Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Sprekker under føttene

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-10-04, 23:19   #1
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk
Question

Sprekker under føttene

Jeg sliter med sprekker i huden under føttene - de er dype og gjør fryktelig vondt
Det har tydeligvis ikke med belastning å gjøre, for de kan oppstå uten at jeg har gått på føttene en gang...

Virker som om det er sesongavhengig - får det bare om høsten og vinteren.

Noen som vet noe om årsak og hvordan det kan forebygges?


Sist redigert av Huldr : 09-02-05 kl 14:24. Årsak: likte ikke den sure smileyen jeg hadde valgt som ikon ;)
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 04-10-04, 23:21   #2
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Dette har jeg lest om.... Men hvor? Det hadde ikke med klima å gjøre...

Lurer på om det var i forbindelse med insulinresistens? Ikke sikker... Husker jeg fikk en liten aha-opplevelse når jeg leste det... For jeg har vært plaget med slike selv i mitt tidligere liv... fryktelig vondt...

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 05-10-04, 00:57   #3
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Har det nå altså... to på hver fot... kom helt plutselig. Men jeg har mistet mye hår i det siste også...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 05-10-04, 01:03   #4
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av HP

Lurer på om det var i forbindelse med insulinresistens? Ikke sikker... Husker jeg fikk en liten aha-opplevelse når jeg leste det... For jeg har vært plaget med slike selv i mitt tidligere liv... fryktelig vondt...

Så ikke at du hadde skrevet dette også! Kanskje jeg har fått det igjen fordi jeg gikk av skaftet med spisinga i to måneder, da? Insulinnivået har sikkert økt igjen...

Takk!

(Buhuuu... orker ikke å stå på føttene nesten... må kreke meg til apoteket imorra og kjøpe spesialplaster... fikk ikke kickboksa i dag heller... )

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 05-10-04, 02:20   #5
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Scilla

fikk ikke kickboksa i dag heller... )

En tøffing som driver med kickboksing du altså... Håper det går fort over! (vondten altså)

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 05-10-04, 23:25   #6
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Vet ikke helt om jeg våger å si det, Scilla. Men jeg har hatt plager med føttene de årene jeg har tatt Levaxin. Jeg er jo så misfornøyd med Levaxin'en at kanskje jeg gir den skylden for alt?

Jeg hadde ikke sår i føttene, men kunne få en brennende kløe. Det føltes som om huden holdt på å tørke ut samtidig som det klødde noe så...

Jeg måtte stå opp om nettene og smøre føttene med fet krem. Fikk ikke sove ellers. Det rare var at huden så og kjentes normal ut. Men det kjentes som om den tørket opp og sprakk. I dag har jeg tatt min siste dose med Armour litt sent, og kjente at føttene var tørre før jeg logget meg på og leste innlegget ditt. Men det er en mer normal følelse av at huden er tørr.

Kan det ha noe å gjøre med utilstrekkelig medisinering av stoffskiftet? Rart at jeg skulle føle at huden på føttene sprakk uten at den gjorde det. Det er så mye jeg ikke kan forklare, bare gjette.

Håravfall og tørr hud er et par av symptomene på lavt stoffskifte. Ru og grov hud også. Jeg hadde sprekker i huden rundt neglene, selv om jeg brukte forskjellige håndkremer som skulle være bra.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 05-10-04, 23:46   #7
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mam

Kan det ha noe å gjøre med utilstrekkelig medisinering av stoffskiftet? Rart at jeg skulle føle at huden på føttene sprakk uten at den gjorde det. Det er så mye jeg ikke kan forklare, bare gjette.

Håravfall og tørr hud er et par av symptomene på lavt stoffskifte. Ru og grov hud også. Jeg hadde sprekker i huden rundt neglene, selv om jeg brukte forskjellige håndkremer som skulle være bra.

Hmmm... dette er noe å tenke på.... Så noe Guro skrev i journalen sin i dag også om dette. Selv har jeg fått veldig tørr hud etter sommeren (har alltid hatt tørr hud, men er bedre om sommeren) og mistet mye hår. I det siste har jeg vært veldig frossen også, og nå brygger jeg på min andre forkjølelse på to og en halv uke... Men jeg trodde jeg var velberget med 100 mcg levaxin og 10 mcg liotyronin....

Jeg har aldri merket noen forskjell på formen på om jeg tok tablettene eller ikke før - men nå har jeg vært uten i noen dager (fant ikke resepten ). Og da har det blitt verre, så det kan jo være at jeg trenger mer medisin.

Så det du skrev om armour i stoffskiftetråden - har prøvd dette jeg også, men måtte slutte pga prisen. Jeg merket ikke noen bedring, selv om jeg økte dosen noe vanvittig (legen hadde sagt jeg skulle øke til jeg merket noe). Kanskje jeg holdt på for kort tid til å oppnå noen virkning - det var vel en tre måneders tid tror jeg.

Takk for innspillet!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 20-12-04, 07:01   #8
smosje
Seniormedlem
 
smosje sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.334
smosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisk

Nå er jeg muligens litt enkel i tankegangen her, men sprekker under føttene? Svømmer du? Eller oppholder deg i offentlige bad eller så? I så fall kan det være noe så enkelt som en soppinfeksjon, da?

Fikk fryktelig vonde sprekker under føttene da jeg var mindre og gikk på svømmekurs - - sprekker som sved og de var ganske lange liksom, og ville ikke gro. Huden var på en måte tørr, men mest veldig sår, og det hjalp ikke hvor mye krem av forskjellig slag vi smurte på. Det var sopp.
Har du undersøkt det?

Håper du er bedre, tråden er jo noen måneder gammel!!

__________________
- - The most important thing to bear in mind is not to become obsessed with weight or body shape - -
smosje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Økologisk, naturlig, supermat Svar med sitat
Gammel 02-01-05, 13:57   #9
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Hei hei Smosje!

Takk for innspill. Har hatt dette igjen en gang i høst, under den verste tørsteperioden min... Da også bare sprakk føttene opp. Sånn poff, over natta! Men jeg var helt uttørka på resten av kroppen også.

Kanskje det er fotsopp? Jeg har ikke vært og svømt på det jeg kan huske, men det kan jo være det likevel... Men akkurat nå er det bra altså.

Takker for omsorgen

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 02-01-05, 14:43   #10
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Jeg og gubben sliter også med dette, og vi har funnet ut av vi får det på de årstider hvor det er litt kaldt, og at vi i disse årstidene bruker SLIPPERS (Adiletter) nesten hele døgnet!!

Vi får begge sprekkene på helene og noe ved de "trælene" ved stortåa og lilletåa, på siden liksom.... Hvis du skjønner?

Vi prløvde i en periode å ikke bruke slippers og da ble det mye bedre.....

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 03-01-05, 01:30   #11
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Fikk et råd engang som har hjulpet meg, - og jeg hadde også store problemer; "Bruk bare bomullssokker (går jo ann når en bruker langbukser i alle fall) og smør inn føttene med Locobase Repair, om kvelden. (Ha gjerne på tynne bommullssokker om natten. Kremen er veldig fet.) Smør med Locobase LPL om morgenen."
Nå smører jeg meg svært skjelden, men bruker bommullssokker så sant jeg kan.
Lokobase kremene kjøpes på apoteket.

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 03-01-05, 01:37   #12
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Takk dere! Slippers kan ikke ei singel dame på Grünerløkka bruke... men jeg har noe lignende. Tror ikke helt på en sammenheng da....

Locobase har jeg muligens ikke prøvd, selv om jeg kjenner til det, men skal prøve det neste gang. For øvrig tror jeg det kan være noe hormonelt jeg, i og med at det kommer og går så brått...

Nok om fotan mine for nå...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 03-01-05, 01:55   #13
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Vil bare si at Locobase er kjempebra, vi brukte det på de gamle på sykhjemmet og sykehuset jeg jobbet på

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 04-01-05, 04:59   #14
smosje
Seniormedlem
 
smosje sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.334
smosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisk

Kan være slippersene har en sammenheng med sopp, for slippersene, hvis jeg skjønner åssen de er, så er de av plast? Og da blir det ganske tett for føttene, og jo tettere og klammere det blir uten at føttene får luft, da kan man også utvikle soppinfeksjoner... Tror jeg....

Symptomene dere beskriver høres for meg helt ut som om det er det...

__________________
- - The most important thing to bear in mind is not to become obsessed with weight or body shape - -
smosje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Økologisk, naturlig, supermat Svar med sitat
Gammel 04-01-05, 11:05   #15
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Scilla

Kanskje det er fotsopp? Jeg har ikke vært og svømt på det jeg kan huske, men det kan jo være det likevel... Men akkurat nå er det bra altså.

Takker for omsorgen

Du kan gå en god stund med fotsopp før du merker det veldig. Det høres ut som fotsopp faktisk, så jeg tror jeg ville ta en tur til legen. Det finnes veldig effektiv krem for det. Eller kanskje du faktisk bare kan gå på apoteket å kjøpe og prøve? Tror ikke det er farlig......

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 04-01-05, 11:19   #16
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Jeg har det samme jeg også, og mest på høyre fot. Det har plaget meg lenge, og jeg har ikke skjønt at det kan være en årsak til det før fysioterapeuten min sa at det hadde sammenheng med at jeg er tverrplattfot. Se det gitt. Nå skal jeg kjøpe spesialsåle for å få bukt med den, og da håper jeg at sprekkene forsvinner. Hælen blir jo ekstra belastet, logisk nok.

  Svar med sitat
Gammel 04-01-05, 11:27   #17
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Albertine.... der er du jo...

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 04-01-05, 11:37   #18
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Opprinnelig lagt inn av Anne

Albertine.... der er du jo...

  Svar med sitat
Gammel 05-01-05, 05:51   #19
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Lamicil (eller lamisil?) er genial mot fotsopp og kjøpes på apoteket til den nette sum av en hundrelapp....

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 09-02-05, 10:32   #20
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Nå tror jeg at jeg har svaret på dette!

Fotsopp-teorien har jeg ikke trodd helt på, for jeg har hatt fotsopp et par ganger, og det er helt annerledes. Ved fotsopp "flasser" huden mellom tærne og blir sår og rød. Men disse sprekkene kommer uten noen sånne symptomer...

Bruker for øvrig ikke slippers, men innesandaler (Scholl) av skinn, sånne med riller i (er helt avhengig av dem, må til og med ha dem med på reise ).... de er ikke så tette. Ellers er det akkurat som du beskriver, Elian.

Jeg er også tverrplattfot som deg, Albertine, og sprekkene under hælene kunne godt kommet av feilbelastning. Det var min teori tidligere også. Men hvordan forklarer det at sprekkene oppstår over natta, uten noe belastning, og at de oppstår foran på foten?

Jeg tror det er Mam som har rett her. For nå har jeg hatt symptomer på at stoffskiftet er blitt lavere de siste dagene - og i morges våknet jeg av at det gjorde vondt under den ene foten. Og ganske riktig hadde jeg fått en dyp, langsgående sprekk nedenfor den ene lilletåa...

Jeg er ihvertfall ganske sikker på at det har en sammenheng for min del. Det kan sikkert være flere årsaker til sprekker under føttene, men jeg tror altså det ere hormonelt for min del.

Tusen takk for alle innspillene!!

PS: Jeg er ikke så sikker på om det er lurt å bruke lamisil, selv om det er effektivt... Det å ha fotsopp kommer av oppblomstring av sopp i tarmen (Candida), akkurat som sopp i underlivet. For flere år siden ble jeg advart av en homeopat mot å bruke soppdrepende midler, fordi det bare kveler symptomene uten at man gjør noe med årsaken, som er ubalanse i kroppen. Dessuten har symptomene en tendens til å dukke opp igjen og igjen, slik at man må bruke middelet med jevne mellomrom. Generelt sier homeopatene at å ta knekken på et mildt symptom kan få ubalansen til å gi seg mer alvorlige utslag. F eks slik at det å behandle et eksem med kortison kan føre til at en astma eller en annen luftveislidelse utvikles i stedet.

Oppblomstring av sopp kan komme av at tarmfloraen ikke er bra, som etter en antibiotikakur da opptil 80% av de gode (og nødvendige) bakteriene i tarmen blir drept. Da er det bedre å pøse på med nye, friske bakterier fra et melkesyreprodukt.


Sist redigert av Huldr : 09-02-05 kl 13:11.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 09-02-05, 12:54   #21
friflex
Seniormedlem
 
friflex sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Sunnmøre
Alder: 43
Innlegg: 1.241
friflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt av

Men er det nok med melkesyreprodukter om en først har fått fotsopp da? Trodde man var nødt og ha antibiotika da jeg..?

Jeg fikk det en gang mens jeg drev langrenn, ble veldig myke fuktighet med litt våte sko/strømper av kombinasjonen snø og svette, samtidig som det fort tok 3-4 timer til og fra inkl treningen. Legen hadde antibiotika som eneste alternativ, spesielt siden jeg da hadde litt på ene stortåneglen også.

Er ikke så begeistret for og bruke antibiotika i tide og utide, redd for og bli immun til den dagen en virkelig trenger det for alvorligere saker feks

__________________
"All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost"

Status per 20.02.05: 84,9kg fordelt på 183cm
Endelig mål: underkant av 80kg om jeg ikke er fonøyd med fasongen innen den tid
friflex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert sunnkost a la lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 09-02-05, 13:10   #22
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

HÆ?! Antibiotika på sopp?! Det høres rart ut, for det er jo nettopp soppen som får fritt spillerom når de gode bakteriene dør... Men det finnes jo mange typer antibiotika, så kanskje det finnes noe som virker på sopp...

Et skikkelig kraftig melkesyrebakterietilskudd (av typen kapsler med mange milliarder bakterier) skal ha veldig positive virkninger på helsa generelt. Vi har ofte en ødelagt tarmflora (pga feil mat, antibiotika m m), og det gir negative virkninger på det meste.

Bl a fortalte legen min meg at jeg burde ta slike bakterier for å ikke bli forkjølet så ofte. Tarmbakteriene er nemlig en del av immunsystemet vårt, og vi trenger dem også til å produsere enkelte vitaminer.

Jeg ville prøvd det før jeg prøvde antibiotika som du ganske riktig påpeker ikke alltid virker... Imidlertid kan ikke DU bli immun mot antibiotika, men BAKTERIENE kan bli resistente mot det. Det er kjempeskummelt og en stor trussel mot alles helse - det slår tilbake på hele menneskeheten at antibiotika brukes ukritisk. Da kan vi plutselig stå uten et effektivt middel den dagen en virkelig farlig bakterie dukker opp - fordi den har mutert og blitt resistent.

Puh...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 09-02-05, 13:17   #23
friflex
Seniormedlem
 
friflex sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Sunnmøre
Alder: 43
Innlegg: 1.241
friflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt av

uwææhhh... var det ikke antibiotika i den medisinen likevel da

Er 10år siden dette skjønner du... Og mener og huske det var det som var et av virkemidlene i medisinen. Var bare 14-15år, så godt mulig jeg husker feil.

Ok, interessant det med antibiotikaen, visste at bakterier kunne bli resistente mot antibiotika, men trodde også kroppen vår kunne bli "immun" mot virkning om man hadde brukt mye av det. Har fått forklart det før skjønner du. Var faktisk av en lege. Som kritiserte hvor "lett" det hadde blitt og skrive ut antibiotika for ditt og datt, og at dette burde spares til alvorligere ting enn feks uren hud osv... Kanskje han legen der ikke var så lur

__________________
"All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost"

Status per 20.02.05: 84,9kg fordelt på 183cm
Endelig mål: underkant av 80kg om jeg ikke er fonøyd med fasongen innen den tid
friflex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert sunnkost a la lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 09-02-05, 13:29   #24
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Nei altså... jeg har ikke hørt om antibiotika mot sopp, men det er absolutt mulig at det stemmer, altså!! Jeg vet ikke så mye om det jeg... Skal ikke si at du ikke har rett.

Synes legen hørtes lur ut jeg... Han mente sikkert nettopp det jeg sa. At hvis vi bruker antibiotika for mye har vi ikke noe igjen til de alvorligere tilfellene fordi bakteriene er blitt resistente.

Når man tenker på at det i tillegg ofte ikke virker, OG gir negative følger som at det tar livet av mye av tarmfloraen bør man tenke seg om to ganger før man tar antibiotika...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 09-02-05, 13:45   #25
friflex
Seniormedlem
 
friflex sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Sunnmøre
Alder: 43
Innlegg: 1.241
friflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt av

Det du sa om alvorligere tilfeller var lurt, men husker helt sikkert at han legen mente at kroppen vår også kunne bli "immun" eller vertfall får dårligere hjelp av antibiotika senere.. det jeg mente med at han kanskje ikke var så lur Var en svensk turnuskandidat som jeg bare var hos en gang. Var aldri hos legen jeg før denne hersens ryggen begynte og plage meg

__________________
"All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost"

Status per 20.02.05: 84,9kg fordelt på 183cm
Endelig mål: underkant av 80kg om jeg ikke er fonøyd med fasongen innen den tid
friflex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert sunnkost a la lavkarbo :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nå sprekker jeg Amygdala Induksjonen 6 13-07-04 20:38


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no