opp eller ned. Ser ikke hvor hysteriet befinner seg.

kaffedamen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketose Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 11:35   #9
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Kalorier finnes ikke!

Ja, det var ingen som sa at artikkelen ikke var fin! Svarer på det Carisma sier om at det er et kalorihysteri her inne.

Kaloritelling idiotisk.. Jaja. Trives med kaloritellinga mi, jeg. Og uten den så går jeg ikke ned i vekt, så da får jeg vel bare være en idiot.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 11:38   #10
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kalorier finnes ikke!

Opprinnelig lagt inn av kaffedamen, her.

Inntak vs uttak har nødvendigvis noe å si. Tar du inn betraktelig mer enn du forbruker vil det gi økt vekt. Det er vel bakgrunnen for at mange av oss er her i dag.
Som nellie så fint sa det:

Feil. Inntak har noe å si, men da sammensetningen av hva du tar inn. Det er jo f.eks godkjent nå at trening har minimalt å si for vektnedgang, at det er hva du putter i "brødhølet" som gir utslag. Trening øker til en viss grad insulinfølsomheten, og vil dermed hjelpe kroppen litt på vei i begynnelsen, men det varer ikke.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 11:38   #11
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kalorier finnes ikke!

Opprinnelig lagt inn av kaffedamen, her.

Inntak vs uttak har nødvendigvis noe å si. Tar du inn betraktelig mer enn du forbruker vil det gi økt vekt. Det er vel bakgrunnen for at mange av oss er her i dag.

Og jeg vil dra det et trinn videre og heller si at det ikke i så stor grad er mengden kalorier, men hvilken mat vi har spist/ikke spist som gjør at vi er her.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 14:20   #12
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Kalorier finnes ikke!

Jeg tror kaloriinntaket spiller en rolle for noen av oss, men ikke alle. Det er noen som må være mer forsiktig enn andre, vi er "skrudd" litt ulikt sammen. Det som passer for én, passer ikke nødvendigvis for alle.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 18:03   #13
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kalorier finnes ikke!

Jeg har som nevt i en annen tråd gått ned 5 kilo de siste 4-6 ukene etter at jeg begynte på medisin som får musklene til å slappe av. Matinntaket er det samme, det samme med aktiviteten, men jeg har altså gått ned noe som legen forklarer med at nå kan kroppen bry seg om alt annet enn å prøve roe ned musklene.
Jeg kjenner at jeg har mye mer overskudd enn tidligere, men får fremdeles ikke lov til å trene eller bruke energien på hybelkaniner.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 20:37   #14
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Kalorier finnes ikke!

Jeg skal lese artikkelen nå fordi den virker interessant. Så takk for link.

Men:
Jeg kjenner jeg blir irritert når det med jevne mellomrom skrives at "folk her inne" er hysteriske for det ene eller det andre. For noen dager siden så var "folk her inne" hysteriske om de veide seg litt for ofte. "Folk her inne" er her av forskjellige årsaker. Ingen liker å få stempelet hysterisk på seg vil jeg tro. Jeg hadde satt pris på en mer respektfull tone. Alle gjør så godt de kan.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 20:42   #15
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kalorier finnes ikke!

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla, her.

Jeg skal lese artikkelen nå fordi den virker interessant. Så takk for link.

Men:
Jeg kjenner jeg blir irritert når det med jevne mellomrom skrives at "folk her inne" er hysteriske for det ene eller det andre. For noen dager siden så var "folk her inne" hysteriske om de veide seg litt for ofte. "Folk her inne" er her av forskjellige årsaker. Ingen liker å få stempelet hysterisk på seg vil jeg tro. Jeg hadde satt pris på en mer respektfull tone. Alle gjør så godt de kan.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 22:06   #16
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Kalorier finnes ikke!

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg har som nevt i en annen tråd gått ned 5 kilo de siste 4-6 ukene etter at jeg begynte på medisin som får musklene til å slappe av. Matinntaket er det samme, det samme med aktiviteten, men jeg har altså gått ned noe som legen forklarer med at nå kan kroppen bry seg om alt annet enn å prøve roe ned musklene.
Jeg kjenner at jeg har mye mer overskudd enn tidligere, men får fremdeles ikke lov til å trene eller bruke energien på hybelkaniner.


Prater du om samme medisinen som var i den andre tråden din ??
Hvorfor har du ikke lov å trene...Gratulerer med vektnedgang

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 22:12   #17
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kalorier finnes ikke!

Opprinnelig lagt inn av senka, her.

Prater du om samme medisinen som var i den andre tråden din ??
Hvorfor har du ikke lov å trene...Gratulerer med vektnedgang

Jeg har ikke lov å trene fordi kroppen er allerede i konstant "treningsmodus".
Medisinen skal hjelpe kroppen å lære og slappe av.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 22:21   #18
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Kalorier finnes ikke!

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg har ikke lov å trene fordi kroppen er allerede i konstant "treningsmodus".
Medisinen skal hjelpe kroppen å lære og slappe av.

Skjønner, skjønner godt vi prater om ldn

Veldig spennende

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 22:30   #19
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kalorier finnes ikke!

Opprinnelig lagt inn av senka, her.

Skjønner, skjønner godt vi prater om ldn

Veldig spennende

Nei, dette er ikke ldn. ,

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Finnes det lavkarbobrød som ikke smaker kake? Mahler Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 28-10-12 10:48
Hvorfor finnes ikke ... Janeymaleney Spørsmål og svar 20 04-10-11 19:27
Få kalorier er ikke bra for fosterutvikling Gracella Nyheter / media 1 18-01-11 12:25
Kalorier og ikke kalorier smilefjes Lavkarbo generelt 15 19-09-08 22:27
Hvilket alternativ finnes det for meg som ikke drikker øl? anca-77 Spørsmål og svar 4 28-08-08 19:58


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no